Sztuka XIX w. - malarstwo i rzeźba polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-S3M2SD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka XIX w. - malarstwo i rzeźba polska |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: |
Historia Sztuki 2009/2010 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.00
LUB
6.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość historii Polski XIX wieku |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć omówione zostają główne tendencje w rozwoju sztuki polskiej 19 wieku: takie jak: klasycyzm, romantyzm, biedermeier, romantyzm, realizm, akademizm, impresjonizm, symbolizm. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi kierunkami rozwoju polskiego malarstwa nowoczesnego od neoklasycyzmu po symbolizm z uwzględnieniem wpływu jaki na jego kształtowanie miała specyficzna sytuacja kraju pozostającego pod zaborami oraz wskazanie inspiracji i analiza wybranych motywów ikonograficznych |
Efekty uczenia się: |
Student HS-1A_W03 -różnicuje i wyjaśnia pojęcia z zakresu malarstwa XIX w. HS-1A_W04-identyfikuje określone zjawiska w sztuce polskiej; rozpoznaje artystów i ich dzieła oraz potrafi przyporządkować je do konkretnego kierunku /nurtu/ artystycznego HS-1A_W05-rozpoznaje genezę i kontekst pewnych zjawisk artystycznych i potrafi powiązać je z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi HS-1A_U01- potrafi łączyć zdobytą wiedzę z zakresu sztuki XIX wieku z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki HS-1A_U05 - rozpoznaje kształtujące się w XIX w. procesy kulturowe i artystyczne i jest w stanie przeprowadzić ich analizę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irmina Gadowska | |
Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Agnieszka Świętosławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irmina Gadowska | |
Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Agnieszka Świętosławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irmina Gadowska | |
Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Agnieszka Świętosławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - wykład z prezentacją multimedialną - wykład w muzeum |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zajęcia kończy egzamin ustny ze sztuki polskiej XIX wieku (malarstwo i rzeźba) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest : -obecność na wykładach > 70 % -uzyskanie wcześniejszego zaliczenia z ćwiczeń -Osoby z przyznaną IOS zobowiązane są na początku semestru ustalić formę zaliczenia z wykładowcą. Podczas egzaminu student losuje dwa pytania i slajd z obrazem do opisu i rozpoznania. Wymagania konieczne do uzyskania oceny 2 - Student nie osiągnął zakładanych efektów 3 -Student osiągnął zakładane efekty w stopniu podstawowym 4-Student osiągnął zakładane efekty w stopniu dobrym 5-Student osiągnął zakładane efekty w stopniu bardzo dobrym |
|
Treści kształcenia: | -Malarstwo w kręgu Stanisława Augusta Poniatowskiego -Szkolnictwo artystyczne i wystawy sztuki w Warszawie w I połowie XIX w. -Warszawska Cyganeria artystyczna -Akademizm i malarstwo salonowe -Orientalizm w malarstwie polskim XIX w. -Realizm w malarstwie polskim XIX w. -Od Maurycego Gottlieba do Samuela Hirszenberga - malarze żydowscy w Polsce w II połowie XIX w. - Impresjonizm w Polsce - Motywy fantastyczne w sztuce polskiej XIX w. - Sztuka Młodej Polski : tematy i inspiracje - Wątki narodowe malarstwie polskim XIX w. - Jan Matejko i Jacek Malczewski -Stanisław Wyspiański - prerafaelici-impresjoniści. Wpływy i inspiracje. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: W.Bałus, Figury losu. Polscy artyści i polska sztuka w poszukiwaniu tożsamości indywidualnej i zbiorowej, Kraków 2003 K.Bartnicka, Polskie szkolnictwo artystyczne na przełomie XVIII i XIX w. 1754-1831, Wrocław 1971. A.Chyczewska, Malarnia na zamku Królewskim 1766-1818, „Rocznik Warszawski” 1967. A.Gradowska, Sztuka Młodej Polski, Warszawa 1984. J. Malinowski, Imitacje świata. O polskim malarstwie i krytyce artystycznej drugiej połowy XIX wieku, Kraków 1987. J. Malinowski, Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003. W. Okoń, Alegorie narodowe, Wrocław 1992 M.Porębski, Interregnum. Szkice z historii sztuki polskiej XIX i XX wieku, Warszawa 1975. Uzupełniająca: E. Charazińska, Rzecz o portrecie nie- znanego krakusa, czyli Horacego Verneta związki z polskim mitem narodowym, w: Sztuka i historia. Materiały Sesji, Warszawa 1992 M. Haake, Jednostka wobec historii. "Portret generała Henryka Dembińskiego" Henryka Rodakowskiego, "Artium Quaestiones" 12, 2001 M. Haake Portret w malarstwie polskim u progu nowoczesności, Kraków: Avalon 2008. M. Haake Człowiek wśród zwierząt. Obrazy Józefa Chełmońskiego z lat 90. XIX wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2014, nr 4 M. Haake, O jednym z aspektów obrazu „Dziwny ogród”; Józefa Mehoffera. Między Stworzeniem a ewolucjonizmem, „Rocznik Historii Sztuki”, t. XLI, 2016, s. 159-186 B. Kokoska, Impresjonizm polski, Kraków 2001. P. Krakowski, Z zagadnień polskiego malars twa krajobrazowego w I połowie w. XIX (Teoria i twórczość), "Folia Historiae Artium" 13, 1977 S.Kozakiewicz, A.Ryszkiewicz, Warszawska „Cyganeria” malarska. Grupa Marcina Olszyńskiego, Warszawa 1955. A. Król et al., Obrazy śmierci w sztuce polskiej XIX i XX wieku. Muzeum Narodowe, Kraków 2000 Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890-1914. Katalog wystawy, pod.kier. E.Charazińskiej i Ł.Kossowskiego, MNW, Warszawa 1997. A.Melbechowska-Luty, Mali mistrzowie polskiego pejzażu XIX wieku, Warszawa 1997. B.Ochmańska, Polonia – alegoria i symbol w malarstwie polskim XIX wieku, Wrocław 1992. W. Okoń, Sztuki siostrzane. Malarstwo a literatura w Polsce w drugiej połowie XIX wieku. Wybrane zagadnienia, Wrocław 1992 M. Porębski, Z problematyki metodologicznej badań nad ikonografią polskiego romantyzmu, w: Romantyzm, Materiały Sesji SHS, Warszawa 1967 M. Porębski, Sybirskie futro wziął, w: Ikonografia romantyczna. Materiały sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Warszawa 1977 A. Pieńkos, Góry konwencjonalne w malarstwie polskiego romantyzmu, w: W. Wójcik (red.), Góry polskie w malarstwie. Materiały sympozjum, Kraków 1999 A. Pieńkos, "Calamowskie nieporównane kompozycje". Próby krajobrazu lirycznego w ma- larstwie polskim XIX wieku, "Ikonotheka" 16, 2003 M.Płażewska, Warszawski Salon Aleksandra Krywulta (1880-1906), „Rocznik MNW”1966. J. Pokora, Obraz najjaśniejszego Pana Stanisława Augusta (1764-1770). Studium z ikonografii władzy, Warszawa 1993 J. Polaczek, Rodakowski a Delaroche i romantyczny typ portretu wodza pokonanej armii, "Rocznik Przemyski" 33, 1997, nr 2, s. 35-43 M.Poprzęcka, Czas wyobrażony. O sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX wieku, Warszawa 1986. Z. Prószyńska, "Fidem fati - virtute seque- mur". Portret Stanisława Augusta z klepsydrą, "Biuletyn Historii Sztuki" 55, 1993, nr 2-3 M. Sobieraj, Quaesivit coelo lucem. Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego "z klepsydrą", w: Sztuka i historia. Materiały sesji, Warszawa 1992 J.Sosnowska, Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880-1939, Warszawa 2003. J.Starzyński, Polska droga do samodzielności w sztuce, Warszawa 1973 H.Stępień, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1855, Wrocław 1990. H.Stępień, M.Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914. Materiały źródłowe, Warszawa 1994. P.Szubert, Rzeźba polska przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1995 W. Suchocki, Mickiewicz i „Machabeusze” Stattlera, w: Księga Mickiewiczowska, red. Z. Trojanowiczowa, Poznań 1998. M. Zgórniak, "Dziełocentryzm" wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakows- kiego i Mehoffera, "Folia Historiae Artium", Seria Nowa, t. 10: 2005 J.Wiercińska, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Zarys działalności, Wrocław 1968. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.