Biotechnologie ekologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-BM409LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biotechnologie ekologiczne |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu podstaw genetyki, biologii molekularnej, ze szczególnym uwzględnieniem informacji o kwasach nukleinowych, zasadach zapisu i odczytu kodu genetycznego. Ukończenie kursu Podstawy algologii i mykologii. Znajomość podstawowych pojęć i terminów mykologicznych. Podstawowe zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Podstawowe wiadomości z zakresu: budowy, funkcji komórek i tkanek oraz morfologii organów roślinnych. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi kierunkami rozwoju biotechnologii, praktycznymi możliwościami jej wykorzystywania, najbardziej spektakularnymi dokonaniami, metodami jakimi się posługuje. W ramach przedmiotu prezentowane są następujące zagadnienia: Ekologiczne podstawy wykorzystania grzybów w biotechnologiach rolnictwa i produkcji żywności, leśnictwa, ochrony roślin i rekultywacji. Zastosowanie biotechnologii ekologicznych w zarządzaniu ekosystemami wodnymi oraz adaptacją miast do zmian klimatycznych. Anatomiczne i cytofizjologiczne właściwości roślinności różnych stref ekotonowych, stanowiących między innymi strefę buforową redukującą dopływ substancji biogennych. Zmiany cytofizjologiczne i ultrastrukturalne komórek tkanek i organów roślin stosowanych w zabiegach fitoremediacji (fitoekstrakcji, fitodegradacji, fitostabilizacji). Przetwarzanie substancji szkodliwych przez rośliny. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: 1) wymienia obszary nauki bezpośrednio powiązane z biotechnologią; 2 charakteryzuje i wyjaśnia udział każdego z nich w zintegrowanej dziedzinie jaką jest biotechnologia; charakteryzuje najbardziej spektakularne dokonania z zakresu biotechnologii 3) identyfikuje obszary działalności człowieka związanych bezpośrednio z wykorzystaniem biotechnologii (w przeszłości i obecnie); 4) definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii; 5) objaśnia podobieństwa i różnice między biotechnologią tradycyjną, a jej współczesną wersją tj. biotechnologią molekularną; 6) definiuje zjawisko mykoryzy i objaśnia jego znaczenie ekologiczne; 7) charakteryzuje różne typy mykoryzy i objaśnia możliwości ich wykorzystania w biotechnologii; 8) wymienia podstawowe gatunki grzybów jadalnych uprawianych na skalę przemysłową i objaśnia technologie ich uprawy; 9) objaśnia ekologiczne podstawy wykorzystania grzybów do walki biologicznej i podaje przykłady; 10) definiuje rozwój energii odnawialnej i biopaliw 11) wymienia procesy biotechnologiczne stosowane w produkcji biomasy wodnej na cele energetyczne. 12) charakteryzuje zagadnienie dotyczące powstawania bioenergii z odpadów. 13) identyfikuje aplikacje Lemnaceae i mikroglonów w bioenergetyce i innych branżach gospodarki. 14) definiuje i charakteryzuje biotechnologie ekologiczne w powiązaniu z rozwojem rolnictwa energetycznego. 15) definiuje podstawowe zasady komercjalizacji w procesie innowacji 16) definiuje pojęcie ekohydrologii 17) wymienia przykłady zastosowań biotechnologii ekologicznych w poprawie jakości wód 18) charakteryzuje procesy zachodzące w rozwiązaniach z zakresu biotechnologii ekologicznych 19) objaśnia rolę biotechnologii w adaptacji miast do zmian klimatycznych 20) wymienia rodzaje stref ekotonowych i charakterystyczną dla nich roślinność, gatunki roślin stosowanych w zabiegach fitoremediacji 21) charakteryzuje różne strefy ekotonowe, antagonistyczne i synergistyczne działanie metali ciężkich. 22) identyfikuje podstawowe struktury komórek roślinnych oraz zmiany cytologiczne i ultrastrukturalne wywołane działaniem metali ciężkich, 23) definiuje podstawowe terminy dotyczące strukturalnej i funkcjonalnej organizacji kompartmentów komórkowych oraz tkanek i organów; procesy fitoekstrakcji, fitodegradacji i fitostabilizacji 24) objaśnia specyficzne cechy roślinności kwalifikujące ją do występowania w określonej strefie ekotonowej, wpływ metali ciężkich na zmiany cytologiczne i ultrastrukturalne komórek Umiejętności: Student: 1) dyskutuje m.in. nt: technik stosowanych w biotechnologii, obecności w naszym otoczeniu organizmów typu GMO; 2) interpretuje fakty uzasadniające możliwości prowadzenia i wykorzystywania genetycznych modyfikacji organizmów; 3) wykorzystuje swoją wiedzę do określenia własnego zdania na temat powyższych zjawisk; 4) proponuje alternatywne rozwiązania wobec manipulacji genetycznych prowadzących do wytworzenia nowych organizmów; 5) formułuje podstawowe kontrowersje wynikające ze stosowania metod inżynierii genetycznej i krytycznie się do nich odnosi. 