UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ikonografia średniowieczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-IKN1SD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ikonografia średniowieczna
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 3.00 LUB 2.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Omawianie wybranych przedstawień i symboli w sztuce sredniowiecznej.

Efekty uczenia się:

Zapoznanie studentów ze średniowieczną ikonografią.

Student wie jak:

-interpretować dzieła sztuki, symbole, przedstawienia.

Student umie:

-przygotować pracę na wybrany temat

-identyfikować, charakteryzować dziela sztuki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Cichoń
Prowadzący grup: Krzysztof Cichoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Cichoń
Prowadzący grup: Krzysztof Cichoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia - konwersatorium -przeznaczone są na prezentację i omówienie wybranych przez uczestników motywów ikonograficznych ( ikonografia świętych, ikonografia postaci biblijnych, ikonografia przyrody i pojęć abstrakcyjnych

Sposoby i kryteria oceniania:

Wiedza: znajomość typów ikonograficznych ułożonych zgodnie z porządkiem historia salutis i występujących w sztuce łacińskiego średniowiecza; znajomość uwarunkowań wynikających z fizjologii widzenia i psychologii percepcji ; w pewnym stopniu (zależnym m.in. od ilości i jakości przeczytanych lektur) osoba po zajęciach może– „posiadać uporządkowaną wiedzę w zakresie sztuki średniowiecznej” 02HS-1A_W03


Umiejętności: samodzielnej analizy zgodnie z trójstopniowym schematem E. Panofskiego; wskazania na ograniczenia tej metody; umiejętność zastosowania do interpretacji treści dzieła sztuki pojęć semiotycznych (w koncepcji F. de Saussure'a de Saussuera i Ch. S. Peirce`a

Kończący zajęcia powinien– umieć interpretować wybrane dzieła (02HS-1A_U01) z zakresu sztuki średniowiecznej obszaru łacińskojęzycznego i ortodoksyjnego



Inne kompetencje (postawy, kompetencje społeczne): nie sądzę, żeby dało się przewidzieć w jaki sposób znajomość podstaw ikonografii średniowiecznej wpłynie na kompetencje społeczne, czymkolwiek one są


kolokwia, zaliczenie lektur, opracowanie wybranego motywu ikonograficznego

Treści kształcenia:

Ogólny opis przedmiotu:

Wprowadzenie do ikonografii chrześcijańskiej oraz ikonografii świeckiej w średniowieczu i początkach nowożytności (ikonografia władzy, emblematy, impressy, sztuka wobec fenomenu miasta)

Cel zajęć: zapoznanie z występującymi w sztuce średniowiecznej typami przedstawień opartych na: Biblii, apokryfach, hagiografiach, bestiariuszach

Szczegółowy opis przedmiotu (treści programowe): ikonografia Nowego Testamentu; ikonografia Starego Testamentu; wybrane motywy hagiograficzne; wybrane motywy apokryficzne Nowego Testamentu; ikonografia władzy i władcy; chorografia; ikonografia artes liberales i vulgares; wprowadzenie do fizjologii i psychologii percepcji wizualnej; historia ikonografii i ikonologii jako dyscyplin pomocniczych historii sztuki





Literatura:

Zalecana literatura:

Panofsky Erwin, Ikonografia i ikonologia, [w:]idem, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971;

Białostocki Jan, Iconography, [w:] Dictionary of the History of Ideas. Studies of Selectet Pivotal Ideas, ed Philip P. Wiener, New York 1968, vol. II;

Kasperowicz Ryszard, Ikonografia, [w:] Encyklopedia katolicka, Lublin 1997,t.VII, szp. 11- 14;

Schneemann J.P., Ikonologie Ikonographie, [w:] Historisches Wörtherbuch der Rhetorik, hg. Gert Ueding, Bd. IV, Tübingen1998, szp.204 -214;

Symbole i symboliczność. Antologia, wybór i opracowanie Michał Głowiński, Warszawa 1990;

Guy de Tervarent, Attributs et symboles dans l`art profane 1450 – 1600: Dictionnaire d`un langue perdu, Geneva 1958-64, t 1-3.

P. Preston, A Dictionary of Pictoral Subiects from Classical Literature: A Guide to their Identification in Works of Art, New York 1983

Lexikon der christlichen Ikonographie, hg. Engelbert Kirschbaum, Rom Freiburg Basel Wien 1968-1973 ( lub późniejsze wydania), Bd. 1-8

Forstner Dorothea, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990 (tam zestawienie wprowadzającej bibliografii, również polskiej opracowany przez S. Kobielusa)

Lurker Manfred, Słownik obrazów i symboli biblijnych, Poznań 1989

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7