Prawo, a moralność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-PRAMWM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo, a moralność |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | łączone (dzienne i wieczorowe) |
Wymagania wstępne: | Student winien wykazywać się – przynajmniej na poziomie podstawowym - wiedzą filozoficzną Niezbędna jest zdolność logicznego myślenia i operowania abstrakcyjnymi pojęciami. Pożądana jest podstawowa wiedza o moralności. |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest przedstawieniem wybranych zagadnień filozofii moralnej i jej związków z teorią i filozofią prawa. Punkt wyjścia stanowi ogólna charakterystyka dyskursów prawnego i moralnego. Następnie analizowane są sytuacje, w których sama teoria prawa wskazuje na zależność rozwiązań określonych problemów od stanowiska etycznego. Kwestia ta zostanie rozwinięta w omówieniu relacji prawa i moralności w pozytywistycznych i nie-pozytywistycznych teoriach prawa. W ramach przedmiotu zarysowane są również problemy z wyodrębnieniem norm moralnych, dziedziny badań moralności, cechy argumentacji moralnej i stanowiska mataetyczne, |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy, student a) ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk prawnych, ich miejscu w systemie nauk społecznych i humanistycznych oraz relacjach do innych nauk; b) ma poszerzoną wiedzę o filozofii moralnej; W zakresie umiejętności, student a) potrafi prawidłowo dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności prawnej; b) potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w oparciu o model interdyscyplinarny; W zakresie kompetencji społecznych, student a) rozumie specyficzne cechy zawodu prawnika; b) rozumie pozycję prawnika w społeczeństwie, dostrzega związane z nią powinności społeczne; c) rozumie potrzebę ciągłego uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | • Wykład konwersatoryjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin ustny lub egzamin pisemny. Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Dyskurs moralny a dyskurs prawniczy 2. Moralność, etyka, aksjologia 3. Wyróżnienie sfery moralnej i norm moralnych 4. Dziedziny badań moralności 5. Teorie metaetyczne 6. Uniwersalizacja sądów moralnych 7. Argumentacja moralna 8. Obszary relacji prawa i moralności |
|
Literatura: |
1. Andersen Swend, Wprowadzenie do etyki 2. Brandt Richard B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki 3. MacIntyre Alasdair, Krótka historia etyki 4. Ossowska Maria, Podstawy nauki o moralności 5. Ossowska Maria, Normy moralne 6. Pietrzykowski Tomasz, Etyczne problemy prawoznawstwa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Jerzy Leszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | • Wykład konwersatoryjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin ustny lub egzamin pisemny. Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Dyskurs moralny a dyskurs prawniczy 2. Moralność, etyka, aksjologia 3. Wyróżnienie sfery moralnej i norm moralnych 4. Dziedziny badań moralności 5. Teorie metaetyczne 6. Uniwersalizacja sądów moralnych 7. Argumentacja moralna 8. Obszary relacji prawa i moralności |
|
Literatura: |
1. Andersen Swend, Wprowadzenie do etyki 2. Brandt Richard B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki 3. MacIntyre Alasdair, Krótka historia etyki 4. Ossowska Maria, Podstawy nauki o moralności 5. Ossowska Maria, Normy moralne 6. Pietrzykowski Tomasz, Etyczne problemy prawoznawstwa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Jerzy Leszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | • wykład informacyjny • wykład problemowy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena pracy studenta na zajęciach, praca pisemna lub wypowiedź ustna. Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Dyskurs moralny a dyskurs prawniczy 2. Moralność, etyka, aksjologia 3. Wyróżnienie sfery moralnej i norm moralnych 4. Dziedziny badań moralności 5. Teorie metaetyczne 6. Uniwersalizacja sądów moralnych 7. Argumentacja moralna 8. Moralny obowiązek przestrzegania prawa |
|
Literatura: |
