Doktryny społeczno-polityczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-DSIKUD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doktryny społeczno-polityczne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Konwersatoria dla 1 roku stacjonarnej administracji - uzupełniające sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie studiów I stopnia, w szczególności: podstawowa wiedza dotycząca systemu prawnego, stosowania prawa, roli prawa jako regulatora relacji społecznych, obowiązywania prawa; szczegółowa wiedza dotycząca zasad ustrojowych oraz prawa konstytucyjnego |
Skrócony opis: |
Kurs podejmie takie kwestie jak uprawnienia jednostki w stosunku do władzy państwa i społeczeństwa, natura i legitymacja władzy politycznej, znaczenie władzy, prawa, sprawiedliwości, własności i równości w życiu społecznym w głównych doktrynach politycznych. Charakter powiązań pomiędzy tymi fundamentalnymi kategoriami pozwala na wydobycie kształtu procedur legitymizacyjnych dla współcześnie funkcjonujących instytucji społeczno-politycznych i polityczno-prawnych. Celem wykładu jest wskazanie koncepcyjnej genezy, ciągłości oraz wewnętrznej struktury argumentacji nurtów dominujących we współczesnym dyskursie społecznym i politycznym. Wykład oferuje wprowadzenie do zachodnich doktryn społeczno-politycznych z perspektywy dorobku myśli nowożytnej i współczesnej. |
Efekty uczenia się: |
Wykład Wiedza: - Student ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji administracji oraz o ich ewolucji historycznej w doktrynach społeczno-politycznych. - Student dysponuje rozszerzoną wiedzę o organizacji oraz funkcjonowaniu podmiotów władzy publicznej i istniejących między nimi powiązaniach. - Student ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych. - Student posiada wiedzę z zakresu innych wybranych nauk, takich jak filozofia polityczna i politologia. - Student definiuje najważniejsze koncepcje polityczne, zasady i teorie związane z władzą polityczną, demokracją, wolnością, sprawiedliwością i podziałem własności. -Student analizuje doktryny najważniejszych przedstawicieli klasycznych kierunków myśli politycznej - Student ocenia sposoby aplikacji koncepcji teoretycznych do rozwiązań prawnych i ustrojowych - Student zna rozwój i ewolucję najważniejszych kategorii zachodniej myśli politycznej oraz kierunków myśli polityczno-społecznej Umiejętności: - Student potrafi analizować i interpretować teksty prawne i naukowe w celu rozwiązywania konkretnych problemów będących przedmiotem analizy oraz potrafi na tej podstawie formułować własne opinie i wnioski. - Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie wybranej dziedziny z wykorzystaniem zaawansowanych metod badawczych (formułowanie i analiza problemów, dobór metod, opracowanie i prezentacja wyników), co pozwala mu na rozwiązywanie problemów pojawiających się w obrębie wybranej dziedziny - Student opisuje elementy teorii politycznych i prawnych w debacie z zakresu konkretnych rozwiązań ustrojowo-prawnych - Student rozpoznaje i wyjaśnia jak teorie społeczne i polityczne są podważane i bronione oraz jak aplikowane do praktyki społecznej. - Student śledzi ewolucję fundamentalnych wartości zachodniej myśli politycznej, takich jak sprawiedliwość, wolność, równość, prawa człowieka, demokracja, tolerancja. - Student identyfikuje najważniejsze problemy z zakresu teorii i filozofii politycznej Kompetencje społeczne: - Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. - Student rozumie konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu myśli polityczno-społecznej - Student jest krytyczny wobec argumentacji używanej w debacie publicznej -Student przedstawia i uzasadnia własne przemyślenia - Student kompletuje i zbiera potrzebne materiały źródłowe - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje krytycznej samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny. Konwersatorium Wiedza: - Student zna fundamentalne kategorie myśli politycznej - Student dyskutuje na temat zagadnień będących przedmiotem ćwiczeń - Student wydaje opinie związane z myślą polityczno-społeczną - Student zna kontekst polityczny i historyczny powstawania doktryn polityczno-społecznych Umiejętności: - Student opisuje wyniki własnych dociekań - Student adoptuje kategorie teoretyczne do praktycznych rozwiązań prawnych - Student śledzi ewolucję rozumienia najważniejszych kategorii ustrojowych - Student wyraża opinie na tematy będące przedmiotem ćwiczeń - Student samodzielnie analizuje teksty źródłowe Kompetencje społeczne: - Student dyskutuje na temat analizowanych podczas kursu zagadnień - Student przestrzega formuły dyskusji podczas zajęć - Student kwestionuje dotychczas dominujące interpretacje |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT K
K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Tulejski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Tulejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | część kursu do samodzielnego opracowania przez studenta na podstawie materiałów dostarczonych przez wykładowcę Możliwość korzystania z księgozbioru przekazanego Centrum przez Liberty Fund i udostępnianego w czytelni Centrum Myśli Polityczno-Prawnej im Alexisa de Tocqueville`a. |
|
