UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie strategiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-BMCH3C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie strategiczne
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

FBM

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw przedsiębiorczości, podstaw marketingu międzynarodowego, kluczowych pojęć ekonomicznych

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą, rolą i znaczeniem zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, omówienie wybranych metod oraz instrumentów formułowania, implementacji, kontroli i oceny strategii przedsiębiorstwa. Zajęcia są ukierunkowane na rozwój umiejętności strategicznego myślenia i działania w warunkach narastającej konkurencji.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po zakończeniu kursu Student będzie umiał:

- opisać koncepcje zarządzania strategicznego i przedstawić rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii (06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02);

- scharakteryzować zaawansowane metody i narzędzia analizy strategicznej (06FBM_2A_W07);

- omówić formy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw i strategie zarządzania międzynarodowego (06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W12);

- wyjaśnić rolę kulturowych uwarunkować w zakresie zarządzania strategicznego (06FBM_2A_W15).

UMIEJĘTNOŚCI

Po zakończeniu kursu Student będzie potrafił:

- identyfikować związki i zależności między przedsiębiorstwami w procesie ich umiędzynarodowienia (06FBM_2A_U01);

- wykorzystać różne metody analizy strategicznej do oceny zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym ze wskazaniem na ich konsekwencje (06FBM_2A_U02, 06FBM_2A_U04, 06FBM_2A_U09);

- zastosować znane procedury podejmowania strategicznych decyzji biznesowych i wskazywać konkretne rozwiązania dla zidentyfikowanych problemów decyzyjnych (06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U06, 06FBM_2A_U07, 06FBM_2A_U08);

- prezentować samodzielnie przygotowane materiały dotyczące formułowania i wdrażania strategii przez międzynarodowe przedsiębiorstwa (06FBM_2A_U12).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po zakończeniu kursu Student będzie:

- miał świadomość zdobytych umiejętności i potrzeby ciągłego ich doskonalenia (06FBM_2A_K01, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07);

- rozumiał zasady odpowiedzialnej i etycznej współpracy w grupie oraz swoją rolę jako członka zespołu projektowego (06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Prowadzący grup: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2


Wykład: 14h

Praca własna studenta w ramach wykładów:

a) praca bieżąca: 14h (studiowanie treści wykładów)

b) przygotowanie do zaliczenia: 28h (opracowanie wskazanych zagadnień)

Ćwiczenia: 14h

Praca własna studenta w ramach ćwiczeń:

a) praca bieżąca: 28h (przygotowanie do studiów przypadków)

b) przygotowanie do zaliczenia:14h (projekt zespołowy)


Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie projektu zespołowego (prezentacja) i aktywności na zajęciach (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest wymagana liczba obecności na zajęciach - dozwolona jest 1 nieobecność).

Projekt powinien zawierać:

-przedstawienie firmy,

-opis misji, celów i wartości,

-charakterystykę strategii rozwojowej firmy.

Projekt oceniany jest pod względem prawidłowości wykonania każdego z obowiązkowych jego elementów.

Aktywność na zajęciach, czyli udział w dyskusjach nad projektami i analizie wybranych przez prowadzącego zagadnień, których problematyka jest powiązana ściśle z tematami wykładów (case studies), podwyższa ocenę z własnego projektu.


Wykład: egzamin pisemny - test typu prawda/fałsz: 30 zdań (warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń).

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zdobycie co najmniej 50% sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się.

Punktacja:

<50% - 60%> sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się - 3

(60% - 70%> - 3+

(70% - 80%> - 4

(80% - 90%> - 4+

(90% - 100%> - 5


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z wykładu i ćwiczeń (wagi: 50/50).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ćwiczenia:

Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, tj. dyskusja nad projektami i analiza przypadków - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym), formułowania własnych opinii i pracy w grupie.


Wykład:

Ocena prawidłowości wskazania zdań prawdziwych i fałszywych (egzamin pisemny) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym (potrzeba ciągłego uczenia się).

