Ćwiczenia w języku polskim - Próba czytania tekstu Instancja litery w nieświadomym lub rozum od czasów Freuda
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-CP043AF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia w języku polskim - Próba czytania tekstu Instancja litery w nieświadomym lub rozum od czasów Freuda |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Psychoanaliza lacanowska odświeża odkrycia Freuda w sposób radykalny i ujmuje naturę człowieka z innej perspektywy niż popularne dziś nurty poznawcze. Przede wszystkim poprzez postulowanie istnienia nieświadomego. A co to oznacza w praktyce? Czynnością podstawową dla tego, kto przechodzi swoją analizę i tego kto ją prowadzi okazuje się właśnie …„czytanie” nieświadomego. Zwłaszcza gdy przypomnieć uwagę Lacana: „czytanie żadną miarą nie obliguje jeszcze do rozumienia. Najpierw trzeba czytać”. Teoria, którą chcemy razem studiować ma swoje konsekwencje praktyczne i ten wymiar będzie obecny jako horyzont naszych spotkań. Naszym celem przy studiowaniu tekstów jest uchwycenie logiki (czyli paradoksalnie, pewnej racjonalności) nieświadomego. |
Efekty uczenia się: |
02F-1A_W01 Zna i rozumie na poziomie podstawowym relację łączącą filozofię z kulturą 02F-1A_W03 Zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim 02F-1A_-W09 Zna i rozumie historyczne uwarunkowania i złożoność idei filozoficznych 02F-1A_W10 Zna koncepcje wybranych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism 02F-1A_W11 Zna i rozumie kluczowe zależności między kształtowaniem się i funkcjonowaniem idei filozoficznych a zmianami w kulturze i społeczeństwie 02F-1A_W13 Ma świadomość kompleksowej natury języka filozofii oraz historycznej zmienności jego znaczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Pokorski | |
Prowadzący grup: | Bartosz Pokorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | (1) Nie więcej niż dwie nieobecności (powyżej dwóch nieobecności omawiany materiał należy zaliczyć na dyżurach). (2) Aktywność na zajęciach (znajomość treści omawianego na zajęciach tekstu i dyskusja na jego temat). (3) Prezentacja wybranego tekstu na zajęciach i prowadzenie dyskusji na tenże temat albo praca pisemna, której temat wcześniej należy uzgodnić z prowadzącym. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Przygotowanie pytań do tekstu i rozmowa z członkami FPPL |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | - Treści kształcenia wydobywać się będą w trakcie lektury tekstu Instancji litery - uczestnicy zajęć sami będą wyznaczać, w trakcie lektury "blisko tekstu" ("close reading"), drogę, którą będziemy się poruszać. |
|
Literatura: |
J. Lacan, Instancja litery w nieświadomym czyli rozum od czasów Freuda F. De Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego R. Jacobson, Dwa aspekty języka J. Lacan, Punkt zapikowania, [w:] tegoż, Seminarium III: Psychozy Z. Freud, Kwestia analizy laików (rozmowy z bezstronnym) (1926) Z. Freud, (A) Praca kondensacji, (B) Praca przesunięcia i (II) Opracowanie wtórne, [w:] tegoż, Objaśnianie marzeń sennych P. Ricoeur, Symbol daje do myślenia, [w:] Egzystencja i hermeneutyka |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.