UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia rzek

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-S221UD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekologia rzek
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student posiada wiedzę z zakresu ekologii ogólnej

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem ekosystemów rzecznych: charakterystyką poszczególnych odcinków (parametry morfometryczne, hydrauliczne oraz zasoby pokarmowe) i adaptacją organizmów do tego rodzaju warunków. Poznanie rozmaitego typu zaburzeń i ich wpływu na ekosystemy rzeczne; gatunki obce. Ocena jakości wody: wczoraj i dziś.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

- opisuje sieć rzeczną w Polsce i na świecie;

- wyjaśnia wpływ antropogenicznych zaburzeń na funkcjonowanie ekosystemów lotycznych;

- charakteryzuje zbiorniki zaporowe i ocenia ich wpływ na biocenozę rzeki;

- stosuje metody poboru i opracowania prób (abiotycznych i biotycznych) w rzekach oraz sposoby ich opracowania;

- stosuje metody hydromorfologicznej oceny rzeki (RHS);

- przyporządkowuje zwierzęta wodne pod kątem ich przynależności do funkcjonalnych grup troficznych (gildii);

- charakteryzuje sieci troficzne w rzekach niezaburzonych i podlegających stresowi;

- charakteryzuje dryf jako istotny element w funkcjonowaniu rzek;

- uzasadnia konieczność aktualizowania i pogłębiania wiedzy o środowisku;

- posługuje się argumentami na rzecz zrównoważonego rozwoju;

- krytycznie ocenia wyniki własnych obserwacji i pomiarów oraz literatury naukowej, Internetu i innych mediów; organizuje pracę w grupie.

Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04OŚ2A_W02, 04OŚ2A_W02, 04OŚ2A_W03, 04OŚ2A_U01, 04OŚ2A_U06, 04OŚ2A_ U07, 04OŚ2A_ U10, 04OŚ2A_K01, 04OŚ2A_ K02, 04OŚ2A_ K08.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Grabowska
Prowadzący grup: Małgorzata Dukowska, Joanna Grabowska, Eliza Szczerkowska-Majchrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające: wykład informacyjny audiowizualny (prezentacja PowerPoint, film dokumentalny)

Eksponujące: pokaz, pokaz multimedialny

Poszukujące: dyskusja

Praktyczne: obserwacja makroskopowa i pomiar w terenie

ćwiczenia oparte na wykorzystaniu materiałów źródłowych


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z wykładu składa się obecność na wykładach oraz ocena z egzaminu pisemnego (test otwarty).


Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest: - obecność na ćwiczeniach, udział w zajęciach terenowych, uzyskanie pozytywnej oceny z prezentowanego wybranego tematu i aktywna dyskusja

Ocenę końcową z przedmiotu stanowi ocena ważona z wykładu (70%) oraz z ćwiczeń (30%).

Treści kształcenia:

Morfologia koryta rzecznego (m.in. profil podłużny doliny rzecznej, typy źródeł, różnica między deltą a estuarium, jak powstają meandry). Typy rzek. Rzeki świata.

· Hydrograficzna charakterystyka sieci rzecznej Polski, historia sieci rzecznych na obszarze Polski.

· Wpływ plejstocenu na współczesna sieć rzeczną oraz obraz fauny ekosystemów wodnych na półkuli północnej. Główne refugia glacjalne w Europie, kierunki rekolonizacji po zlodowaceniach i ich wpływ na kształtowanie zespołów ryb.

· Czynniki wpływające na rozmieszczenie organizmów w rzekach i formowanie się zgrupowań: czynniki fizyko-chemiczne i biotyczne, próby znalezienia uniwersalnych wzorców rozmieszczenia organizmów wzdłuż biegu rzeki (krainy rybne, river continuum). Ograniczenia tych koncepcji.

· Związki między różnymi ciekami dorzecza, rola głównej rzeki w systemie – nowe spojrzenie na badania fauny rzecznej i ochrony różnorodności biologicznej.

· Przystosowania organizmów do życia w nurcie.

· Charakterystyka zbiorników zaporowych: najważniejsze zbiorniki zaporowe w Polsce, porównanie właściwości środowiska zbiornika zaporowego z rzeką i jeziorem, wpływ spiętrzenia wód na jakość wody i biocenozy wodne (fitoplankton, zooplankton, bentofaunę, ryby i ptaki), pozytywne i negatywne oddziaływania zbiorników zaporowych na środowisko życia człowieka (racjonalna gospodarka wodna, przeciwdziałanie stanom powodziowym, zmiany użytkowania ziemi, przesiedlenia itp.).

· Antropogeniczne zaburzenia w systemach rzecznych; główne zagrożenie dla różnorodności biologicznej, formy ochrony ekosystemów wodnych Polsce.

· Autotrofy w rzekach: peryfiton, makrofity, fitoplankton.

· Heterotroficzne źródła energii.

· Zależności troficzne w biocenozach wód płynących. Grupy funkcjonalne bezkręgowych konsumentów. Gildie. Udział makrobezkręgowców w rozpadzie materii organicznej w rzekach.

· Dryf bezkręgowców w rzekach. Czynniki abiotyczne i biotyczne determinujące gęstość dryfu.

· Makrobezkręgowce w ocenia jakości wody rzek.

Literatura:

Allan J. D. 1998. Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa.

Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z. 2006. Hydrologia ogólna. PWN, Warszawa.

Cummins K. W., Wilzbach M. A. 1985. Field procedures for analysis of functional feeding groups of stream macroinvertebrates. Appalachian Environmental Laboratory, Univ. Maryland Press, USA, 1611: 1-18.

Galicka W. 1999. Zbiorniki zaporowe. (W:) Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. Wybrane zagadnienia. Olaczek R., Warcholińska A.W. (red.). Wydawnictwo Uniwersytetu łódzkiego, Łódź, 253-272.

Grzybkowska M. 1999. Makrobezkręgowce w ocenie jakości wody rzek. (W:) Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. Wybrane zagadnienia. Olaczek R., Warcholińska A.W. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 273-299.

Grzybkowska M. 2000. Dryf(t) nie tylko genetyczny i kontynentalny (Drift: not only genetic and continental). Kosmos, 49: 113-122.

Lampert W., Sommer U. 1996. Ekologia wód śródlądowych. PWN, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Grzybkowska
Prowadzący grup: Maria Grzybkowska, Joanna Leszczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7