UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sporządzanie aktów administracyjnych i pism w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-SAACUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sporządzanie aktów administracyjnych i pism w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Ćwiczenia dla 2 roku administracji zaocznej uzupełniajace magisterskie sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student uczestniczący w laboratorium ze Sporządzania aktów administracyjnych i pism w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym wykazuje znajomość podstawowych pojęć i konstrukcji normatywnych z zakresu materialnego i procesowego prawa administracyjnego i postępowania sądowadministracyjnego.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie przez Studenta praktycznych umiejętności, zwłaszcza

umiejętności analizy akt spraw oraz formułowania na ich podstawie pism procesowych w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym. Dodatkowym celem przedmiotu jest również poszerzenie wiedzy poprzez zapoznanie Studenta z konkretnymi sprawami i postępowaniami sądowymi i

administracyjnymi stanowiącymi materiał, w oparciu o który formułowane będą pisma.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

-Znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych stosowanych w prawie administracyjnym.

- Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą źródeł prawa w szczególności prawa stosowanego w działaniach administracji publicznej oraz zna ich specyfikę;

- Student zna podstawowe czynniki wpływające na proces tworzenia prawa i treść obowiązującego prawa;

- Student ma wiedzę na temat elementarnych zasad i reguł wykładni prawa i wnioskowań prawniczych oraz sposobu ich przeprowadzania w różnych gałęziach prawa, w szczególności w zakresie niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania administracji publicznej;

- Student zna podstawowe metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, w zakresie niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania administracji publicznej, w szczególności podejmowania decyzji przez jej organy.

05A-2A_W02

05A-2A_W03

05A-2A_W07

05A-2A_W08

UMIEJĘTNOŚCI:

- Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pism urzędowych oraz sądowych;

- Student potrafi analizować i interpretować teksty prawne i naukowe oraz wykorzystywać orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych w celu rozwiązywania podstawowych problemów będących przedmiotem analizy;

- Student potrafi posługiwać się podstawową wiedzą teoretyczną w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań w administracji, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pojawiających się w stosowaniu przepisów prawnych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań;

- Student posiada umiejętność poprawnego i logicznego analizowania rozpatrywanych zagadnień prawnych oraz uzasadniania proponowanych rozwiązań.

05A-2A_U07

05A-2A_U08

05A-2A_U09

05A-2A_U11

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Student posiada pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

- Student ma świadomość konieczności i doniosłości profesjonalnego i etycznego zachowania się jako uczestnik postępowania sądowego.

- Student wykazuje odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, w tym wynikające dla beneficjenta porady prawnej.

05A-2A_K02

05A-2A_K04

05A-2A_K06

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Lewicki, Jarosław Sułkowski
Prowadzący grup: Marek Lewicki, Jarosław Sułkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi aktów administracyjnych i pism procesowych w ogólnym

postępowaniu administracyjnym i postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz przedstawienie metodologii sporządzania aktów administracyjnych i pism procesowych w tych postępowaniach.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja i analiza spraw oraz techniki formułowania pism w postępowaniu

administracyjnym oraz sądowoadministracyjnym;

Warsztaty w grupach (przygotowanie projektu pisma z zakresu prawa administracyjnego i sądowoadministracyjnego);

Opracowanie i prezentacja sporządzonych pism w połączeniu z dyskusją;

Analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych przy wykorzystaniu aktywnych metod nauczania.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie polega na ocenie sporządzonych pism z każdego bloku (dr J. Sułkowski i dr M. Lewicki). Dodatkowym atutem jest aktywny udział w dyskusji dotyczącej oceny sporządzonych pism.

Ocenę z każdego bloku ustala się zgodnie z poniższymi progami procentowymi:

poniżej 51% - ocena niedostateczna

51% - 69% - ocena dostateczna

70% - 74% - ocena dostateczna plus

75% - 84% - ocena dobra

85% - 89% - ocena dobra plus

od 90% - ocena bardzo dobra


Ocenę z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych ze wskazanych wyżej bloków:

5.0 bardzo dobry (bdb) - wybitne osiągnięcia - wyniki z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów

4.5 dobry plus (db+) - powyżej średniego standardu - z pewnymi błędami

4.0 dobry (db) - generalnie solidna praca z zauważalnymi błędami

3.5 dostateczny plus (dst+) - zadowalający, ale ze znaczącymi brakami

3.0 dostateczny (dst) - praca spełnia minimalne kryteria

2.0 niedostateczny (ndst) - praca nie spełnia minimalnych kryteriów - punkty będzie, można przyznać, gdy student powtórzy całość materiału.

Szczegółowe treści kształcenia:

Treści programowe przedmiotu obejmują następujące zagadnienia:

- zasady (w tym językowe) formułowania pism, komparycja pisma, rodzaje pism w zależności od stadium postępowania; analiza akt oraz omówienie spraw, w których sporządzane będą pisma;

- wymogi formalne i metodologia sporządzania podań w ogólnym postępowaniu administracyjnym;

- elementy treści decyzji administracyjnej, postanowienia oraz innych pism organów administracji w ogólnym postępowaniu administracyjnym;

- wymogi formalne odwołania, zażalenia i innych pism procesowych uczestników postępowania administracyjnego oraz metodologia ich sporządzania;

- sporządzanie pełnomocnictwa procesowego;


Literatura:

Podczas zajęć studenci korzystają z aktów normatywnych regulujących zagadnienia objęte programem.

Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:

Akty normatywne regulujące zagadnienia objęte programem przedmiotu.

P. Gołaszewski, Sporządzanie środków zaskarżenia w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym. Komentarz. Wzory pism i kazus,

Warszawa 2020;

P. Drembkowski, Pisma, postanowienia, decyzje i odwołania z zakresu postępowania administracyjnego z objaśnieniami i płytą CD, Warszawa 2020.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Lewicki, Jarosław Sułkowski
Prowadzący grup: Marek Lewicki, Jarosław Sułkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi aktów administracyjnych i pism procesowych w ogólnym

postępowaniu administracyjnym i postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz przedstawienie metodologii sporządzania aktów administracyjnych i pism procesowych w tych postępowaniach.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja i analiza spraw oraz techniki formułowania pism w postępowaniu

administracyjnym oraz sądowoadministracyjnym;

Warsztaty w grupach (przygotowanie projektu pisma z zakresu prawa administracyjnego i sądowoadministracyjnego);

Opracowanie i prezentacja sporządzonych pism w połączeniu z dyskusją;

Analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych przy wykorzystaniu aktywnych metod nauczania.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie polega na ocenie sporządzonych pism z każdego bloku (dr J. Sułkowski i dr M. Lewicki). Dodatkowym atutem jest aktywny udział w dyskusji dotyczącej oceny sporządzonych pism.

Ocenę z każdego bloku ustala się zgodnie z poniższymi progami procentowymi:

poniżej 51% - ocena niedostateczna

51% - 69% - ocena dostateczna

70% - 74% - ocena dostateczna plus

75% - 84% - ocena dobra

85% - 89% - ocena dobra plus

od 90% - ocena bardzo dobra


Ocenę z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych ze wskazanych wyżej bloków:

5.0 bardzo dobry (bdb) - wybitne osiągnięcia - wyniki z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów

4.5 dobry plus (db+) - powyżej średniego standardu - z pewnymi błędami

4.0 dobry (db) - generalnie solidna praca z zauważalnymi błędami

3.5 dostateczny plus (dst+) - zadowalający, ale ze znaczącymi brakami

3.0 dostateczny (dst) - praca spełnia minimalne kryteria

2.0 niedostateczny (ndst) - praca nie spełnia minimalnych kryteriów - punkty będzie, można przyznać, gdy student powtórzy całość materiału.

Szczegółowe treści kształcenia:

Treści programowe przedmiotu obejmują następujące zagadnienia:

- zasady (w tym językowe) formułowania pism, komparycja pisma, rodzaje pism w zależności od stadium postępowania; analiza akt oraz omówienie spraw, w których sporządzane będą pisma;

- wymogi formalne i metodologia sporządzania podań w ogólnym postępowaniu administracyjnym;

- elementy treści decyzji administracyjnej, postanowienia oraz innych pism organów administracji w ogólnym postępowaniu administracyjnym;

- wymogi formalne odwołania, zażalenia i innych pism procesowych uczestników postępowania administracyjnego oraz metodologia ich sporządzania;

- sporządzanie pełnomocnictwa procesowego;


Literatura:

Podczas zajęć studenci korzystają z aktów normatywnych regulujących zagadnienia objęte programem.

Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:

Akty normatywne regulujące zagadnienia objęte programem przedmiotu.

P. Gołaszewski, Sporządzanie środków zaskarżenia w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym. Komentarz. Wzory pism i kazus,

Warszawa 2020;

P. Drembkowski, Pisma, postanowienia, decyzje i odwołania z zakresu postępowania administracyjnego z objaśnieniami i płytą CD, Warszawa 2020.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Lewicki, Joanna Mikołajczyk
Prowadzący grup: Marek Lewicki, Joanna Mikołajczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi aktów administracyjnych i pism procesowych w ogólnym

postępowaniu administracyjnym i postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz przedstawienie metodologii sporządzania aktów administracyjnych i pism procesowych w tych postępowaniach.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja i analiza spraw oraz techniki formułowania pism w postępowaniu

administracyjnym oraz sądowoadministracyjnym;

Warsztaty w grupach (przygotowanie projektu pisma z zakresu prawa administracyjnego i sądowoadministracyjnego);

Opracowanie i prezentacja sporządzonych pism w połączeniu z dyskusją;

Analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych przy wykorzystaniu aktywnych metod nauczania.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie polega na ocenie sporządzonych pism z każdego bloku (dr J. Mikołajczyk i dr M. Lewicki). Dodatkowym atutem jest aktywny udział w dyskusji dotyczącej oceny sporządzonych pism.

