UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia sektora publicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-ESPUMS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia sektora publicznego
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Moduły wybieralne dla 2 roku polityki społecznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych instytucji z zakresu prawa budżetowego, podatkowego, a także zasad prawa finansowego.

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami ekonomii sektora publicznego oraz wypracowanie i rozwój umiejętności wykorzystywania wiedzy i modeli ekonomicznych w analizie zjawisk i procesów zachodzących w gospodarce.

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami ekonomicznymi i regulacjami prawnymi dotyczącymi finansów państwa i samorządu terytorialnego, powiązanych z zadaniami z zakresu polityki społecznej. Prezentowane są podstawowe pojęcia dotyczące finansów publicznych, zasady i mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jednostek samorządu terytorialnego.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu wykładów student:

WIEDZA

1/ zna elementarną terminologię i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie ekonomii sektora publicznego

UMIEJĘTNOŚCI

2/ potrafi wytłumaczyć istotę dyskusji dotyczącej racjonalności interwencji państwa w gospodarce

3/ potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, społecznych i finansowych zachodzących w sektorze publicznym oraz zanalizować ich wpływ i powiązania z różnymi obszarami działalności gospodarczej

4/ potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu ekonomii sektora publicznego w celu formułowania praktycznych wniosków, oraz analizowania i interpretowania różnorodnych problemów ekonomicznych

5/ posiada elementarne umiejętności badawcze i prognostyczne pozwalające na wskazanie przyczyn i skutków dokonywanych wyborów społecznych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

6/ ma świadomość zalet i ograniczeń wykorzystywanych metod badawczych

7/ jest świadomy złożoności procesów zachodzących we współczesnej gospodarce

8/ ma zdolność do krytycznej oceny własnych i cudzych poglądów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Łukawska-Białogłowska
Prowadzący grup: Dominika Łukawska-Białogłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, studium przypadku (case study).

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności


Kryteria oceniania


5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)


4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami


4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów


3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami


3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria


2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat.




Szczegółowe treści kształcenia:

część I – wprowadzenie


1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem.

2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami.

3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa.


Część II – konstytucja, a finanse publiczne


1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego.

2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków.

3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna.

4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej.

5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa.


Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego


1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej).

2. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej.

3. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium.


4. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

5. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie.


Część IV – System bankowy


1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji.

2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym.

Literatura:

Literatura zalecana:

1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006,

2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005,

3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003,

4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007

5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Łukawska-Białogłowska
Prowadzący grup: Dominika Łukawska-Białogłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, studium przypadku (case study).

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności


Kryteria oceniania


5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)


4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami


4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów


3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami


3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria


2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat.




Szczegółowe treści kształcenia:

część I – wprowadzenie


1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem.

2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami.

3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa.


Część II – konstytucja, a finanse publiczne


1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego.

2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków.

3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna.

4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej.

5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa.


Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego


1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej).

2. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej.

3. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium.


4. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

5. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie.


Część IV – System bankowy


1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji.

2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym.

Literatura:

Literatura zalecana:

1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006,

2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005,

3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003,

4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007

5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Łukawska-Białogłowska
Prowadzący grup: Dominika Łukawska-Białogłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, studium przypadku (case study).

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności


Kryteria oceniania


5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)


4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami


4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów


3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami


3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria


2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat.




Szczegółowe treści kształcenia:

część I – wprowadzenie


1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem.

2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami.

3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa.


Część II – konstytucja, a finanse publiczne


1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego.

2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków.

3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna.

4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej.

5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa.


Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego


1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej).

2. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej.

3. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium.


4. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

5. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie.


Część IV – System bankowy


1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji.

2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym.

Literatura:

Literatura zalecana:

1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006,

2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005,

3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003,

4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007

5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Łukawska-Białogłowska
Prowadzący grup: Dominika Łukawska-Białogłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, studium przypadku (case study).

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności


Kryteria oceniania


5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)


4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami


4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów


3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami


3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria


2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat.




Szczegółowe treści kształcenia:

część I – wprowadzenie


1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem.

2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami.

3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa.


Część II – konstytucja, a finanse publiczne


1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego.

2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków.

3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna.

4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej.

5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa.


Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego


1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej).

2. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej.

3. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium.


4. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

5. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie.


Część IV – System bankowy


1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji.

2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym.

Literatura:

Literatura zalecana:

1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006,

2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005,

3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003,

4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007

5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Łukawska-Białogłowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, studium przypadku (case study).

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności


Kryteria oceniania


5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)


4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami


4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów


3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami


3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria


2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Testy sprawdzające wiedzę z omawianych na zajęciach zagadnień, analiza i interpretacja źródeł, zwłaszcza przepisów ustawy o finansach publicznych, prezentacja referatów, prac na zadany temat.