Metody dydaktyczne: | wykład z elementami interakcji ze studentem i samodzielna praca studenta |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | test kryteria oceny 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści wykładu: doktryna polityczno-prawna klasycznego liberalizmu: - zasady liberalizmu politycznego - Locke - Constant - de Tocquaville - Spencer doktryna polityczno-prawna klasycznego konserwatyzmu: - zasady filozofii konserwatywnej - Hume - Burke - deMaiste - Donoso Cortes doktryna polityczno-prawna socjalizmu i komunizmu: - zasady filozofii socjalistycznej - socjalizm naukowy - Marks i Engels - Bernstain - Kautski - Lenin doktryny totalitarne i autorytarne: - Stalin - Mao Zedong - Mussolini - Hitler doktryna polityczno-prawna współczesnego liberalizmu: - szkoła austriacka - von Mises - von Hayek - Rawls - Nozick - libertarianizm doktryna polityczno-prawna współczesnego konserwatyzmu: - rewolucja konserwatywna - Spengler - Schmitt - Voegelin - Strauss - Evola |
|
Literatura: |
L. Dubel, Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku, wyd. 4, Warszawa 2012. A. Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2011. K. Chojnicka, H. Olszewski, Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 2004. L. Dubel, J. Malarczyk, Historia doktryn polityczno - prawnych, Lublin 2001. J. Baszkiewicz, F. Ryszka, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 1984. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT K
K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Tulejski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Tulejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | część kursu do samodzielnego opracowania przez studenta na podstawie materiałów dostarczonych przez wykładowcę Możliwość korzystania z księgozbioru przekazanego Centrum przez Liberty Fund i udostępnianego w czytelni Centrum Myśli Polityczno-Prawnej im Alexisa de Tocqueville`a. |
|
Metody dydaktyczne: | wykład z elementami interakcji ze studentem i samodzielna praca studenta |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | test kryteria oceny 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści wykładu: doktryna polityczno-prawna klasycznego liberalizmu: - zasady liberalizmu politycznego - Locke - Constant - de Tocquaville - Spencer doktryna polityczno-prawna klasycznego konserwatyzmu: - zasady filozofii konserwatywnej - Hume - Burke - deMaiste - Donoso Cortes doktryna polityczno-prawna socjalizmu i komunizmu: - zasady filozofii socjalistycznej - socjalizm naukowy - Marks i Engels - Bernstain - Kautski - Lenin doktryny totalitarne i autorytarne: - Stalin - Mao Zedong - Mussolini - Hitler doktryna polityczno-prawna współczesnego liberalizmu: - szkoła austriacka - von Mises - von Hayek - Rawls - Nozick - libertarianizm doktryna polityczno-prawna współczesnego konserwatyzmu: - rewolucja konserwatywna - Spengler - Schmitt - Voegelin - Strauss - Evola |
|
Literatura: |
L. Dubel, Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku, wyd. 4, Warszawa 2012. A. Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2011. K. Chojnicka, H. Olszewski, Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 2004. L. Dubel, J. Malarczyk, Historia doktryn polityczno - prawnych, Lublin 2001. J. Baszkiewicz, F. Ryszka, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 1984. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT K
K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Tulejski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Tulejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | część kursu do samodzielnego opracowania przez studenta na podstawie materiałów dostarczonych przez wykładowcę Możliwość korzystania z księgozbioru przekazanego Centrum przez Liberty Fund i udostępnianego w czytelni Centrum Myśli Polityczno-Prawnej im Alexisa de Tocqueville`a. |
|
Metody dydaktyczne: | wykład z elementami interakcji ze studentem i samodzielna praca studenta |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | test kryteria oceny 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści wykładu: doktryna polityczno-prawna klasycznego liberalizmu: - zasady liberalizmu politycznego - Locke - Constant - de Tocquaville - Spencer doktryna polityczno-prawna klasycznego konserwatyzmu: - zasady filozofii konserwatywnej - Hume - Burke - deMaiste - Donoso Cortes doktryna polityczno-prawna socjalizmu i komunizmu: - zasady filozofii socjalistycznej - socjalizm naukowy - Marks i Engels - Bernstain - Kautski - Lenin doktryny totalitarne i autorytarne: - Stalin - Mao Zedong - Mussolini - Hitler doktryna polityczno-prawna współczesnego liberalizmu: - szkoła austriacka - von Mises - von Hayek - Rawls - Nozick - libertarianizm doktryna polityczno-prawna współczesnego konserwatyzmu: - rewolucja konserwatywna - Spengler - Schmitt - Voegelin - Strauss - Evola |
|
Literatura: |
L. Dubel, Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku, wyd. 4, Warszawa 2012. A. Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2011. K. Chojnicka, H. Olszewski, Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 2004. L. Dubel, J. Malarczyk, Historia doktryn polityczno - prawnych, Lublin 2001. J. Baszkiewicz, F. Ryszka, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 1984. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT K
K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Tulejski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Tulejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT K
K
K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Tulejski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Tulejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT K
K
K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Tulejski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Tulejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.