UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka historii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-D039HD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka historii
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 1.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii uzyskana na zajęciach I roku studiów.

Wiedza i umiejętności z zakresu emisji głosu.

Znajomość historii na poziomie maturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii nauk humanistycznych.



Skrócony opis:

Podstawowy przedmiot z bloku specjalizacji nauczycielskiej.

Wykład ma dostarczyć niezbędną wiedzę teoretyczną, popartą przykładami: budowania celów edukacyjnych, planowania pracy, stosowania metod i środków dydaktycznych.

Zajęcia (ćwiczenia metodyczne) mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy.

Celem jest przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia lekcji (konspekty, metody, środki dydaktyczne) i do ich prowadzenia w szkołach podstawowych i gimnazjach (przedmioty: Historia i społeczeństwo; Historia).

Częścią ćwiczeń są również hospitacje lekcji i ich omówienia.

Zajęcia prowadzone są w IH UŁ oraz w szkołach podstawowych w Łodzi.

Treści dostosowane są do standardów kształcenia nauczycieli.

Efekty uczenia się:

Student:

EK1 - ma elementarną wiedzę o powiązaniu historii z dyscyplinami koniecznymi do poszerzania wiedzy (historia sztuki, filozofia, inne wybrane) 02H1A_WO3; H1A_W05;

EK2 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię i metodologię z zakresu nauki historycznej 02H1A_W04; H1A_W03;

EK3 - ma wiedzę z zakresu historii Polski od czasów najdawniejszych do współczesności 02H1A-W07; H1A_W04, H1P_W03;

EK4 - ma podstawową wiedzę o źródłach informacji takich jak bibliografie, dokumenty, katalogi, repertoria, informatyczne zbiory danych 02H1A_W11; H1A_W02, H1A_W03, X1P_W01;

EK5 - Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki w społeczeństwie, cywilizacji, gospodarce, stosując m.in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych 02H1A_U02; H1A_U07, H1A_U10, H1A_U11;

EK6 - potrafi wyszukiwać, analizować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła 02H1A_U04; H1A_U01, H1P_U01,

EK7 - potrafi pozyskiwać informacje z wykorzystaniem tradycyjnych źródeł (zasobów bibliotecznych, archiwalnych), jak i elektronicznych, a także dokonywać ich selekcji i oceny 02H1A_U09; H1A_U01;

EK8 - Potrafi pracować w grupie , przyjmując różne w niej role 02H1A_K01; H1A_K01, H1P_K01;

EK9 - Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji wyznaczonych zadań 02H1A_K03; H1A_K03, H1P_K03;

EK10 - posiada kompetencje społeczne i osobowe takie jak: kreatywność, otwartość na odmienność kulturową, umiejętność określania własnych zainteresowań, umiejętność samooceny, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego własnego regionu, Polski i innych krajów 02H1A_K05; H1A_K05, H1P_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mucha
Prowadzący grup: Krzysztof Mucha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia metodyczne. Dyskusja, elementy wykładu konwersatoryjnego, prezentacja, praca w grupach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie zajęć składają się następujące formy aktywności:


a) obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), zaliczenie kolejnych nieobecności,

b) aktywny udział w zajęciach,

c) terminowe składanie prac, (cele ogólne, cele operacyjne, plan wynikowy),

d) przygotowanie i prezentacja wybranych metod aktywizujących.


Zaliczenie z oceną na podstawie stopnia realizacji powyższych warunków.


Treści kształcenia:

1. Zajęcia organizacyjne. Treści kształcenia, zasady współpracy. Refleksje z praktyk pedagogicznych.

2. Cele kształcenia historycznego. Cele ogólne kształcenia historycznego.

3. Taksonomia celów kształcenia historycznego. Cele opercyjne.

4. Formułowanie celów lekci.

5-6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego z historii w szkole podstawowej.

7. Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela. Planowanie kierunkowe.

8. Planowanie wynikowe.

9. Formy organizacyjne kształćenia. Budowa lekci, typy lekcji.

10. Planowanie metoodyczne. Konspekt i scenariusz lekcji.

11. Umiejętności kluczowe (uniwersalne, ponadprzedmiotowe).

12. Metody dydaktyczne. Kryteria odziału metod dydaktycznych. Metody konwencjonalne.

13-15. Metody aktywizujące w kształceniu historycznym.


Literatura:

Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego, 2017 r.

Współczesna dydaktyka historii, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.

Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 1992.

Metodyka nauczania historii w szkole podstawowej, red.Cz. Majorek, Warszawa 1993.

Bieniek M., Dydaktyka historii wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009.

Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.

Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000, 2010.

Czasopismo „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o społeczeństwie".

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Orzeł
Prowadzący grup: Joanna Orzeł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0