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Rozwój zarządzania strategicznego w ujęciu retrospektywnym

Kluczowe koncepcje klasyczne

Ujęcie planistyczne (H. I. Ansoff)

Szkoła pozycyjna (M. E. Porter)

Teorie behawioralne (P. J. Idenburg)

Ujęcie zasobowe (Resourse Based View, Barney)

Kluczowe koncepcje współczesne

Podejście sieciowe – geneza i ewolucja

Koncepcja kluczowych kompetencji i strategicznych intencji (G. Hamel, C. Prahalad)

Koncepcje dostosowań – benchmarking, izomorfizm, orkiestracja

Podejścia dynamiczne – inkrementalizm, strategia emergentna, szkoła uczenia się


II. Zarządzanie strategiczne – wybrane modele analityczne

Identyfikacja ważnych strategicznie zasobów

Analiza strategiczna

Zaawansowana analiza PEST

Koncepcja zarządzania wiedzą – kapitał wiedzy organizacji

Systemowy charakter kapitału współczesnej organizacji

Warstwy kapitału przedsiębiorstwa – metody zarządzania i wyceny

Zdolność do kreacji wartości dodanej


III. Uwarunkowania współczesnego zarządzania strategicznego

Rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii

Teoria lokalizacji

Teoria internacjonalizacji

Teoria produkcji międzynarodowej

Teoria przepływu kapitału

Teorie zarządzania międzynarodowego


IV. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw – wyzwania dla zarządzania

Formy umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw

Kooperacja niekapitałowa i kapitałowa (joint venture)

Międzynarodowe alianse strategiczne

Fuzje i przejęcia międzynarodowe

Offshoring w biznesie międzynarodowym


Strategie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw

Model H. Perlmuttera

Model R. White‘a i T. Poyntera

Model M. Portera

Model C. Prahalada i Y. Doza

Model C. Bartletta i S. Ghoshala


V. Kulturowy wymiar zarządzania strategicznego

Kultura – ujęcie teoretyczne

Kultura narodowa a globalizacja

Komunikacja międzykulturowa

Klasyfikacje kultur narodowych

Wymiary kultury G. Hofstede‘a

Wymiary kultury według F. Trompenaarsa i Ch. Hampden-Turnera

Wymiary kultury w projekcie GLOBE

Wymiary kultury według R. Gestelanda


VI. Strategie zarządzania międzynarodowego

Podstawy teoretyczne

Budowa strategii międzynarodowej

Rodzaje strategii w zarządzaniu międzynarodowym

Relacje wewnątrzorganizacyjne

Specyfika strategii międzynarodowych korporacji transnarodowych

Organizowanie międzynarodowych operacji

Strategia a zarządzanie filiami zagranicznymi

Filary strategii liderów


VII. Implementacja wyzwań zarządzania strategicznego

Ewolucja struktur a wyzwania zarządzania strategicznego

Własność, nadzór korporacyjny i kontrola korporacyjna

Elastyczność i innowacyjność jako metakompetencje organizacji

Zarządzanie różnorodnością

Zarządzanie przez wartość

Strategiczna Karta Wyników

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) A. Sabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2019.

2) M. Rosińska-Bukowska, Global business networks, Wyd. UŁ, 2020.

3) R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020.

4) J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, Warszawa 2017.

5) Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012.

6) S.W. Floyd, H.D. Sherman, H.A. Sigismund, S. Teriesen, Zarządzanie strategiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

1) M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010.

2) M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007.

3) A.Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Network, innovation, and competence-based economy, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_II_2019.pdf

4) A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_I_2019.pdf

5) M. Przybyła (red.), Zarządzanie-kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, Wyd. AE, Wrocław 2007, https://dbc.wroc.pl/Content/3180/PDF/PN%2011.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Prowadzący grup: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2


Wykład: 14h

Praca własna studenta w ramach wykładów:

a) praca bieżąca: 14h (studiowanie treści wykładów)

b) przygotowanie do zaliczenia: 28h (opracowanie wskazanych zagadnień)

Ćwiczenia: 14h

Praca własna studenta w ramach ćwiczeń:

a) praca bieżąca: 28h (przygotowanie do studiów przypadków)

b) przygotowanie do zaliczenia:14h (projekt zespołowy)


Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie projektu zespołowego (prezentacja) i aktywności na zajęciach (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest wymagana liczba obecności na zajęciach - dozwolona jest 1 nieobecność).

