UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekotoksykologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-S101UD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekotoksykologia
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Posiada wiedzę z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej na poziomie licencjatu, potrafi wykonywać proste oznaczenia z zakresu analizy biochemiczno-biofizycznej.

Skrócony opis:

Omówione zostaną; podstawowe pojęcia z toksykologii środowiskowej, metabolizm ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych i roślinnych, biomarkery skażeń, oraz zagadnienia dotyczące toksycznych związków organicznych pestycydów i dioksyn. Wykład obejmował będzie także informacje związane ze skażeniem powietrza oraz wpływem wybranych czynników fizycznych (promieniowanie jonizujące, hałas) na organizm człowieka. Zakres tematyczny ćwiczeń skupia się na problemach dotyczących obecności związków toksycznych w środowisku oraz ich wpływu na organizmy żywe. Studenci zapoznawani są z metodami badawczymi wykorzystywanymi w analizie środowiskowej, tj.: metodami chromatograficznymi, technikami miareczkowania oraz metodami spektrofotometrycznymi w zakresie światła widzialnego i nadfioletu.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student: 1.definiuje podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii tzn. pojęcie trucizny, krzywej dawka-efekt, LD50, MRL itp. 2. klasyfikuje biomarkery wykorzystywane w toksykologii (stężenie methemoglobiny i hemoglobiny tlenkowęglowej, aktywność acetylocholinoesterazy). 3. podaje przykłady biomarkerów ocenianych w aspekcie ekotoksykologicznym na poziomie - subkomórkowym (molekularnym i biochemicznym), komórkowym, organizmów, populacji, biocenoz oraz ekosystemu. 4. opisuje podstawowe pojęcia dotyczące pestycydów (podział ze względu na właściwości biologiczne, okresy karencji i prewencji, klasy toksyczności). 5. porównuje mechanizmy działania wybranych toksyn środowiskowych (dioksyny, wielocykliczne węglowodory aromatyczne, chlorofenole) 6. opisuje podstawowe zagadnienia dotyczące skażenia atmosfery: smog, zanik warstwy ozonowej, rola kwaśnych deszczy 7. objaśnia mechanizm działania czynników fizycznych tj. promieniowania jonizującego i hałasu na organizm człowieka 8. dokonuje pomiarów aktywności acetylocholinoesterazy we krwi oraz stężenie żelaza i azotynów w wodzie 9. rozpoznaje różne patologiczne formy hemoglobiny, tj.: hemoglobinę tlenkowęglową, cyjanmethemoglobinę i methemoglobinę 10. posługuje się metodami chromatograficznymi, technikami miareczkowania oraz metodami spektrofotometrycznymi w zakresie światła widzialnego i nadfioletu 11. ocenia krytycznie wyniki własnych obserwacji lub pomiarów oraz informacje z literatury naukowej, Internetu i innych mediów odnoszące się do skażeń środowiska Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04OŚ2A_W02, 04OŚ2A_W03, 04OŚ2A_W09, 04OŚ2A_U04, 04OŚ2A_U07, 04OŚ2A_U08, 04OŚ2A_K01, 04OŚ2A_K04, 04OŚ2A_K05, 04OŚ2A_K09

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Bukowska
Prowadzący grup: Anna Barańska, Bożena Bukowska, Kinga Malinowska, Katarzyna Mokra, Paulina Sicińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające: wykład ilustrowany prezentacjami; poszukujące i praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia przedmiotu stanowi zaangażowanie studenta na ćwiczeniach laboratoryjnych, wykazanie się umiejętnościami praktycznymi oraz pozytywne wyniki kolokwium końcowego (40%) i egzaminu pisemnego (60%).

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Biomarkery na różnych poziomach organizacji biologicznej 2. Pojęcie trucizny, dawki, krzywej dawka-efekt, charakterystyka odtrutek. 3. Metabolizm ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych i roślinnych. 4. Biomarkery wykorzystywane w toksykologii (aktywność AChE, stężenie met-Hb i HbCO). 5. Pojęcia dotyczące pestycydów (podział ze względu na właściwości biologiczne, okresy karencji i prewencji, klasy toksyczności). 6. Charakterystyka organicznych związków toksycznych: dioksyn, wielocyklicznych węglowodorów aromatycznych, polichlorowanych fenoli. 7. Skażenie powietrza (smog, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, reakcje wolnorodnikowe w atmosferze). 8. Biomarkery oceniane w aspekcie ekotoksykologicznym na poziomie - subkomórkowym (molekularnym i biochemicznym), komórkowym,organizmów, populacji, biocenoz oraz ekosystemu 9. Zastosowanie technik chromatograficznych, spektrofotometrycznych i techniki cytometrii przepływowej w toksykologii. 10. Zasady oznaczania stężeń azotynów i żelaza w wodzie. 11. Zasada oznaczania aktywności enzymów antyoksydacyjnych: katalazy, peroksydazy glutationowej i dysmutazy ponadtlenkowej. 12. Pomiar aktywności acetylocholinoesterazy jako markera zatruć związkami fosforoorganicznymi. 13. Analiza różnych form hemoglobiny jako markera zatruć tlenkiem węgla (hemoglobina tlenkowęglowa) i substancjami utleniającymi (methemoglobina).

