Ochrona przyrody i środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-B601WD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona przyrody i środowiska |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, ochrony przyrody i środowiska. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: - poznanie głównych problemów zagrożenia środowiska przyrodniczego w w skali globalnej i regionalnej - poznanie naukowych, prawnych, ekonomicznych i społecznych narzędzi ochrony przyrody i środowiska - poznanie zasad i uwarunkowań idei zrównoważonego rozwoju |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: - wymienia główne zagrożenia środowiska ze strony człowieka, - wyjaśnia problemy pogodzenia rozwoju gospodarczego i konieczności zachowania środowiska przyrodniczego, - ocenia skuteczność ochrony przyrody w skali regionalnej, krajowej, kontynentalnej i globalnej, - identyfikuje najbardziej zagrożone wyginięciem gatunki roślin i zwierząt oraz siedliska przyrodnicze Natura 2000, - proponuje rozwiązania głównych problemów zagrażających biosferze - posługuje się argumentami naukowymi na rzecz trwałego (zrównoważonego) rozwoju, - proponuje priorytetowe zadania i kierunki działań w ochronie środowiska Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04B-1AW01, 04B-1AW02, 04B-1AW04 , 04B-1AW048, 04B-1AU08, 04B-1AU11, 04B-1AK04, 04B-1AK06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
Prowadzący grup: | Anastazja Gręda, Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
Prowadzący grup: | Anastazja Gręda, Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne stosowane w ramach wykładu: Wykład informacyjny Wykład problemowy Pokaz Metody dydaktyczne stosowane w ramach ćwiczeń: obserwacja w terenie |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Metody i kryteria oceniania wykładów: Praca pisemna zaliczeniowa w formie testu. Kryteria oceniania 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Metody i kryteria oceniania ćwiczeń: W ramach zaliczenia studenci mają napisać sprawozdanie z zajęć terenowych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści nauczania realizowane podczas wykładów: 1. Historia relacji człowiek - środowisko, najważniejsze wydarzenia, które zmieniły tą historię (rewolucja neolityczna, wynalezienie maszyny parowej) 2. Główne czynniki zmian w środowisku przyrodniczym (eksplozja demograficzna, industrializacja, urbanizacja, intensyfikacja rolnictwa, konsumpcja) 3. Współczesne problemy środowiska globalnego - zmiany klimatu: przyczyny, skutki, skala zjawiska, działania międzynarodowe na rzecz walki z klimatem, adaptacja do zmian klimatu 4. Współczesne problemy środowiska globalnego - zagrożenia bioróżnorodności na poziomie gatunku: wymieranie gatunków, czynniki presji, skala zagrożenia, przykłady gatunków zagrożonych w skali globalnej, regionalnej krajowej gatunki zagrożone, czerwone listy 5. Współczesne problemy środowiska globalnego - zagrożenia bioróżnorodności na poziomie ekosystemu: zagrożenia ekosystemów leśnych (w tym lasów tropikalnych), rolniczych, wodnych (morskich i słodkowodnych), problemy żywych zasobów mórz i oceanów 6. Konwencje na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego (CITES, Bońska, Ramsarska, w sprawie dziedzictwa ludzkości, o różnorodności biologicznej, w sprawie zmian klimatu, helsińska) 7.Sieci obszarów chronionych (rezerwaty biosfery, Natura 2000) - uwarunkowania prawne, przegląd 8. Polskie prawo ochrony przyrody 9. Formy ochrony przyrody w Polsce (przegląd) 10. Społeczne uwarunkowania ochrony przyrody i środowiska Treści nauczania realizowane podczas ćwiczeń: Zajęcia odbywają się w trzech miejscach reprezentujących różne formy ochrony przyrody: 1. historia i walory przyrodnicze rezerwatu przyrody Polesie Konstantynowskie, poznanie w praktyce takich form ochrony przyrody jak rezerwat oraz pomnik przyrody. Problematyka ochrony pozostałości dawnej puszczy i izolacji wysp leśnych w krajobrazie XXI w., ekologii i fenologii lasu. 2. historia i przyroda Parku Źródliska: problematyka koegzystencji rozwoju gospodarczego i usług ekosystemowych, problemy związane z gatunkami introdukowanymi i inwazyjnymi. 3. segregacja odpadów komunalnych na przykładzie sortowni w Łodzi, przetwarzanie surowców. |
|
Literatura: |
Wykład: 1. Bieżące materiały i sprawozdania UNEP, WHO, FAO, IPCC, IUCN 2. Raporty z realizacji Konwencji 3. Materiały GUS, WIOS 4.Wybrane artykuły z bieżących wydań czasopism: Świat Nauki, Wiedza i Życie, Aura, Chrońmy Przyrodę Ojczystą 5.Ustawa o ochronie przyrody 6.Rozporządzenia o ochronie gatunkowej 7.Materiały Europejskiej Agencji Środowiskowej 8. Pawlaczyk P., Jermaczek A. 2009. Poradnik lokalnej ochrony przyrody. Wydawnictwo Lubuskiego Klubu Przyrodników, Świebodzin. 9.Symonides E. 2007. Ochrona Przyrody. UW, Warszawa 10.Olaczek R. 1999. Ochrona przyrody i środowiska. Słownik szkolny. WSiP, Warszawa. 11.Olaczek R. 2008. Skarby przyrody i krajobrazu Polski. Multico. Warszawa Ćwiczenia: 1. Herbich J. (red.). 2004. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny. Ministerstwo Środowiska, Warszawa. 2. Kurowski J.K. (red.). 2009. Szata roślinna Polski środkowej. Tow. Ochr. Kraj., Wyd. EKO-GRAF. 3. Olaczek R. 2008. Skarby przyrody i krajobrazu Polski. Multico Ofic. Wyd. 4. Olaczek R. 2006. Park Źródliska I. Parki i ogrody Lodzi 2. Stowarzyszenie Film-Przyroda-Kultura, Łódź. 5. Kurowski J. K. , Andrzejewski H., Filipiak E., Mamiński M. 1996. Rezerwaty regionu łódzkiego. ZO LOP, Eko-Wynik. Łódź, ss.75. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anastazja Gręda, Grzegorz Wolski | |
Prowadzący grup: | Anastazja Gręda, Leszek Kucharski, Natalia Ratajczyk, Grzegorz Wolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.