Sztuka nowożytna - sztuka polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-SNALSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka nowożytna - sztuka polska |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: |
Historia Sztuki 2009/2010 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
5.00
LUB
6.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza związana z historycznym i kulturowym tłem omawianej epoki, znajomość najważniejszych wydarzeń politycznych i społecznych w nowożytnej historii Polski, umiejętność precyzyjnego wskazania czasu panowania władców polskich XVI-XVIII w., elementarna wiedza z zakresu geografii historycznej Polski, znajomość historii architektury klasycznej; podstawowe informacje związane ze średniowieczną tradycją architektoniczną |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci zostają zapoznani z podstawowymi informacjami z zakresu dziejów nowożytnej sztuki polskiej. W ramach wykładu są prezentowane główne przykłady dzieł i zjawisk architektonicznych i plastycznych pojawiających się w granicach Rzeczypospolitej od XVI do poł. XVIII w. |
Efekty uczenia się: |
wiedza HS-1A_W03 posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki europejskiej od starożytności do współczesności HS-1A_W04 posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki polskiej od średniowiecza do współczesności HS-1A_W05 posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę umiejętności HS-1A_U01 umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze, a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki HS-1A_U05 potrafi rozpoznać kształtujące się procesy kulturowe i artystyczne oraz przeprowadzić ich analizę kompetencje społeczne HS-1A_K01 posiada podstawy do określenia własnej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego (regionu, kraju, Europy, świata) oraz dostrzega potrzeby edukacji społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Bernatowicz | |
Prowadzący grup: | Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Bernatowicz | |
Prowadzący grup: | Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podstawę wiedzy dla studenta są jest wykłady, opracowane w wyniki wieloletnich studiów i badań prowadzącego. Student ma możliwość zadawania pytań po wykładzie lub na dyżurze, by uzyskać rozszerzenie wiadomości i możliwość dalszego zgłębiania problemów. Wykład składa się z części werbalnej oraz prezentacji multimedialnej (slajdy ukazujące analizujące obiekty, prezentacje filmowe z internetu, schematy graficzne). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obecność na zajęciach. Końcowe zaliczenie pisemne, poprawka w formie ustnej. |
|
Treści kształcenia: | Wykłady obejmują architekturę i malarstwo czasów panowania Wazów (Zygmunta III, Władysława IV, Jana Kazimierza), Jana III Sobieskiego, Augusta II oraz Augusta III. Przyjęto koncepcję spojrzenia na przemiany sztuki przez pryzmat aktywności fundatorskiej królów i magnatów (Krasińscy, Lubomirscy, Radziwiłłowie, Pacowie, Sapiehowie, Sułkowscy, Jabłonowscy). Prócz prezentacji dzieł, które powstały w Polsce uwzględniona będzie działalność kolekcjonerska obrazująca wyposażenie artystyczne elit władzy Rzeczypospolitej. |
|
Literatura: |
Bania Z. Pałac w Podhorcach, „Rocznik Historii Sztuki”, t. XIII, 1981, s. 97-170. Bernatowicz T., Alba. Od renesansowej willi do kompozycji krajobrazowej. Z badań źródłowych nad architekturą ogrodów na Kresach, Warszawa 2009. Bernatowicz T., Królewska rezydencja w Żółkwi w XVIII wieku, Warszawa 2009. Bernatowicz T., „Miles Christianus et Peregrinus.” Fundacje Mikołaja Radziwiłła „Sierotki” w ordynacji nieświeskiej, Warszawa 1998. Bernatowicz T., Na Kresach Multańskich. Kamieniec Podolski i zamki pogranicza polsko-tureckiego w świetle nieznanych planów, [w:] Studium urbis charisteria Teresiae Zarębska Anno Jubilei oblata, Warszawa 2003, s. 13-28. Bernatowicz T., Rola Lublina w architekturze sakralnej Wielkiego Księstwa Litewskiego w XVI-XVII wieku, [w:] Sztuka ziem wschodnich Rzeczypospolitej XVI-XVIII w., pod red. J. Lileyki, Lublin 2000, s. 15-36. Betlej A., Paweł Giżycki SJ architekt polski XVIII wieku, Kraków 2003. Brykowski R,, Tatarskie meczety w Rzeczypospolitej, „Ochrona Zabytków”, t. XLI, 1988, nr 3, s. 153-172. Chrząszczewski J., Kościół ormiański w Stanisławowie, [w:] Sztuka Kresów Wschodnich, pod red. J.K. Ostrowskiego, t. 2, Kraków 1996, s. 167-181. Chrząszczewski J., Kościoły ormiańskie na Podolu. Architektura i wyposażenie, [w:] Sztuka Kresów Wschodnich, pod red. J.K. Ostrowskiego, t. 3, Kraków 1998, s. 69-106. Kowalczyk J., Latynizacja i okcyndentalizacja architektury greckokatolickiej w XVIII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. LXII, 1980, s. 347-364. Krasny P., Architektura cerkiewna na Ziemiach Ruskich Rzeczypospolitej 1596-1914, Kraków 2003. Kunkel R., Późnogotyckie cerkwie na