Zarządzanie strategiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-BMCH3C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie strategiczne |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | FBM |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw przedsiębiorczości, podstaw marketingu międzynarodowego, kluczowych pojęć ekonomicznych |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą, rolą i znaczeniem zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, omówienie wybranych metod oraz instrumentów formułowania, implementacji, kontroli i oceny strategii przedsiębiorstwa. Zajęcia są ukierunkowane na rozwój umiejętności strategicznego myślenia i działania w warunkach narastającej konkurencji. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po zakończeniu kursu Student będzie umiał: - opisać koncepcje zarządzania strategicznego i przedstawić rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii (06FBM_2A_W01, 06FBM_2A_W02); - scharakteryzować zaawansowane metody i narzędzia analizy strategicznej (06FBM_2A_W07); - omówić formy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw i strategie zarządzania międzynarodowego (06FBM_2A_W09, 06FBM_2A_W12); - wyjaśnić rolę kulturowych uwarunkować w zakresie zarządzania strategicznego (06FBM_2A_W15). UMIEJĘTNOŚCI Po zakończeniu kursu Student będzie potrafił: - identyfikować związki i zależności między przedsiębiorstwami w procesie ich umiędzynarodowienia (06FBM_2A_U01); - wykorzystać różne metody analizy strategicznej do oceny zjawisk zachodzących w biznesie międzynarodowym ze wskazaniem na ich konsekwencje (06FBM_2A_U02, 06FBM_2A_U04, 06FBM_2A_U09); - zastosować znane procedury podejmowania strategicznych decyzji biznesowych i wskazywać konkretne rozwiązania dla zidentyfikowanych problemów decyzyjnych (06FBM_2A_U05, 06FBM_2A_U06, 06FBM_2A_U07, 06FBM_2A_U08); - prezentować samodzielnie przygotowane materiały dotyczące formułowania i wdrażania strategii przez międzynarodowe przedsiębiorstwa (06FBM_2A_U12). KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po zakończeniu kursu Student będzie: - miał świadomość zdobytych umiejętności i potrzeby ciągłego ich doskonalenia (06FBM_2A_K01, 06FBM_2A_K06, 06FBM_2A_K07); - rozumiał zasady odpowiedzialnej i etycznej współpracy w grupie oraz swoją rolę jako członka zespołu projektowego (06FBM_2A_K02, 06FBM_2A_K04, 06FBM_2A_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Matuszewska-Pierzynka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Matuszewska-Pierzynka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2 Wykład: 14h Praca własna studenta w ramach wykładów: a) praca bieżąca: 14h (studiowanie treści wykładów) b) przygotowanie do zaliczenia: 28h (opracowanie wskazanych zagadnień) Ćwiczenia: 14h Praca własna studenta w ramach ćwiczeń: a) praca bieżąca: 28h (przygotowanie do studiów przypadków) b) przygotowanie do zaliczenia:14h (projekt zespołowy) Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi. Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie projektu zespołowego (prezentacja) i aktywności na zajęciach (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest wymagana liczba obecności na zajęciach - dozwolona jest 1 nieobecność). Projekt powinien zawierać: -przedstawienie firmy, -opis misji, celów i wartości, -charakterystykę strategii rozwojowej firmy. Projekt oceniany jest pod względem prawidłowości wykonania każdego z obowiązkowych jego elementów. Aktywność na zajęciach, czyli udział w dyskusjach nad projektami i analizie wybranych przez prowadzącego zagadnień, których problematyka jest powiązana ściśle z tematami wykładów (case studies), podwyższa ocenę z własnego projektu. Wykład: egzamin pisemny - test typu prawda/fałsz: 30 zdań (warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zdobycie co najmniej 50% sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się. Punktacja: <50% - 60%> sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się - 3 (60% - 70%> - 3+ (70% - 80%> - 4 (80% - 90%> - 4+ (90% - 100%> - 5 Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z wykładu i ćwiczeń (wagi: 50/50). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ćwiczenia: Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, tj. dyskusja nad projektami i analiza przypadków - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym), formułowania własnych opinii i pracy w grupie. Wykład: Ocena prawidłowości wskazania zdań prawdziwych i fałszywych (egzamin pisemny) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym (potrzeba ciągłego uczenia się). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Rozwój zarządzania strategicznego w ujęciu retrospektywnym Kluczowe koncepcje klasyczne Ujęcie planistyczne (H. I. Ansoff) Szkoła pozycyjna (M. E. Porter) Teorie behawioralne (P. J. Idenburg) Ujęcie zasobowe (Resourse Based View, Barney) Kluczowe koncepcje współczesne Podejście sieciowe – geneza i ewolucja Koncepcja kluczowych kompetencji i strategicznych intencji (G. Hamel, C. Prahalad) Koncepcje dostosowań – benchmarking, izomorfizm, orkiestracja Podejścia dynamiczne – inkrementalizm, strategia emergentna, szkoła uczenia się II. Zarządzanie strategiczne – wybrane modele analityczne Identyfikacja ważnych strategicznie zasobów Analiza strategiczna Zaawansowana analiza PEST Koncepcja zarządzania wiedzą – kapitał wiedzy organizacji Systemowy charakter kapitału współczesnej organizacji Warstwy kapitału przedsiębiorstwa – metody zarządzania i wyceny Zdolność do kreacji wartości dodanej III. Uwarunkowania współczesnego zarządzania strategicznego Rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii Teoria lokalizacji Teoria internacjonalizacji Teoria produkcji międzynarodowej Teoria przepływu kapitału Teorie zarządzania międzynarodowego IV. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw – wyzwania dla zarządzania Formy umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw Kooperacja niekapitałowa i kapitałowa (joint venture) Międzynarodowe alianse strategiczne Fuzje i przejęcia międzynarodowe Offshoring w biznesie międzynarodowym Strategie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw Model H. Perlmuttera Model R. White‘a i T. Poyntera Model M. Portera Model C. Prahalada i Y. Doza Model C. Bartletta i S. Ghoshala V. Kulturowy wymiar zarządzania strategicznego Kultura – ujęcie teoretyczne Kultura narodowa a globalizacja Komunikacja międzykulturowa Klasyfikacje kultur narodowych Wymiary kultury G. Hofstede‘a Wymiary kultury według F. Trompenaarsa i Ch. Hampden-Turnera Wymiary kultury w projekcie GLOBE Wymiary kultury według R. Gestelanda VI. Strategie zarządzania międzynarodowego Podstawy teoretyczne Budowa strategii międzynarodowej Rodzaje strategii w zarządzaniu międzynarodowym Relacje wewnątrzorganizacyjne Specyfika strategii międzynarodowych korporacji transnarodowych Organizowanie międzynarodowych operacji Strategia a zarządzanie filiami zagranicznymi Filary strategii liderów VII. Implementacja wyzwań zarządzania strategicznego Ewolucja struktur a wyzwania zarządzania strategicznego Własność, nadzór korporacyjny i kontrola korporacyjna Elastyczność i innowacyjność jako metakompetencje organizacji Zarządzanie różnorodnością Zarządzanie przez wartość Strategiczna Karta Wyników |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) A. Sabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2019. 2) M. Rosińska-Bukowska, Global business networks, Wyd. UŁ, 2020. 3) R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020. 4) J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, Warszawa 2017. 5) Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012. 6) S.W. Floyd, H.D. Sherman, H.A. Sigismund, S. Teriesen, Zarządzanie strategiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 1) M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010. 2) M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007. 3) A.Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Network, innovation, and competence-based economy, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_II_2019.pdf 4) A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_I_2019.pdf 5) M. Przybyła (red.), Zarządzanie-kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, Wyd. AE, Wrocław 2007, https://dbc.wroc.pl/Content/3180/PDF/PN%2011.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Matuszewska-Pierzynka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Matuszewska-Pierzynka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2 Wykład: 14h Praca własna studenta w ramach wykładów: a) praca bieżąca: 14h (studiowanie treści wykładów) b) przygotowanie do zaliczenia: 28h (opracowanie wskazanych zagadnień) Ćwiczenia: 14h Praca własna studenta w ramach ćwiczeń: a) praca bieżąca: 28h (przygotowanie do studiów przypadków) b) przygotowanie do zaliczenia:14h (projekt zespołowy) Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi. Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie projektu zespołowego (prezentacja) i aktywności na zajęciach (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest wymagana liczba obecności na zajęciach - dozwolona jest 1 nieobecność). Projekt powinien zawierać: -przedstawienie firmy, -opis misji, celów i wartości, -charakterystykę strategii rozwojowej firmy. Projekt oceniany jest pod względem prawidłowości wykonania każdego z obowiązkowych jego elementów. Aktywność na zajęciach, czyli udział w dyskusjach nad projektami i analizie wybranych przez prowadzącego zagadnień, których problematyka jest powiązana ściśle z tematami wykładów (case studies), podwyższa ocenę z własnego projektu. Wykład: egzamin pisemny - test typu prawda/fałsz: 30 zdań (warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zdobycie co najmniej 50% sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się. Punktacja: <50% - 60%> sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się - 3 (60% - 70%> - 3+ (70% - 80%> - 4 (80% - 90%> - 4+ (90% - 100%> - 5 Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z wykładu i ćwiczeń (wagi: 50/50). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ćwiczenia: Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, tj. dyskusja nad projektami i analiza przypadków - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym), formułowania własnych opinii i pracy w grupie. Ocena prawidłowości wskazania zdań prawdziwych i fałszywych (egzamin pisemny) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym (potrzeba ciągłego uczenia się). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Rozwój zarządzania strategicznego w ujęciu retrospektywnym Kluczowe koncepcje klasyczne Ujęcie planistyczne (H. I. Ansoff) Szkoła pozycyjna (M. E. Porter) Teorie behawioralne (P. J. Idenburg) Ujęcie zasobowe (Resourse Based View, Barney) Kluczowe koncepcje współczesne Podejście sieciowe – geneza i ewolucja Koncepcja kluczowych kompetencji i strategicznych intencji (G. Hamel, C. Prahalad) Koncepcje dostosowań – benchmarking, izomorfizm, orkiestracja Podejścia dynamiczne – inkrementalizm, strategia emergentna, szkoła uczenia się II. Zarządzanie strategiczne – wybrane modele analityczne Identyfikacja ważnych strategicznie zasobów Analiza strategiczna Zaawansowana analiza PEST Koncepcja zarządzania wiedzą – kapitał wiedzy organizacji Systemowy charakter kapitału współczesnej organizacji Warstwy kapitału przedsiębiorstwa – metody zarządzania i wyceny Zdolność do kreacji wartości dodanej III. Uwarunkowania współczesnego zarządzania strategicznego Rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii Teoria lokalizacji Teoria internacjonalizacji Teoria produkcji międzynarodowej Teoria przepływu kapitału Teorie zarządzania międzynarodowego IV. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw – wyzwania dla zarządzania Formy umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw Kooperacja niekapitałowa i kapitałowa (joint venture) Międzynarodowe alianse strategiczne Fuzje i przejęcia międzynarodowe Offshoring w biznesie międzynarodowym Strategie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw Model H. Perlmuttera Model R. White‘a i T. Poyntera Model M. Portera Model C. Prahalada i Y. Doza Model C. Bartletta i S. Ghoshala V. Kulturowy wymiar zarządzania strategicznego Kultura – ujęcie teoretyczne Kultura narodowa a globalizacja Komunikacja międzykulturowa Klasyfikacje kultur narodowych Wymiary kultury G. Hofstede‘a Wymiary kultury według F. Trompenaarsa i Ch. Hampden-Turnera Wymiary kultury w projekcie GLOBE Wymiary kultury według R. Gestelanda VI. Strategie zarządzania międzynarodowego Podstawy teoretyczne Budowa strategii międzynarodowej Rodzaje strategii w zarządzaniu międzynarodowym Relacje wewnątrzorganizacyjne Specyfika strategii międzynarodowych korporacji transnarodowych Organizowanie międzynarodowych operacji Strategia a zarządzanie filiami zagranicznymi Filary strategii liderów VII. Implementacja wyzwań zarządzania strategicznego Ewolucja struktur a wyzwania zarządzania strategicznego Własność, nadzór korporacyjny i kontrola korporacyjna Elastyczność i innowacyjność jako metakompetencje organizacji Zarządzanie różnorodnością Zarządzanie przez wartość Strategiczna Karta Wyników |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) A. Sabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2019. 