UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki informatyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM110LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki informatyczne
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość obsługi komputera, systemu operacyjnego Windows (MsWord, MsExcel) oraz korzystania z zasobów Internetu na poziomie szkoły średniej.

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznać studentów z pakietem MS Office. Studenci dowiedzą się jak przygotować dobrą prezentację multimedialną, jak edytować teksty w programie Word, a także zostaną zapoznani z podstawami pracy w arkuszach kalkulacyjnych. Szczególny nacisk będzie kładziony na edycję tekstu pod kątem przygotowania referatu/pracy licencjackiej, poszukiwanie tekstów naukowych, tworzenie bibliografii oraz przygotowanie dobrej prezentacji multimedialnej.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka):

- potrafi skutecznie wykorzystać nowoczesne technologie, wybierając i stosując odpowiednie metody oraz narzędzia do zbierania i elektronicznego przetwarzania danych, które pozwalają na analizowanie jakości życia mieszkańców oraz innych użytkowników miast (04Eko-1A_W13).

UMIEJĘTNOŚCI:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka):

- potrafi sformułować problem badawczy, pozyskać odpowiednie źródła danych oraz zastosować właściwe metody i narzędzia do opisu i interpretacji zjawisk, procesów, tendencji oraz kierunków zmian rozwoju miast (04Eko-1A_U03).

Do roku akademickiego 2022/2023

• Student opisuje wykorzystanie nowych technologii w zarządzaniu środowiskiem w miastach w celu minimalizacji negatywnych skutków antropopresji i wzrostu jakości życia mieszkańców i innych użytkowników miast (04Eko-1A_W13);

• Wybiera i stosuje podstawowe techniki, metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać i interpretować zjawiska i procesy oraz tendencje i kierunki zmian rozwoju miast (04Eko-1A_U03).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia w cyklu 2024/2025 prowadzone będą stacjonarnie.

2. Ćwiczenia laboratoryjne (26 godz.)

3. Liczba punktów ECTS: 2

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, praca indywidualna, praca w zespołach, ćwiczenia praktyczne przy komputerze – rozwiązywanie zadań.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa to średnia z ocen:

- Aktywność podczas zajęć: 20%

- Praca zaliczeniowa przy komputerze: 80%

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich części realizowanego przedmiotu.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności; każda dodatkowa nieobecność powoduje obniżenie oceny końcowej o 0,3).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Praca zaliczeniowa

Aktywność podczas zajęć

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do narzędzi informatycznych oraz przegląd technologii wspomagających

2. Microsoft Word: Kluczowe umiejętności od podstaw do praktycznych zastosowań

3. Microsoft Excel: Efektywna praca z arkuszami kalkulacyjnymi

4. Praca z danymi statystycznymi: wykorzystanie zasobów GUS i analizy praktyczne

5. Krok po kroku do doskonałej prezentacji: Skuteczne przygotowanie i przedstawienie tematu

6. Powtórzenie materiału: Kluczowe zagadnienia i ćwiczenia

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

J. Lambert, C. Frye C., Excel 2021 i Microsoft 365. Krok po kroku, Promise, Warszawa 2023.

W. Wrotek, ABC Excel 2021 PL, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2022.

Literatura uzupełniająca:

J. Cypryjański, A. Borawska, T. Komorowski, Excel dla menedżera. Casebook, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Stasiak
Prowadzący grup: Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia w cyklu 2024/2025 prowadzone będą stacjonarnie.

2. Ćwiczenia laboratoryjne (26 godz.)

3. Liczba punktów ECTS: 2

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, praca indywidualna, praca w zespołach, ćwiczenia praktyczne przy komputerze – rozwiązywanie zadań.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa to średnia z ocen:

- Aktywność podczas zajęć: 20%

- Praca zaliczeniowa przy komputerze: 80%

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich części realizowanego przedmiotu.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności; każda dodatkowa nieobecność powoduje obniżenie oceny końcowej o 0,3).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Praca zaliczeniowa

Aktywność podczas zajęć

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do narzędzi informatycznych oraz przegląd technologii wspomagających

2. Microsoft Word: Kluczowe umiejętności od podstaw do praktycznych zastosowań

3. Microsoft Excel: Efektywna praca z arkuszami kalkulacyjnymi

4. Praca z danymi statystycznymi: wykorzystanie zasobów GUS i analizy praktyczne

5. Krok po kroku do doskonałej prezentacji: Skuteczne przygotowanie i przedstawienie tematu

6. Powtórzenie materiału: Kluczowe zagadnienia i ćwiczenia

Realizacja efektów uczenia:

Pkt. 1, 2, 3, 4, 5, 6 (04Eko-1A_W13), (04Eko-1A_U03).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

J. Lambert, C. Frye C., Excel 2021 i Microsoft 365. Krok po kroku, Promise, Warszawa 2023.

W. Wrotek, ABC Excel 2021 PL, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2022.

Literatura uzupełniająca:

J. Cypryjański, A. Borawska, T. Komorowski, Excel dla menedżera. Casebook, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Stasiak
Prowadzący grup: Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, praca indywidualna, ćwiczenia praktyczne przy komputerze – rozwiązywanie zadań.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć: 20%

Praca zaliczeniowa przy komputerze: 80%

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

Każda kolejna nieusprawiedliwiona nieobecność powinna być odrobiona.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Praca zaliczeniowa

Aktywność podczas zajęć

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do zajęć

2. Źródła informacji na temat toku studiów w Internecie

3. Informacje na temat oprogramowania dostępnego na Wydziale (Office 365)

4. Microsoft Word

5. Bazy danych

6. Microsoft Excel

7. Narzędzia do przygotowania prezentacji

8. Praca zaliczeniowa

Literatura:

Cypryjański J., Borawska A., Komorowski T. (2015), Excel dla menedżera. Casebook, Wydawnictwo naukowe PWN.

Jaronicki A. (2016), ABC Ms Office PL, Wydawnictwo Helion.

Lambert J., Frye C. (2022), Excel 2021 i Microsoft 365 Krok po kroku, Promise Warszawa.

Wrotek W. (2019), ABC Excel 2019 PL, Wydawnictwo Helion.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Yaryna Khmara
Prowadzący grup: Paula Dominiak-Szymańska, Yaryna Khmara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Ćwiczenia laboratoryjne

• Zajęcia prowadzone stacjonarnie, wspomagane przez platformę Moodle


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

• Wykład informacyjny (przekazanie wiedzy)

• Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie praktycznych zadań w programach z pakietu MS Office)


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa: kolokwium+aktywność na zajęciach.


Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać min. 60% z kolokwium.

Aktywność (odpowiadanie na pytania prowadzących, poprawne wykonywanie ćwiczeń) na sześciu spotkaniach z trzynastu daje 20% punktów z kolokwium na starcie.

Aktywność na siedmiu i więcej spotkaniach podwyższa ocenę o pół stopnia.


Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Każda kolejna nieusprawiedliwiona nieobecność powinna być odrobiona.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Wprowadzenie, informacje o zaliczeniu;

• Word: podstawy edycji tekstu;

• Word: tabele, wykresy, równania;

• Word: wymogi formalne do prac dyplomowych; recenzja; automatyczny spis treści, tabel, bibliografia, szukanie tekstów naukowych;

• Excel: wprowadzenie, podstawy;

• Excel: sortowanie, filtrowanie, formatowanie warunkowe, adresowanie

• Excel: funkcje, formuły;

• Excel: prezentacja danych w postaci wykresów;

• Excel + bazy danych (GUS, BDL, Eurostat);

• Narzędzia do przygotowania prezentacji: Power Point, Canva.

Literatura:

Źródła internetowe - strony:

https://support.office.com/pl-pl/

https://www.zotero.org/

https://www.canva.com/pl_pl/

https://scholar.google.com/

https://ec.europa.eu/eurostat

https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Biernacka
Prowadzący grup: Magdalena Biernacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Ćwiczenia laboratoryjne

• Zajęcia prowadzone w formie zdalnej z wykorzystaniem Teams’a i platformy Moodle


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

• Wykład informacyjny (przekazanie wiedzy)

• Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie praktycznych zadań w programach z pakietu MS Office)


Sposoby i kryteria oceniania:

Zadania indywidualne (Word, Excel): 20%

Kolokwium zaliczeniowe podzielone na dwie, osobne części:

-> 1 kolokwium: Edycja tekstu w Wordzie (40%)

-> 2 kolokwium: Podstawy Excela (40%)


Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać min. 60% z dwóch kolokwiów i wykonać min. 50% dodatkowych zadań.


Szczegółowe treści kształcenia:

• Wprowadzenie, informacje o zaliczeniu;

• PowerPoint – jak zrobić dobrą prezentację; Canva – darmowy program graficzny;

• Word: podstawy edycji tekstu -> ćwiczenie;

• Word: edycja tekstu a przygotowanie eseju, pracy licencjackiej -> ćwiczenie;

• Word: Zotero, Google Scholar – bibliografia, szukanie tekstów naukowych;

• Excel: wprowadzenie do programu, podstawowe funkcje matematyczne;

• Excel: formatowanie warunkowe, transpozycja, obliczenia dotyczące daty, czasu, walut, JEŻELI, ORAZ, LUB;

• Excel: formuły c.d. (zagnieżdżanie funkcji, funkcje tekstowe);

• Excel: bazy danych – Eurostat, BDL;

• Excel: prezentacja danych w postaci wykresów.