Literatura:

1. Manahan S.E. „Toxicological Chemistry and Biochemistry” 3 edycja, przekład w języku polskim Koroniak i Boczoń „Toksykologia środowiskowa” PWN Warszawa 2006.

2. Siemiński M. „Środowiskowe zagrożenia zdrowia” Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2001.

3. Piotrowski. J.K. Podstawy toksykologii - PWN, Warszawa 2009 wydanie 2.

Artykuły online:

1. Bukowska B., Pieniążek D., Hutnik K., Duda W., [2007]. Acetylo-

i butyrylocholinoesteraza – budowa, funkcje i ich inhibitory. Current Topics in Biophysics 30, 11–23

2. Słowińska M., Koter-Michalak M., Bukowska B., [2011]. Wpływ dioksyn na organizm człowieka – badania epidemiologiczne. Medycyna Pracy 62, 643–652

3. Kwiatkowska M., Jarosiewicz P., Bukowska B. [2013]. Glifosat i jego preparaty – toksyczność, narażenie zawodowe i środowiskowe. Medycyna Pracy 64(5), 717–729

4. Pingot D., Pyrzanowski K., Michałowicz J., Bukowska B., [2013]. Toksyczność akrylamidu i jego metabolitu glicydamidu. Medycyna Pracy 64(2):259–271

5. Bukowska, B., Addukty hemoglobiny jako biomarkery narażenia człowieka na wybrane ksenobiotyki. Postepy Hig Med Dosw (online), 2015; 69: 668-680.

7. Jarosiewicz, M., Bukowska B., [2017]. Tetrabromobisfenol A – toksyczność, narażenie środowiskowe i zawodowe Med Pr 2017;68(1):121

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Bukowska
Prowadzący grup: Anna Barańska, Bożena Bukowska, Anita Krokosz, Katarzyna Mokra, Aneta Wolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład ilustrowany prezentacjami, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia przedmiotu stanowi zaangażowanie studenta na ćwiczeniach laboratoryjnych, wykazanie się umiejętnościami praktycznymi oraz pozytywne wyniki kolokwium końcowego (40%) i egzaminu pisemnego (60%).

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Biomarkery na różnych poziomach organizacji biologicznej

2. Pojęcie trucizny, dawki, krzywej dawka-efekt, charakterystyka odtrutek.

3. Metabolizm ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych i roślinnych.

4. Biomarkery wykorzystywane w toksykologii (aktywność AChE, stężenie met-Hb i HbCO).

5. Pojęcia dotyczące pestycydów (podział ze względu na właściwości biologiczne, okresy karencji i prewencji, klasy toksyczności).

6. Charakterystyka organicznych związków toksycznych: dioksyn, wielocyklicznych węglowodorów aromatycznych, polichlorowanych fenoli.

7. Skażenie powietrza (smog, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, reakcje wolnorodnikowe w atmosferze).

8. Wpływ wybranych czynników fizycznych (promieniowanie jonizujące, hałas) na organizm człowieka.

9. Zastosowanie technik chromatograficznych, spektrofotometrycznych i techniki cytometrii przepływowej w toksykologii.

10. Zasady oznaczania stężeń azotynów i żelaza w wodzie.

11. Zasada oznaczania aktywności enzymów antyoksydacyjnych: katalazy, peroksydazy glutationowej i dysmutazy ponadtlenkowej.

12. Pomiar aktywności acetylocholinoesterazy jako markera zatruć związkami fosforoorganicznymi.

13. Analiza różnych form hemoglobiny jako markera zatruć tlenkiem węgla (hemoglobina tlenkowęglowa) i substancjami utleniającymi (methemoglobina).


Literatura:

1. Manahan S.E. „Toxicological Chemistry and Biochemistry” 3 edycja, przekład w języku polskim Koroniak i Boczoń „Toksykologia środowiskowa” PWN Warszawa 2006.

2. Siemiński M. „Środowiskowe zagrożenia zdrowia” Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2001.

3. Hanke J., Piotrowski J.K. „Biochemiczne podstawy toksykologii”, PZWL, Warszawa, 1980.

4. Kabata-Pendias A., Pendias H. „Biogeochemia pierwiastków śladowych” PWN, Warszawa 1993.

5. Simiński M. „Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa 2001.

6. Piotrowski. J.K. Podstawy toksykologii - PWN, Warszawa 2009 wydanie 2.

7. Różański Lech „Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku” wyd. Agra-Enviro Lab., Poznań 1998.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6