2) M. Rosińska-Bukowska, Global business networks, Wyd. UŁ, 2020. 3) R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020. 4) J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, Warszawa 2017. 5) Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012. 6) S.W. Floyd, H.D. Sherman, H.A. Sigismund, S. Teriesen, Zarządzanie strategiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 1) M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010. 2) M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007. 3) A.Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Network, innovation, and competence-based economy, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_II_2019.pdf 4) A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_I_2019.pdf 5) M. Przybyła (red.), Zarządzanie-kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, Wyd. AE, Wrocław 2007, https://dbc.wroc.pl/Content/3180/PDF/PN%2011.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Matuszewska-Pierzynka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Matuszewska-Pierzynka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2 Wykład: 14h Praca własna studenta w ramach wykładów: a) praca bieżąca: 14h (studiowanie treści wykładów) b) przygotowanie do zaliczenia: 28h (opracowanie wskazanych zagadnień) Ćwiczenia: 14h Praca własna studenta w ramach ćwiczeń: a) praca bieżąca: 28h (przygotowanie do studiów przypadków) b) przygotowanie do zaliczenia:14h (projekt zespołowy) Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi. Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie projektu zespołowego (prezentacja) i aktywności na zajęciach (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest wymagana liczba obecności na zajęciach - dozwolona jest 1 nieobecność). Projekt powinien zawierać: -przedstawienie firmy, -opis misji, celów i wartości, -charakterystykę strategii rozwojowej firmy. Projekt oceniany jest pod względem prawidłowości wykonania każdego z obowiązkowych jego elementów. Aktywność na zajęciach, czyli udział w dyskusjach nad projektami i analizie wybranych przez prowadzącego zagadnień, których problematyka jest powiązana ściśle z tematami wykładów (case studies), podwyższa ocenę z własnego projektu. Wykład: egzamin pisemny - test typu prawda/fałsz: 30 zdań (warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zdobycie co najmniej 50% sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się. Punktacja: <50% - 60%> sumy punktów oceniających stopień osiągnięcia efektów uczenia się - 3 (60% - 70%> - 3+ (70% - 80%> - 4 (80% - 90%> - 4+ (90% - 100%> - 5 Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z wykładu i ćwiczeń (wagi: 50/50). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ćwiczenia: Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, tj. dyskusja nad projektami i analiza przypadków - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym), formułowania własnych opinii i pracy w grupie. Ocena prawidłowości wskazania zdań prawdziwych i fałszywych (egzamin pisemny) - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym (potrzeba ciągłego uczenia się). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Rozwój zarządzania strategicznego w ujęciu retrospektywnym Kluczowe koncepcje klasyczne Ujęcie planistyczne (H. I. Ansoff) Szkoła pozycyjna (M. E. Porter) Teorie behawioralne (P. J. Idenburg) Ujęcie zasobowe (Resourse Based View, Barney) Kluczowe koncepcje współczesne Podejście sieciowe – geneza i ewolucja Koncepcja kluczowych kompetencji i strategicznych intencji (G. Hamel, C. Prahalad) Koncepcje dostosowań – benchmarking, izomorfizm, orkiestracja Podejścia dynamiczne – inkrementalizm, strategia emergentna, szkoła uczenia się II. Zarządzanie strategiczne – wybrane modele analityczne Identyfikacja ważnych strategicznie zasobów Analiza strategiczna Zaawansowana analiza PEST Koncepcja zarządzania wiedzą – kapitał wiedzy organizacji Systemowy charakter kapitału współczesnej organizacji Warstwy kapitału przedsiębiorstwa – metody zarządzania i wyceny Zdolność do kreacji wartości dodanej III. Uwarunkowania współczesnego zarządzania strategicznego Rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii Teoria lokalizacji Teoria internacjonalizacji Teoria produkcji międzynarodowej Teoria przepływu kapitału Teorie zarządzania międzynarodowego IV. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw – wyzwania dla zarządzania Formy umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw Kooperacja niekapitałowa i kapitałowa (joint venture) Międzynarodowe alianse strategiczne Fuzje i przejęcia międzynarodowe Offshoring w biznesie międzynarodowym Strategie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw Model H. Perlmuttera Model R. White‘a i T. Poyntera Model M. Portera Model C. Prahalada i Y. Doza Model C. Bartletta i S. Ghoshala V. Kulturowy wymiar zarządzania strategicznego Kultura – ujęcie teoretyczne Kultura narodowa a globalizacja Komunikacja międzykulturowa Klasyfikacje kultur narodowych Wymiary kultury G. Hofstede‘a Wymiary kultury według F. Trompenaarsa i Ch. Hampden-Turnera Wymiary kultury w projekcie GLOBE Wymiary kultury według R. Gestelanda VI. Strategie zarządzania międzynarodowego Podstawy teoretyczne Budowa strategii międzynarodowej Rodzaje strategii w zarządzaniu międzynarodowym Relacje wewnątrzorganizacyjne Specyfika strategii międzynarodowych korporacji transnarodowych Organizowanie międzynarodowych operacji Strategia a zarządzanie filiami zagranicznymi Filary strategii liderów VII. Implementacja wyzwań zarządzania strategicznego Ewolucja struktur a wyzwania zarządzania strategicznego Własność, nadzór korporacyjny i kontrola korporacyjna Elastyczność i innowacyjność jako metakompetencje organizacji Zarządzanie różnorodnością Zarządzanie przez wartość Strategiczna Karta Wyników |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) A. Sabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2019. 2) M. Rosińska-Bukowska, Global business networks, Wyd. UŁ, 2020. 3) R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020. 4) J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, Warszawa 2017. 5) Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012. 6) S.W. Floyd, H.D. Sherman, H.A. Sigismund, S. Teriesen, Zarządzanie strategiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 1) M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010. 2) M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007. 3) A.Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Network, innovation, and competence-based economy, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_II_2019.pdf 4) A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_I_2019.pdf 5) M. Przybyła (red.), Zarządzanie-kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, Wyd. AE, Wrocław 2007, https://dbc.wroc.pl/Content/3180/PDF/PN%2011.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT C
C
W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Matuszewska-Pierzynka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Matuszewska-Pierzynka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: wykład 3 + ćwiczenia 2 Wykład: 15h Praca własna studenta w ramach wykładów: a) praca bieżąca: 15h (studiowanie treści wykładów) b) przygotowanie do zaliczenia: 30h (opracowanie wskazanych zagadnień) Ćwiczenia: 15h Praca własna studenta w ramach ćwiczeń: a) praca bieżąca: 30h (przygotowanie do studiów przypadków) b) przygotowanie do zaliczenia:15h (projekt zespołowy) Liczba punktów ECTS:2 (wykład) + 2 (ćwiczenia) = 4 punkty W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi. Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie projektu zespołowego (prezentacja) i aktywności na zajęciach (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest wymagana liczba obecności na zajęciach - dozwolona jest 1 nieobecność). Projekt powinien zawierać: -przedstawienie firmy, -opis misji, celów i wartości, -charakterystykę strategii rozwojowej firmy. Projekt oceniany jest pod względem prawidłowości wykonania każdego z obowiązkowych jego elementów. Aktywność na zajęciach, czyli udział w dyskusjach nad projektami i analizie wybranych przez prowadzącego zagadnień, których problematyka jest powiązana ściśle z tematami wykładów (case studies), podwyższa ocenę z własnego projektu. Wykład: egzamin ustny (3 pytania) dla studentów, którzy z ćwiczeń uzyskali ocenę niższą niż 4 (dobry) (warunkiem przystąpienia do egzaminu ustanego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest udzielenie poprawnej odpowiedzi na co najmniej jedno pytanie. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen z wykładu i ćwiczeń (wagi: 50/50). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ćwiczenia: Projekt zespołowy (prezentacja) i aktywność w trakcie zajęć, tj. dyskusja nad projektami i analiza przypadków - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się (znajomość najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym), formułowania własnych opinii i pracy w grupie. Wykład: Egzamin ustny - ocena prawidłowości odpowiedzi na pytania - sprawdzenie posiadania konkretnej wiedzy i umiejętności jej praktycznego zastosowania oraz znajomości najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym (potrzeba ciągłego uczenia się). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Rozwój zarządzania strategicznego w ujęciu retrospektywnym Kluczowe koncepcje klasyczne Ujęcie planistyczne (H. I. Ansoff) Szkoła pozycyjna (M. E. Porter) Teorie behawioralne (P. J. Idenburg) Ujęcie zasobowe (Resourse Based View, Barney) Kluczowe koncepcje współczesne Podejście sieciowe – geneza i ewolucja Koncepcja kluczowych kompetencji i strategicznych intencji (G. Hamel, C. Prahalad) Koncepcje dostosowań – benchmarking, izomorfizm, orkiestracja Podejścia dynamiczne – inkrementalizm, strategia emergentna, szkoła uczenia się II. Zarządzanie strategiczne – wybrane modele analityczne Identyfikacja ważnych strategicznie zasobów Analiza strategiczna Zaawansowana analiza PEST Koncepcja zarządzania wiedzą – kapitał wiedzy organizacji Systemowy charakter kapitału współczesnej organizacji Warstwy kapitału przedsiębiorstwa – metody zarządzania i wyceny Zdolność do kreacji wartości dodanej III. Uwarunkowania współczesnego zarządzania strategicznego Rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii Teoria lokalizacji Teoria internacjonalizacji Teoria produkcji międzynarodowej Teoria przepływu kapitału Teorie zarządzania międzynarodowego IV. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw – wyzwania dla zarządzania Formy umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw Kooperacja niekapitałowa i kapitałowa (joint venture) Międzynarodowe alianse strategiczne Fuzje i przejęcia międzynarodowe Offshoring w biznesie międzynarodowym Strategie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw Model H. Perlmuttera Model R. White‘a i T. Poyntera Model M. Portera Model C. Prahalada i Y. Doza Model C. Bartletta i S. Ghoshala V. Kulturowy wymiar zarządzania strategicznego Kultura – ujęcie teoretyczne Kultura narodowa a globalizacja Komunikacja międzykulturowa Klasyfikacje kultur narodowych Wymiary kultury G. Hofstede‘a Wymiary kultury według F. Trompenaarsa i Ch. Hampden-Turnera Wymiary kultury w projekcie GLOBE Wymiary kultury według R. Gestelanda VI. Strategie zarządzania międzynarodowego Podstawy teoretyczne Budowa strategii międzynarodowej Rodzaje strategii w zarządzaniu międzynarodowym Relacje wewnątrzorganizacyjne Specyfika strategii międzynarodowych korporacji transnarodowych Organizowanie międzynarodowych operacji Strategia a zarządzanie filiami zagranicznymi Filary strategii liderów VII. Implementacja wyzwań zarządzania strategicznego Ewolucja struktur a wyzwania zarządzania strategicznego Własność, nadzór korporacyjny i kontrola korporacyjna Elastyczność i innowacyjność jako metakompetencje organizacji Zarządzanie różnorodnością Zarządzanie przez wartość Strategiczna Karta Wyników |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) A. Sabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2019. 2) M. Rosińska-Bukowska, Global business networks, Wyd. UŁ, 2020. 3) R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020. 4) J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, Warszawa 2017. 5) Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012. 6) S.W. Floyd, H.D. Sherman, H.A. Sigismund, S. Teriesen, Zarządzanie strategiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 1) M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010. 2) M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007. 3) A.Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Network, innovation, and competence-based economy, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_II_2019.pdf 4) A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_I_2019.pdf 5) M. Przybyła (red.), Zarządzanie-kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, Wyd. AE, Wrocław 2007, https://dbc.wroc.pl/Content/3180/PDF/PN%2011.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN C
C
C
WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Anielak-Sobczak, Agnieszka Matuszewska-Pierzynka, Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Nakład pracy: 4 ECTS = 120h 30 h wykład 30 h ćwiczenia 60 h praca własna W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Interaktywny wykład z elementami multimedialnymi. Ćwiczenia – analiza konkretnych przypadków, analiza informacji i danych, analiza oparta na różnych metodach, dyskusja, praca w grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | WYKŁAD 70% Projekt + Egzamin ĆWICZENIA 30% |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Rozwój zarządzania strategicznego w ujęciu retrospektywnym Kluczowe koncepcje klasyczne Ujęcie planistyczne (H. I. Ansoff) Szkoła pozycyjna (M. E. Porter) Teorie behawioralne (P. J. Idenburg) Ujęcie zasobowe (Resourse Based View, Barney) Kluczowe koncepcje współczesne Podejście sieciowe – geneza i ewolucja Koncepcja kluczowych kompetencji i strategicznych intencji (G. Hamel, C. Prahalad) Koncepcje dostosowań – benchmarking, izomorfizm, orkiestracja Podejścia dynamiczne – inkrementalizm, strategia emergentna, szkoła uczenia się II. Zarządzanie strategiczne – wybrane modele analityczne Identyfikacja ważnych strategicznie zasobów Analiza strategiczna Zaawansowana analiza PEST Koncepcja zarządzania wiedzą – kapitał wiedzy organizacji Systemowy charakter kapitału współczesnej organizacji Warstwy kapitału przedsiębiorstwa – metody zarządzania i wyceny Zdolność do kreacji wartości dodanej III. Uwarunkowania współczesnego zarządzania strategicznego Rozwój biznesu międzynarodowego w świetle wybranych teorii Teoria lokalizacji Teoria internacjonalizacji Teoria produkcji międzynarodowej Teoria przepływu kapitału Teorie zarządzania międzynarodowego IV. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw – wyzwania dla zarządzania Formy umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw Kooperacja niekapitałowa i kapitałowa (joint venture) Międzynarodowe alianse strategiczne Fuzje i przejęcia międzynarodowe Offshoring w biznesie międzynarodowym Strategie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw Model H. Perlmuttera Model R. White‘a i T. Poyntera Model M. Portera Model C. Prahalada i Y. Doza Model C. Bartletta i S. Ghoshala V. Kulturowy wymiar zarządzania strategicznego Kultura – ujęcie teoretyczne Kultura narodowa a globalizacja Komunikacja międzykulturowa Klasyfikacje kultur narodowych Wymiary kultury G. Hofstede‘a Wymiary kultury według F. Trompenaarsa i Ch. Hampden-Turnera Wymiary kultury w projekcie GLOBE Wymiary kultury według R. Gestelanda VI. Strategie zarządzania międzynarodowego Podstawy teoretyczne Budowa strategii międzynarodowej Rodzaje strategii w zarządzaniu międzynarodowym Relacje wewnątrzorganizacyjne Specyfika strategii międzynarodowych korporacji transnarodowych Organizowanie międzynarodowych operacji Strategia a zarządzanie filiami zagranicznymi Filary strategii liderów VII. Implementacja wyzwań zarządzania strategicznego Ewolucja struktur a wyzwania zarządzania strategicznego Własność, nadzór korporacyjny i kontrola korporacyjna Elastyczność i innowacyjność jako metakompetencje organizacji Zarządzanie różnorodnością Zarządzanie przez wartość Strategiczna Karta Wyników |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Sabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2019. M. Rosińska-Bukowska, Global business networks, Wyd. UŁ, 2020. R. Śliwiński (red.), Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym, Difin, Warszawa 2020. J. W. Wiktor, Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym integracja różnorodności, C. H. Beck, Warszawa 2017. Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012. S.W. Floyd, H.D. Sherman, H.A. Sigismund, S. Teriesen, Zarządzanie strategiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010. M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007. A.Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Network, innovation, and competence-based economy, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_II_2019.pdf A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek, Organizations in the face of growing competition in the market, Warsaw: Institute of Economics, Polish Academy of Sciences, 2019, https://konferencja.jemi.edu.pl/files/MONOGRAFIA_cz_I_2019.pdf M. Przybyła (red.), Zarządzanie-kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, Wyd. AE, Wrocław 2007, https://dbc.wroc.pl/Content/3180/PDF/PN%2011.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.