UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka nowożytna - sztuka polska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-SNALSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka nowożytna - sztuka polska
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy: Historia Sztuki 2009/2010
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 5.00 LUB 6.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

podstawowa wiedza związana z historycznym i kulturowym tłem omawianej epoki, znajomość najważniejszych wydarzeń politycznych i społecznych w nowożytnej historii Polski, umiejętność precyzyjnego wskazania czasu panowania władców polskich XVI-XVIII w., elementarna wiedza z zakresu geografii historycznej Polski, znajomość historii architektury klasycznej; podstawowe informacje związane ze średniowieczną tradycją architektoniczną

Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci zostają zapoznani z podstawowymi informacjami z zakresu dziejów nowożytnej sztuki polskiej. W ramach wykładu są prezentowane główne przykłady dzieł i zjawisk architektonicznych i plastycznych pojawiających się w granicach Rzeczypospolitej od XVI do poł. XVIII w.

Efekty uczenia się:

wiedza

HS-1A_W03

posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki europejskiej od starożytności do współczesności

HS-1A_W04

posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki polskiej od średniowiecza do współczesności

HS-1A_W05

posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę

umiejętności

HS-1A_U01

umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze, a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki

HS-1A_U05

potrafi rozpoznać kształtujące się procesy kulturowe i artystyczne oraz przeprowadzić ich analizę

kompetencje społeczne

HS-1A_K01

posiada podstawy do określenia własnej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego (regionu, kraju, Europy, świata) oraz dostrzega potrzeby edukacji społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Bernatowicz
Prowadzący grup: Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Bernatowicz
Prowadzący grup: Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podstawę wiedzy dla studenta są jest wykłady, opracowane w wyniki wieloletnich studiów i badań prowadzącego. Student ma możliwość zadawania pytań po wykładzie lub na dyżurze, by uzyskać rozszerzenie wiadomości i możliwość dalszego zgłębiania problemów. Wykład składa się z części werbalnej oraz prezentacji multimedialnej (slajdy ukazujące analizujące obiekty, prezentacje filmowe z internetu, schematy graficzne).

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach. Końcowe zaliczenie pisemne, poprawka w formie ustnej.



Treści kształcenia:

Wykłady obejmują architekturę i malarstwo czasów panowania Wazów (Zygmunta III, Władysława IV, Jana Kazimierza), Jana III Sobieskiego, Augusta II oraz Augusta III. Przyjęto koncepcję spojrzenia na przemiany sztuki przez pryzmat aktywności fundatorskiej królów i magnatów (Krasińscy, Lubomirscy, Radziwiłłowie, Pacowie, Sapiehowie, Sułkowscy, Jabłonowscy). Prócz prezentacji dzieł, które powstały w Polsce uwzględniona będzie działalność kolekcjonerska obrazująca wyposażenie artystyczne elit władzy Rzeczypospolitej.

Literatura:

Bania Z. Pałac w Podhorcach, „Rocznik Historii Sztuki”, t. XIII, 1981, s. 97-170.

Bernatowicz T., Alba. Od renesansowej willi do kompozycji krajobrazowej. Z badań źródłowych nad architekturą ogrodów na Kresach, Warszawa 2009.

Bernatowicz T., Królewska rezydencja w Żółkwi w XVIII wieku, Warszawa 2009.

Bernatowicz T., „Miles Christianus et Peregrinus.” Fundacje Mikołaja Radziwiłła „Sierotki” w ordynacji nieświeskiej, Warszawa 1998.

Bernatowicz T., Na Kresach Multańskich. Kamieniec Podolski i zamki pogranicza polsko-tureckiego w świetle nieznanych planów, [w:] Studium urbis charisteria Teresiae Zarębska Anno Jubilei oblata, Warszawa 2003, s. 13-28.

Bernatowicz T., Rola Lublina w architekturze sakralnej Wielkiego Księstwa Litewskiego w XVI-XVII wieku, [w:] Sztuka ziem wschodnich Rzeczypospolitej XVI-XVIII w., pod red. J. Lileyki, Lublin 2000, s. 15-36.

Betlej A., Paweł Giżycki SJ architekt polski XVIII wieku, Kraków 2003.

Brykowski R,, Tatarskie meczety w Rzeczypospolitej, „Ochrona Zabytków”, t. XLI, 1988, nr 3, s. 153-172.

Chrząszczewski J., Kościół ormiański w Stanisławowie, [w:] Sztuka Kresów Wschodnich, pod red. J.K. Ostrowskiego, t. 2, Kraków 1996, s. 167-181.

Chrząszczewski J., Kościoły ormiańskie na Podolu. Architektura i wyposażenie, [w:] Sztuka Kresów Wschodnich, pod red. J.K. Ostrowskiego, t. 3, Kraków 1998, s. 69-106.

Kowalczyk J., Latynizacja i okcyndentalizacja architektury greckokatolickiej w XVIII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. LXII, 1980, s. 347-364.

Krasny P., Architektura cerkiewna na Ziemiach Ruskich Rzeczypospolitej 1596-1914, Kraków 2003.

Kunkel R., Późnogotyckie cerkwie na zachodnich rubieżach Wielkiego Księstwa Litewskiego, [w:] Sztuka ziem wschodnich Rzeczypospolitej XVI-XVIII w., Lublin 2000, s. 37-54.

Piechotkowie M. i K. Bramy Nieba. Bóżnice murowane na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej Warszawa 1999.

Ostrowski J.K., Lwów: dzieje i sztuka, Kraków 1997.

Ostrowski J.K., Petrus J. i inni, Podhorce dzieje wnętrz pałacowych i galerii obrazów, Kraków 2001.