Ocenę z każdego bloku ustala się zgodnie z poniższymi progami procentowymi:

poniżej 51% - ocena niedostateczna

51% - 69% - ocena dostateczna

70% - 74% - ocena dostateczna plus

75% - 84% - ocena dobra

85% - 89% - ocena dobra plus

od 90% - ocena bardzo dobra


Ocenę z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych ze wskazanych wyżej bloków:

5.0 bardzo dobry (bdb) - wybitne osiągnięcia - wyniki z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów

4.5 dobry plus (db+) - powyżej średniego standardu - z pewnymi błędami

4.0 dobry (db) - generalnie solidna praca z zauważalnymi błędami

3.5 dostateczny plus (dst+) - zadowalający, ale ze znaczącymi brakami

3.0 dostateczny (dst) - praca spełnia minimalne kryteria

2.0 niedostateczny (ndst) - praca nie spełnia minimalnych kryteriów - punkty będzie, można przyznać, gdy student powtórzy całość materiału.

Szczegółowe treści kształcenia:

Treści programowe przedmiotu obejmują następujące zagadnienia:

- zasady (w tym językowe) formułowania pism, komparycja pisma, rodzaje pism w zależności od stadium postępowania; analiza akt oraz omówienie spraw, w których sporządzane będą pisma;

- wymogi formalne i metodologia sporządzania podań w ogólnym postępowaniu administracyjnym;

- elementy treści decyzji administracyjnej, postanowienia oraz innych pism organów administracji w ogólnym postępowaniu administracyjnym;

- wymogi formalne odwołania, zażalenia i innych pism procesowych uczestników postępowania administracyjnego oraz metodologia ich sporządzania;

- sporządzanie pełnomocnictwa procesowego;


Literatura:

Podczas zajęć studenci korzystają z aktów normatywnych regulujących zagadnienia objęte programem.

Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:

Akty normatywne regulujące zagadnienia objęte programem przedmiotu.

P. Gołaszewski, Sporządzanie środków zaskarżenia w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym. Komentarz. Wzory pism i kazus,

Warszawa 2020;

P. Drembkowski, Pisma, postanowienia, decyzje i odwołania z zakresu postępowania administracyjnego z objaśnieniami i płytą CD, Warszawa 2020.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Lewicki, Joanna Mikołajczyk
Prowadzący grup: Marek Lewicki, Joanna Mikołajczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi aktów administracyjnych i pism procesowych w ogólnym

postępowaniu administracyjnym i postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz przedstawienie metodologii sporządzania aktów administracyjnych i pism procesowych w tych postępowaniach.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja i analiza spraw oraz techniki formułowania pism w postępowaniu

administracyjnym oraz sądowoadministracyjnym;

Warsztaty w grupach (przygotowanie projektu pisma z zakresu prawa administracyjnego i sądowoadministracyjnego);

Opracowanie i prezentacja sporządzonych pism w połączeniu z dyskusją;

Analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych przy wykorzystaniu aktywnych metod nauczania.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie polega na ocenie sporządzonych pism z każdego bloku (dr J. Mikołajczyk i dr M. Lewicki). Dodatkowym atutem jest aktywny udział w dyskusji dotyczącej oceny sporządzonych pism.

Ocenę z każdego bloku ustala się zgodnie z poniższymi progami procentowymi:

poniżej 51% - ocena niedostateczna

51% - 69% - ocena dostateczna

70% - 74% - ocena dostateczna plus

75% - 84% - ocena dobra

85% - 89% - ocena dobra plus

od 90% - ocena bardzo dobra


Ocenę z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych ze wskazanych wyżej bloków:

5.0 bardzo dobry (bdb) - wybitne osiągnięcia - wyniki z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów

4.5 dobry plus (db+) - powyżej średniego standardu - z pewnymi błędami

4.0 dobry (db) - generalnie solidna praca z zauważalnymi błędami

3.5 dostateczny plus (dst+) - zadowalający, ale ze znaczącymi brakami

3.0 dostateczny (dst) - praca spełnia minimalne kryteria

2.0 niedostateczny (ndst) - praca nie spełnia minimalnych kryteriów - punkty będzie, można przyznać, gdy student powtórzy całość materiału.

Szczegółowe treści kształcenia:

Treści programowe przedmiotu obejmują następujące zagadnienia:

- zasady (w tym językowe) formułowania pism, komparycja pisma, rodzaje pism w zależności od stadium postępowania; analiza akt oraz omówienie spraw, w których sporządzane będą pisma;

- wymogi formalne i metodologia sporządzania podań w ogólnym postępowaniu administracyjnym;

- elementy treści decyzji administracyjnej, postanowienia oraz innych pism organów administracji w ogólnym postępowaniu administracyjnym;

- wymogi formalne odwołania, zażalenia i innych pism procesowych uczestników postępowania administracyjnego oraz metodologia ich sporządzania;

- sporządzanie pełnomocnictwa procesowego;


Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Lewicki, Jarosław Sułkowski
Prowadzący grup: Marek Lewicki, Jarosław Sułkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6