UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia miasta

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM102LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia miasta
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy z zakresu socjologii miasta i przestrzeni miejskiej. Na zajęciach podjęta zostanie problematyka związków człowieka i zbiorowości z przestrzenią, funkcjonowania i przemian współczesnych miast, nowych zjawisk i procesów zachodzących w przestrzeni miejskiej i ich społecznych konsekwencji, przemian więzi społecznych i miejskiego stylu życia.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• Charakteryzuje podstawowe teorie i metodologie, właściwe dla nauk społecznych, w szczególności socjologii. Opisuje powiązania pomiędzy wymienionymi dyscyplinami w aspekcie omawianych zagadnień P6S_WG 04Eko-1A_W01

• Charakteryzuje rolę człowieka w tworzeniu struktur i instytucji: społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i ochrony środowiska funkcjonujących w miastach P6S_WG 04Eko-1A_W02

• Objaśnia mechanizmy i determinanty procesów społecznych w środowisku miejskim P6S_WG 04Eko-1A_W03

Umiejętności:

• Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, także w ich relacji ze zjawiskami ekonomicznymi i środowiskowymi 0 4 Eko - 1 A_U01

• Identyfikuje przyczyny i interpretuje zjawiska społeczne, kulturowe w mieście i jego otoczeniu 0 4 Eko - 1 A_U02

• Przygotowuje zespołowe prezentacje prac własnych w języku polskim 0 4 Eko - 1 A_U10

• Współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role 04Eko-1A_U14

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

• Uczestniczy w przygotowywaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju 04Eko-1A_K2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Pamela Jeziorska-Biel
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans godzinowy:

-Ćwiczenia konwersatoryjne (26h) - prezentacja, analiza przypadku, analiza raportów i wyników badań, oglądanie filmów uzupełniających problem, zapoznanie się z udostępnionymi materiałami, wyjścia w teren;

-praca bieżąca: 84h

-przygotowanie do zaliczenia: (26h) - studia literatury, materiałów udostępnianych i zaprezentowanych podczas zajęć, praca na zajęciach, wyjścia w teren


Zajęcia się odbywają w formie stacjonarnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Punkty ETCS dla przedmiotu -

Metody dydaktyczne:

- Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

- Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne

- Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć,

- Metodologia design thinking,

- spacery badawcze,

- kolaże słowne.


Wykorzystanie Moodle oraz Teams jako metod wspomagających i uzupełniających

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się aktywność Studenta na zajęciach (40%), tzn, udział w dyskusjach problemowych i proponowanych ćwiczeniach-zadaniach; oraz napisanie testu na ocenę pozytywną.


Punktacja:


20-18 pkt - bardzo dobry

16 pkt - dobry +

14 pkt - dobry

12 pkt - dostateczny +

8-10 pkt - dostateczny

0-6 pkt - brak zaliczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1.Lista aktywności;

2. Rozwiązywanie zdań i ćwiczeń oraz udział w projektach grupowych podczas trwania zajęć oraz z wykorzystaniem doświadczeń spaceru badawczego;

3. Napisanie testu sprawdzającego wiedzę.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Problematyka i problemy badawcze socjologii miasta

2. Socjologia a socjologia miasta, pojęcie "miasta" - jak to definiować i rozumieć?

3. Percepcja i waloryzacja przestrzeni w kontekście społecznego wytwarzania przestrzeni

4. Nowa organizacja przestrzeni publicznych - walka o jej dospołeczny charakter. Przykład Łodzi

5. Biblioteka w przestrzeni społecznej i kulturowej miasta.

6. Targowisko Rynek Bałucki - arena społeczno-przestrzennych interakcji.

7. Rozwój i przejawy kultury podwórkowej w Łodzi. Przykład łódzkich podwórek.

8. Aktywizmy miejskie i ich przykłady.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jałowiecki B., 2010, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Majer A., Mikropolis. Socjologia miasta osobistego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Lewicka M., 2012, Psychologia Miejsca, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Marciniak Ł.T., Bazary. Kooperacja czy konkurencja?, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016, https://doi.org/10.18778/8088-488-5

Literatura uzupełniająca:

Wallis A., 1977, Miasto i przestrzeń, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa

Sagan I., 2017, Miasto. Nowa kwestia i nowa polityka, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa

Wecławowicz G., 2007, Geografia społeczna miast, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

- Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne

- Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć

Sposoby i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii

2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych

3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej

4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji

5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni.

6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja

7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany

8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany

9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja

10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta?


Literatura:

Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48

Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006

Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013

Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010.

Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015

Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski

Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

- Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne

- Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć

Sposoby i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii

2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych

3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej

4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji

5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni.

6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja

7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany

8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany

9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja

10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta?


Literatura:

Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48

Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006

Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013

Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010.

Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015

Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski

Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

- Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne

- Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć

Sposoby i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii

2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych

3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej

4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji

5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni.

6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja

7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany

8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany

9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja

10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta?


Literatura:

Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48

Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006

Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013

Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010.

Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015

Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski

Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

- Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne

- Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć

Sposoby i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii

2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych

3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej

4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji

5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni.

6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja

7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany

8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany

9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja

10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta?


Literatura:

Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48

Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006

Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013

Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010.

Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015

Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski

Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

- Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne

- Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć

Sposoby i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii

2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych

3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej

4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji

5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni.

6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja

7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany

8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany

9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja

10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta?


Literatura:

Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48

Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006

Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013

Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010.

Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015

Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski

Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

- Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne

- Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć

Sposoby i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zjawisko czy proces społeczno-przestrzenny w środowisku miejskim (60% wpływ na ocenę końcową)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Socjologia miasta jako subdyscyplina socjologii

2. Miasto jako laboratorium zmian społecznych

3. Orientacje teoretyczne w socjologii miasta. Szczególne miejsce orientacji ekologicznej

4. Rozwój miast. Procesy urbanizacji

5. Socjologiczne pojęcie przestrzeni. Przyswajanie, wytwarzanie, percepcja, waloryzacja przestrzeni.

6. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miasta. Segregacja, fragmentaryzacja, gettyzacja

7. Przestrzeń publiczna w mieście i jej przemiany

8. Więzi społeczne w mieście i ich przemiany

9. Procesy odnowy miast. Rewitalizacja, gentryfikacja

10. Problemy społeczne w mieście - Jak zmienić nasze życie zmieniając miasta?


Literatura:

Bierwiaczonek B., Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2018 | LXVII (67) | 1 | 25-48

Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa 2006

Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, relacje między człowiekiem a przestrzenią, PWN 2013

Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010.

Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, WYD. Wysoki Zamek, 2015

Szczepański M. S. (1984). Z historii socjologii miasta i procesów urbanizacji : ekologia klasyczna i konwencjonalne teorie urbanizacji. W: J. Wódz (red.), "Problemy socjologii miasta" (S. 9-40). Katowice : Uniwersytet Śląski

Szymańska D., Biegańska J., Fenomen urbanizacji i procesy z nim związane, „STUDIA MIEJSKIE”, nr tom 4 (2011)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6