Rachuba A., Kiaupienė J., Kiaupa Z., Historia Litwy. Dwugłos polsko-litewski, Warszawa 2008.

Rokicki R., Architektura obronna Wielkiego Księstwa Litewskiego na przykładzie cerkwi w Supraślu, Synkowiczach i Małomożejkowie, [w:] „Przegląd Historyczno-Wojskowy”, t. IV(LV), nr 4 (199), 2003, s. 99-114.

Skrabski J., Paolo Fontana nadworny architekt Sanguszków, Tarnów 2007.

Szyszko-Bohusz A., Warowne zabytki architektury kościelnej w Polsce i na Litwie, „Sprawozdania Komisji Historii Sztuki”, t. IX, 1915, z. 3-4.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Bernatowicz
Prowadzący grup: Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz, Piotr Gryglewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podstawę wiedzy dla studenta są jest wykłady, opracowane w wyniki wieloletnich studiów i badań prowadzącego. Student ma możliwość zadawania pytań po wykładzie lub na dyżurze, by uzyskać rozszerzenie wiadomości i możliwość dalszego zgłębiania problemów. Wykład składa się z części werbalnej oraz prezentacji multimedialnej (slajdy ukazujące analizujące obiekty, prezentacje filmowe z internetu, schematy graficzne).

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach. Końcowe zaliczenie pisemne, poprawka w formie ustnej.


Treści kształcenia:

Wykłady obejmują architekturę i malarstwo czasów panowania Wazów (Zygmunta III, Władysława IV, Jana Kazimierza), Jana III Sobieskiego, Augusta II oraz Augusta III. Przyjęto koncepcję spojrzenia na przemiany sztuki przez pryzmat aktywności fundatorskiej królów i magnatów (Krasińscy, Lubomirscy, Radziwiłłowie, Pacowie, Sapiehowie, Sułkowscy, Jabłonowscy). Prócz prezentacji dzieł, które powstały w Polsce uwzględniona będzie działalność kolekcjonerska obrazująca wyposażenie artystyczne elit władzy Rzeczypospolitej.

Literatura:

Bania Z. Pałac w Podhorcach, „Rocznik Historii Sztuki”, t. XIII, 1981, s. 97-170.

Bernatowicz T., Alba. Od renesansowej willi do kompozycji krajobrazowej. Z badań źródłowych nad architekturą ogrodów na Kresach, Warszawa 2009.

Bernatowicz T., Królewska rezydencja w Żółkwi w XVIII wieku, Warszawa 2009.

Bernatowicz T., „Miles Christianus et Peregrinus.” Fundacje Mikołaja Radziwiłła „Sierotki” w ordynacji nieświeskiej, Warszawa 1998.

Bernatowicz T., Na Kresach Multańskich. Kamieniec Podolski i zamki pogranicza polsko-tureckiego w świetle nieznanych planów, [w:] Studium urbis charisteria Teresiae Zarębska Anno Jubilei oblata, Warszawa 2003, s. 13-28.

Bernatowicz T., Rola Lublina w architekturze sakralnej Wielkiego Księstwa Litewskiego w XVI-XVII wieku, [w:] Sztuka ziem wschodnich Rzeczypospolitej XVI-XVIII w., pod red. J. Lileyki, Lublin 2000, s. 15-36.

Betlej A., Paweł Giżycki SJ architekt polski XVIII wieku, Kraków 2003.

Brykowski R,, Tatarskie meczety w Rzeczypospolitej, „Ochrona Zabytków”, t. XLI, 1988, nr 3, s. 153-172.

Chrząszczewski J., Kościół ormiański w Stanisławowie, [w:] Sztuka Kresów Wschodnich, pod red. J.K. Ostrowskiego, t. 2, Kraków 1996, s. 167-181.

Chrząszczewski J., Kościoły ormiańskie na Podolu. Architektura i wyposażenie, [w:] Sztuka Kresów Wschodnich, pod red. J.K. Ostrowskiego, t. 3, Kraków 1998, s. 69-106.

Kowalczyk J., Latynizacja i okcyndentalizacja architektury greckokatolickiej w XVIII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. LXII, 1980, s. 347-364.

Krasny P., Architektura cerkiewna na Ziemiach Ruskich Rzeczypospolitej 1596-1914, Kraków 2003.

Kunkel R., Późnogotyckie cerkwie na zachodnich rubieżach Wielkiego Księstwa Litewskiego, [w:] Sztuka ziem wschodnich Rzeczypospolitej XVI-XVIII w., Lublin 2000, s. 37-54.

Piechotkowie M. i K. Bramy Nieba. Bóżnice murowane na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej Warszawa 1999.

Ostrowski J.K., Lwów: dzieje i sztuka, Kraków 1997.

Ostrowski J.K., Petrus J. i inni, Podhorce dzieje wnętrz pałacowych i galerii obrazów, Kraków 2001.

Rachuba A., Kiaupienė J., Kiaupa Z., Historia Litwy. Dwugłos polsko-litewski, Warszawa 2008.

Rokicki R., Architektura obronna Wielkiego Księstwa Litewskiego na przykładzie cerkwi w Supraślu, Synkowiczach i Małomożejkowie, [w:] „Przegląd Historyczno-Wojskowy”, t. IV(LV), nr 4 (199), 2003, s. 99-114.

Skrabski J., Paolo Fontana nadworny architekt Sanguszków, Tarnów 2007.

Szyszko-Bohusz A., Warowne zabytki architektury kościelnej w Polsce i na Litwie, „Sprawozdania Komisji Historii Sztuki”, t. IX, 1915, z. 3-4.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7