Podstawy prawa karnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-PPKCAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawa karnego |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Ćwiczenia dla 1 roku administracji zaocznej licencjat sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać ogólną wiedzę: - z zakresu prawoznawstwa, zwłaszcza odnośnie do norm i przepisów, zasad wykładni, języka prawnego i prawniczego, - z zakresu prawa konstytucyjnego, zwłaszcza odnośnie do katalogu źródeł prawa powszechnie obowiązującego, systemu sprawowania władzy, podstawowych praw człowieka i obywatela gwarantowanych konstytucyjnie, systemu organów wymiaru sprawiedliwości. |
Skrócony opis: |
Wykład: Celem zajęć jest przyswojenie przez studenta znajomości fundamentów tej gałęzi prawa. Przedmiotem zajęć są zatem objęte zarówno zagadnienia zasad odpowiedzialności karnej, przede wszystkim definicji przestępstwa, łącznie z teoriami odpowiedzialności na gruncie poszczególnych instytucji, jak również zasady wymiaru kary i środków karnych, obowiązywania ustawy karnej czy stosowania warunkowej reakcji karnej. W dalszej części zajęć ich przedmiotem staje się analiza wybranych typów rodzajowych przestępstw, które uprzednio wykorzystywane były jedynie dla zobrazowania poszczególnych problemów ogólnych odpowiedzialności karnej. Przedmiot Podstawy prawa karnego ma na celu uświadomienie odrębności tej gałęzi i jej szczególnej pozycji w systemie prawa, również jako ultima ratio rozwiązywania problemów życia społecznego. Ćwiczenia: Celem zajęć ćwiczeniowych jest utrwalenie i pogłębienie wiadomości przekazanych podczas wykładu. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: 1) definiuje instytucje prawa karnego, 2) klasyfikuje zdarzenia w oparciu przepisy Kodeksu karnego, W zakresie umiejętności: 1) wyodrębnia i identyfikuje zachowania karalne, dokonuje powiązania z przepisami karnymi, W zakresie postaw społecznych, personalnych: 1) słucha stanowiska adwersarza i modyfikuje własne, 2) weryfikuje przyjęte rozwiązanie, 3) opisuje stan faktyczny i identyfikuje aplikowalne przepisy, 4) dyskutuje nad rozwiązaniem kazusu, 5) proponuje i uzasadnia własne stanowisko. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
N C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Dąbek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Filipczak, Małgorzata Wysoczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
N C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Dąbek | |
Prowadzący grup: | Joanna Łuczak-Tarka, Magdalena Niewiadomska-Krawczyk, Małgorzata Wysoczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Liszewska | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Wiciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Liszewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Łuczak-Tarka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Filipczak | |
Prowadzący grup: | Sebastian Czechowicz, Agnieszka Czernigiewicz, Anna Lisowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kulesza | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Czernigiewicz, Justyna Stasiołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kulesza | |
Prowadzący grup: | Justyna Badziak, Magdalena Niewiadomska-Krawczyk, Renata Pietruszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: 1) wykład informacyjny, 2) klasyczna problemowa, 3) sytuacyjna, 4) giełda pomysłów, 5) ćwiczeniowa Ćwiczenia: 1) klasyczna problemowa, 2) sytuacyjna, 3) giełda pomysłów, 4) ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | W zakresie wykładu: Metody oceniania: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru obejmujący 30-40 pytań. Kryteria oceniania: kryterium zaliczenia jest uzyskanie wymaganej liczby punktów (przynajmniej połowa punktów plus jeden). Siatka punktów z przypisanymi ocenami jest ustalana każdego roku w zależności od liczby pytań w teście. Siatka punktów jest relacjonowana do Kryteriów oceniania poniżej (skala 5-2). Metoda testowa umożliwia weryfikację wiedzy w zakresie definicji pojęć z zakresu prawa karnego oraz wskazanie właściwej kwalifikacji prawnej dla podanego stanu faktycznego (wiedza). W pytaniach testowych wymaga się również rozróżnienia zachowań karalnych od prawnie irrelewantnych (umiejętności, postawy społeczne i personalne). W zakresie ćwiczeń: Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności, pracy z literaturą i orzecznictwem. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować: w zakresie wiedzy: znajomość definicji z zakresu prawa karnego; w zakresie wiedzy i umiejętności: klasyfikację zachowań jako karalnych bądź irrelewantnych oraz umiejętność podania właściwej kwalifikacji prawnej, w zakresie postaw społecznych, personalnych: umiejętność prowadzenia merytorycznej dyskusji, w tym prezentowania i uzasadniania przyjętego stanowiska, weryfikacji przyjętych założeń w oparciu o literaturę i orzecznictwo. Kryteria oceniania dla obu form kształcenia: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: I. Część ogólna. 