Projekt powinien zawierać:

-przedstawienie firmy,

-opis misji, celów i wartości,

-charakterystykę strategii rozwojowej firmy.

Projekt oceniany jest pod względem prawidłowości wykonania każdego z obowiązkowych jego elementów.

Aktywność na zajęciach, czyli udział w dyskusjach nad projektami i analizie wybranych przez prowadzącego zagadnień, których problematyka jest powiązana ściśle z tematami wykładów (case studies), podwyższa ocenę z własnego projektu.


Wykład: egzamin pisemny - test typu prawda/fałsz: 30 zdań (warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń).

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zdobycie co najmniej 50% sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się.

Punktacja:

<50% - 60%> sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się - 3

(60% - 70%> - 3+

(70% - 80%> - 4

(80% - 90%> - 4+

(90% - 100%> - 5


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z wykładu i ćwiczeń (wagi: 50/50).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ćwiczenia:

Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, tj. dyskusja nad projektami i analiza przypadków - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym), formułowania własnych opinii i pracy w grupie.


Ocena prawidłowości wskazania zdań prawdziwych i fałszywych (egzamin pisemny) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym (potrzeba ciągłego uczenia się).

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Rozwój zarządzania strategicznego w ujęciu retrospektywnym

Kluczowe koncepcje klasyczne

Ujęcie planistyczne (H. I. Ansoff)

Szkoła pozycyjna (M. E. Porter)

Teorie behawioralne (P. J. Idenburg)

Ujęcie zasobowe (Resourse Based View, Barney)

Kluczowe koncepcje współczesne

Podejście sieciowe – geneza i ewolucja

Koncepcja kluczowych kompetencji i strategicznych intencji (G. Hamel, C. Prahalad)

Koncepcje dostosowań – benchmarking, izomorfizm, orkiestracja

Podejścia dynamiczne – inkrementalizm, strategia emergentna, szkoła uczenia się


II. Zarządzanie strategiczne – wybrane modele analityczne

Identyfikacja ważnych strategicznie zasobów

Analiza strategiczna

Zaawansowana analiza PEST

Koncepcja zarządzania wiedzą – kapitał wiedzy organizacji

Systemowy charakter kapitału współczesnej organizacji

Warstwy kapitału przedsiębiorstwa – metody zarządzania i wyceny

Zdolność do kreacji wartości dodanej


III. Uwarunkowania współczesnego zarządzania strategicznego

Rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii

Teoria lokalizacji

Teoria internacjonalizacji

Teoria produkcji międzynarodowej

Teoria przepływu kapitału

Teorie zarządzania międzynarodowego


IV. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw – wyzwania dla zarządzania

Formy umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw

Kooperacja niekapitałowa i kapitałowa (joint venture)

Międzynarodowe alianse strategiczne

Fuzje i przejęcia międzynarodowe

Offshoring w biznesie międzynarodowym


Strategie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw

Model H. Perlmuttera

Model R. White‘a i T. Poyntera

Model M. Portera

Model C. Prahalada i Y. Doza

Model C. Bartletta i S. Ghoshala


V. Kulturowy wymiar zarządzania strategicznego

Kultura – ujęcie teoretyczne

Kultura narodowa a globalizacja

Komunikacja międzykulturowa

Klasyfikacje kultur narodowych

Wymiary kultury G. Hofstede‘a

Wymiary kultury według F. Trompenaarsa i Ch. Hampden-Turnera

Wymiary kultury w projekcie GLOBE

Wymiary kultury według R. Gestelanda


VI. Strategie zarządzania międzynarodowego

Podstawy teoretyczne

Budowa strategii międzynarodowej

Rodzaje strategii w zarządzaniu międzynarodowym

Relacje wewnątrzorganizacyjne

Specyfika strategii międzynarodowych korporacji transnarodowych

Organizowanie międzynarodowych operacji

Strategia a zarządzanie filiami zagranicznymi

Filary strategii liderów


VII. Implementacja wyzwań zarządzania strategicznego

Ewolucja struktur a wyzwania zarządzania strategicznego

Własność, nadzór korporacyjny i kontrola korporacyjna

Elastyczność i innowacyjność jako metakompetencje organizacji

Zarządzanie różnorodnością

Zarządzanie przez wartość

Strategiczna Karta Wyników

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) A. Sabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2019.

