Socjologia miasta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-EM102LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia miasta |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy z zakresu socjologii miasta i przestrzeni miejskiej. Na zajęciach podjęta zostanie problematyka związków człowieka i zbiorowości z przestrzenią, funkcjonowania i przemian współczesnych miast, nowych zjawisk i procesów zachodzących w przestrzeni miejskiej i ich społecznych konsekwencji, przemian więzi społecznych i miejskiego stylu życia. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • Charakteryzuje podstawowe teorie i metodologie, właściwe dla nauk społecznych, w szczególności socjologii. Opisuje powiązania pomiędzy wymienionymi dyscyplinami w aspekcie omawianych zagadnień P6S_WG 04Eko-1A_W01 • Charakteryzuje rolę człowieka w tworzeniu struktur i instytucji: społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i ochrony środowiska funkcjonujących w miastach P6S_WG 04Eko-1A_W02 • Objaśnia mechanizmy i determinanty procesów społecznych w środowisku miejskim P6S_WG 04Eko-1A_W03 Umiejętności: • Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, także w ich relacji ze zjawiskami ekonomicznymi i środowiskowymi 0 4 Eko - 1 A_U01 • Identyfikuje przyczyny i interpretuje zjawiska społeczne, kulturowe w mieście i jego otoczeniu 0 4 Eko - 1 A_U02 • Przygotowuje zespołowe prezentacje prac własnych w języku polskim 0 4 Eko - 1 A_U10 • Współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role 04Eko-1A_U14 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: • Uczestniczy w przygotowywaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju 04Eko-1A_K2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT CA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Pamela Jeziorska-Biel | |
Prowadzący grup: | Pamela Jeziorska-Biel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans godzinowy: -Ćwiczenia konwersatoryjne (26h) - prezentacja, analiza przypadku, analiza raportów i wyników badań, oglądanie filmów uzupełniających problem, zapoznanie się z udostępnionymi materiałami, wyjścia w teren; -praca bieżąca: 84h -przygotowanie do zaliczenia: (26h) - studia literatury, materiałów udostępnianych i zaprezentowanych podczas zajęć, praca na zajęciach, wyjścia w teren Zajęcia się odbywają w formie stacjonarnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Punkty ETCS dla przedmiotu - |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć, - Metodologia design thinking, - spacery badawcze, - kolaże słowne. Wykorzystanie Moodle oraz Teams jako metod wspomagających i uzupełniających |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową składa się aktywność Studenta na zajęciach (40%), tzn, udział w dyskusjach problemowych i proponowanych ćwiczeniach-zadaniach; oraz napisanie testu na ocenę pozytywną. Punktacja: 20-18 pkt - bardzo dobry 16 pkt - dobry + 14 pkt - dobry 12 pkt - dostateczny + 8-10 pkt - dostateczny 0-6 pkt - brak zaliczenia. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1.Lista aktywności; 2. Rozwiązywanie zdań i ćwiczeń oraz udział w projektach grupowych podczas trwania zajęć oraz z wykorzystaniem doświadczeń spaceru badawczego; 3. Napisanie testu sprawdzającego wiedzę. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Problematyka i problemy badawcze socjologii miasta 2. Socjologia a socjologia miasta, pojęcie "miasta" - jak to definiować i rozumieć? 3. Percepcja i waloryzacja przestrzeni w kontekście społecznego wytwarzania przestrzeni 4. Nowa organizacja przestrzeni publicznych - walka o jej dospołeczny charakter. Przykład Łodzi 5. Biblioteka w przestrzeni społecznej i kulturowej miasta. 6. Targowisko Rynek Bałucki - arena społeczno-przestrzennych interakcji. 7. Rozwój i przejawy kultury podwórkowej w Łodzi. Przykład łódzkich podwórek. 8. Aktywizmy miejskie i ich przykłady. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jałowiecki B., 2010, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa Majer A., Mikropolis. Socjologia miasta osobistego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź Lewicka M., 2012, Psychologia Miejsca, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa Marciniak Ł.T., Bazary. Kooperacja czy konkurencja?, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016, https://doi.org/10.18778/8088-488-5 Literatura uzupełniająca: Wallis A., 1977, Miasto i przestrzeń, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Sagan I., 2017, Miasto. Nowa kwestia i nowa polityka, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa Wecławowicz G., 2007, Geografia społeczna miast, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii 2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych 3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej 4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji 5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni. 6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja 7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany 8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany 9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja 10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta? |
|
Literatura: |
Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48 Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006 Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013 Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010. Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015 Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CA
ŚR CA
CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii 2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych 3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej 4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji 5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni. 6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja 7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany 8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany 9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja 10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta? |
|
Literatura: |
Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48 Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006 Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013 Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010. Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015 Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT CA
ŚR CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii 2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych 3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej 4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji 5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni. 6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja 7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany 8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany 9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja 10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta? |
|
Literatura: |
Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48 Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006 Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013 Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010. Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015 Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN CA
CA
WT ŚR CA
CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii 2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych 3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej 4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji 5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni. 6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja 7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany 8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany 9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja 10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta? |
|
Literatura: |
Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48 Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006 Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013 Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010. Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015 Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CA
ŚR CA
CA
CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii 2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych 3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej 4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji 5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni. 6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja 7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany 8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany 9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja 10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta? |
|
Literatura: |
Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48 Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006 Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013 Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010. Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015 Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CA
CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii 2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych 3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej 4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji 5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni. 6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja 7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany 8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany 9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja 10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta? |
|
Literatura: |
Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48 Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006 Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013 Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010. Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015 Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011) |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.