zachodnich rubieżach Wielkiego Księstwa Litewskiego, [w:] Sztuka ziem wschodnich Rzeczypospolitej XVI-XVIII w., Lublin 2000, s. 37-54. Piechotkowie M. i K. Bramy Nieba. Bóżnice murowane na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej Warszawa 1999. Ostrowski J.K., Lwów: dzieje i sztuka, Kraków 1997. Ostrowski J.K., Petrus J. i inni, Podhorce dzieje wnętrz pałacowych i galerii obrazów, Kraków 2001. Rachuba A., Kiaupienė J., Kiaupa Z., Historia Litwy. Dwugłos polsko-litewski, Warszawa 2008. Rokicki R., Architektura obronna Wielkiego Księstwa Litewskiego na przykładzie cerkwi w Supraślu, Synkowiczach i Małomożejkowie, [w:] „Przegląd Historyczno-Wojskowy”, t. IV(LV), nr 4 (199), 2003, s. 99-114. Skrabski J., Paolo Fontana nadworny architekt Sanguszków, Tarnów 2007. Szyszko-Bohusz A., Warowne zabytki architektury kościelnej w Polsce i na Litwie, „Sprawozdania Komisji Historii Sztuki”, t. IX, 1915, z. 3-4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Bernatowicz | |
Prowadzący grup: | Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz, Piotr Gryglewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podstawę wiedzy dla studenta są jest wykłady, opracowane w wyniki wieloletnich studiów i badań prowadzącego. Student ma możliwość zadawania pytań po wykładzie lub na dyżurze, by uzyskać rozszerzenie wiadomości i możliwość dalszego zgłębiania problemów. Wykład składa się z części werbalnej oraz prezentacji multimedialnej (slajdy ukazujące analizujące obiekty, prezentacje filmowe z internetu, schematy graficzne). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obecność na zajęciach. Końcowe zaliczenie pisemne, poprawka w formie ustnej. |
|
Treści kształcenia: | Wykłady obejmują architekturę i malarstwo czasów panowania Wazów (Zygmunta III, Władysława IV, Jana Kazimierza), Jana III Sobieskiego, Augusta II oraz Augusta III. Przyjęto koncepcję spojrzenia na przemiany sztuki przez pryzmat aktywności fundatorskiej królów i magnatów (Krasińscy, Lubomirscy, Radziwiłłowie, Pacowie, Sapiehowie, Sułkowscy, Jabłonowscy). Prócz prezentacji dzieł, które powstały w Polsce uwzględniona będzie działalność kolekcjonerska obrazująca wyposażenie artystyczne elit władzy Rzeczypospolitej. |
|
Literatura: |
Bania Z. Pałac w Podhorcach, „Rocznik Historii Sztuki”, t. XIII, 1981, s. 97-170. Bernatowicz T., Alba. Od renesansowej willi do kompozycji krajobrazowej. Z badań źródłowych nad architekturą ogrodów na Kresach, Warszawa 2009. Bernatowicz T., Królewska rezydencja w Żółkwi w XVIII wieku, Warszawa 2009. Bernatowicz T., „Miles Christianus et Peregrinus.” Fundacje Mikołaja Radziwiłła „Sierotki” w ordynacji nieświeskiej, Warszawa 1998. Bernatowicz T., Na Kresach Multańskich. Kamieniec Podolski i zamki pogranicza polsko-tureckiego w świetle nieznanych planów, [w:] Studium urbis charisteria Teresiae Zarębska Anno Jubilei oblata, Warszawa 2003, s. 13-28. Bernatowicz T., Rola Lublina w architekturze sakralnej Wielkiego Księstwa Litewskiego w XVI-XVII wieku, [w:] Sztuka ziem wschodnich Rzeczypospolitej XVI-XVIII w., pod red. J. Lileyki, Lublin 2000, s. 15-36. Betlej A., Paweł Giżycki SJ architekt polski XVIII wieku, Kraków 2003. Brykowski R,, Tatarskie meczety w Rzeczypospolitej, „Ochrona Zabytków”, t. XLI, 1988, nr 3, s. 153-172. Chrząszczewski J., Kościół ormiański w Stanisławowie, [w:] Sztuka Kresów Wschodnich, pod red. J.K. Ostrowskiego, t. 2, Kraków 1996, s. 167-181. Chrząszczewski J., Kościoły ormiańskie na Podolu. Architektura i wyposażenie, [w:] Sztuka Kresów Wschodnich, pod red. J.K. Ostrowskiego, t. 3, Kraków 1998, s. 69-106. Kowalczyk J., Latynizacja i okcyndentalizacja architektury greckokatolickiej w XVIII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. LXII, 1980, s. 347-364. Krasny P., Architektura cerkiewna na Ziemiach Ruskich Rzeczypospolitej 1596-1914, Kraków 2003. Kunkel R., Późnogotyckie cerkwie na zachodnich rubieżach Wielkiego Księstwa Litewskiego, [w:] Sztuka ziem wschodnich Rzeczypospolitej XVI-XVIII w., Lublin 2000, s. 37-54. Piechotkowie M. i K. Bramy Nieba. Bóżnice murowane na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej Warszawa 1999. Ostrowski J.K., Lwów: dzieje i sztuka, Kraków 1997. Ostrowski J.K., Petrus J. i inni, Podhorce dzieje wnętrz pałacowych i galerii obrazów, Kraków 2001. Rachuba A., Kiaupienė J., Kiaupa Z., Historia Litwy. Dwugłos polsko-litewski, Warszawa 2008. Rokicki R., Architektura obronna Wielkiego Księstwa Litewskiego na przykładzie cerkwi w Supraślu, Synkowiczach i Małomożejkowie, [w:] „Przegląd Historyczno-Wojskowy”, t. IV(LV), nr 4 (199), 2003, s. 99-114. Skrabski J., Paolo Fontana nadworny architekt Sanguszków, Tarnów 2007. Szyszko-Bohusz A., Warowne zabytki architektury kościelnej w Polsce i na Litwie, „Sprawozdania Komisji Historii Sztuki”, t. IX, 1915, z. 3-4. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.