2) M. Rosińska-Bukowska, Global business networks, Wyd. UŁ, 2020.

3) R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020.

4) J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, Warszawa 2017.

5) Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012.

6) S.W. Floyd, H.D. Sherman, H.A. Sigismund, S. Teriesen, Zarządzanie strategiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

1) M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010.

2) M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007.

3) A.Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Network, innovation, and competence-based economy, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_II_2019.pdf

4) A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_I_2019.pdf

5) M. Przybyła (red.), Zarządzanie-kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, Wyd. AE, Wrocław 2007, https://dbc.wroc.pl/Content/3180/PDF/PN%2011.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Prowadzący grup: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2


Wykład: 14h

Praca własna studenta w ramach wykładów:

a) praca bieżąca: 14h (studiowanie treści wykładów)

b) przygotowanie do zaliczenia: 28h (opracowanie wskazanych zagadnień)

Ćwiczenia: 14h

Praca własna studenta w ramach ćwiczeń:

a) praca bieżąca: 28h (przygotowanie do studiów przypadków)

b) przygotowanie do zaliczenia:14h (projekt zespołowy)


Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie projektu zespołowego (prezentacja) i aktywności na zajęciach (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest wymagana liczba obecności na zajęciach - dozwolona jest 1 nieobecność).

Projekt powinien zawierać:

-przedstawienie firmy,

-opis misji, celów i wartości,

-charakterystykę strategii rozwojowej firmy.

Projekt oceniany jest pod względem prawidłowości wykonania każdego z obowiązkowych jego elementów.

Aktywność na zajęciach, czyli udział w dyskusjach nad projektami i analizie wybranych przez prowadzącego zagadnień, których problematyka jest powiązana ściśle z tematami wykładów (case studies), podwyższa ocenę z własnego projektu.


Wykład: egzamin pisemny - test typu prawda/fałsz: 30 zdań (warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń).

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zdobycie co najmniej 50% sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się.

Punktacja:

<50% - 60%> sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się - 3

(60% - 70%> - 3+

(70% - 80%> - 4

(80% - 90%> - 4+

(90% - 100%> - 5


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z wykładu i ćwiczeń (wagi: 50/50).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ćwiczenia:

Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, tj. dyskusja nad projektami i analiza przypadków - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym), formułowania własnych opinii i pracy w grupie.


Ocena prawidłowości wskazania zdań prawdziwych i fałszywych (egzamin pisemny) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym (potrzeba ciągłego uczenia się).

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Rozwój zarządzania strategicznego w ujęciu retrospektywnym

Kluczowe koncepcje klasyczne

Ujęcie planistyczne (H. I. Ansoff)

Szkoła pozycyjna (M. E. Porter)

Teorie behawioralne (P. J. Idenburg)

Ujęcie zasobowe (Resourse Based View, Barney)

Kluczowe koncepcje współczesne

Podejście sieciowe – geneza i ewolucja

Koncepcja kluczowych kompetencji i strategicznych intencji (G. Hamel, C. Prahalad)

Koncepcje dostosowań – benchmarking, izomorfizm, orkiestracja

Podejścia dynamiczne – inkrementalizm, strategia emergentna, szkoła uczenia się


II. Zarządzanie strategiczne – wybrane modele analityczne

Identyfikacja ważnych strategicznie zasobów

Analiza strategiczna

Zaawansowana analiza PEST

Koncepcja zarządzania wiedzą – kapitał wiedzy organizacji

Systemowy charakter kapitału współczesnej organizacji

Warstwy kapitału przedsiębiorstwa – metody zarządzania i wyceny

Zdolność do kreacji wartości dodanej


III. Uwarunkowania współczesnego zarządzania strategicznego

Rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii

Teoria lokalizacji

Teoria internacjonalizacji

Teoria produkcji międzynarodowej

Teoria przepływu kapitału

Teorie zarządzania międzynarodowego


IV. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw – wyzwania dla zarządzania

