Postępowanie sądowoadministracyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-POSAUD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Postępowanie sądowoadministracyjne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Rejestrujący się student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ogólnej i szczególnej (materialnej) części prawa administracyjnego, a także znajomość postępowania administracyjnego, podatkowego i egzekucyjnego. W szczególności student musi dysponować wiadomościami dotyczącymi ustroju administracji publicznej w Polsce. Musi znać podstawowe pojęcia związane z administracją publiczną, takie jak organ administracji, urząd, samorząd terytorialny, administracja rządowa, itp. Wymagana jest również znajomość problematyki prawnych form działania administracji, a także przebiegu postępowania administracyjnego. Przy czym zagadnienia materialnego prawa administracyjnego oraz postępowania administracyjnego muszą być znane w stopniu umożliwiającym identyfikację konkretnych spraw administracyjnych oraz występujących w niej podmiotów, a także ocenę poprawności przeprowadzonego postępowania administracyjnego. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie - w ujęciu problemowym - wiedzy o strukturze normatywnej postępowania sądowoadministracyjnego w stopniu pozwalającym na samodzielne rozwiązywanie problemów w zakresie stosowania przepisów dotyczących wskazanej procedury, a także wybranych zagadnień z zakresu ustroju i funkcjonowania sądów administracyjnych oraz przybliżenie praktycznych aspektów postępowania sądowoadministracyjnego, w szczególności poprzez przedstawienie konkretnych instytucji procesowych na tle analizy określonych stanów faktycznych. Na ćwiczeniach studenci zapoznają się z praktycznymi aspektami postępowania sądowoadministracyjnego – przygotowując wybrane pisma procesowe lub analizując przebieg postępowania przed sądem administracyjnym I instancji w celu przygotowania symulacji rozprawy przed wsa. Tematyka ćwiczeń nie jest przedmiotem wykładu ani egzaminu. Ćwiczenia są obowiązkowe, zgodnie z programem studiów, a ich zaliczenie jest niezbędnym warunkiem podejścia do egzaminu. |
Efekty uczenia się: |
Student Wiedza: - zna pojęcia i instytucje prawne, procesy tworzenia, wykładni i stosowania prawa oraz źródła prawa i relacje między nimi, - zna strukturę sądownictwa administracyjnego; - zna przepisy prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ma rozszerzoną wiedzę o unormowaniach postępowania sądowoadministracyjnego, jego specyfice i zasadach stosowania; - zna poglądy na temat wybranych struktur i instytucji postępowania sądowoadministracyjnego oraz zna ich ewolucję; Umiejętności: - korzysta z różnych metod i narzędzi wyszukiwania materiałów źródłowych (bazy danych, wyszukiwarki, biblioteki itp.); - potrafi samodzielnie analizować i oceniać materiały źródłowe (w tym tekst prawne oraz orzecznictwo sądów administracyjnych) i potrafi je wykorzystywać do samodzielnej nauki; - wykorzystuje wiedzę, w tym zdobytą w oparciu o materiały źródłowe do rozwiązywania problemów prawnych w zakresie procedury sądowoadminsitracyjnej, w tym potrafi samodzielnie sporządzić typowe pisma z zakresu postępowania sądowoadminsitracyjnego, wykazując się znajomością prawa i umiejętnością jego stosowania w praktyce; Kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu postępowania sądowoadminsitracyjnego oraz śledzenia orzecznictwa sądów administracyjnych; - jest krytyczny wobec prawa i orzecznictwa sądowego, a także poglądów doktryny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Tarno | |
Prowadzący grup: | Jan Tarno | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Sieniuć | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Krawczyk, Magdalena Sieniuć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania: Każda z części egzaminu pisemnego (odpowiedź na każde z 3 pytań) punktowana jest odrębnie, a łączna liczba punktów decyduje o ocenie końcowej. W związku ze zdalnym trybem nauczania wprowadzono egzamin w formie ustnej, o wyniku decydują łącznie odpowiedzi na 3 wskazane pytania. 5 - bardzo dobry - wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ - dobry plus - praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca , ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ -dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metoda oceniania: Egzamin obejmujący 3 pytania z trzech bloków tematycznych, tj.: Ustroju sądownictwa administracyjnego; Postępowania przed wojewódzkim sądem administracyjnym; Postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1) Funkcje prawa procesowego, kodyfikacje, system źródeł prawa o postępowaniu sądowoadministracyjnym; 2) Prawo do sądu, w tym również do sądu administracyjnego; 3) Powstanie i ewolucja sądowej kontroli administracji; 4) Sądownictwo administracyjne w Polsce na przestrzeni lat; 5) Funkcje sądownictwa administracyjnego oraz cechy wyróżniające współczesny model sądowej kontroli administracji w Polsce; 6) Ustrój sądów administracyjnych; 7) Zasady postępowania sądowoadministracyjnego; 8) Podmioty postępowania sądowoadministracyjnego; 9) Czynności w postępowaniu sądowoadministracyjnym; 10) Postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym; 11) Szczególne tryby postępowania; 12) Postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym; 13) Uchwały NSA; 14) Wznowienie postępowania; 15) Skarga o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia; 16) Koszty sądowe; 17) Skarga na przewlekłość postępowania sądowoadministracyjnego. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006; 2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2012 i kolejne wydania ; 3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2012 oraz kolejne wydania ; 4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006 i kolejne wydania; Uzupełniająca: 1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003; 2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 i kolejne wydania; 3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2013i kolejne wydania; 4) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2015 i kolejne wydania; 5) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, T. Woś, H. Knysiak-Molczyk, M. Romańska, Warszawa 2012 i kolejne wydania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Tarno | |
