UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Postępowanie sądowoadministracyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-POSAUD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Postępowanie sądowoadministracyjne
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Rejestrujący się student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ogólnej i szczególnej (materialnej) części prawa administracyjnego, a także znajomość postępowania administracyjnego, podatkowego i egzekucyjnego. W szczególności student musi dysponować wiadomościami dotyczącymi ustroju administracji publicznej w Polsce. Musi znać podstawowe pojęcia związane z administracją publiczną, takie jak organ administracji, urząd, samorząd terytorialny, administracja rządowa, itp. Wymagana jest również znajomość problematyki prawnych form działania administracji, a także przebiegu postępowania administracyjnego. Przy czym zagadnienia materialnego prawa administracyjnego oraz postępowania administracyjnego muszą być znane w stopniu umożliwiającym identyfikację konkretnych spraw administracyjnych oraz występujących w niej podmiotów, a także ocenę poprawności przeprowadzonego postępowania administracyjnego.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie - w ujęciu problemowym - wiedzy o strukturze normatywnej postępowania sądowoadministracyjnego w stopniu pozwalającym na samodzielne rozwiązywanie problemów w zakresie stosowania przepisów dotyczących wskazanej procedury, a także wybranych zagadnień z zakresu ustroju i funkcjonowania sądów administracyjnych oraz przybliżenie praktycznych aspektów postępowania sądowoadministracyjnego, w szczególności poprzez przedstawienie konkretnych instytucji procesowych na tle analizy określonych stanów faktycznych.

Na ćwiczeniach studenci zapoznają się z praktycznymi aspektami postępowania sądowoadministracyjnego – przygotowując wybrane pisma procesowe lub analizując przebieg postępowania przed sądem administracyjnym I instancji w celu przygotowania symulacji rozprawy przed wsa. Tematyka ćwiczeń nie jest przedmiotem wykładu ani egzaminu. Ćwiczenia są obowiązkowe, zgodnie z programem studiów, a ich zaliczenie jest niezbędnym warunkiem podejścia do egzaminu.

Efekty uczenia się:

Student

Wiedza:

- zna pojęcia i instytucje prawne, procesy tworzenia, wykładni i stosowania prawa oraz źródła prawa i relacje między nimi,

- zna strukturę sądownictwa administracyjnego;

- zna przepisy prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ma rozszerzoną wiedzę o unormowaniach postępowania sądowoadministracyjnego, jego specyfice i zasadach stosowania;

- zna poglądy na temat wybranych struktur i instytucji postępowania sądowoadministracyjnego oraz zna ich ewolucję;

Umiejętności:

- korzysta z różnych metod i narzędzi wyszukiwania materiałów źródłowych (bazy danych, wyszukiwarki, biblioteki itp.);

- potrafi samodzielnie analizować i oceniać materiały źródłowe (w tym tekst prawne oraz orzecznictwo sądów administracyjnych) i potrafi je wykorzystywać do samodzielnej nauki;

- wykorzystuje wiedzę, w tym zdobytą w oparciu o materiały źródłowe do rozwiązywania problemów prawnych w zakresie procedury sądowoadminsitracyjnej, w tym potrafi samodzielnie sporządzić typowe pisma z zakresu postępowania sądowoadminsitracyjnego, wykazując się znajomością prawa i umiejętnością jego stosowania w praktyce;

Kompetencje społeczne:

- rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu postępowania sądowoadminsitracyjnego oraz śledzenia orzecznictwa sądów administracyjnych;

- jest krytyczny wobec prawa i orzecznictwa sądowego, a także poglądów doktryny.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Tarno
Prowadzący grup: Jan Tarno
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Sieniuć
Prowadzący grup: Agnieszka Krawczyk, Magdalena Sieniuć
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego.


Sposoby i kryteria oceniania:


Sposoby i kryteria oceniania:

Każda z części egzaminu pisemnego (odpowiedź na każde z 3 pytań) punktowana jest odrębnie, a łączna liczba punktów decyduje o ocenie końcowej. W związku ze zdalnym trybem nauczania wprowadzono egzamin w formie ustnej, o wyniku decydują łącznie odpowiedzi na 3 wskazane pytania.


5 - bardzo dobry - wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne)

4+ - dobry plus - praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca , ale z szeregiem zauważalnych błędów

3+ -dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów



Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metoda oceniania:

Egzamin obejmujący 3 pytania z trzech bloków tematycznych, tj.: Ustroju sądownictwa administracyjnego; Postępowania przed wojewódzkim sądem administracyjnym; Postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.

