UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jakość życia w mieście

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM510LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Jakość życia w mieście
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość czynników mających znaczenie dla jakość życia w miastach, elementarna znajomość źródeł i baz danych oraz podstaw statystyki.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy dotyczącej wyznaczników i determinant jakości życia w miastach. Na zajęciach podjęta zostanie problematyka badania i analizowania jakości życia i jej wymiarów, w szczególności z perspektywy relacji człowieka i zbiorowości z przestrzenią miejską (wytwarzanie, użytkowanie i postrzeganie przestrzeni), funkcjonowania i przemian współczesnych miast, nowych zjawisk i procesów zachodzących w miastach i ich społecznych konsekwencji.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• Charakteryzuje rolę człowieka w tworzeniu struktur i instytucji: społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i ochrony środowiska funkcjonujących w miastach (04Eko-1A_W02);

• Objaśnia mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych, społecznych i przyrodniczych w środowisku miejskim (04Eko-1A_W03);

• Wyjaśnia podstawowe procesy rozwoju i gospodarowania w przestrzeni miejskiej w kontekście współczesnych zjawisk i procesów społecznych, gospodarczych oraz z zakresu ochrony środowiska (04Eko-1A_W04)

Umiejętności:

• Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i umie pozyskiwać dane do analizowania wyznaczników i determinant jakości życia w środowisku miejskim (04Eko-1A_U01);

• Identyfikuje przyczyny i interpretuje zjawiska społeczne, ekonomiczne i kulturowe mające wpływ na jakość życia w miastach (04Eko-1A_U02);

• Przygotowuje zespołowe prezentacje prac własnych w języku polskim dotyczące zagadnienia jakości życia w miastach (04Eko-1A_U10);

• Współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role (04Eko-1A_U10);

Kompetencje społeczne:

• Kształtuje kapitał społeczny i przyrodniczy miasta mając na względzie jakość życia ich mieszkańców (04Eko-1A_K4);

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Żmurkow
Prowadzący grup: Sara Koussan, Edyta Żmurkow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia są prowadzone w formie ćwiczeń.

- Praca na zajęciach: 26 godz.

- Praca bieżąca w trakcie semestru (przygotowanie się do zajęć, w tym analiza dodatkowych źródeł wskazanych przez prowadzącego oraz konsultacje): 26 godz.

- Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (praca nad projektem): 26 godz.

Liczba pkt ETCS = 3.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z

Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem elementów następujących metod:

- problemowych (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna);

- aktywizujących (dyskusja problemowa, burza mózgów);

- praktycznych (pokaz, demonstracja, trening umiejętności – ćwiczenia z wykorzystaniem komputera);

- projektowych (zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne).




Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria oceny w ramach przedmiotu obejmują:

1. aktywność podczas dyskusji i ćwiczeń wykonywanych na zajęciach (20% oceny końcowej);

2. umiejętność pracy w grupie (20% oceny końcowej);

3. przeprowadzenie własnego badania/analizy (w grupach dwuosobowych) obejmującego wybrane zagadnienia związane z jakością życia na przykładzie wybranego miasta/miast oraz zaprezentowanie wyników podczas zajęć (60% oceny końcowej)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć;

2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan);

3. Wymiary i uwarunkowania jakości życia w miastach;

4. Badania nad jakością życia w miastach - przegląd głównych koncepcji;

5. Metody i techniki badania jakości życia, źródła danych, wskaźniki;

6. Obszary jakości życia w miastach:

• przestrzeń publiczna (społeczny wymiar, dostępność, projektowanie uniwersalne);

• warunki bytowe, infrastruktura techniczna, w tym zjawisko ubóstwa energetycznego;

• bezpieczeństwo;

• lokalna infrastruktura społeczna, uczestnictwo w kulturze;

• kapitał społeczny, partycypacja społeczna;

• zdrowie i jakość środowiska naturalnego (przyroda i zieleń w mieście);

7. Znaczenie technologii Smart City dla jakości życia w miastach;

8. Prezentacje wyników projektów badawczych.



Literatura:

Podstawowa:

1. Szołtysek J. (red.), 2018, Jakość życia w mieście. Poglądy interdyscyplinarne, Warszawa: CeDeWu

2. Zadrożniak M., 2016, Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

3. Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach

4. Jeran A., 2015, Jakość i warunki życia – perspektywa mieszkańców i statystyk opisujących miasta na przykładzie Bydgoszczy, Torunia i Włocławka, Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, nr 8 (2015), s. 222-235

5. Woźniak Z., 2015, Cykliczne badania jakości życia narzędziem wsparcia miejskiej strategii rozwoju, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, tom 77, zeszyt 1, s. 79-99

6. Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136.

7. Marans R.W., 2012, Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 (2012) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research

Uzupełniająca:

1. Michalska-Żyła A., 2016, Jakość życia na poziomie lokalnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 56

2. Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, jakość życia – globalnie i lokalnie. Pomiar i wizualizacja

3. Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęśliwe

4. Rokicka E., 2014, Rozwój gospodarczy i społeczny a jakość życia. Wybrane kontrowersje teoretyczne i metodologiczne, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 81-108.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

- Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne

- Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć



Sposoby i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem jakości życia w mieście (60% wpływ na ocenę końcową)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć

2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan)

2. Badania nad jakością życia w miastach -przegląd głównych koncepcji

3. Metody i techniki badania jakości życia, źródła danych

4. Wymiary i uwarunkowania jakości życia w miastach

5. Przestrzenne aspekty jakości życia w miastach. Rola przestrzeni publicznych w kształtowaniu jakości życia mieszkańców miasta

6. Jakość życia a partycypacja społeczna

7. Jakość życia a uczestnictwo w kulturze

8. Jakość życia a lokalna infrastruktura społeczna

9. Jakość życia a bezpieczeństwo

10. Jakość życia a zdrowie

11. Jakość życia a środowisko naturalne (rola zieleni w mieście)



Literatura:

Podstawowa:

Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach

Marans R.W., Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research

Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136.

Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęścliwe

Szołtysek J., (red.) Jakość życia w mieście, Warszawa: CeDeWu

Woźniak Z., 2015, Cykliczne badania jakości życia narzędziem wsparcia miejskiej strategii rozwoju

Zadrożniak M., Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016

Uzupełiajaca:

A Michalska-Żyła, , 2016, Jakość życia na poziomie lokalnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 56

Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, JAKOŚĆ ŻYCIA – GLOBALNIE I LOKALNIE. POMIAR I WIZUALIZACJA

Piróg K., 2018, BADANIE JAKOŚCI ŻYCIA W MIEŚCIE DOŚWIADCZENIA I POSTULATY BADAWCZE

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

- Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne

- Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć



Sposoby i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem jakości życia w mieście (60% wpływ na ocenę końcową)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć

2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan)

2. Badania nad jakością życia w miastach -przegląd głównych koncepcji

3. Metody i techniki badania jakości życia, źródła danych

4. Wymiary i uwarunkowania jakości życia w miastach

5. Przestrzenne aspekty jakości życia w miastach. Rola przestrzeni publicznych w kształtowaniu jakości życia mieszkańców miasta

6. Jakość życia a partycypacja społeczna

7. Jakość życia a uczestnictwo w kulturze

8. Jakość życia a lokalna infrastruktura społeczna

9. Jakość życia a bezpieczeństwo

10. Jakość życia a zdrowie

11. Jakość życia a środowisko naturalne (rola zieleni w mieście)



Literatura:

Podstawowa:

Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach

Marans R.W., Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research

Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136.

Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęścliwe

Szołtysek J., (red.) Jakość życia w mieście, Warszawa: CeDeWu

Woźniak Z., 2015, Cykliczne badania jakości życia narzędziem wsparcia miejskiej strategii rozwoju

Zadrożniak M., Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016

Uzupełiajaca:

A Michalska-Żyła, , 2016, Jakość życia na poziomie lokalnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 56

Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, JAKOŚĆ ŻYCIA – GLOBALNIE I LOKALNIE. POMIAR I WIZUALIZACJA

Piróg K., 2018, BADANIE JAKOŚCI ŻYCIA W MIEŚCIE DOŚWIADCZENIA I POSTULATY BADAWCZE

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

- Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne

- Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć



Sposoby i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem jakości życia w mieście (60% wpływ na ocenę końcową)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć

2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan)

2. Badania nad jakością życia w miastach -przegląd głównych koncepcji

3. Metody i techniki badania jakości życia, źródła danych

4. Wymiary i uwarunkowania jakości życia w miastach

5. Przestrzenne aspekty jakości życia w miastach. Rola przestrzeni publicznych w kształtowaniu jakości życia mieszkańców miasta

6. Jakość życia a partycypacja społeczna

7. Jakość życia a uczestnictwo w kulturze

8. Jakość życia a lokalna infrastruktura społeczna

9. Jakość życia a bezpieczeństwo

10. Jakość życia a zdrowie

11. Jakość życia a środowisko naturalne (rola zieleni w mieście)



Literatura:

Podstawowa:

Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach

Marans R.W., Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research

Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136.

Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęścliwe

Szołtysek J., (red.) Jakość życia w mieście, Warszawa: CeDeWu

Woźniak Z., 2015, Cykliczne badania jakości życia narzędziem wsparcia miejskiej strategii rozwoju

Zadrożniak M., Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016

Uzupełiajaca:

A Michalska-Żyła, , 2016, Jakość życia na poziomie lokalnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 56

Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, JAKOŚĆ ŻYCIA – GLOBALNIE I LOKALNIE. POMIAR I WIZUALIZACJA

Piróg K., 2018, BADANIE JAKOŚCI ŻYCIA W MIEŚCIE DOŚWIADCZENIA I POSTULATY BADAWCZE

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

- Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne

- Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć



Sposoby i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową) oraz pozytywna ocena eseju bądź prezentacji przedstawiających wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem jakości życia w mieście (60% wpływ na ocenę końcową)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć

2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan)

2. Badania nad jakością życia w miastach -przegląd głównych koncepcji

3. Metody i techniki badania jakości życia, źródła danych

4. Wymiary i uwarunkowania jakości życia w miastach

5. Przestrzenne aspekty jakości życia w miastach. Rola przestrzeni publicznych w kształtowaniu jakości życia mieszkańców miasta

6. Jakość życia a partycypacja społeczna

7. Jakość życia a uczestnictwo w kulturze

8. Jakość życia a lokalna infrastruktura społeczna

9. Jakość życia a bezpieczeństwo

10. Jakość życia a zdrowie

11. Jakość życia a środowisko naturalne (rola zieleni w mieście)



Literatura:

Podstawowa:

Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach

Marans R.W., Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research

Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136.

Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęścliwe

Szołtysek J., (red.) Jakość życia w mieście, Warszawa: CeDeWu

Woźniak Z., 2015, Cykliczne badania jakości życia narzędziem wsparcia miejskiej strategii rozwoju

Zadrożniak M., Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016

Uzupełiajaca:

A Michalska-Żyła, , 2016, Jakość życia na poziomie lokalnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 56

Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, JAKOŚĆ ŻYCIA – GLOBALNIE I LOKALNIE. POMIAR I WIZUALIZACJA

Piróg K., 2018, BADANIE JAKOŚCI ŻYCIA W MIEŚCIE DOŚWIADCZENIA I POSTULATY BADAWCZE

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6