1. Pojęcie prawa karnego. Podziały prawa karnego 2. Funkcje prawa karnego. Zasady prawa karnego 3. Ustawa karna i jej obowiązywanie względem osób, czasu i przestrzeni (wybrane zagadnienia). Źródła prawa karnego 4. Pojęcie przestępstwa i jego elementy 5. Przedmiot przestępstwa. Podmiot przestępstwa 6. Klasyfikacja przestępstw 7. Społeczna szkodliwość czynu i wina. Znikomy stopień społecznej szkodliwości czynu 9. Kontratypy. Ogólna teoria kontratypów. Obrona konieczna. Stan wyższej konieczności. Kontratypy pozakodeksowe (wybrane zagadnienia) 10. Wina. Okoliczności wyłączające winę. Nieletniość. Niepoczytalność. Błąd co do faktu. Błąd co do kontratypu lub okoliczności wyłączającej winę. Błąd co do prawa. Stan wyższej konieczności wyłączający winę 11. Formy stadialne przestępstwa 12. Formy współdziałania przestępnego II. Nauka o karze 1. Definicja i cele kary 2. Kary. Kara grzywny. Kara ograniczenia wolności. Kara pozbawienia wolności 3. Środki karne - przegląd 4. Środki probacyjne - przegląd 5. Zasady i dyrektywy wymiaru kary i środków karnych 6. Nadzwyczajny wymiar kary 7. Środki zabezpieczające - ogólna charakterystyka III. Charakterystyka części szczególnej Kodeksu karnego. Ćwiczenia: Treść programowa ćwiczeń obejmuje wybrane zagadnienia omawiane podczas wykładu, przede wszystkim z zakresu II.Nauka o karze. Zalecane jest również utrwalenie treści z pkt I.1, 2, 4, 6. |
|
Literatura: |
Literatura (do wyboru): L. Gardocki, Prawo karne, wyd. C. H. Beck, jak najnowsze wydanie, A. Marek, J. Lachowski, Prawo karne, Zarys problematyki, wyd. Wolters Kluwer Polska, jak najnowsze wydanie. Możliwe jest korzystanie z dowolnego podręcznika z Prawa karnego obejmującego obowiązujący Kodeks karny z 1997 r., z jak najnowszego wydania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kulesza | |
Prowadzący grup: | Magdalena Niewiadomska-Krawczyk, Renata Pietruszka, Aleksandra Tomporek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: 1) wykład informacyjny, 2) klasyczna problemowa, 3) sytuacyjna, 4) giełda pomysłów, 5) ćwiczeniowa Ćwiczenia: 1) klasyczna problemowa, 2) sytuacyjna, 3) giełda pomysłów, 4) ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | W zakresie wykładu: Metody oceniania: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru obejmujący 30-40 pytań. Kryteria oceniania: kryterium zaliczenia jest uzyskanie wymaganej liczby punktów (przynajmniej połowa punktów plus jeden). Siatka punktów z przypisanymi ocenami jest ustalana każdego roku w zależności od liczby pytań w teście. Siatka punktów jest relacjonowana do Kryteriów oceniania poniżej (skala 5-2). Metoda testowa umożliwia weryfikację wiedzy w zakresie definicji pojęć z zakresu prawa karnego oraz wskazanie właściwej kwalifikacji prawnej dla podanego stanu faktycznego (wiedza). W pytaniach testowych wymaga się również rozróżnienia zachowań karalnych od prawnie irrelewantnych (umiejętności, postawy społeczne i personalne). W zakresie ćwiczeń: Metody i kryteria oceniania są ustalane przez prowadzących ćwiczenia. Zaleca się uwzględnienie obecności na zajęciach, aktywności, pracy z literaturą i orzecznictwem. Przyjęte przez prowadzących ćwiczenia metody i kryteria oceniania muszą weryfikować: w zakresie wiedzy: znajomość definicji z zakresu prawa karnego; w zakresie wiedzy i umiejętności: klasyfikację zachowań jako karalnych bądź irrelewantnych oraz umiejętność podania właściwej kwalifikacji prawnej, w zakresie postaw społecznych, personalnych: umiejętność prowadzenia merytorycznej dyskusji, w tym prezentowania i uzasadniania przyjętego stanowiska, weryfikacji przyjętych założeń w oparciu o literaturę i orzecznictwo. Kryteria oceniania dla obu form kształcenia: 5 bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne) 4+ dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów 3+ dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami 3 dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: I. Część ogólna. 1. Pojęcie prawa karnego. Podziały prawa karnego 2. Funkcje prawa karnego. Zasady prawa karnego 3. Ustawa karna i jej obowiązywanie względem osób, czasu i przestrzeni (wybrane zagadnienia). Źródła prawa karnego 4. Pojęcie przestępstwa i jego elementy 5. Przedmiot przestępstwa. Podmiot przestępstwa 6. Klasyfikacja przestępstw 7. Społeczna szkodliwość czynu i wina. Znikomy stopień społecznej szkodliwości czynu 9. Kontratypy. Ogólna teoria kontratypów. Obrona konieczna. Stan wyższej konieczności. Kontratypy pozakodeksowe (wybrane zagadnienia) 10. Wina. Okoliczności wyłączające winę. Nieletniość. Niepoczytalność. Błąd co do faktu. Błąd co do kontratypu lub okoliczności wyłączającej winę. Błąd co do prawa. Stan wyższej konieczności wyłączający winę 11. Formy stadialne przestępstwa 12. Formy współdziałania przestępnego II. Nauka o karze 1. Definicja i cele kary 2. Kary. Kara grzywny. Kara ograniczenia wolności. Kara pozbawienia wolności 3. Środki karne - przegląd 4. Środki probacyjne - przegląd 5. Zasady i dyrektywy wymiaru kary i środków karnych 6. Nadzwyczajny wymiar kary 7. Środki zabezpieczające - ogólna charakterystyka III. Charakterystyka części szczególnej Kodeksu karnego. Ćwiczenia: Treść programowa ćwiczeń obejmuje wybrane zagadnienia omawiane podczas wykładu, przede wszystkim z zakresu II.Nauka o karze. Zalecane jest również utrwalenie treści z pkt I.1, 2, 4, 6. |
|
Literatura: |
Literatura (do wyboru): L. Gardocki, Prawo karne, wyd. C. H. Beck, jak najnowsze wydanie, A. Marek, J. Lachowski, Prawo karne, Zarys problematyki, wyd. Wolters Kluwer Polska, jak najnowsze wydanie. Możliwe jest korzystanie z dowolnego podręcznika z Prawa karnego obejmującego obowiązujący Kodeks karny z 1997 r., z jak najnowszego wydania. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.