UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-PS1026
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: PROSEMINARIUM Prawo III rok dzienne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 10.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Zaliczenie 2. roku studiów; w szczególności student:

- posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk społecznych i miejscu nauk prawnych w tym obszarze;

- ma wiedzę dotyczącą podstawowych instytucji państwa i prawa;

- posiada podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą języka prawnego i prawniczego, pojęć systemu prawnego, normy prawnej, metod wykładni, stosowania i obowiązywania prawa, umożliwiającą rozwiązywanie prostych problemów interpretacyjnych;

- potrafi wyszukiwać akty normatywne, orzeczenia sądów i inne materiały źródłowe związane z określoną tematyką, wykorzystując narzędzia bibliograficzne i informatyczne.

Skrócony opis:

Celem proseminarium jest ugruntowanie wiedzy studenta w wybranej specjalności w zakresie nauk prawnych oraz wyposażenie go w wiedzę teoretyczną dotyczącą prowadzenia elementarnych badań w obrębie tej dziedziny nauki. Student zdobywa podstawowe kompetencje badawcze, takie jak umiejętności formułowania problemów badawczych, dobór metod i narzędzi ich analizy i rozwiązywania, a także opracowywania i prezentacji wyników badań. Po zakończeniu proseminarium student potrafi przygotować zarówno proste naukowe prace pisemne w języku polskim i języku obcym, jak i przygotować i wygłaszać wystąpienia ustne przedstawiające zagadnienia z dziedziny nauk prawnych, w szczególności z zakresu swojej specjalności.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

- ma wiedzę na temat pojęć i instytucji prawnych, źródeł prawa oraz relacji między nimi, a także procesów tworzenia, wykładni i stosowania prawa oraz uwarunkowań obowiązywania prawa;

- ma wiedzę o unormowaniach obowiązujących w wybranej dziedzinie prawa, ich specyfice i zasadach ich stosowania w relacji do systemu prawnego jako całości (w wymiarze krajowym i międzynarodowym);

- ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji w wybranej dziedzinie i o ich historycznej ewolucji.

Umiejętności:

Student:

- posługuje się regułami logicznego rozumowania dla interpretacji i wyjaśniania zagadnień prawnych;

2

- potrafi posługiwać się ogólną wiedzą z zakresu nauk społecznych, w szczególności nauk prawnych i nauk pokrewnych w celu analizowania i interpretowania problemów z zakresu wybranej dziedziny prawa;

- potrafi analizować i interpretować teksty prawne i naukowe oraz wykorzystywać orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych w celu rozwiązywania podstawowych problemów będących przedmiotem analizy;

- ma elementarne umiejętności badawcze (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie i prezentacja wyników) pozwalające na rozwiązywanie problemów pojawiających się w obrębie wybranej dziedziny;

- posiada umiejętność przygotowywania prostych prac pisemnych i wygłaszania referatów naukowych w języku polskim i języku obcym przedstawiających zagadnienia z zakresu nauk prawnych.

Kompetencje społeczne:

Student:

- rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie;

- przyjmuje postawę krytyczną wobec analizowanych problemów i badanych źródeł;

- ma umiejętność pracy indywidualnej i pracy w grupie.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Konrad Składowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS wynikająca z programu studiów (siatki godzin): 10

Metody dydaktyczne:

- metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami prawniczymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu);

- metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych);

- metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, konferencjach naukowych;

- metoda referatu i metoda projektu (zwłaszcza w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, możliwe wykorzystanie zarówno w formie projektów indywidualnych, jak i zespołowych).


Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie proseminarium składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych).


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów



Szczegółowe treści kształcenia:

- zapoznanie z regulacjami prawnymi dotyczącymi dziedziny prawa konstytucyjnego;

- zapoznanie z wiodącymi poglądami doktryny w dziedzinie prawa konstytucyjnego;

- zapoznanie z podstawowym orzecznictwem z dziedziny prawa konstytucyjnego;

- pogłębianie wiedzy o dziedzinie prawa konstytucyjnego, zwłaszcza w zakresie tematów stanowiących przedmiot szczególnych zainteresowań studentów w ramach samodzielnej pracy i dyskusji w grupie poprzez:

- interpretację i ocenę regulacji prawnych,

- krytyczną analizę tekstów doktryny i orzecznictwa,

- rozwiązywanie kazusów;

- metodologia przygotowywania ustnych i pisemnych wypowiedzi naukowych (m.in. formułowanie problemów i hipotez badawczych, formułowanie argumentów za i przeciw, logiczne wnioskowanie, uzasadnianie formułowanych opinii, budowanie prawidłowej struktury wypowiedzi, wymogi formalne dla prac naukowych);

- zasady etyki prowadzenia badań naukowych (w tym poszanowanie własności intelektualnej);

- przygotowanie do wyboru seminarium magisterskiego.


