Filozofia 1.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-24007AE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia 1.2 |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie uczestników zajęć z najważniejszymi doktrynami z historii filozofii. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na różnice między racjonalnością właściwą filozofii i myśleniu naukowemu a myśleniem mitycznym, jak też na swoistość zachodniej myśli filozoficznej jako myśli logocentrycznej, skupiającej się na rozumie i przypisującej ogromne znaczenie poznaniu. Kurs ma ponadto rozwinąć świadomość odrębności metodologicznej nauk humanistycznych. |
Efekty uczenia się: |
E1A_W01 Definiuje pojęcia z zakresu filozofii i innych gałęzi humanistyki. E1A_W02 Rozpoznaje podstawowe paradygmaty filozofii i jej miejsce w systemie nauk humanistycznych. E1A_U04 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze i zawodowe kierując się wskazówkami opiekuna naukowego E1A_ U07 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków E1A_K02 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Glinkowski | |
Prowadzący grup: | Witold Glinkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Nie więcej niż 3 nieobecności. Przygotowanie wypowiedzi pisemnej na dowolny temat mieszczący się w problematyce zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas dwóch pierwszych zajęć prowadzący zajęcia zapoznaje Studentów z problematyką (wykład). Na kolejnych prowadzona jest analiza wybranych tekstów filozoficznych oraz dyskusja wokół zagadnień prezentowanych przez Studentów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Bieżąca ocena aktywności i przygotowania do zajęć; praca semestralna; kontrola obecności. Aktywność na zajęciach – 40% udziału w ocenie Prezentacja – 30% udziału w ocenie Praca pisemna – 30% udziału w ocenie |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Swoistość dwudziestowiecznej filozofii dialogu. 2. Pozytywne i negatywne inspiracje współczesnej dialogiki. 3. Filozofia dialogu Martina Bubera. 4. Dialogika Martina Bubera jako podstawa dla antropologii filozoficznej. 5. Spór Bubera z Lévinasem w kwestii symetryczności relacji Ja–Ty. 6. Dialogika Franza Rosenzweiga. 7. Dialogika Ferdinanda Ebnera. 8. Filozofia dialogu jako podstawa dla „filozofii dramatu” Józefa Tischnera. |
|
Literatura: |
1. M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Warszawa 1992; 2. J. Filek, Ambiwalencja obcości, „Znak”, 2004, nr 1 (584), s. 37–48; 3. W. Glinkowski, Próba dialogicznej odpowiedzi na biblijne pytanie o bliźniego, „Przegląd Filozoficzny”, R. 21, 2012, nr 2, s. 467–480; 4. S. Górzna, „Inny” w filozofii Emmanuela Lévinasa, „Słupskie Studia Filozoficzne”, 2012, nr II, s. 57–69 http://www.ssf.apsl.edu.pl/baza/wydawn/ssf11/gorzna.pdf 5. M. Jędraszewski, Ja i Inny. Lévinas – Buber, [w:] Lévinas i inni, red. T. Gadacz, J. Migasiński, Warszawa 2002, s. 98–110; 6. R. Kozłowski, Kto jest moim bliźnim? – człowiek jako istota dialogiczna, [w:] Filozofia dialogu, red. J. Baniak, t. 2, Poznań 2004. s. 91–102; 7. E. Lévinas, Ślad innego, przeł. B. Baran, [w:] Filozofia dialogu, red. B. Baran, Kraków 1991, s. 213–229; 8. E. Lévinas, Twarz [rozmowa z Filipem Nemo], przeł. T. Gadacz, [w:] Twarz Innego. teksty filozoficzne, red. B. Baran, T. Gadacz, J. Tischner, Kraków 1985, s. 149–153; 9. M. Murawska, Problem innego. Analiza porównawcza koncepcji intersubiektywności Maurice’a Merleau-Ponty’ego i Emmanuela Lévinasa, Warszawa 2005 [rozdz.: Podmiot i relacja etyczna w filozofii Emmanuela Lévinasa], s. 35–50; 10. G. Simmel, Obcy, [w:] tegoż, Socjologia, 1975, s. 504–512; 11. M. Szulakiewicz, Czas i kategorie świadomości interkulturowej, [w:] Czas i to, co ludzkie. Szkice z chronozofii i kultury, Toruń 2011, s. 141–185; 12. M. Szulakiewicz, Granice jako problem współczesnej kultury – wprowadzenie, [w:] Granice i ograniczenia. O doświadczeniu granic i ich przekraczaniu, Toruń 2010, s. 7–17; 13. J. Tischner, Inny, „Znak”, 2004, nr 1 (584), s. 16–29; 14. B. Waldenfels, Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek, Warszawa 2002. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - dyskusje - prezentacje - wykład konwersatoryjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych: (1) Pisemne kolokwium. (2) Prezentacja bądź referat przedstawiony na zajęciach (3) Egzamin składający się z dwu częśc: pisemnej i ustnej (semestr letni) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Idealizm niemiecki - Hegel i nowe zainteresowanie historią. 2. Historyzm jako reakcja na Oświecenie i Hegla. 3. Dilthey i metodologia nauk humanistycznych. 4. Husserl i projekt fenomenologii. 5. Heidegger i egzystencjalizm. 6. Hermeneutyka w ujęciu Gadamera. 7. Współczesna filozofia języka (L. Wittgenstein, J. Habermas, K.-O. Apel) |
|
Literatura: |
Wilhelm Dilthey: Wilhelm Dilthey, Przeżywanie i rozumienie oraz Rozumienie, [w:] Zbigniew Kuderowicz, Dilthey, Warszawa 1967, s. 160-169, 178-206. Wilhelm Dilthey, Powstanie hermeneutyki, [w:] Wilhelm Dilthey, Pisma estetyczne, Warszawa 1982, s. 290-311. Literatura uzupełniająca: Zbigniew Kuderowicz, Światopogląd i życie u Diltheya, Warszawa 1966, rozdz. II Kultura a „życie”, s. 55-108. Zdzisław Krasnodębski, Rozumienie ludzkiego zachowania, Warszawa 1986, rozdz. Rozumienie i życie w filozofii Wilhelma Diltheya, s. 72-89. Edmund Husserl: Edmund Husserl, Filozofia jako ścisła nauka, [w:] Filozofia współczesna, red. Zbigniew Kuderowicz, t. 1, s. 184-202. Hans-Georg Gadamer: Hans-Georg Gadamer, Rozum, słowo, dzieje, Warszawa 1979 (lub późniejsze wydanie): Krzysztof Michalski Wstęp oraz teksty: Cóż to jest prawda?, Człowiek i język, Semantyka i hermeneutyka Jürgen Habermas: Jürgen Habermas, Rekonstrukcyjne versus rozumiejące nauki społeczne, „Kultura i społeczeństwo”, r. XXX, nr 4, 1986. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.