UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka XIX w. - malarstwo i rzeźba polska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-S3M2SD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka XIX w. - malarstwo i rzeźba polska
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy: Historia Sztuki 2009/2010
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 4.00 LUB 6.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość historii Polski XIX wieku

Skrócony opis:

Podczas zajęć omówione zostają główne tendencje w rozwoju sztuki polskiej 19 wieku: takie jak: klasycyzm, romantyzm, biedermeier, romantyzm, realizm, akademizm, impresjonizm, symbolizm. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi kierunkami rozwoju polskiego malarstwa nowoczesnego od neoklasycyzmu po symbolizm z uwzględnieniem wpływu jaki na jego kształtowanie miała specyficzna sytuacja kraju pozostającego pod zaborami oraz wskazanie inspiracji i analiza wybranych motywów ikonograficznych

Efekty uczenia się:

Student

HS-1A_W03 -różnicuje i wyjaśnia pojęcia z zakresu malarstwa XIX w.

HS-1A_W04-identyfikuje określone zjawiska w sztuce polskiej; rozpoznaje artystów i ich dzieła oraz potrafi przyporządkować je do konkretnego kierunku /nurtu/ artystycznego

HS-1A_W05-rozpoznaje genezę i kontekst pewnych zjawisk artystycznych i potrafi powiązać je z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi

HS-1A_U01- potrafi łączyć zdobytą wiedzę z zakresu sztuki XIX wieku z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki

HS-1A_U05 - rozpoznaje kształtujące się w XIX w. procesy kulturowe i artystyczne i jest w stanie przeprowadzić ich analizę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Irmina Gadowska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Agnieszka Świętosławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Irmina Gadowska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Agnieszka Świętosławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Irmina Gadowska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Agnieszka Świętosławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- wykład z prezentacją multimedialną

- wykład w muzeum

Sposoby i kryteria oceniania:

Zajęcia kończy egzamin ustny ze sztuki polskiej XIX wieku (malarstwo i rzeźba)

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest :

-obecność na wykładach > 70 %

-uzyskanie wcześniejszego zaliczenia z ćwiczeń

-Osoby z przyznaną IOS zobowiązane są na początku semestru ustalić formę zaliczenia z wykładowcą.

Podczas egzaminu student losuje dwa pytania i slajd z obrazem do opisu i rozpoznania.


Wymagania konieczne do uzyskania oceny

2 - Student nie osiągnął zakładanych efektów

3 -Student osiągnął zakładane efekty w stopniu podstawowym

4-Student osiągnął zakładane efekty w stopniu dobrym

5-Student osiągnął zakładane efekty w stopniu bardzo dobrym




Treści kształcenia:

-Malarstwo w kręgu Stanisława Augusta Poniatowskiego

-Szkolnictwo artystyczne i wystawy sztuki w Warszawie w I połowie XIX w.

-Warszawska Cyganeria artystyczna

-Akademizm i malarstwo salonowe

-Orientalizm w malarstwie polskim XIX w.

-Realizm w malarstwie polskim XIX w.

-Od Maurycego Gottlieba do Samuela Hirszenberga - malarze żydowscy w Polsce w II połowie XIX w.

- Impresjonizm w Polsce

- Motywy fantastyczne w sztuce polskiej XIX w.

- Sztuka Młodej Polski : tematy i inspiracje

- Wątki narodowe malarstwie polskim XIX w.

- Jan Matejko i Jacek Malczewski

-Stanisław Wyspiański - prerafaelici-impresjoniści. Wpływy i inspiracje.






Literatura:

Literatura podstawowa:

W.Bałus, Figury losu. Polscy artyści i polska sztuka w poszukiwaniu tożsamości indywidualnej i zbiorowej, Kraków 2003

K.Bartnicka, Polskie szkolnictwo artystyczne na przełomie XVIII i XIX w. 1754-1831, Wrocław 1971.

A.Chyczewska, Malarnia na zamku Królewskim 1766-1818, „Rocznik Warszawski” 1967.

A.Gradowska, Sztuka Młodej Polski, Warszawa 1984.

J. Malinowski, Imitacje świata. O polskim malarstwie i krytyce artystycznej drugiej połowy XIX wieku, Kraków 1987.

J. Malinowski, Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003.

W. Okoń, Alegorie narodowe, Wrocław 1992

M.Porębski, Interregnum. Szkice z historii sztuki polskiej XIX i XX wieku, Warszawa 1975.