6) dyskutuje na temat ekologicznych podstaw wykorzystania różnych grup grzybów w biotechnologii; 7) ocenia zasadność zastosowania biotechnologii wykorzystujących grzyby biorąc pod uwagę przesłanki ekologiczne i ekonomiczne. 8) dyskutuje na temat różnych źródeł pozyskiwania energii odnawialnej (OŹE) 9) interpretuje procesy biotechnologiczne stosowane w produkcji biopaliw. 10) wykorzystuje podstawową wiedzę w komercjalizacji w procesie innowacji. 11) proponuje nowe podejście do zagadnienia technologii bioenergetycznych. 12) formułuje podstawowe tezy 13) posługuje się specjalistyczną terminologią biologiczną w języku polskim i angielskim. 14) wyjaśnia procesy towarzyszące rozwiązaniom z zakresu biotechnologii poprawiającym jakość wód 15) proponuje rozwiązania z zakresu ekohydrologii w zarządzaniu wodami 16) interpretuje poczynione obserwacje i uzyskane wyniki analiz 17) wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów związanych z ochroną i prawidłową eksploatacją środowiska naturalnego 18) formułuje wnioski na podstawie przeprowadzonych obserwacji makro- i mikroskopowych Postawy / kompetencje Student: 1) uzasadnia swoje opinie m.in. nt aktualnych kierunków rozwoju biotechnologii; 2) opisuje konkretne przykłady zastosowań biotechnologii (m.in.: wykorzystujących grzyby w rolnictwie i produkcji żywności, leśnictwie, ochronie roślin i rekultywacji); 3) uzasadnia potrzebę praktycznego wykorzystania odpadów w technologiach bioenergetycznych; 4) opisuje zasadność wykorzystania biomasy wodnej w bioenergetyce i innych branżach gospodarki; 5) wykazuje proekologiczną postawę w ocenie metod produkcji roślinnej i technologii środowiskowych; 6) uzasadnia konieczność zastosowania rozwiązań z zakresu ekohydrologii w zarządzaniu wodami 7) uzasadnia dobór odpowiednich gatunków roślin stosowanych w strefach ekotonowych oraz niezbędnych w poszczególnych zabiegach fitoremediacji 8) postępuje zgodnie z zasadami etyki środowiskowej i gospodarczej. Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04Bt-1A _W01 - 04Bt-1A _W06, 04Bt-1A _W09, 04Bt-1A _W12, 04Bt-1A _W13, 04Bt-1A_U01 - 04Bt-1A_U04, 04Bt-1A_U06 - 04Bt-1A_U09, 04Bt_1A_K01, 04Bt-1A _K07, 04Bt_1A_K10. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 52 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Jurczak | |
Prowadzący grup: | Aneta Gerszberg, Agnieszka Górecka, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Izabela Kałucka, Andrzej Kaźmierczak, Małgorzata Łapińska, Justyna Polit, Zdzisława Romanowska-Duda, Tomasz Sakowicz, Konrad Winnicki, Agnieszka Wojtczak, Aneta Żabka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, prelekcja, pokaz, dyskusja; Ćwiczenia laboratoryjne, obserwacje, samodzielna praca w laboratorium; Ćwiczenia terenowe; |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Zaliczenie ćwiczeń w formie sprawozdań i raportów 2. Sprawdzanie wiedzy prezentowanej w trakcie wykładów odbywa się w formie pisemnej (test). Pozytywna ocena po uzyskaniu minimum 60% punktów z egzaminu. Obecność na wykładach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Biotechnologia – zdefiniowanie pojęcia, podziały, kierunki rozwoju 2. Biotechnologia tradycyjna vs molekularna (współczesna) 3. Transformacje genetyczne 4. Techniki inżynierii genetycznej we współczesnej biotechnologii 5. Rodzaje zmian w materiale genetycznym, identyfikacja i pozyskiwania genów. 6. Organizmy genetycznie modyfikowane 7. Pozyskiwanie i oczyszczanie materiału genetycznego z tkanek roślinnych 8. Elektroforeza kwasów nukleinowych w żelu agarozowym 9. Cele konstrukcji roślin transgenicznych, przykłady. 10. Grupy troficzne grzybów i ich funkcje w przyrodzie. 11. Mykoryza i jej znaczenie ekologiczne. Mykoryza arbuskularna i ektomykoryza. Zastosowanie biotechnologii w rolnictwie, produkcji ekologicznej żywności, produkcji niektórych grzybów jadalnych, leśnictwie i w fitoremediacji. 12. Grzyby jadalne i ich wartość spożywcza. Ekologiczne podstawy uprawy grzybów. Technologie uprawy grzybów w Polsce i na świecie. Wizyta w nowoczesnym zakładzie produkcji pieczarek. 