Szczegółowe treści kształcenia:

1) Funkcje prawa procesowego, kodyfikacje, system źródeł prawa o postępowaniu sądowoadministracyjnym;

2) Prawo do sądu, w tym również do sądu administracyjnego;

3) Powstanie i ewolucja sądowej kontroli administracji;

4) Sądownictwo administracyjne w Polsce na przestrzeni lat;

5) Funkcje sądownictwa administracyjnego oraz cechy wyróżniające współczesny model sądowej kontroli administracji w Polsce;

6) Ustrój sądów administracyjnych;

7) Zasady postępowania sądowoadministracyjnego;

8) Podmioty postępowania sądowoadministracyjnego;

9) Czynności w postępowaniu sądowoadministracyjnym;

10) Postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym;

11) Szczególne tryby postępowania;

12) Postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym;

13) Uchwały NSA;

14) Wznowienie postępowania;

15) Skarga o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia;

16) Koszty sądowe;

17) Skarga na przewlekłość postępowania sądowoadministracyjnego.



Literatura:

Podstawowa:

1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006;

2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2012 i kolejne wydania ;

3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2012 oraz kolejne wydania ;

4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006 i kolejne wydania;

Uzupełniająca:

1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003;

2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 i kolejne wydania;

3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2013i kolejne wydania;

4) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2015 i kolejne wydania;

5) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, T. Woś,

H. Knysiak-Molczyk, M. Romańska, Warszawa 2012 i kolejne wydania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Tarno
Prowadzący grup: Jan Tarno
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wyporska-Frankiewicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład problemowo – informacyjny, z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz studium przypadku.

W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne:

- metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny oraz przygotowania symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym;

- metodę dyskusji panelowej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceniania dla wykładu kursowego:

Test jednokrotnego wyboru (20 – 30 pytań) połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią (na 2 lub 3) tematy opisowe.

Każda z części egzaminu pisemnego (tj. test i pytania opisowe) oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z egzaminu uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi.


Metoda oceniania dla ćwiczeń:

- bieżąca praca studenta na zajęciach – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw;

- ustalone przez poszczególnych prowadzących ćwiczenia dla swoich grup: praca pisemna (przygotowanie pisma procesowego, krótki esej na zadany temat, kolokwium) lub odpowiedź ustna, połączone z aktywnością studenta podczas zajęć, a w szczególności czynnym udziałem w przygotowywaniu symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw;

Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.


Kryteria oceniania:

5,0 (bardzo dobry) – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne);

4,5 (dobry plus) – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4,0 (dobry) – solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów;

3,5 (dostateczny plus) – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami;

3,0 (dostateczny) – praca spełnia minimalne kryteria;

2,0 (niedostateczny) – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów;

Szczegółowe treści kształcenia:

Zakres tematyczny wykładu:

1) Prawo do sądu, w tym również do sądu administracyjnego;

2) Funkcje prawa procesowego, źródła prawa o postępowaniu sądowoadministracyjnym;

3) Powstanie i ewolucja sądowej kontroli administracji;

4) Sądownictwo administracyjne w Polsce na przestrzeni lat;

5) Funkcje sądownictwa administracyjnego oraz cechy wyróżniające współczesny model sądowej kontroli administracji w Polsce;

6) Ustrój sądów administracyjnych;

7) Zasady postępowania sądowoadministracyjnego;

8) Podmioty postępowania sądowoadministracyjnego;

9) Czynności w postępowaniu sądowoadministracyjnym;

10) Postępowanie przed wojewódzkim sądem administracyjnym;

11) Szczególne tryby postępowania;

12) Orzeczenia sądowe;

13) Zaskarżanie orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych;

14) Postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym;

15) Uchwały NSA;

16) Wznowienie postępowania;

17) Stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia;

18) Koszty sądowe;

19) Środki dyscyplinującego oddziaływania na funkcjonowanie administracji;

20) Skarga na przewlekłość postępowania sądowoadministracyjnego.


Zakres tematyczny ćwiczeń:

Pisma w postępowaniu sądowoadministracyjnym,

Postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym,

Literatura:

Literatura:

Podstawowa:

1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006 r.;

2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania;

3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania;

4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania;

Uzupełniająca:

1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003 r.;

2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania;

3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2006 r. i olejne wydania;

4) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wyporska-Frankiewicz
Prowadzący grup: Joanna Wyporska-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład problemowo – informacyjny, z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz studium przypadku.

W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne:

- metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny oraz przygotowania symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym;

- metodę dyskusji panelowej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceniania dla wykładu kursowego:

Test jednokrotnego wyboru (20 – 30 pytań) połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią (na 2 lub 3) tematy opisowe.

Każda z części egzaminu pisemnego (tj. test i pytania opisowe) oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z egzaminu uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi.


Metoda oceniania dla ćwiczeń:

- bieżąca praca studenta na zajęciach – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw;

- ustalone przez poszczególnych prowadzących ćwiczenia dla swoich grup: praca pisemna (przygotowanie pisma procesowego, krótki esej na zadany temat, kolokwium) lub odpowiedź ustna, połączone z aktywnością studenta podczas zajęć, a w szczególności czynnym udziałem w przygotowywaniu symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw;

Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.


