Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-PSACPD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Ćwiczenia dla 3 roku prawa dziennego sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu ogólnej i szczególnej (materialnej) części prawa administracyjnego. W szczególności student musi dysponować wiadomościami dotyczącymi ustroju administracji publicznej w Polsce. Musi znać podstawowe pojęcia związane z administracją publiczną, takie jak organ administracji, urząd, samorząd terytorialny, administracja rządowa, etc. Wymagana jest również znajomość problematyki prawnych form działania administracji, z akcentem na formy władcze, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego aktu administracyjnego. Zagadnienia materialnego prawa administracyjnego muszą być znane w stopniu umożliwiającym identyfikację konkretnych spraw administracyjnych oraz występujących w niej podmiotów. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie - w ujęciu problemowym - wiedzy o strukturze normatywnej postępowania administracyjnego ogólnego, podatkowego oraz konstrukcji postępowania sądowoadministracyjnego w stopniu pozwalającym na samodzielne rozwiązywanie problemów pojawiających się w zakresie stosowania przepisów dotyczących wymienionych procedur. Przedmiot ma na celu przybliżenie również praktycznych aspektów związanych z postępowaniem administracyjnym i sądowoadministracyjnym, w szczególności poprzez przedstawienie konkretnych instytucji procesowych na tle analizy określonych stanów faktycznych. |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma pogłębioną wiedzę w zakresie prawa procesowego i zasad udziału w postępowaniu sądowoadministracyjnym; - umie posługiwać się tekstem i interpretować tekst w języku prawniczym; - posiada umiejętność klarownego, spójnego i zwięzłego komunikowana się w mowie i piśmie, bowiem potrafi konstruować uzasadnienia na tematy dotyczące prawa z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, przy wykorzystaniu piśmiennictwa i orzecznictwa oraz dorobku dyscyplin naukowych; - potrafi samodzielnie sporządzać pisma prawnicze, wykazując się znajomością prawa i umiejętnością jego stosowania w praktyce; - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi instytucjami prawa w celu analizowania problemów problemów praktycznych; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
C
C
C
WT ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielarz-Grochal, Jarosław Sułkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny; - metodę klasyczną problemową; - metodę sytuacyjną; - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny; - metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Dla wykładu kursowego: Metoda oceniania: Test jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na dwa tematy opisowe. Kryteria oceniania: Każdą z trzech części testu oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z części testowej uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. Dla ćwiczeń: W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych (kazusy) połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji; 2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego; 3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne; 4. Strona postępowania administracyjnego; 5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego; 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego; 7. Czynności procesowe techniczne; 8. Postępowanie wyjaśniające; 9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty; 10. Akty kończące postępowanie administracyjne; 11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji; 12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi; 13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi; 14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym; 15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków; 16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego; 17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego; 18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego; 19. Tok postępowania egzekucyjnego; 20. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym; 21. Postępowanie zabezpieczające; 22. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2021, 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2021 i n. Uzupełniająca: 1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002; 2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2; 3. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Warszawa 2021 i następne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
C
C
C
C
C
C
C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Chróścielewski | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielarz-Grochal, Paweł Dańczak, Jarosław Sułkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny; - metodę klasyczną problemową; - metodę sytuacyjną; - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny; - metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Dla wykładu kursowego: Metoda oceniania: Test jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na dwa tematy opisowe. Kryteria oceniania: Każdą z trzech części testu oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z części testowej uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. Dla ćwiczeń: W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych (kazusy) połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji; 2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego; 3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne; 4. Strona postępowania administracyjnego; 5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego; 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego; 7. Czynności procesowe techniczne; 8. Postępowanie wyjaśniające; 9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty; 10. Akty kończące postępowanie administracyjne; 11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji; 12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi; 13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi; 14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym; 15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków; 16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego; 17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego; 18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego; 19. Tok postępowania egzekucyjnego; 20. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym; 21. Postępowanie zabezpieczające; 22. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2021, 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2021 i n. Uzupełniająca: 1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002; 2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2; 3. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Warszawa 2021 i następne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
C
C
WT ŚR CZ PT C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Chróścielewski | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielarz-Grochal, Jarosław Sułkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny; - metodę klasyczną problemową; - metodę sytuacyjną; - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny; - metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Dla wykładu kursowego: Metoda oceniania: Test jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na dwa tematy opisowe. Kryteria oceniania: Każdą z trzech części testu oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z części testowej uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. Dla ćwiczeń: W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych (kazusy) połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji; 2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego; 3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne; 4. Strona postępowania administracyjnego; 5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego; 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego; 7. Czynności procesowe techniczne; 8. Postępowanie wyjaśniające; 9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty; 10. Akty kończące postępowanie administracyjne; 11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji; 12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi; 13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi; 14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym; 15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków; 16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego; 17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego; 18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego; 19. Tok postępowania egzekucyjnego; 20. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym; 21. Postępowanie zabezpieczające; 22. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2021, 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2021 i n. Uzupełniająca: 1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002; 2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2; 3. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Warszawa 2021 i następne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
WT C
C
C
C
