Jakość życia w mieście
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-EM510LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jakość życia w mieście |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość czynników mających znaczenie dla jakość życia w miastach, elementarna znajomość źródeł i baz danych oraz podstaw statystyki. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy dotyczącej wyznaczników i determinant jakości życia w miastach. Na zajęciach podjęta zostanie problematyka badania i analizowania jakości życia i jej wymiarów, w szczególności z perspektywy relacji człowieka i zbiorowości z przestrzenią miejską (wytwarzanie, użytkowanie i postrzeganie przestrzeni), funkcjonowania i przemian współczesnych miast, nowych zjawisk i procesów zachodzących w miastach i ich społecznych konsekwencji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • Charakteryzuje rolę człowieka w tworzeniu struktur i instytucji: społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i ochrony środowiska funkcjonujących w miastach (04Eko-1A_W02); • Objaśnia mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych, społecznych i przyrodniczych w środowisku miejskim (04Eko-1A_W03); • Wyjaśnia podstawowe procesy rozwoju i gospodarowania w przestrzeni miejskiej w kontekście współczesnych zjawisk i procesów społecznych, gospodarczych oraz z zakresu ochrony środowiska (04Eko-1A_W04) Umiejętności: • Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i umie pozyskiwać dane do analizowania wyznaczników i determinant jakości życia w środowisku miejskim (04Eko-1A_U01); • Identyfikuje przyczyny i interpretuje zjawiska społeczne, ekonomiczne i kulturowe mające wpływ na jakość życia w miastach (04Eko-1A_U02); • Przygotowuje zespołowe prezentacje prac własnych w języku polskim dotyczące zagadnienia jakości życia w miastach (04Eko-1A_U10); • Współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role (04Eko-1A_U10); Kompetencje społeczne: • Kształtuje kapitał społeczny i przyrodniczy miasta mając na względzie jakość życia ich mieszkańców (04Eko-1A_K4); |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CA
CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Żmurkow | |
Prowadzący grup: | Sara Koussan, Edyta Żmurkow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia są prowadzone w formie ćwiczeń. - Praca na zajęciach: 26 godz. - Praca bieżąca w trakcie semestru (przygotowanie się do zajęć, w tym analiza dodatkowych źródeł wskazanych przez prowadzącego oraz konsultacje): 26 godz. - Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (praca nad projektem): 26 godz. Liczba pkt ETCS = 3. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem elementów następujących metod: - problemowych (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna); - aktywizujących (dyskusja problemowa, burza mózgów); - praktycznych (pokaz, demonstracja, trening umiejętności – ćwiczenia z wykorzystaniem komputera); - projektowych (zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny w ramach przedmiotu obejmują: 1. aktywność podczas dyskusji i ćwiczeń wykonywanych na zajęciach (20% oceny końcowej); 2. umiejętność pracy w grupie (20% oceny końcowej); 3. przeprowadzenie własnego badania/analizy (w grupach dwuosobowych) obejmującego wybrane zagadnienia związane z jakością życia na przykładzie wybranego miasta/miast oraz zaprezentowanie wyników podczas zajęć (60% oceny końcowej) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć; 2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan); 3. Wymiary i uwarunkowania jakości życia w miastach; 4. Badania nad jakością życia w miastach - przegląd głównych koncepcji; 5. Metody i techniki badania jakości życia, źródła danych, wskaźniki; 6. Obszary jakości życia w miastach: • przestrzeń publiczna (społeczny wymiar, dostępność, projektowanie uniwersalne); • warunki bytowe, infrastruktura techniczna, w tym zjawisko ubóstwa energetycznego; • bezpieczeństwo; • lokalna infrastruktura społeczna, uczestnictwo w kulturze; • kapitał społeczny, partycypacja społeczna; • zdrowie i jakość środowiska naturalnego (przyroda i zieleń w mieście); 7. Znaczenie technologii Smart City dla jakości życia w miastach; 8. Prezentacje wyników projektów badawczych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szołtysek J. (red.), 2018, Jakość życia w mieście. Poglądy interdyscyplinarne, Warszawa: CeDeWu 2. Zadrożniak M., 2016, Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 3. Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach 4. Jeran A., 2015, Jakość i warunki życia – perspektywa mieszkańców i statystyk opisujących miasta na przykładzie Bydgoszczy, Torunia i Włocławka, Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, nr 8 (2015), s. 222-235 5. Woźniak Z., 2015, Cykliczne badania jakości życia narzędziem wsparcia miejskiej strategii rozwoju, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, tom 77, zeszyt 1, s. 79-99 6. Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136. 7. Marans R.W., 2012, Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 (2012) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research Uzupełniająca: 1. Michalska-Żyła A., 2016, Jakość życia na poziomie lokalnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 56 2. Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, jakość życia – globalnie i lokalnie. Pomiar i wizualizacja 3. Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęśliwe 4. Rokicka E., 2014, Rozwój gospodarczy i społeczny a jakość życia. Wybrane kontrowersje teoretyczne i metodologiczne, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 81-108. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem jakości życia w mieście (60% wpływ na ocenę końcową) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć 2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan) 2. Badania nad jakością życia w miastach -przegląd głównych koncepcji 3. Metody i techniki badania jakości życia, źródła danych 4. Wymiary i uwarunkowania jakości życia w miastach 5. Przestrzenne aspekty jakości życia w miastach. Rola przestrzeni publicznych w kształtowaniu jakości życia mieszkańców miasta 6. Jakość życia a partycypacja społeczna 7. Jakość życia a uczestnictwo w kulturze 8. Jakość życia a lokalna infrastruktura społeczna 9. Jakość życia a bezpieczeństwo 10. Jakość życia a zdrowie 11. Jakość życia a środowisko naturalne (rola zieleni w mieście) |