Kryteria oceniania:

5,0 (bardzo dobry) – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne);

4,5 (dobry plus) – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4,0 (dobry) – solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów;

3,5 (dostateczny plus) – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami;

3,0 (dostateczny) – praca spełnia minimalne kryteria;

2,0 (niedostateczny) – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów;

Szczegółowe treści kształcenia:

Zakres tematyczny wykładu:

1) Prawo do sądu, w tym również do sądu administracyjnego;

2) Funkcje prawa procesowego, źródła prawa o postępowaniu sądowoadministracyjnym;

3) Powstanie i ewolucja sądowej kontroli administracji;

4) Sądownictwo administracyjne w Polsce na przestrzeni lat;

5) Funkcje sądownictwa administracyjnego oraz cechy wyróżniające współczesny model sądowej kontroli administracji w Polsce;

6) Ustrój sądów administracyjnych;

7) Zasady postępowania sądowoadministracyjnego;

8) Podmioty postępowania sądowoadministracyjnego;

9) Czynności w postępowaniu sądowoadministracyjnym;

10) Postępowanie przed wojewódzkim sądem administracyjnym;

11) Szczególne tryby postępowania;

12) Orzeczenia sądowe;

13) Zaskarżanie orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych;

14) Postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym;

15) Uchwały NSA;

16) Wznowienie postępowania;

17) Stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia;

18) Koszty sądowe;

19) Środki dyscyplinującego oddziaływania na funkcjonowanie administracji;

20) Skarga na przewlekłość postępowania sądowoadministracyjnego.


Zakres tematyczny ćwiczeń:

Pisma w postępowaniu sądowoadministracyjnym,

Postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym,

Literatura:

Literatura:

Podstawowa:

1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006 r.;

2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania;

3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania;

4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania;

Uzupełniająca:

1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003 r.;

2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania;

3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2006 r. i olejne wydania;

4) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wyporska-Frankiewicz
Prowadzący grup: Ireneusz Nowak, Magdalena Sieniuć, Jan Tarno, Joanna Wyporska-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Metody dydaktyczne:

W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład problemowo – informacyjny, z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz studium przypadku.

W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne:

- metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny oraz przygotowania symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym;

- metodę dyskusji panelowej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceniania dla wykładu kursowego:

Test jednokrotnego wyboru (20 – 30 pytań) połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią (na 2 lub 3) tematy opisowe.

Każda z części egzaminu pisemnego (tj. test i pytania opisowe) oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z egzaminu uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi.


Metoda oceniania dla ćwiczeń:

- bieżąca praca studenta na zajęciach – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw;

- ustalone przez poszczególnych prowadzących ćwiczenia dla swoich grup: praca pisemna (przygotowanie pisma procesowego, krótki esej na zadany temat, kolokwium) lub odpowiedź ustna, połączone z aktywnością studenta podczas zajęć, a w szczególności czynnym udziałem w przygotowywaniu symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw;

Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.


Kryteria oceniania:

5,0 (bardzo dobry) – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne);

4,5 (dobry plus) – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4,0 (dobry) – solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów;

3,5 (dostateczny plus) – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami;

3,0 (dostateczny) – praca spełnia minimalne kryteria;

2,0 (niedostateczny) – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów;

Szczegółowe treści kształcenia:

Zakres tematyczny wykładu:

1) Prawo do sądu, w tym również do sądu administracyjnego;

2) Funkcje prawa procesowego, źródła prawa o postępowaniu sądowoadministracyjnym;

3) Powstanie i ewolucja sądowej kontroli administracji;

4) Sądownictwo administracyjne w Polsce na przestrzeni lat;

5) Funkcje sądownictwa administracyjnego oraz cechy wyróżniające współczesny model sądowej kontroli administracji w Polsce;

6) Ustrój sądów administracyjnych;

7) Zasady postępowania sądowoadministracyjnego;

8) Podmioty postępowania sądowoadministracyjnego;

9) Czynności w postępowaniu sądowoadministracyjnym;

10) Postępowanie przed wojewódzkim sądem administracyjnym;

11) Szczególne tryby postępowania;

12) Orzeczenia sądowe;

13) Zaskarżanie orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych;

14) Postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym;

15) Uchwały NSA;

16) Wznowienie postępowania;

17) Stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia;

18) Koszty sądowe;

19) Środki dyscyplinującego oddziaływania na funkcjonowanie administracji;

20) Skarga na przewlekłość postępowania sądowoadministracyjnego.


Zakres tematyczny ćwiczeń:

Pisma w postępowaniu sądowoadministracyjnym,

Postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym,

Literatura:

Literatura:

Podstawowa:

1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006 r.;

2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania;

3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania;

4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania;

Uzupełniająca:

1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003 r.;

2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania;

3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2006 r. i olejne wydania;

4) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6