Formy umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw

Kooperacja niekapitałowa i kapitałowa (joint venture)

Międzynarodowe alianse strategiczne

Fuzje i przejęcia międzynarodowe

Offshoring w biznesie międzynarodowym


Strategie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw

Model H. Perlmuttera

Model R. White‘a i T. Poyntera

Model M. Portera

Model C. Prahalada i Y. Doza

Model C. Bartletta i S. Ghoshala


V. Kulturowy wymiar zarządzania strategicznego

Kultura – ujęcie teoretyczne

Kultura narodowa a globalizacja

Komunikacja międzykulturowa

Klasyfikacje kultur narodowych

Wymiary kultury G. Hofstede‘a

Wymiary kultury według F. Trompenaarsa i Ch. Hampden-Turnera

Wymiary kultury w projekcie GLOBE

Wymiary kultury według R. Gestelanda


VI. Strategie zarządzania międzynarodowego

Podstawy teoretyczne

Budowa strategii międzynarodowej

Rodzaje strategii w zarządzaniu międzynarodowym

Relacje wewnątrzorganizacyjne

Specyfika strategii międzynarodowych korporacji transnarodowych

Organizowanie międzynarodowych operacji

Strategia a zarządzanie filiami zagranicznymi

Filary strategii liderów


VII. Implementacja wyzwań zarządzania strategicznego

Ewolucja struktur a wyzwania zarządzania strategicznego

Własność, nadzór korporacyjny i kontrola korporacyjna

Elastyczność i innowacyjność jako metakompetencje organizacji

Zarządzanie różnorodnością

Zarządzanie przez wartość

Strategiczna Karta Wyników

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) A. Sabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2019.

2) M. Rosińska-Bukowska, Global business networks, Wyd. UŁ, 2020.

3) R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020.

4) J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, Warszawa 2017.

5) Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012.

6) S.W. Floyd, H.D. Sherman, H.A. Sigismund, S. Teriesen, Zarządzanie strategiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

1) M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010.

2) M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007.

3) A.Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Network, innovation, and competence-based economy, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_II_2019.pdf

4) A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_I_2019.pdf

5) M. Przybyła (red.), Zarządzanie-kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, Wyd. AE, Wrocław 2007, https://dbc.wroc.pl/Content/3180/PDF/PN%2011.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Prowadzący grup: Agnieszka Matuszewska-Pierzynka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2


Wykład: 15h

Praca własna studenta w ramach wykładów:

a) praca bieżąca: 15h (studiowanie treści wykładów)

b) przygotowanie do zaliczenia: 30h (opracowanie wskazanych zagadnień)

Ćwiczenia: 15h

Praca własna studenta w ramach ćwiczeń:

a) praca bieżąca: 30h (przygotowanie do studiów przypadków)

b) przygotowanie do zaliczenia:15h (projekt zespołowy)


Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie projektu zespołowego (prezentacja) i aktywności na zajęciach (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest wymagana liczba obecności na zajęciach - dozwolona jest 1 nieobecność).

Projekt powinien zawierać:

-przedstawienie firmy,

-opis misji, celów i wartości,

-charakterystykę strategii rozwojowej firmy.

Projekt oceniany jest pod względem prawidłowości wykonania każdego z obowiązkowych jego elementów.

Aktywność na zajęciach, czyli udział w dyskusjach nad projektami i analizie wybranych przez prowadzącego zagadnień, których problematyka jest powiązana ściśle z tematami wykładów (case studies), podwyższa ocenę z własnego projektu.


Wykład: egzamin ustny (3 pytania) dla studentów, którzy z ćwiczeń uzyskali ocenę niższą niż 4 (dobry) (warunkiem przystąpienia do egzaminu ustanego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń).

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest udzielenie poprawnej odpowiedzi na co najmniej jedno pytanie.


Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z wykładu i ćwiczeń (wagi: 50/50).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ćwiczenia:

Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, tj. dyskusja nad projektami i analiza przypadków - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym), formułowania własnych opinii i pracy w grupie.


Wykład:

Egzamin ustny - ocena prawidłowości odpowiedzi na pytania - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym (potrzeba ciągłego uczenia się).

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Rozwój zarządzania strategicznego w ujęciu retrospektywnym

Kluczowe koncepcje klasyczne

Ujęcie planistyczne (H. I. Ansoff)

Szkoła pozycyjna (M. E. Porter)

Teorie behawioralne (P. J. Idenburg)

Ujęcie zasobowe (Resourse Based View, Barney)

Kluczowe koncepcje współczesne

Podejście sieciowe – geneza i ewolucja

Koncepcja kluczowych kompetencji i strategicznych intencji (G. Hamel, C. Prahalad)

Koncepcje dostosowań – benchmarking, izomorfizm, orkiestracja

Podejścia dynamiczne – inkrementalizm, strategia emergentna, szkoła uczenia się


II. Zarządzanie strategiczne – wybrane modele analityczne

Identyfikacja ważnych strategicznie zasobów

Analiza strategiczna

Zaawansowana analiza PEST

Koncepcja zarządzania wiedzą – kapitał wiedzy organizacji

Systemowy charakter kapitału współczesnej organizacji

Warstwy kapitału przedsiębiorstwa – metody zarządzania i wyceny

Zdolność do kreacji wartości dodanej


III. Uwarunkowania współczesnego zarządzania strategicznego

Rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii

Teoria lokalizacji

Teoria internacjonalizacji

Teoria produkcji międzynarodowej

Teoria przepływu kapitału

Teorie zarządzania międzynarodowego


IV. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw – wyzwania dla zarządzania

Formy umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw

Kooperacja niekapitałowa i kapitałowa (joint venture)

Międzynarodowe alianse strategiczne

Fuzje i przejęcia międzynarodowe

Offshoring w biznesie międzynarodowym


Strategie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw

Model H. Perlmuttera

Model R. White‘a i T. Poyntera

Model M. Portera

Model C. Prahalada i Y. Doza

Model C. Bartletta i S. Ghoshala


V. Kulturowy wymiar zarządzania strategicznego

Kultura – ujęcie teoretyczne

Kultura narodowa a globalizacja

Komunikacja międzykulturowa

Klasyfikacje kultur narodowych

Wymiary kultury G. Hofstede‘a

Wymiary kultury według F. Trompenaarsa i Ch. Hampden-Turnera

Wymiary kultury w projekcie GLOBE

Wymiary kultury według R. Gestelanda


VI. Strategie zarządzania międzynarodowego

Podstawy teoretyczne

Budowa strategii międzynarodowej

Rodzaje strategii w zarządzaniu międzynarodowym

Relacje wewnątrzorganizacyjne

Specyfika strategii międzynarodowych korporacji transnarodowych

Organizowanie międzynarodowych operacji

Strategia a zarządzanie filiami zagranicznymi

Filary strategii liderów


VII. Implementacja wyzwań zarządzania strategicznego

Ewolucja struktur a wyzwania zarządzania strategicznego

Własność, nadzór korporacyjny i kontrola korporacyjna

Elastyczność i innowacyjność jako metakompetencje organizacji

Zarządzanie różnorodnością

Zarządzanie przez wartość

Strategiczna Karta Wyników

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) A. Sabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2019.

2) M. Rosińska-Bukowska, Global business networks, Wyd. UŁ, 2020.

3) R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020.

4) J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, Warszawa 2017.

5) Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012.

6) S.W. Floyd, H.D. Sherman, H.A. Sigismund, S. Teriesen, Zarządzanie strategiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

1) M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010.

2) M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007.

3) A.Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Network, innovation, and competence-based economy, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_II_2019.pdf

4) A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_I_2019.pdf

5) M. Przybyła (red.), Zarządzanie-kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, Wyd. AE, Wrocław 2007, https://dbc.wroc.pl/Content/3180/PDF/PN%2011.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Karolina Anielak-Sobczak, Agnieszka Matuszewska-Pierzynka, Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nakład pracy: 4 ECTS = 120h

30 h wykład

30 h ćwiczenia

60 h praca własna

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi.


Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach.

Sposoby i kryteria oceniania:

WYKŁAD 70% Projekt + Egzamin


ĆWICZENIA 30%

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Rozwój zarządzania strategicznego w ujęciu retrospektywnym

Kluczowe koncepcje klasyczne

Ujęcie planistyczne (H. I. Ansoff)

Szkoła pozycyjna (M. E. Porter)

Teorie behawioralne (P. J. Idenburg)

Ujęcie zasobowe (Resourse Based View, Barney)

Kluczowe koncepcje współczesne

Podejście sieciowe – geneza i ewolucja

Koncepcja kluczowych kompetencji i strategicznych intencji (G. Hamel, C. Prahalad)

Koncepcje dostosowań – benchmarking, izomorfizm, orkiestracja

Podejścia dynamiczne – inkrementalizm, strategia emergentna, szkoła uczenia się


II. Zarządzanie strategiczne – wybrane modele analityczne

Identyfikacja ważnych strategicznie zasobów

Analiza strategiczna

Zaawansowana analiza PEST

Koncepcja zarządzania wiedzą – kapitał wiedzy organizacji

Systemowy charakter kapitału współczesnej organizacji

Warstwy kapitału przedsiębiorstwa – metody zarządzania i wyceny

Zdolność do kreacji wartości dodanej


III. Uwarunkowania współczesnego zarządzania strategicznego

Rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii

Teoria lokalizacji

Teoria internacjonalizacji

Teoria produkcji międzynarodowej

Teoria przepływu kapitału

Teorie zarządzania międzynarodowego


IV. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw – wyzwania dla zarządzania

Formy umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw

Kooperacja niekapitałowa i kapitałowa (joint venture)

Międzynarodowe alianse strategiczne

Fuzje i przejęcia międzynarodowe

Offshoring w biznesie międzynarodowym


Strategie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw

Model H. Perlmuttera

Model R. White‘a i T. Poyntera

Model M. Portera

Model C. Prahalada i Y. Doza

Model C. Bartletta i S. Ghoshala


V. Kulturowy wymiar zarządzania strategicznego

Kultura – ujęcie teoretyczne

Kultura narodowa a globalizacja

Komunikacja międzykulturowa

Klasyfikacje kultur narodowych

Wymiary kultury G. Hofstede‘a

Wymiary kultury według F. Trompenaarsa i Ch. Hampden-Turnera

Wymiary kultury w projekcie GLOBE

Wymiary kultury według R. Gestelanda


VI. Strategie zarządzania międzynarodowego

Podstawy teoretyczne

Budowa strategii międzynarodowej

Rodzaje strategii w zarządzaniu międzynarodowym

Relacje wewnątrzorganizacyjne

Specyfika strategii międzynarodowych korporacji transnarodowych

Organizowanie międzynarodowych operacji

Strategia a zarządzanie filiami zagranicznymi

Filary strategii liderów


VII. Implementacja wyzwań zarządzania strategicznego

Ewolucja struktur a wyzwania zarządzania strategicznego

Własność, nadzór korporacyjny i kontrola korporacyjna

Elastyczność i innowacyjność jako metakompetencje organizacji

Zarządzanie różnorodnością

Zarządzanie przez wartość

Strategiczna Karta Wyników


Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Sabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2019.

M. Rosińska-Bukowska, Global business networks, Wyd. UŁ, 2020.

R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020.

J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, Warszawa 2017.

Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012.

S.W. Floyd, H.D. Sherman, H.A. Sigismund, S. Teriesen, Zarządzanie strategiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010.

M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007.

A.Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Network, innovation, and competence-based economy, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_II_2019.pdf

A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019,

https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_I_2019.pdf

M. Przybyła (red.), Zarządzanie-kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, Wyd. AE, Wrocław 2007, https://dbc.wroc.pl/Content/3180/PDF/PN%2011.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6