1. H.L.A. Hart, Pojęcie prawa, Rozdz. IX, Posłowie 2. L.L. Fuller, Moralność prawa 3. R. Alexy, O pojęciu i naturze prawa, 2006, (Wykład na UW, wydany przez Ius et Lex) 4. P. Skuczyński, M. Zirk-Sadowski, Dwa wymiary etyki zawodowej sędziów, Krajowa Rada Sądownictwa 2/2012. 5. R. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki 6. M. Ossowska, Normy moralne 7. T. Pietrzykowski, Etyczne problemy prawoznawstwa 8. W. Załuski, Ewolucyjna filozofia prawa, Rozdz. 4 pkt 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Jerzy Leszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | • wykład informacyjny • wykład problemowy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena pracy studenta na zajęciach, praca pisemna lub wypowiedź ustna. Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniająca się praca, bez błędów merytorycznych i formalnych (dopuszczalne sporadyczne drobne usterki formalne); 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami; 4 - dobry - solidna praca, ale z szeregiem zauważalnych błędów; 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami; 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria; 2 - niedostateczny – praca wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Dyskurs moralny a dyskurs prawniczy 2. Moralność, etyka, aksjologia 3. Wyróżnienie sfery moralnej i norm moralnych 4. Dziedziny badań moralności 5. Teorie metaetyczne 6. Uniwersalizacja sądów moralnych 7. Argumentacja moralna 8. Moralny obowiązek przestrzegania prawa |
|
Literatura: |
1. H.L.A. Hart, Pojęcie prawa, Rozdz. IX, Posłowie 2. L.L. Fuller, Moralność prawa 3. R. Alexy, O pojęciu i naturze prawa, 2006, (Wykład na UW, wydany przez Ius et Lex) 4. P. Skuczyński, M. Zirk-Sadowski, Dwa wymiary etyki zawodowej sędziów, Krajowa Rada Sądownictwa 2/2012. 5. R. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki 6. M. Ossowska, Normy moralne 7. T. Pietrzykowski, Etyczne problemy prawoznawstwa 8. W. Załuski, Ewolucyjna filozofia prawa, Rozdz. 4 pkt 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Jerzy Leszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | • wykład informacyjny • wykład problemowy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin ustny, egzamin pisemny. Ocena zależy od stopnia realizacji przez studenta efektów kształcenia. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Dyskurs moralny a dyskurs prawniczy 2. Moralność, etyka, aksjologia 3. Wyróżnienie sfery moralnej i norm moralnych 4. Dziedziny badań moralności 5. Teorie metaetyczne 6. Uniwersalizacja sądów moralnych 7. Argumentacja moralna 8. Moralny obowiązek przestrzegania prawa |
|
Literatura: |
1. H.L.A. Hart, Pojęcie prawa, Rozdz. IX, Posłowie 2. L.L. Fuller, Moralność prawa 3. R. Alexy, O pojęciu i naturze prawa, 2006, (Wykład na UW, wydany przez Ius et Lex) 4. P. Skuczyński, M. Zirk-Sadowski, Dwa wymiary etyki zawodowej sędziów, Krajowa Rada Sądownictwa 2/2012. 5. R. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki 6. M. Ossowska, Normy moralne 7. T. Pietrzykowski, Etyczne problemy prawoznawstwa 8. W. Załuski, Ewolucyjna filozofia prawa, Rozdz. 4 pkt 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Zirk-Sadowski | |
Prowadzący grup: | Marek Zirk-Sadowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | • wykład informacyjny • wykład problemowy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin ustny, egzamin pisemny. Ocena zależy od stopnia realizacji przez studenta efektów kształcenia. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Dyskurs moralny a dyskurs prawniczy 2. Moralność, etyka, aksjologia 3. Wyróżnienie sfery moralnej i norm moralnych 4. Dziedziny badań moralności 5. Teorie metaetyczne 6. Uniwersalizacja sądów moralnych 7. Argumentacja moralna 8. Moralny obowiązek przestrzegania prawa |
|
Literatura: |
1. Andersen Swend, Wprowadzenie do etyki 2. Brandt Richard B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki 3. MacIntyre Alasdair, Krótka historia etyki 4. Ossowska Maria, Podstawy nauki o moralności 5. Ossowska Maria, Normy moralne 6. Pietrzykowski Tomasz, Etyczne problemy prawoznawstwa |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.