Ekonomia sektora publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-ESPUMS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia sektora publicznego |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Moduły wybieralne dla 2 roku polityki społecznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych instytucji z zakresu prawa budżetowego, podatkowego, a także zasad prawa finansowego. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami ekonomii sektora publicznego oraz wypracowanie i rozwój umiejętności wykorzystywania wiedzy i modeli ekonomicznych w analizie zjawisk i procesów zachodzących w gospodarce. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami ekonomicznymi i regulacjami prawnymi dotyczącymi finansów państwa i samorządu terytorialnego, powiązanych z zadaniami z zakresu polityki społecznej. Prezentowane są podstawowe pojęcia dotyczące finansów publicznych, zasady i mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jednostek samorządu terytorialnego. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładów student: WIEDZA 1/ zna elementarną terminologię i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie ekonomii sektora publicznego UMIEJĘTNOŚCI 2/ potrafi wytłumaczyć istotę dyskusji dotyczącej racjonalności interwencji państwa w gospodarce 3/ potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, społecznych i finansowych zachodzących w sektorze publicznym oraz zanalizować ich wpływ i powiązania z różnymi obszarami działalności gospodarczej 4/ potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu ekonomii sektora publicznego w celu formułowania praktycznych wniosków, oraz analizowania i interpretowania różnorodnych problemów ekonomicznych 5/ posiada elementarne umiejętności badawcze i prognostyczne pozwalające na wskazanie przyczyn i skutków dokonywanych wyborów społecznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE 6/ ma świadomość zalet i ograniczeń wykorzystywanych metod badawczych 7/ jest świadomy złożoności procesów zachodzących we współczesnej gospodarce 8/ ma zdolność do krytycznej oceny własnych i cudzych poglądów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, studium przypadku (case study). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności Kryteria oceniania 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | część I – wprowadzenie 1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem. 2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami. 3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa. Część II – konstytucja, a finanse publiczne 1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego. 2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków. 3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna. 4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej. 5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa. Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego 1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej). 2. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej. 3. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium. 4. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. 5. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie. Część IV – System bankowy 1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji. 2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006, 2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005, 3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003, 4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007 5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, studium przypadku (case study). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności Kryteria oceniania 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | część I – wprowadzenie 1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem. 2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami. 3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa. Część II – konstytucja, a finanse publiczne 1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego. 2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków. 3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna. 4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej. 5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa. Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego 1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej). 2. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej. 3. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium. 4. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. 5. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie. Część IV – System bankowy 1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji. 2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006, 2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005, 3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003, 4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007 5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, studium przypadku (case study). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności Kryteria oceniania 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | część I – wprowadzenie 1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem. 2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami. 3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa. Część II – konstytucja, a finanse publiczne 1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego. 2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków. 3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna. 4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej. 5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa. Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego 1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej). 2. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej. 3. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium. 4. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. 5. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie. Część IV – System bankowy 1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji. 2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006, 2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005, 3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003, 4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007 5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, studium przypadku (case study). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności Kryteria oceniania 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | część I – wprowadzenie 1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem. 2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami. 3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa. Część II – konstytucja, a finanse publiczne 1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego. 2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków. 3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna. 4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej. 5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa. Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego 1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej). 2. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej. 3. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium. 4. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. 5. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie. Część IV – System bankowy 1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji. 2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006, 2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005, 3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003, 4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007 5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łukawska-Białogłowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, studium przypadku (case study). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności Kryteria oceniania 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | część I – wprowadzenie 1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem. 2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami. 3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa. Część II – konstytucja, a finanse publiczne 1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego. 2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków. 3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna. 4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej. 5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa. Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego 1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej). 2. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej. 3. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium. 4. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. 5. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie. Część IV – System bankowy 1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji. 2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006, 2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005, 3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003, 4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007 5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011, |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Legiędź | |
Prowadzący grup: | Tomasz Legiędź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.