Literatura:

Źródła internetowe - strony:

https://support.office.com/pl-pl/

https://www.zotero.org/

https://www.canva.com/pl_pl/

https://scholar.google.com/

https://ec.europa.eu/eurostat

https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Biernacka
Prowadzący grup: Magdalena Biernacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Ćwiczenia laboratoryjne

• Zajęcia prowadzone w formie zdalnej z wykorzystaniem Teams’a i platformy Moodle


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

• Wykład informacyjny (przekazanie wiedzy)

• Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie praktycznych zadań w programach z pakietu MS Office)


Sposoby i kryteria oceniania:

Zadania indywidualne (Word, Excel): 20%

Kolokwium zaliczeniowe podzielone na dwie części:

-> Edycja tekstu w Wordzie (40%)

-> Podstawy Excela (40%)


Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać min. 60% z obydwu części kolokwium i wykonać min. 50% dodatkowych zadań.


Szczegółowe treści kształcenia:

• Wprowadzenie, informacje o zaliczeniu;

• PowerPoint – jak zrobić dobrą prezentację; Canva – darmowy program graficzny;

• Word: podstawy edycji tekstu -> ćwiczenie;

• Word: edycja tekstu a przygotowanie eseju, pracy licencjackiej -> ćwiczenie;

• Word: Zotero, Google Scholar – bibliografia, szukanie tekstów naukowych;

• Excel: wprowadzenie do programu, podstawowe funkcje matematyczne;

• Excel: formatowanie warunkowe, transpozycja, obliczenia dotyczące daty, czasu, walut, JEŻELI, ORAZ, LUB;

• Excel: formuły c.d. (zagnieżdżanie funkcji, funkcje tekstowe);

• Excel: bazy danych – Eurostat, BDL;

• Excel: prezentacja danych w postaci wykresów.


Literatura:

Źródła internetowe - strony:

https://support.office.com/pl-pl/

https://www.zotero.org/

https://www.canva.com/pl_pl/

https://scholar.google.com/

https://ec.europa.eu/eurostat

https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Karp
Prowadzący grup: Artur Gorzałczyński, Piotr Karp
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Informacje na temat oprogramowania dostępnego na Wydziale. Microsoft Office 365. Bezpłatne alternatywy dla MS Office – LibreOffice.

2. Podstawy arkuszy kalkulacyjnych

a. Adresowanie względne i bezwzględne. Odwołania między arkuszami.

b. Typy i formaty danych. Obliczenia dotyczące daty i czasu. Wybrane funkcje matematyczne.

c. Funkcja JEŻELI. Zagnieżdżanie funkcji. Zastosowanie złożonych warunków logicznych.

d. Funkcje wyszukiwania. Sumowanie i zliczanie warunkowe.

e. Baza danych w arkuszu. Tabele przestawne.

f. Prezentacja danych w postaci wykresów. Formatowanie wykresów.

g. Funkcje tablicowe – zastosowanie do działań macierzowych. Inne wybrane funkcje i mechanizmy arkusza. Układ strony i drukowanie.

3. Edycja tekstów

a. Tworzenie i formatowanie tekstu o złożonej strukturze – podział na sekcje, numeracja i tytuły rozdziałów/podrozdziałów, automatyczny spis treści, wzory matematyczne, odsyłacze, automatyczna numeracja, bibliografia itd. Adiustacja, tryb śledzenia zmian

b. LaTeX jako alternatywne narzędzie do edycji tekstu.

4. Organizacja plików – narzędzia, dobre praktyki, synchronizacja plików. Wiersz poleceń i zastosowania plików wsadowych (bat). Współdzielenie plików w chmurze, narzędzia pracy grupowej (Office 365, OneDrive, Google Drive), aplikacja OneNote.

5. R jako przykład środowiska do obliczeń algebraicznych, statystycznych itp. Podstawy struktury języka, przegląd funkcjonalności, przykłady zastosowań. Przegląd innych pakietów i języków o podobnych zastosowaniach.


Źródła:

https://support.office.com/pl-pl/

https://www.libreoffice.org/

https://www.overleaf.com/

https://www.r-project.org/



Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Błaszczyk
Prowadzący grup: Magdalena Błaszczyk, Cezary Strąkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6