Państwowy Monitoring Środowiska w mieście
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-EM408LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Państwowy Monitoring Środowiska w mieście |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: |
EkoMiasto 4 sem. I stop. L-2024/2025-plan |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii: 1. pojęcia - ekosystem, biocenoza, nisza ekologiczna, siedlisko, populacja i jej cechy, struktura sieci troficznych, tolerancja ekologiczna; 2. procesy - produkcja pierwotna i wtórna, kaskada troficzna, dewastacja i degradacja, eutrofizacja; Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska: 1. pojęcia – zasoby przyrodnicze, parki narodowe, rezerwaty, dyrektywy unijne; 2. procesy - ochrona gatunkowa, ochrona siedlisk; |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z zasadami funkcjonowania i podstawami prawnymi Państwowego Monitoringu Środowiska w Polsce, w szczególności z metodami oceny stanu jakości środowiska i z praktycznym zastosowaniem ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska. |
Efekty uczenia się: |
Student: - definiuje cele i zakres badań Państwowego Monitoringu Środowiska w Polsce (04BM1A_W11; 04BM1A_W13); - opisuje i wyjaśnia procesy przyczyniające się do dewastacji i degradacji środowiska (04BM1A_W02); - charakteryzuje podstawowe metody, techniki i technologie stosowane w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska (04BM1A_W13); - analizuje wpływ czynników antropogenicznych na stan jakości środowiska (04BM1A_W02; 04BM1A_W06); - posługuje się aktami prawnymi z zakresu ochrony środowiska (04BM1A_U09); - wykonuje analizy stanu jakości środowiska według obowiązujących norm prawnych (04BM1A_U03; 04BM1A_U09); - posługuje się argumentami na rzecz ochrony środowiska (04BM1A_K01); - współdziała w grupie przy realizacji projektów dotyczących oceny stanu jakości środowiska i jego ochrony (04BM1A_K04; 04BM1A_K06). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach, sprawozdania, testy, kolokwia. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na wykładzie i 1 nieobecność (usprawiedliwiona) na ćwiczeniach. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub zaliczenie innych realizowanych zadań w terminie do 2 tygodni od nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie oceny pozytywnej (min. 60% pkt.) z każdego z kolokwiów cząstkowych. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej ze wszystkich prac etapowych i aktywności na ćwiczeniach. Ocena końcowa: 50% wykład + 50% ćwiczenia. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas zaliczenia pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty uczenia się dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy. |
|
Literatura: |
1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136. 2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa. 3. Dyrektywy Unijne. 4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993. 5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska. 6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa. 8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe. 9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
W
CA
W
T
T
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach, sprawozdania, testy, kolokwia. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na wykładzie i 1 nieobecność (usprawiedliwiona) na ćwiczeniach. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub zaliczenie innych realizowanych zadań w terminie do 2 tygodni od nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie oceny pozytywnej (min. 60% pkt.) z każdego z kolokwiów cząstkowych. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej ze wszystkich prac etapowych i aktywności na ćwiczeniach. Ocena końcowa: 50% wykład + 50% ćwiczenia. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas zaliczenia pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty uczenia się dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy. |
|
Literatura: |
1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136. 2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa. 3. Dyrektywy Unijne. 4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993. 5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska. 6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa. 8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe. 9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
CA
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach, sprawozdania, testy, kolokwia. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas egzaminu pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty uczenia się dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy. |
|
Literatura: |
1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136. 2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa. 3. Dyrektywy Unijne. 4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993. 5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska. 6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa. 8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe. 9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT T
T
CA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach, sprawozdania, testy, kolokwia. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas egzaminu pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty uczenia się dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy. |
|
Literatura: |
1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136. 2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa. 3. Dyrektywy Unijne. 4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993. 5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska. 6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa. 8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe. 9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT T
CA
T
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach. Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas egzaminu pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy. Monitoring przyrody: kompleksowe badania dynamiki rozwoju biogeosystemu; badania stanu drzewostanu; różnorodności fauny lądowej i wodnej; założenia Dyrektywy Ptasiej i Siedliskowej. |
|
Literatura: |
1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136. 2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa. 3. Dyrektywy Unijne. 4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993. 5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska. 6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa. 8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe. 9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
C
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Jarosiewicz, Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach. Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas egzaminu pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy. Monitoring przyrody: kompleksowe badania dynamiki rozwoju biogeosystemu; badania stanu drzewostanu; różnorodności fauny lądowej i wodnej; założenia Dyrektywy Ptasiej i Siedliskowej. |
|
Literatura: |
1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136. 2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa. 3. Dyrektywy Unijne. 4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993. 5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska. 6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa. 8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe. 9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
C
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach. Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas egzaminu pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy. Monitoring przyrody: kompleksowe badania dynamiki rozwoju biogeosystemu; badania stanu drzewostanu; różnorodności fauny lądowej i wodnej; założenia Dyrektywy Ptasiej i Siedliskowej. |
|
Literatura: |
1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136. 2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa. 3. Dyrektywy Unijne. 4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993. 5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska. 6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa. 8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe. 9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.