UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo, a moralność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-PRAMPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo, a moralność
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne (wieczorowe)

Wymagania wstępne:

Student winien wykazywać się – przynajmniej na poziomie podstawowym - wiedzą filozoficzną Niezbędna jest zdolność logicznego myślenia i operowania abstrakcyjnymi pojęciami. Pożądana jest podstawowa wiedza o moralności.

Skrócony opis:

Przedmiot jest przedstawieniem wybranych zagadnień filozofii moralnej i jej związków z teorią i filozofią prawa. Punkt wyjścia stanowi ogólna charakterystyka dyskursów prawnego i moralnego. Następnie analizowane są sytuacje, w których sama teoria prawa wskazuje na zależność rozwiązań określonych problemów od stanowiska etycznego. Kwestia ta zostanie rozwinięta w omówieniu relacji prawa i moralności w pozytywistycznych i nie-pozytywistycznych teoriach prawa. W ramach przedmiotu zarysowane są również problemy z wyodrębnieniem norm moralnych, dziedziny badań moralności, cechy argumentacji moralnej i stanowiska mataetyczne,

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy, student

a) ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk prawnych, ich miejscu w systemie nauk społecznych i humanistycznych oraz relacjach do innych nauk;

b) ma poszerzoną wiedzę o filozofii moralnej;

W zakresie umiejętności, student

a) potrafi prawidłowo dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności prawnej;

b) potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w oparciu o model interdyscyplinarny;

W zakresie kompetencji społecznych, student

a) rozumie specyficzne cechy zawodu prawnika;

b) rozumie pozycję prawnika w społeczeństwie, dostrzega związane z nią powinności społeczne;

c) rozumie potrzebę ciągłego uczenia się.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

• wykład konwersatoryjny



Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena pracy studenta na zajęciach, praca pisemna lub wypowiedź ustna.

Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Dyskurs moralny a dyskurs prawniczy

2. Moralność, etyka, aksjologia

3. Wyróżnienie sfery moralnej i norm moralnych

4. Dziedziny badań moralności

5. Teorie metaetyczne

6. Uniwersalizacja sądów moralnych

7. Argumentacja moralna

8. Obszary relacji prawa i moralności


Literatura:

1. Andersen Swend, Wprowadzenie do etyki

2. Brandt Richard B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki

3. MacIntyre Alasdair, Krótka historia etyki

4. Ossowska Maria, Podstawy nauki o moralności

5. Ossowska Maria, Normy moralne

6. Pietrzykowski Tomasz, Etyczne problemy prawoznawstwa

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Leszczyński
Prowadzący grup: Jerzy Leszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

• wykład konwersatoryjny



Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena pracy studenta na zajęciach, praca pisemna lub wypowiedź ustna.

Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Dyskurs moralny a dyskurs prawniczy

2. Moralność, etyka, aksjologia

3. Wyróżnienie sfery moralnej i norm moralnych

4. Dziedziny badań moralności

5. Teorie metaetyczne

6. Uniwersalizacja sądów moralnych

7. Argumentacja moralna

8. Obszary relacji prawa i moralności


Literatura:

1. Andersen Swend, Wprowadzenie do etyki

2. Brandt Richard B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki

3. MacIntyre Alasdair, Krótka historia etyki

4. Ossowska Maria, Podstawy nauki o moralności

5. Ossowska Maria, Normy moralne

6. Pietrzykowski Tomasz, Etyczne problemy prawoznawstwa

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Leszczyński
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena pracy studenta na zajęciach, praca pisemna lub wypowiedź ustna.

Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Dyskurs moralny a dyskurs prawniczy

2. Moralność, etyka, aksjologia

3. Wyróżnienie sfery moralnej i norm moralnych

4. Dziedziny badań moralności

5. Teorie metaetyczne

6. Uniwersalizacja sądów moralnych

7. Argumentacja moralna

8. Moralny obowiązek przestrzegania prawa


Literatura:

1. Andersen Swend, Wprowadzenie do etyki

2. Brandt Richard B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki

3. MacIntyre Alasdair, Krótka historia etyki

4. Ossowska Maria, Podstawy nauki o moralności

5. Ossowska Maria, Normy moralne

6. Pietrzykowski Tomasz, Etyczne problemy prawoznawstwa

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Leszczyński
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena pracy studenta na zajęciach, praca pisemna lub wypowiedź ustna.

Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Dyskurs moralny a dyskurs prawniczy

2. Moralność, etyka, aksjologia

3. Wyróżnienie sfery moralnej i norm moralnych

4. Dziedziny badań moralności

5. Teorie metaetyczne

6. Uniwersalizacja sądów moralnych

7. Argumentacja moralna

8. Moralny obowiązek przestrzegania prawa


Literatura:

1. Andersen Swend, Wprowadzenie do etyki

2. Brandt Richard B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki

3. MacIntyre Alasdair, Krótka historia etyki

4. Ossowska Maria, Podstawy nauki o moralności

5. Ossowska Maria, Normy moralne

6. Pietrzykowski Tomasz, Etyczne problemy prawoznawstwa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6