Uzupełniająca:

E. Charazińska, Rzecz o portrecie nie- znanego krakusa, czyli Horacego Verneta związki z polskim mitem narodowym, w: Sztuka i historia. Materiały Sesji, Warszawa 1992

M. Haake, Jednostka wobec historii. "Portret generała Henryka Dembińskiego" Henryka Rodakowskiego, "Artium Quaestiones" 12, 2001

M. Haake Portret w malarstwie polskim u progu nowoczesności, Kraków: Avalon 2008.

M. Haake Człowiek wśród zwierząt. Obrazy Józefa Chełmońskiego z lat 90. XIX wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2014, nr 4

M. Haake, O jednym z aspektów obrazu „Dziwny ogród”; Józefa Mehoffera. Między Stworzeniem a ewolucjonizmem, „Rocznik Historii Sztuki”, t. XLI, 2016, s. 159-186

B. Kokoska, Impresjonizm polski, Kraków 2001.

P. Krakowski, Z zagadnień polskiego malars twa krajobrazowego w I połowie w. XIX (Teoria i twórczość), "Folia Historiae Artium" 13, 1977

S.Kozakiewicz, A.Ryszkiewicz, Warszawska „Cyganeria” malarska. Grupa Marcina Olszyńskiego, Warszawa 1955.

A. Król et al., Obrazy śmierci w sztuce polskiej XIX i XX wieku. Muzeum Narodowe, Kraków 2000

Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890-1914. Katalog wystawy, pod.kier. E.Charazińskiej i Ł.Kossowskiego, MNW, Warszawa 1997.

A.Melbechowska-Luty, Mali mistrzowie polskiego pejzażu XIX wieku, Warszawa 1997.

B.Ochmańska, Polonia – alegoria i symbol w malarstwie polskim XIX wieku, Wrocław 1992.

W. Okoń, Sztuki siostrzane. Malarstwo a literatura w Polsce w drugiej połowie XIX wieku. Wybrane zagadnienia, Wrocław 1992

M. Porębski, Z problematyki metodologicznej badań nad ikonografią polskiego romantyzmu, w: Romantyzm, Materiały Sesji SHS, Warszawa 1967

M. Porębski, Sybirskie futro wziął, w: Ikonografia romantyczna. Materiały sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Warszawa 1977

A. Pieńkos, Góry konwencjonalne w malarstwie polskiego romantyzmu, w: W. Wójcik (red.), Góry polskie w malarstwie. Materiały sympozjum, Kraków 1999

A. Pieńkos, "Calamowskie nieporównane kompozycje". Próby krajobrazu lirycznego w ma- larstwie polskim XIX wieku, "Ikonotheka" 16, 2003

M.Płażewska, Warszawski Salon Aleksandra Krywulta (1880-1906), „Rocznik MNW”1966.

J. Pokora, Obraz najjaśniejszego Pana Stanisława Augusta (1764-1770). Studium z ikonografii władzy, Warszawa 1993

J. Polaczek, Rodakowski a Delaroche i romantyczny typ portretu wodza pokonanej armii, "Rocznik Przemyski" 33, 1997, nr 2, s. 35-43

M.Poprzęcka, Czas wyobrażony. O sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX wieku, Warszawa 1986.

Z. Prószyńska, "Fidem fati - virtute seque- mur". Portret Stanisława Augusta z klepsydrą, "Biuletyn Historii Sztuki" 55, 1993, nr 2-3

M. Sobieraj, Quaesivit coelo lucem. Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego "z klepsydrą", w: Sztuka i historia. Materiały sesji, Warszawa 1992

J.Sosnowska, Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880-1939, Warszawa 2003.

J.Starzyński, Polska droga do samodzielności w sztuce, Warszawa 1973

H.Stępień, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1855, Wrocław 1990.

H.Stępień, M.Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914. Materiały źródłowe, Warszawa 1994.

P.Szubert, Rzeźba polska przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1995

W. Suchocki, Mickiewicz i „Machabeusze” Stattlera, w: Księga Mickiewiczowska, red. Z. Trojanowiczowa, Poznań 1998.

M. Zgórniak, "Dziełocentryzm" wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakows- kiego i Mehoffera, "Folia Historiae Artium", Seria Nowa, t. 10: 2005

J.Wiercińska, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Zarys działalności, Wrocław 1968.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0