13. Wykorzystane grzybów do walki biologicznej w integrowanej ochronie roślin. Preparaty biologiczne (biopestycydy) zawierające grzyby i ich zastosowanie. 14. Rozwój energii odnawialnej i biopaliw. 15. Technologie bioenergetyczne. 16. Bioenergia z odpadów - przetwarzanie biomasy odpadowej w skojarzonych procesach biologiczno-chemicznych. 17. Zastosowanie biotechnologii ekologicznych do poprawy jakości wód powierzchniowych wykorzystywanych w procesach uzdatniania. 18. Zastosowanie innowacyjnych systemów ekohydrologuicznych do oczyszczania i retencjonowania wód deszczowych 19. Rola błękitno-zielonej infrastruktury w adaptacji miast do zmian klimatycznych |
|
Literatura: |
Podstawowa: J. Buchowicz, Biotechnologia molekularna, PWN, 2009 B. Igliński, R. Buczkowski, M. Cichosz 2009 „Technologie bioenergetyczne” Cz. Rosik-Dulewska „Podstawy gospodarki odpadami”, PWN, 2006. T. Bergier, J. Kronenberg, I. Wagner "Woda w mieście" Fundacja Sendzimira, 2014. http://sendzimir.org.pl/images/zrz-5-pl/ZRZ5_all.pdf Najnowsze pozycje literatury naukowej (publikacje) Uzupełniająca: Strony www tematycznie związane z przedmiotem Czasopisma specjalistyczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 52 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Jurczak | |
Prowadzący grup: | Aneta Gerszberg, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Izabela Kałucka, Andrzej Kaźmierczak, Edyta Kiedrzyńska, Małgorzata Łapińska, Justyna Polit, Zdzisława Romanowska-Duda, Tomasz Sakowicz, Konrad Winnicki, Agnieszka Wojtczak, Aneta Żabka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, prelekcja, pokaz, dyskusja; Ćwiczenia laboratoryjne, obserwacje, samodzielna praca w laboratorium; Ćwiczenia terenowe; |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Zaliczenie ćwiczeń w formie sprawozdań i raportów 2. Sprawdzanie wiedzy prezentowanej w trakcie wykładów odbywa się w formie pisemnej (test). Pozytywna ocena po uzyskaniu minimum 60% punktów z egzaminu. Obecność na wykładach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Biotechnologia – zdefiniowanie pojęcia, podziały, kierunki rozwoju 2. Biotechnologia tradycyjna vs molekularna (współczesna) 3. Transformacje genetyczne 4. Techniki inżynierii genetycznej we współczesnej biotechnologii 5. Rodzaje zmian w materiale genetycznym, identyfikacja i pozyskiwania genów. 6. Organizmy genetycznie modyfikowane 7. Pozyskiwanie i oczyszczanie materiału genetycznego z tkanek roślinnych 8. Elektroforeza kwasów nukleinowych w żelu agarozowym 9. Cele konstrukcji roślin transgenicznych, przykłady. 10. Grupy troficzne grzybów i ich funkcje w przyrodzie. 11. Mykoryza i jej znaczenie ekologiczne. Mykoryza arbuskularna i ektomykoryza. Zastosowanie biotechnologii w rolnictwie, produkcji ekologicznej żywności, produkcji niektórych grzybów jadalnych, leśnictwie i w fitoremediacji. 12. Grzyby jadalne i ich wartość spożywcza. Ekologiczne podstawy uprawy grzybów. Technologie uprawy grzybów w Polsce i na świecie. Wizyta w nowoczesnym zakładzie produkcji pieczarek. 13. Wykorzystane grzybów do walki biologicznej w integrowanej ochronie roślin. Preparaty biologiczne (biopestycydy) zawierające grzyby i ich zastosowanie. 14. Rozwój energii odnawialnej i biopaliw. 15. Technologie bioenergetyczne. 16. Bioenergia z odpadów - przetwarzanie biomasy odpadowej w skojarzonych procesach biologiczno-chemicznych. 17. Zastosowanie biotechnologii ekologicznych do poprawy jakości wód powierzchniowych wykorzystywanych w procesach uzdatniania. 18. Zastosowanie innowacyjnych systemów ekohydrologuicznych do oczyszczania i retencjonowania wód deszczowych 19. Rola błękitno-zielonej infrastruktury w adaptacji miast do zmian klimatycznych |
|
Literatura: |
Podstawowa: J. Buchowicz, Biotechnologia molekularna, PWN, 2009 B. Igliński, R. Buczkowski, M. Cichosz 2009 „Technologie bioenergetyczne” Cz. Rosik-Dulewska „Podstawy gospodarki odpadami”, PWN, 2006. T. Bergier, J. Kronenberg, I. Wagner "Woda w mieście" Fundacja Sendzimira, 2014. http://sendzimir.org.pl/images/zrz-5-pl/ZRZ5_all.pdf Najnowsze pozycje literatury naukowej (publikacje) Uzupełniająca: Strony www tematycznie związane z przedmiotem Czasopisma specjalistyczne |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.