UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia w języku obcym - Essentialism and Constructivism in Feminism

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-CO020BF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia w języku obcym - Essentialism and Constructivism in Feminism
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

Essentialism and constructivism have a long tradition in philosophy and these opposite positions determine also perspectives in feminism or – to be more precise – in feminisms, as there are: psychoanalytic feminism, Marxist feminism, evolutionary feminism, post-modern feminism, radical feminism, social feminism, and some more… During the seminar we will discuss the various forms of feminism and analyze the role of essentialist and constructivist views in them. What is more, we will not limit our considerations to the opposition between essentialism and anti-essentialism, but will also see that the feminisms listed above can be interconnected and they analyze many different social, cultural, economic, and political phenomena.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna podstawową terminologię filozoficzną w języku angielskim (02F-1A_W05); zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi (02F-1A_W06); zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych (02F-1A_W09); ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie (02F-1A_W13);

Umiejętności: student samodzielnie zdobywa wiedzę (02F-1A_U02); dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę (02F-1A_U17);

Kompetencje społeczne: student na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania (02F-1A_K03);

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Papiernik
Prowadzący grup: Elżbieta Jung, Joanna Papiernik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) Text analysis and discussion

Sposoby i kryteria oceniania:

(tylko po angielsku) Participation in the course based on knowledge of assigned texts plus an essay.

Szczegółowe treści kształcenia:

(tylko po angielsku) 1. Introduction. Essentialism and anti-essentialism in philosophy.

2. What is feminism?

3. Karen Horney critique of Freud’s theory of female development

4. Marxist feminism

5. Mill’s liberal feminism

6. “One is not born a woman, but becomes one” – Simone de Beauvoir’s The Second Sex

7. Evolution and Feminism

8. Language and the differences between men and women: Luce Irigaray

9. The Queer theory: Judith Butler

10. Biology and culture: Elizabeth Grosz

11. Feminist nomadic philosophy of Rosi Braidotti




Literatura: (tylko po angielsku)

1. What is Feminism? https://plato.stanford.edu/entries/feminist-philosophy/

Alison Stone, Essentialism and Anti-Essentialism in Feminist Philosophy, http://eprints.lancs.ac.uk/34/2/Microsoft_Word_-_E9130088.pdf

2. D. Garison, Karen Horney and Feminism, Signs, vol. 6, No. 4 (Summer, 1981), pp. 672-691.

3. Margaret Bernston, The political economy of women's liberation. Monthly Review. Monthly Review Foundation. 21 (4), pp. 13–27.

4. J. S. Mill, The Subjection of Women, London 1870.

5. Simone de Beauvoir’s, The Second Sex, translated by H. M. Pashley, Harmondsworth 1984.

6. P.A. Gowaty, Sexual Natures: How Feminism Changed Evolutionary Biology, Signs, Vol. 28, No. 3, Gender and Science: New Issues (Spring 2003), pp. 901-921.

7. Luce Irigaray, Why Cultivate Difference? Toward a Culture of Two Subjects, Paragraph, Vol. 25, No. 3, pp. 79-90.

8. Judith Butler, Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, New York 1999.

9. E. Grosz, Volatile bodies: toward a corporeal feminism, Indianapolis 2006.

10. Rosi Braidotti, Embodiment, Sexual Difference, and the Nomadic Subject, Hypatia, Vol. 8, No. 1, pp. 1-13.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9