Szczegółowe treści kształcenia:

część I – wprowadzenie


1. Finanse publiczne a prawo finansowe – nauki ekonomiczne, a nauki prawne. Znaczenie prawnego unormowania finansów publicznych – prawo a polityka, demokracja a rządy prawa w zakresie zarządzania finansowego państwem.

2. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność polityczna za zarządzanie finansami.

3. Państwo jako podmiot suwerenności finansowej. Podmioty ponadnarodowe i międzynarodowe, a suwerenność finansowa państwa.


Część II – konstytucja, a finanse publiczne


1. Pojęcie finansów publicznych, podmioty finansów publicznych, pojęcie operacji pieniężnych. Gromadzenie i wydatkowanie środków przez podmioty publiczne, a prowadzenie gospodarki finansowej. Finanse publiczne a prywatne. Suwerenność finansowa państwa i jej atrybuty, zbywalne i niezbywalne. Samoograniczenie i ograniczenie władzy finansowej. Rozwój nauki skarbowości i prawa finansowego.

2. Ustrój państwa a zasady dzielenia się władzą finansową. Pojęcie autonomii i decentralizacji finansowej. Znaczenie art. 16 konstytucji w związku z art. 165 i 168. Decentralizacja wydatkowa. Dopuszczalność nadzoru legalnego nad samorządem terytorialnym. Podział władz a wyrażona w konstytucji zasada koncentracji w zarządzaniu gospodarką finansową państwa. Pojęcie dekoncentracji finansowej i publiczno-prawnego zlecania zadań. Dopuszczalność nadzoru funkcjonalnego. Wewnętrzny transfer środków.

3. Zakres finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Pojęcie funkcji fiskalnej państwa i jej wyraz konstytucyjny. Danina a kara, danina jako podstawowy obowiązek obywatelski będący wynikiem umowy społecznej. Interwencyjne oddziaływanie państwa – pojęcie, granice. Funkcja kontrolna.

4. Pojęcie zarządzania finansami publicznymi, „spraw finansowych” – jako przedmiotu prawotwórstwa oraz działalności organów finansowych. Ustrój finansowy państwa, prawo organiczne, władztwo dyskrecjonalne w zakresie wydatków publicznych. Pojęcie reglamentacji prawno-finansowej jako podstawy prowadzenia gospodarki finansowej.

5. Konstytucyjny zakres regulacji finansów publicznych. Pojęcie konstytucjonalizacji. Samowola finansowa, restrykcje finansowe. Prawo finansowe, cechy reglamentacji prawnej, zakres, części składowe a „podsystemy” w prawie finansowym. Zakres finansów publicznych, a zakres prawa finansowego. Związki prawa finansowego z innymi gałęziami prawa.


Część III – system budżetowy państwa i samorządu terytorialnego


1. Definicja i cechy konstytutywne budżetu jako publicznego planu finansowego. Charakter planowy, finansowy, dochodowo-wydatkowy, podstawowy, roczny i jawny tego planu, a tzw. zasady budżetowe wysuwane w doktrynie. Budżet a ustawa budżetowa. Pojęcie materii budżetowej, procedury budżetowej jako szczególnej procedury legislacyjnej. Znaczenie art. 219 konstytucji dla miejsca ustawy budżetowej w systemie źródeł prawa (formalny i szczególny charakter ustawy budżetowej).

2. Struktura budżetu – budżet, a gospodarka finansowa innych państwowych i komunalnych jednostek sektora finansów publicznych, pojęcie tzw. gospodarki pozabudżetowej, funduszy celowych. Struktura organizacyjna budżetu: pojęcie organu budżetowego – zadania i kredytu budżetowego. Funkcje ustrojowo-polityczne klasyfikacji podmiotowej i przedmiotowej. Zakres czasowy obowiązywania ustawy budżetowej.

3. Procedura opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej. Odrębności proceduralne. Pojęcie obładowywania treściowego i czasowego ustawy budżetowej. Pojęcie wykonywania budżetu. Absolutorium.


4. Zasady podziału dochodów i wydatków pomiędzy budżet państwa a budżety samorządowe. Systematyka i typologia tych dochodów i wydatków, pojęcie podziału, udziału, subwencji i dotacji. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

5. Pojęcie państwowego długu publicznego, deficytu budżetowego, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w tym zakresie.


Część IV – System bankowy


1. Wprowadzenie do ustroju pieniężnego państwa polskiego. Funkcje NBP, Rady Polityki Pieniężnej. Formy ich realizacji.

2. Zagadnienie nadzoru bankowego. Informacja o prawie dewizowym.

Literatura:

Literatura zalecana:

1. S.Owsiak: Finanse publiczne, teoria i praktyka, Warszawa 2006,

2. W.Wójtowicz, (red.): Zarys finansów publicznych i prawo finansowe, Warszawa, 2005,

3. C.Kosikowski, E.Ruśkowski, (red.): Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa, 2003,

4. E.Chojna-Duch, Polskie prawo finansowe, finanse publiczne, wyd.V, Warszawa 2007

5.A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Legiędź
Prowadzący grup: Tomasz Legiędź
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6