|
Literatura: |
Podstawowa: Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach Marans R.W., Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136. Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęścliwe Szołtysek J., (red.) Jakość życia w mieście, Warszawa: CeDeWu Woźniak Z., 2015, Cykliczne badania jakości życia narzędziem wsparcia miejskiej strategii rozwoju Zadrożniak M., Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 Uzupełiajaca: A Michalska-Żyła, , 2016, Jakość życia na poziomie lokalnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 56 Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, JAKOŚĆ ŻYCIA – GLOBALNIE I LOKALNIE. POMIAR I WIZUALIZACJA Piróg K., 2018, BADANIE JAKOŚCI ŻYCIA W MIEŚCIE DOŚWIADCZENIA I POSTULATY BADAWCZE |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem jakości życia w mieście (60% wpływ na ocenę końcową) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć 2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan) 2. Badania nad jakością życia w miastach -przegląd głównych koncepcji 3. Metody i techniki badania jakości życia, źródła danych 4. Wymiary i uwarunkowania jakości życia w miastach 5. Przestrzenne aspekty jakości życia w miastach. Rola przestrzeni publicznych w kształtowaniu jakości życia mieszkańców miasta 6. Jakość życia a partycypacja społeczna 7. Jakość życia a uczestnictwo w kulturze 8. Jakość życia a lokalna infrastruktura społeczna 9. Jakość życia a bezpieczeństwo 10. Jakość życia a zdrowie 11. Jakość życia a środowisko naturalne (rola zieleni w mieście) |
|
Literatura: |
Podstawowa: Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach Marans R.W., Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136. Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęścliwe Szołtysek J., (red.) Jakość życia w mieście, Warszawa: CeDeWu Woźniak Z., 2015, Cykliczne badania jakości życia narzędziem wsparcia miejskiej strategii rozwoju Zadrożniak M., Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 Uzupełiajaca: A Michalska-Żyła, , 2016, Jakość życia na poziomie lokalnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 56 Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, JAKOŚĆ ŻYCIA – GLOBALNIE I LOKALNIE. POMIAR I WIZUALIZACJA Piróg K., 2018, BADANIE JAKOŚCI ŻYCIA W MIEŚCIE DOŚWIADCZENIA I POSTULATY BADAWCZE |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT CA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem jakości życia w mieście (60% wpływ na ocenę końcową) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć 2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan) 2. Badania nad jakością życia w miastach -przegląd głównych koncepcji 3. Metody i techniki badania jakości życia, źródła danych 4. Wymiary i uwarunkowania jakości życia w miastach 5. Przestrzenne aspekty jakości życia w miastach. Rola przestrzeni publicznych w kształtowaniu jakości życia mieszkańców miasta 6. Jakość życia a partycypacja społeczna 7. Jakość życia a uczestnictwo w kulturze 8. Jakość życia a lokalna infrastruktura społeczna 9. Jakość życia a bezpieczeństwo 10. Jakość życia a zdrowie 11. Jakość życia a środowisko naturalne (rola zieleni w mieście) |
|
Literatura: |
Podstawowa: Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach Marans R.W., Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136. Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęścliwe Szołtysek J., (red.) Jakość życia w mieście, Warszawa: CeDeWu Woźniak Z., 2015, Cykliczne badania jakości życia narzędziem wsparcia miejskiej strategii rozwoju Zadrożniak M., Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 Uzupełiajaca: A Michalska-Żyła, , 2016, Jakość życia na poziomie lokalnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 56 Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, JAKOŚĆ ŻYCIA – GLOBALNIE I LOKALNIE. POMIAR I WIZUALIZACJA Piróg K., 2018, BADANIE JAKOŚCI ŻYCIA W MIEŚCIE DOŚWIADCZENIA I POSTULATY BADAWCZE |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT CA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem jakości życia w mieście (60% wpływ na ocenę końcową) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć 2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan) 2. Badania nad jakością życia w miastach -przegląd głównych koncepcji 3. Metody i techniki badania jakości życia, źródła danych 4. Wymiary i uwarunkowania jakości życia w miastach 5. Przestrzenne aspekty jakości życia w miastach. Rola przestrzeni publicznych w kształtowaniu jakości życia mieszkańców miasta 6. Jakość życia a partycypacja społeczna 7. Jakość życia a uczestnictwo w kulturze 8. Jakość życia a lokalna infrastruktura społeczna 9. Jakość życia a bezpieczeństwo 10. Jakość życia a zdrowie 11. Jakość życia a środowisko naturalne (rola zieleni w mieście) |
|
Literatura: |
Podstawowa: Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach Marans R.W., Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136. Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęścliwe Szołtysek J., (red.) Jakość życia w mieście, Warszawa: CeDeWu Woźniak Z., 2015, Cykliczne badania jakości życia narzędziem wsparcia miejskiej strategii rozwoju Zadrożniak M., Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 Uzupełiajaca: A Michalska-Żyła, , 2016, Jakość życia na poziomie lokalnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 56 Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, JAKOŚĆ ŻYCIA – GLOBALNIE I LOKALNIE. POMIAR I WIZUALIZACJA Piróg K., 2018, BADANIE JAKOŚCI ŻYCIA W MIEŚCIE DOŚWIADCZENIA I POSTULATY BADAWCZE |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.