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2017.

2. Górecki D. (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2015.

3. Safjan M., Bosek L., Konstytucja RP, t. I, Komentarz do art. 1–86, Warszawa 2016.

4. Safjan M., Bosek L., Konstytucja RP, t. II, Komentarz do art. 87–243, Warszawa 2016.

5. Garlicki L. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I–V, Warszawa 1999–2007.

6. Garlicki L., Zubik M. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I–II, Warszawa 2016.

7. Gdulewicz E. (red.), Konstytucyjny system organów państwowych, Lublin 2008

8. Jabłoński M. (red.), Wolności i prawa jednostki w Konstytucji RP, t. I, Idee i zasady przewodnie konstytucyjnej regulacji wolności i praw jednostki w RP, Warszawa 2010.

9. Garlicki L. (red.), Konstytucje państw Unii Europejskiej, Warszawa 2011.

10. Garlicki L., Banaszak B., Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Warszawa 2012.

11. Sarnecki P., Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, Warszawa 2013.

12. Bożyk S., Grzybowski M. (red.), Systemy ustrojowe państw współczesnych, Białystok 2012.

Literatura uzupełniająca:

- literatura dotycząca poszczególnych zagadnień z dziedziny prawa konstytucyjnego będących przedmiotem zajęć

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chmielarz-Grochal
Prowadzący grup: Anna Chmielarz-Grochal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS wynikająca z programu studiów (siatki godzin): 10

Metody dydaktyczne:

- metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów;

- metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami prawniczymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu);

- metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych);

- metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, konferencjach naukowych;

- metoda referatu i metoda projektu (zwłaszcza w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, możliwe wykorzystanie zarówno w formie projektów indywidualnych, jak i zespołowych).


Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie proseminarium składają się:

- obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach;

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych).


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów



Szczegółowe treści kształcenia:

- zapoznanie z regulacjami prawnymi dotyczącymi dziedziny prawa konstytucyjnego;

- zapoznanie z wiodącymi poglądami doktryny w dziedzinie prawa konstytucyjnego;

- zapoznanie z podstawowym orzecznictwem z dziedziny prawa konstytucyjnego;

- pogłębianie wiedzy o dziedzinie prawa konstytucyjnego, zwłaszcza w zakresie tematów stanowiących przedmiot szczególnych zainteresowań studentów w ramach samodzielnej pracy i dyskusji w grupie poprzez:

- interpretację i ocenę regulacji prawnych,

- krytyczną analizę tekstów doktryny i orzecznictwa,

- rozwiązywanie kazusów;

- metodologia przygotowywania ustnych i pisemnych wypowiedzi naukowych (m.in. formułowanie problemów i hipotez badawczych, formułowanie argumentów za i przeciw, logiczne wnioskowanie, uzasadnianie formułowanych opinii, budowanie prawidłowej struktury wypowiedzi, wymogi formalne dla prac naukowych);

- zasady etyki prowadzenia badań naukowych (w tym poszanowanie własności intelektualnej);

- przygotowanie do wyboru seminarium magisterskiego.


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2017.

2. Górecki D. (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2015.

3. Safjan M., Bosek L., Konstytucja RP, t. I, Komentarz do art. 1–86, Warszawa 2016.

4. Safjan M., Bosek L., Konstytucja RP, t. II, Komentarz do art. 87–243, Warszawa 2016.

5. Garlicki L. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I–V, Warszawa 1999–2007.

6. Garlicki L., Zubik M. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I–II, Warszawa 2016.

7. Gdulewicz E. (red.), Konstytucyjny system organów państwowych, Lublin 2008

8. Jabłoński M. (red.), Wolności i prawa jednostki w Konstytucji RP, t. I, Idee i zasady przewodnie konstytucyjnej regulacji wolności i praw jednostki w RP, Warszawa 2010.

9. Garlicki L. (red.), Konstytucje państw Unii Europejskiej, Warszawa 2011.

10. Garlicki L., Banaszak B., Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Warszawa 2012.

11. Sarnecki P., Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, Warszawa 2013.

12. Bożyk S., Grzybowski M. (red.), Systemy ustrojowe państw współczesnych, Białystok 2012.

Literatura uzupełniająca:

- literatura dotycząca poszczególnych zagadnień z dziedziny prawa konstytucyjnego będących przedmiotem zajęć

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6