ŚR CZ PT C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Chróścielewski | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielarz-Grochal, Jarosław Sułkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny; - metodę klasyczną problemową; - metodę sytuacyjną; - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny; - metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Dla wykładu kursowego: Metoda oceniania: Test jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na dwa tematy opisowe. Kryteria oceniania: Każdą z trzech części testu oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z części testowej uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. Dla ćwiczeń: W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych (kazusy) połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji; 2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego; 3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne; 4. Strona postępowania administracyjnego; 5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego; 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego; 7. Czynności procesowe techniczne; 8. Postępowanie wyjaśniające; 9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty; 10. Akty kończące postępowanie administracyjne; 11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji; 12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi; 13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi; 14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym; 15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków; 16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego; 17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego; 18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego; 19. Tok postępowania egzekucyjnego; 20. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym; 21. Postępowanie zabezpieczające; 22. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2021, 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2018 i n. Uzupełniająca: 1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002; 2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2; 3. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Warszawa 2018 i następne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
C
C
ŚR CZ C
C
PT C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Chróścielewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Dańczak, Jarosław Sułkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny; - metodę klasyczną problemową; - metodę sytuacyjną; - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny; - metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Dla wykładu kursowego: Metoda oceniania: Test jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na dwa tematy opisowe. Kryteria oceniania: Każdą z trzech części testu oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z części testowej uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. Dla ćwiczeń: W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych (kazusy) połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji; 2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego; 3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne; 4. Strona postępowania administracyjnego; 5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego; 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego; 7. Czynności procesowe techniczne; 8. Postępowanie wyjaśniające; 9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty; 10. Akty kończące postępowanie administracyjne; 11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji; 12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi; 13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi; 14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym; 15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków; 16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego; 17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego; 18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego; 19. Tok postępowania egzekucyjnego; 20. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym; 21. Postępowanie zabezpieczające; 22. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2018, 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2018 i n. Uzupełniająca: 1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002; 2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2; 3. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Warszawa 2018 i następne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ PT C
C
C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Chróścielewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Dańczak, Robert Siuciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny; - metodę klasyczną problemową; - metodę sytuacyjną; - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny; - metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Dla wykładu kursowego: Metoda oceniania: Test jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na dwa tematy opisowe. Kryteria oceniania: Każdą z trzech części testu oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z części testowej uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. Dla ćwiczeń: W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych (kazusy) połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji; 2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego; 3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne; 4. Strona postępowania administracyjnego; 5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego; 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego; 7. Czynności procesowe techniczne; 8. Postępowanie wyjaśniające; 9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty; 10. Akty kończące postępowanie administracyjne; 11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji; 12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi; 13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi; 14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym; 15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków; 16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego; 17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego; 18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego; 19. Tok postępowania egzekucyjnego; 20. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym; 21. Postępowanie zabezpieczające; 22. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2018, 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2018 i n. Uzupełniająca: 1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002; 2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2; 3. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Warszawa 2018 i następne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
C
ŚR C
C
C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Chróścielewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Dańczak, Katarzyna Defecińska-Tomczak, Robert Siuciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu kursowego podstawową metodę dydaktyczną stanowi wykład konwencjonalny połączony z elementami wykładu problemowego. W ramach ćwiczeń stosuje się, w zależności od omawianych treści, następujące metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny; - metodę klasyczną problemową; - metodę sytuacyjną; - metodę ćwiczeniową połączoną z metodą studium przypadku, zwłaszcza w zakresie przygotowania do sporządzania pism procesowych w oparciu o zakreślony przez prowadzącego stan faktyczny; - metodę dyskusji panelowej i oksfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Dla wykładu kursowego: Metoda oceniania: Test jednokrotnego wyboru połączony z dłuższą, pisemną wypowiedzią na dwa tematy opisowe. Kryteria oceniania: Każdą z trzech części testu oceniania jest odrębnie, a łączna ocena stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna z części testowej uzależniona jest od uzyskania co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. Dla ćwiczeń: W zależności od prowadzącego: kolokwium, ocena przygotowywanych w toku zajęć prac pisemnych (kazusy) połączone z ogólną oceną aktywności studenta. Wybór metody oceniania i kryteria oceny są podawane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wiadomości ogólne - funkcje prawa procesowego, kodyfikacje prawa procesowego, system źródeł prawa procesowego administracyjnego i podstawowe informacje o systemie źródeł prawa procesowego sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji; 2. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego; 3. Organ prowadzący postępowanie administracyjne; 4. Strona postępowania administracyjnego; 5. Podmioty na prawach strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego; 6. Wszczęcie postępowania administracyjnego; 7. Czynności procesowe techniczne; 8. Postępowanie wyjaśniające; 9. Przeszkody w prowadzeniu postępowania - zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego i jego koszty; 10. Akty kończące postępowanie administracyjne; 11. Weryfikacja decyzji i postanowień w toku instancji; 12. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych dotkniętych wadami kwalifikowanymi; 13. Wzruszanie ostatecznych decyzji administracyjnych: prawidłowych oraz dotkniętych wadami niekwalifikowanymi; 14. Różnice pomiędzy postępowaniem podatkowym uregulowanym w Ordynacji podatkowej a postępowaniem administracyjnym ogólnym; 15. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków; 16. Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i postępowania egzekucyjnego; 17. Podmioty i uczestnicy postępowania egzekucyjnego; 18. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego; 19. Tok postępowania egzekucyjnego; 20. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym; 21. Postępowanie zabezpieczające; 22. Ogólne założenia sądowej kontroli legalności indywidualnych aktów administracyjnych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Chróścielewski, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2015, wyd. 6; 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2015, wyd. 13. Uzupełniająca: 1. W. Chróścielewski, Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002; 2. Postępowanie administracyjne w Europie pod red. Z. Kmieciaka, Warszawa 2010, wyd. 2; 3. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Warszawa 2012, wyd. 12 i następne. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.