Philosophers against (and behind) heresies
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-ERAS227 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Philosophers against (and behind) heresies |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Dobra znajomość języka angielskiego. |
Skrócony opis: |
Pojęcie „herezji” jest nierozerwalnie związane z teologią chrześcijańską, a w średniowieczu teologia była kulminacją i ostatecznym celem rozważań filozoficznych i nauczania uniwersyteckiego. W konsekwencji filozofowie musieli radzić sobie z tezami wątpliwymi w świetle dogmatów, albo jako ich krytycy, albo jako ich autorzy lub zwolennicy. Punktem wyjścia naszych rozważań będzie stanowisko św. Augustyna wobec pelagianizmu, następnie przejdziemy do późnego średniowiecza, odnosząc się do potępienia paryskiego z 1277 r. i jego skutków, wątpliwości co do łacińskiego awerroizmu, twierdzeń Williama Ockhama, semipelagianizmu XIV wieku, a na końcu Johna Wycliffe'a, filozofa straconego za głoszenie herezji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada pogłębioną znajomość i rozumienie relacji łączących filozofię z kulturą (02F-2A_W01) Posiada pogłębioną znajomość i rozumienie pojęć z głównych subdyscyplin filozoficznych w języku polskim (02F-2A_W04) Wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego autora filozoficznego lub bieżący badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej (02F-2A_W09) Ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie (02F-2A_W11) Ma gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego (02F-2A_W13) Umiejętności Określa stopień ważności stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji (02F-2A_U06) Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami (02F-2A_U07) Kompetencje społeczne Zna zakres posiadanych przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (02F-2A_K01) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jung, Robert Podkoński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusje na podstawie przeczytanych lektur. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | .Aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć, znajomość treści poszczególnych fragmentów tekstu, napisanie krótkiej pisemnej analizy jednego z dwóch wybranych fragmentów tekstów omawianych na zajęciach. Analiza powinna zawierać: uwzględnienie kontekstu danego fragmentu (część jakiej całości stanowi, jego znaczenie na tle reszty tekstu) wskazanie jego najważniejszego przesłania podkreślenie najistotniejszych argumentów wskazanie najsłabszych punktów, tj. najmniej istotnych argumentów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena założonych efektów w trakcie prowadzenia zajęć |
|
Literatura: |
1. The Cambridge Companion to Augustine, N. Kretzmann, E. Stump (eds), Cambridge University Press 2001. (fragments) 2. A.A. Davenport, Measure of a Different Greatness, Leiden—Boston—Köln 1999. (fragments) 3. M. Lambert, Medieval Heresy, Blackwell, Oxford—Cambridge 1999. (fragments) 4. Religious Movements in the Fourteenth Century, J.P. Whitney, (in:) The Cambridge History of English and American Literature. (sections 5–8 on Wyclif.) |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.