UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia terenowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-S609LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia terenowe
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student:

1. Posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych gatunków roślin naczyniowych i zwierząt.

2. Zna podstawowe pojęcia z zakresu ekologii i funkcjonowania ekosystemów.



Skrócony opis:

Ćwiczeń terenowe realizowane są w czterech parkach narodowych: Tatrzańskim, Pienińskim, Gorczańskim i Babiogóskim. W trakcie trwania ćwiczeń studenci uczestniczą w spotkaniach z pracownikami parków narodowych i całodziennych wycieczkach przyrodniczych po terenach cennych przyrodniczo.

Ćwiczenie te prowadzą botanicy i zoologowie z Instytutu Ekologii i Ochrony Środowiska UŁ w ten sposób aby student kończący zajęcia posiadał wiedzę o przyrodzie Tatrzańskiego i Pienińskiego Parku Narodowego, jej zagrożeniach i metodach ochrony.

Efekty uczenia się:

Student: wyjaśnia zasady funkcjonowania ekosystemów górskich, identyfikuje podstawowe zagrożenie dla przyrody w parkach narodowych, rozpoznaje gatunki roślin i zwierząt górskich, uzasadnia potrzebę ochrony ekosystemów górskich, przestrzega zakazów i nakazów obowiązujących w parku narodowym, korzysta z kluczy do oznaczania organizmów i przeprowadza obserwacje organizmów w warunkach terenowych, sporządza sprawozdanie pisemne ze swojej pracy w terenie, stosuje zasady etyki w postępowaniu z organizmami żywym, organizuje pracę w grupie i określa priorytety służące realizacji zadań.

Przedmiot realizuje następujące kierunkowe efekty kształcenia: 04OŚ1A_W07, 04OŚ1A_U01, 04OŚ1A_U04, 04OŚ1A_U05, 04OŚ1A_K08, 04OŚ1A_K10

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 48 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Drozd, Monika Staniaszek-Kik, Piotr Zieliński
Prowadzący grup: Anna Drozd, Monika Staniaszek-Kik, Piotr Zieliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 48 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Staniaszek-Kik
Prowadzący grup: Anna Drozd, Monika Staniaszek-Kik, Piotr Zieliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 48 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Staniaszek-Kik
Prowadzący grup: Anna Drozd, Monika Staniaszek-Kik, Piotr Zieliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Część zajęć prowadzona jest w formie całodziennych wycieczek po Tatrzańskim PN, Babiogórskim PN i Pienińskim PN. Ze względów bezpieczeństwa konieczne jest posiadania obuwia dostosowanego do chodzenia po górach i ciepłej nieprzemakalnej odzieży wierzchniej.

Metody dydaktyczne:

Poszukujące i praktyczne: obserwacja, pokaz, dyskusja, pogadanka, spotkania z pracownikami parków narodowych

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność studenta i aktywny udział na wszystkich przewidzianych przez prowadzących zajęciach. Studenci po każdym dniu zajęć przygotowują pisemne sprawozdanie z przeprowadzonych obserwacji. W ostatnim dniu zajęć studenci zdają test z wiedzy o przyrodzie odwiedzanych parków narodowych.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Charakterystyka Gorczańskiego, Pienińskiego, Tatrzańskiego i Babiogórskiego Parku Narodowego (podstawowe i najważniejsze informacje dotyczące położenia, geologii, hydrografii)

• Charakterystyka pięter roślinnych

• Górskie gatunki roślin – podział i przykłady

• Przystosowania roślin do życia w górach

• Ochrona czynna ekosystemów łąkowych w Tatrzańskim i Pienińskim Parku Narodowym

• Charakterystyka zbiorowisk leśnych regla dolnego i górnego

• Fauna źródeł i potoków tatrzańskich – grupy taksonomiczne, przykładowe gatunki

Literatura:

1. Praca zbiorowa 2002. Przemiany środowiska przyrodniczego Tatr. Instytut Botaniki PAN, s.446

2. Szydłowski T. 2010. Zwierzęta i rośliny. Przewodnik po Tatrach Polskich, Wydawnictwa Tatrzańskiego Parku Narodowego, Zakopane, s. 420

3. Michalik S. 2005. Pieniny, Park dwu narodów. Przewodnik przyrodniczy, Wyd. Pieniński Park Narodowy

4. Czasopismo: Pieniny i Człowiek, Wyd.Pieniński Park Narodowy

5. Wołoszyn B. W., Jaworski A, Szwagrzyk J. 2004. Babiogórski Park Narodowy. Monografia przyrodnicza. Wyd. Komitet Ochrony Przyrody PAN, Babiogorski Park Narodowy. Kraków.

6. Różański W., Czarnota P., Stefanik M., Tomasiewicz J. (red.). Gorczański

Park Narodowy. 25 lat ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Gorców. Gorczański Park Narodowy, Poręba Wielka.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 48 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Staniaszek-Kik
Prowadzący grup: Anna Drozd, Monika Staniaszek-Kik, Piotr Zieliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Część zajęć prowadzona jest w formie całodziennych wycieczek po Tatrzańskim PN, Babiogórskim PN i Pienińskim PN. Ze względów bezpieczeństwa konieczne jest posiadania obuwia dostosowanego do chodzenia po górach i ciepłej nieprzemakalnej odzieży wierzchniej.

Metody dydaktyczne:

Poszukujące i praktyczne: obserwacja, pokaz, dyskusja, pogadanka, spotkania z pracownikami parków narodowych

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność studenta i aktywny udział na wszystkich przewidzianych przez prowadzących zajęciach. Studenci po każdym dniu zajęć przygotowują pisemne sprawozdanie z przeprowadzonych obserwacji. W ostatnim dniu zajęć studenci zdają test z wiedzy o przyrodzie odwiedzanych parków narodowych.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Charakterystyka Gorczańskiego, Pienińskiego, Tatrzańskiego i Babiogórskiego Parku Narodowego (podstawowe i najważniejsze informacje dotyczące położenia, geologii, hydrografii)

• Charakterystyka pięter roślinnych

• Górskie gatunki roślin – podział i przykłady

• Przystosowania roślin do życia w górach

• Ochrona czynna ekosystemów łąkowych w Tatrzańskim i Pienińskim Parku Narodowym

• Charakterystyka zbiorowisk leśnych regla dolnego i górnego

• Fauna źródeł i potoków tatrzańskich – grupy taksonomiczne, przykładowe gatunki

Literatura:

1. Praca zbiorowa 2002. Przemiany środowiska przyrodniczego Tatr. Instytut Botaniki PAN, s.446

2. Szydłowski T. 2010. Zwierzęta i rośliny. Przewodnik po Tatrach Polskich, Wydawnictwa Tatrzańskiego Parku Narodowego, Zakopane, s. 420

3. Michalik S. 2005. Pieniny, Park dwu narodów. Przewodnik przyrodniczy, Wyd. Pieniński Park Narodowy

4. Czasopismo: Pieniny i Człowiek, Wyd.Pieniński Park Narodowy

5. Wołoszyn B. W., Jaworski A, Szwagrzyk J. 2004. Babiogórski Park Narodowy. Monografia przyrodnicza. Wyd. Komitet Ochrony Przyrody PAN, Babiogorski Park Narodowy. Kraków.

6. Różański W., Czarnota P., Stefanik M., Tomasiewicz J. (red.). Gorczański

Park Narodowy. 25 lat ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Gorców. Gorczański Park Narodowy, Poręba Wielka.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6