UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Państwowy Monitoring Środowiska w mieście

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM408LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Państwowy Monitoring Środowiska w mieście
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: EkoMiasto 4 sem. I stop. L-2024/2025-plan
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu ekologii:

1. pojęcia - ekosystem, biocenoza, nisza ekologiczna, siedlisko, populacja i jej cechy, struktura sieci troficznych, tolerancja ekologiczna;

2. procesy - produkcja pierwotna i wtórna, kaskada troficzna, dewastacja i degradacja, eutrofizacja;


Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska:

1. pojęcia – zasoby przyrodnicze, parki narodowe, rezerwaty, dyrektywy unijne;

2. procesy - ochrona gatunkowa, ochrona siedlisk;

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z zasadami funkcjonowania i podstawami prawnymi Państwowego Monitoringu Środowiska w Polsce, w szczególności z metodami oceny stanu jakości środowiska i z praktycznym zastosowaniem ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska.

Efekty uczenia się:

Student:

- definiuje cele i zakres badań Państwowego Monitoringu Środowiska w Polsce (04BM1A_W11; 04BM1A_W13);

- opisuje i wyjaśnia procesy przyczyniające się do dewastacji i degradacji środowiska (04BM1A_W02);

- charakteryzuje podstawowe metody, techniki i technologie stosowane w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska (04BM1A_W13);

- analizuje wpływ czynników antropogenicznych na stan jakości środowiska (04BM1A_W02; 04BM1A_W06);

- posługuje się aktami prawnymi z zakresu ochrony środowiska (04BM1A_U09);

- wykonuje analizy stanu jakości środowiska według obowiązujących norm prawnych (04BM1A_U03; 04BM1A_U09);

- posługuje się argumentami na rzecz ochrony środowiska (04BM1A_K01);

- współdziała w grupie przy realizacji projektów dotyczących oceny stanu jakości środowiska i jego ochrony (04BM1A_K04; 04BM1A_K06).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach, sprawozdania, testy, kolokwia.

Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na wykładzie i 1 nieobecność (usprawiedliwiona) na ćwiczeniach. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub zaliczenie innych realizowanych zadań w terminie do 2 tygodni od nieobecności na zajęciach.

Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie oceny pozytywnej (min. 60% pkt.) z każdego z kolokwiów cząstkowych. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej ze wszystkich prac etapowych i aktywności na ćwiczeniach. Ocena końcowa: 50% wykład + 50% ćwiczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas zaliczenia pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty uczenia się dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy.

Literatura:

1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136.

2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa.

3. Dyrektywy Unijne.

4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993.

5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska.

6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa.

8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe.

9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Prowadzący grup: Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach, sprawozdania, testy, kolokwia.

Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na wykładzie i 1 nieobecność (usprawiedliwiona) na ćwiczeniach. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub zaliczenie innych realizowanych zadań w terminie do 2 tygodni od nieobecności na zajęciach.

Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie oceny pozytywnej (min. 60% pkt.) z każdego z kolokwiów cząstkowych. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej ze wszystkich prac etapowych i aktywności na ćwiczeniach. Ocena końcowa: 50% wykład + 50% ćwiczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas zaliczenia pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty uczenia się dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy.

Literatura:

1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136.

2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa.

3. Dyrektywy Unijne.

4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993.

5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska.

6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa.

8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe.

9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Prowadzący grup: Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach, sprawozdania, testy, kolokwia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas egzaminu pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty uczenia się dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy.

Literatura:

1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136.

2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa.

3. Dyrektywy Unijne.

4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993.

5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska.

6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa.

8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe.

9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Prowadzący grup: Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach, sprawozdania, testy, kolokwia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas egzaminu pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty uczenia się dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy.

Literatura:

1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136.

2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa.

3. Dyrektywy Unijne.

4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993.

5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska.

6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa.

8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe.

9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Prowadzący grup: Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach. Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas egzaminu pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy. Monitoring przyrody: kompleksowe badania dynamiki rozwoju biogeosystemu; badania stanu drzewostanu; różnorodności fauny lądowej i wodnej; założenia Dyrektywy Ptasiej i Siedliskowej.

Literatura:

1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136.

2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa.

3. Dyrektywy Unijne.

4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993.

5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska.

6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa.

8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe.

9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Prowadzący grup: Paweł Jarosiewicz, Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach. Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas egzaminu pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy. Monitoring przyrody: kompleksowe badania dynamiki rozwoju biogeosystemu; badania stanu drzewostanu; różnorodności fauny lądowej i wodnej; założenia Dyrektywy Ptasiej i Siedliskowej.

Literatura:

1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136.

2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa.

3. Dyrektywy Unijne.

4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993.

5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska.

6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa.

8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe.

9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Prowadzący grup: Tomasz Jurczak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i praktyczne zastosowanie ramowych dyrektyw, ustaw i rozporządzeń regulujących pracę Państwowego Monitoringu Środowiska (zajęcia zespołowe i w małych grupach), analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach. Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas egzaminu pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

Cele, zasady i podstawy prawne monitoringu, monitorowanie kompleksowe. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja i interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja prób, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych, osadów, gleb i powietrza. Rolnictwo konwencjonalne jako potencjalne źródło zanieczyszczeń środowiska. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby (m in. ocena jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe, klasyfikacja jakości wód powierzchniowych, biologiczna ocena jakości wód, ocena stopnia degradacji gleb). Monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych oraz osadów i gleby. Działania naprawcze podejmowane w monitoringu powietrza, wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Monitoring skażeń promieniotwórczych. Monitoring hałasu i promieniowania jonizującego (min. ocena dopuszczalnego poziomu hałasu na podstawie map akustycznych dla wybranych miast), Zanieczyszczenia i monitoring Bałtyku (system monitoringu COMBINE w ramach programu HELCOM). Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy. Monitoring przyrody: kompleksowe badania dynamiki rozwoju biogeosystemu; badania stanu drzewostanu; różnorodności fauny lądowej i wodnej; założenia Dyrektywy Ptasiej i Siedliskowej.

Literatura:

1. Chmielewski, W., Głogowska, M., Wrana, K., 2012. Organizacja monitoringu zrównoważonego rozwoju gmin z obszarami natura 2000. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych 51: 119-136.

2. Chylarecki, P., Sikora, A., Cenian, Z., (red), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ, Warszawa.

3. Dyrektywy Unijne.

4. Kostrzewski, A., (red): Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1993.

5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska.

6. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Pyłka-Gutkowska, E., 1997. Ekologia z ochroną środowiska. Wydawnictwo Oświata. Warszawa.

8. Raporty o stanie środowiska. Zasoby internetowe.

9. Wójcik, D., 1996. Ochrona środowiska – system monitoringu i informacji, (w:) Gospodarka – Środowisko przyrodnicze – informacje. Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych. Biblioteka “Ekonomia i Środowisko” Nr 19, Wrocław.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9