Prowadzący grup: | Jan Tarno | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN W
C
C
WT C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wyporska-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład problemowo – informacyjny, z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz studium przypadku. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny oraz przygotowania symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym; - metodę dyskusji panelowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Metody i kryteria oceniania: Metoda oceniania dla wykładu kursowego: Test jednokrotnego wyboru (20 – 30 pytań) połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią (na 2 lub 3) tematy opisowe. Każda z części egzaminu pisemnego (tj. test i pytania opisowe) oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z egzaminu uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. Metoda oceniania dla ćwiczeń: - bieżąca praca studenta na zajęciach – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw; - ustalone przez poszczególnych prowadzących ćwiczenia dla swoich grup: praca pisemna (przygotowanie pisma procesowego, krótki esej na zadany temat, kolokwium) lub odpowiedź ustna, połączone z aktywnością studenta podczas zajęć, a w szczególności czynnym udziałem w przygotowywaniu symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw; Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. Kryteria oceniania: 5,0 (bardzo dobry) – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4,5 (dobry plus) – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4,0 (dobry) – solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3,5 (dostateczny plus) – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3,0 (dostateczny) – praca spełnia minimalne kryteria; 2,0 (niedostateczny) – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów; |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zakres tematyczny wykładu: 1) Prawo do sądu, w tym również do sądu administracyjnego; 2) Funkcje prawa procesowego, źródła prawa o postępowaniu sądowoadministracyjnym; 3) Powstanie i ewolucja sądowej kontroli administracji; 4) Sądownictwo administracyjne w Polsce na przestrzeni lat; 5) Funkcje sądownictwa administracyjnego oraz cechy wyróżniające współczesny model sądowej kontroli administracji w Polsce; 6) Ustrój sądów administracyjnych; 7) Zasady postępowania sądowoadministracyjnego; 8) Podmioty postępowania sądowoadministracyjnego; 9) Czynności w postępowaniu sądowoadministracyjnym; 10) Postępowanie przed wojewódzkim sądem administracyjnym; 11) Szczególne tryby postępowania; 12) Orzeczenia sądowe; 13) Zaskarżanie orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych; 14) Postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym; 15) Uchwały NSA; 16) Wznowienie postępowania; 17) Stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia; 18) Koszty sądowe; 19) Środki dyscyplinującego oddziaływania na funkcjonowanie administracji; 20) Skarga na przewlekłość postępowania sądowoadministracyjnego. Zakres tematyczny ćwiczeń: Pisma w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, |
|
Literatura: |
Literatura: Podstawowa: 1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006 r.; 2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania; 3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania; 4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania; Uzupełniająca: 1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003 r.; 2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania; 3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2006 r. i olejne wydania; 4) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN W
C
C
WT C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wyporska-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Wyporska-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład problemowo – informacyjny, z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz studium przypadku. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny oraz przygotowania symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym; - metodę dyskusji panelowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Metody i kryteria oceniania: Metoda oceniania dla wykładu kursowego: Test jednokrotnego wyboru (20 – 30 pytań) połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią (na 2 lub 3) tematy opisowe. Każda z części egzaminu pisemnego (tj. test i pytania opisowe) oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z egzaminu uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. Metoda oceniania dla ćwiczeń: - bieżąca praca studenta na zajęciach – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw; - ustalone przez poszczególnych prowadzących ćwiczenia dla swoich grup: praca pisemna (przygotowanie pisma procesowego, krótki esej na zadany temat, kolokwium) lub odpowiedź ustna, połączone z aktywnością studenta podczas zajęć, a w szczególności czynnym udziałem w przygotowywaniu symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw; Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. Kryteria oceniania: 5,0 (bardzo dobry) – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4,5 (dobry plus) – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4,0 (dobry) – solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3,5 (dostateczny plus) – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3,0 (dostateczny) – praca spełnia minimalne kryteria; 2,0 (niedostateczny) – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów; |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zakres tematyczny wykładu: 1) Prawo do sądu, w tym również do sądu administracyjnego; 2) Funkcje prawa procesowego, źródła prawa o postępowaniu sądowoadministracyjnym; 3) Powstanie i ewolucja sądowej kontroli administracji; 4) Sądownictwo administracyjne w Polsce na przestrzeni lat; 5) Funkcje sądownictwa administracyjnego oraz cechy wyróżniające współczesny model sądowej kontroli administracji w Polsce; 6) Ustrój sądów administracyjnych; 7) Zasady postępowania sądowoadministracyjnego; 8) Podmioty postępowania sądowoadministracyjnego; 9) Czynności w postępowaniu sądowoadministracyjnym; 10) Postępowanie przed wojewódzkim sądem administracyjnym; 11) Szczególne tryby postępowania; 12) Orzeczenia sądowe; 13) Zaskarżanie orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych; 14) Postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym; 15) Uchwały NSA; 16) Wznowienie postępowania; 17) Stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia; 18) Koszty sądowe; 19) Środki dyscyplinującego oddziaływania na funkcjonowanie administracji; 20) Skarga na przewlekłość postępowania sądowoadministracyjnego. Zakres tematyczny ćwiczeń: Pisma w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, |
|
Literatura: |
Literatura: Podstawowa: 1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006 r.; 2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania; 3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania; 4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania; Uzupełniająca: 1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003 r.; 2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania; 3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2006 r. i olejne wydania; 4) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wyporska-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Nowak, Magdalena Sieniuć, Jan Tarno, Joanna Wyporska-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład problemowo – informacyjny, z elementami wykładu konwersatoryjnego oraz studium przypadku. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny oraz przygotowania symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym; - metodę dyskusji panelowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Metody i kryteria oceniania: Metoda oceniania dla wykładu kursowego: Test jednokrotnego wyboru (20 – 30 pytań) połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią (na 2 lub 3) tematy opisowe. Każda z części egzaminu pisemnego (tj. test i pytania opisowe) oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z egzaminu uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. Metoda oceniania dla ćwiczeń: - bieżąca praca studenta na zajęciach – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw; - ustalone przez poszczególnych prowadzących ćwiczenia dla swoich grup: praca pisemna (przygotowanie pisma procesowego, krótki esej na zadany temat, kolokwium) lub odpowiedź ustna, połączone z aktywnością studenta podczas zajęć, a w szczególności czynnym udziałem w przygotowywaniu symulacji rozprawy przed sądem administracyjnym – sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie umiejętności i postaw; Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. Kryteria oceniania: 5,0 (bardzo dobry) – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4,5 (dobry plus) – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4,0 (dobry) – solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3,5 (dostateczny plus) – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3,0 (dostateczny) – praca spełnia minimalne kryteria; 2,0 (niedostateczny) – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów; |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zakres tematyczny wykładu: 1) Prawo do sądu, w tym również do sądu administracyjnego; 2) Funkcje prawa procesowego, źródła prawa o postępowaniu sądowoadministracyjnym; 3) Powstanie i ewolucja sądowej kontroli administracji; 4) Sądownictwo administracyjne w Polsce na przestrzeni lat; 5) Funkcje sądownictwa administracyjnego oraz cechy wyróżniające współczesny model sądowej kontroli administracji w Polsce; 6) Ustrój sądów administracyjnych; 7) Zasady postępowania sądowoadministracyjnego; 8) Podmioty postępowania sądowoadministracyjnego; 9) Czynności w postępowaniu sądowoadministracyjnym; 10) Postępowanie przed wojewódzkim sądem administracyjnym; 11) Szczególne tryby postępowania; 12) Orzeczenia sądowe; 13) Zaskarżanie orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych; 14) Postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym; 15) Uchwały NSA; 16) Wznowienie postępowania; 17) Stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia; 18) Koszty sądowe; 19) Środki dyscyplinującego oddziaływania na funkcjonowanie administracji; 20) Skarga na przewlekłość postępowania sądowoadministracyjnego. Zakres tematyczny ćwiczeń: Pisma w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, |
|
Literatura: |
Literatura: Podstawowa: 1) Sądowa kontrola administracji, J. P. Tarno, E. Frankiewicz, M. Sieniuć, M. Szewczyk, J. Wyporska, Warszawa 2006 r.; 2) Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania; 3) Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania; 4) Polskie sądownictwo administracyjne, W. Chróścielewski, K. Defecińska-Tomczak, Z. Kmieciak, A. Korzeniowska, A. Kubiak-Kozłowska, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania; Uzupełniająca: 1) Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003 r.; 2) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, J. P. Tarno, Warszawa 2006 r. i kolejne wydania; 3) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Wolters Kluwer 2006 r. i olejne wydania; 4) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2011 r. i kolejne wydania |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.