UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Philosophers against (and behind) heresies

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-ERAS227
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Philosophers against (and behind) heresies
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Dobra znajomość języka angielskiego.

Skrócony opis:

Pojęcie „herezji” jest nierozerwalnie związane z teologią chrześcijańską, a w średniowieczu teologia była kulminacją i ostatecznym celem rozważań filozoficznych i nauczania uniwersyteckiego. W konsekwencji filozofowie musieli radzić sobie z tezami wątpliwymi w świetle dogmatów, albo jako ich krytycy, albo jako ich autorzy lub zwolennicy. Punktem wyjścia naszych rozważań będzie stanowisko św. Augustyna wobec pelagianizmu, następnie przejdziemy do późnego średniowiecza, odnosząc się do potępienia paryskiego z 1277 r. i jego skutków, wątpliwości co do łacińskiego awerroizmu, twierdzeń Williama Ockhama, semipelagianizmu XIV wieku, a na końcu Johna Wycliffe'a, filozofa straconego za głoszenie herezji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada pogłębioną znajomość i rozumienie relacji łączących filozofię z kulturą (02F-2A_W01)

Posiada pogłębioną znajomość i rozumienie pojęć z głównych subdyscyplin filozoficznych w języku polskim (02F-2A_W04)

Wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego autora filozoficznego lub bieżący badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej (02F-2A_W09)

Ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie (02F-2A_W11)

Ma gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego (02F-2A_W13)

Umiejętności

Określa stopień ważności stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji (02F-2A_U06)

Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami (02F-2A_U07)

Kompetencje społeczne

Zna zakres posiadanych przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (02F-2A_K01)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jung, Robert Podkoński
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Dyskusje na podstawie przeczytanych lektur.

Sposoby i kryteria oceniania:

.Aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć, znajomość treści poszczególnych fragmentów tekstu, napisanie krótkiej pisemnej analizy jednego z dwóch wybranych fragmentów tekstów omawianych na zajęciach. Analiza powinna zawierać:

uwzględnienie kontekstu danego fragmentu (część jakiej całości stanowi, jego znaczenie na tle reszty tekstu)

wskazanie jego najważniejszego przesłania

podkreślenie najistotniejszych argumentów

wskazanie najsłabszych punktów, tj. najmniej istotnych argumentów.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena założonych efektów w trakcie prowadzenia zajęć

Literatura:

1. The Cambridge Companion to Augustine, N. Kretzmann, E. Stump (eds), Cambridge University Press 2001. (fragments)

2. A.A. Davenport, Measure of a Different Greatness, Leiden—Boston—Köln 1999. (fragments)

3. M. Lambert, Medieval Heresy, Blackwell, Oxford—Cambridge 1999. (fragments)

4. Religious Movements in the Fourteenth Century, J.P. Whitney, (in:) The Cambridge History of English and American Literature. (sections 5–8 on Wyclif.)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9