Globalization and Socio-economic Inequality
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EA021B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Globalization and Socio-economic Inequality |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawy mikroekonomii i makroekonomii. |
Skrócony opis: |
1) Wprowadzenie 2) Teorie handlu międzynarodowego 3) Twierdzenie Stolpera-Samuelsona i pierwsza fala modeli globalizacji i nierówności 4) Nowa Nowa teoria handlu 5) Rozkład wielkości firmy i handel międzynarodowy 6) Handel i nierówności oparte na płacy wydajnościowej 7) Handel zadaniami i nierówności 8) Handel i nierówności przy zróznicowanych umiejętnościach 9) Handel i frykcje na rynku pracy 10) Inne źródła nierówności dochodowych spowodowanych handlem 11) Globalizacja finansowa i nierówności dochodowe 12) Państwa opiekuńcze w dobie globalizacji |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W toku zajęć student: 1) zna elementarną terminologię używaną w ramach zagadnień związanych z analizą nierówności dochodowych i rozumie ich zastosowania w obrębie nauk społecznych (06E-1A_W01); 2) zna kluczowe sposoby pomiaru nierówności społeczno-ekonomicznych oraz sposoby interpretacji ich przyczyn z punktu widzenia najważniejszych teorii handlu i przepływów japitałowych (06E-1A_W03) 3) ma zaawansowaną wiedzę na temat społecznych i ekonomicznych skutków nierówności dochodowych (06E-1A_W04) Umiejętności W toku zajęć student: 1) potrafi dokonać obserwacji zjawisk związanych z nierównościami społeczno-ekonomicznymi ze wskazaniem ich przyczyn, wykorzystując narzędzia analityczne (06E-1A_U01) 2) potrafi wykorzystywać zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu mikroekonomii i makroekonomii w celu formułowania praktycznych wniosków użytecznych dla decydentów, a także analizowania i interpretowania różnorodnych problemów ekonomicznych (06E-1A_U02) 3) potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień związanych z nierównościami dochodowycmi, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne zarówno z dorobku ekonomii, jak i dyscyplin pokrewnych (06E-1A_U04) Postawy W toku zajęć student powinien: 1) ma świadomość poziomu swojej wiedzy, dokonuje samooceny własnych kompetencji, nabytą wiedzę i umiejętności potrafi uzupełniać i doskonalić, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (06E-1A_K01) 2) formułuje własne stanowisko, dobierając argumenty na rzecz jego poparcia, ale także jest elastyczny i potrafi prowadzić dyskusję, uwzględniając argumenty na rzecz innych poglądów (06E-1A_K03) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Serwach | |
Prowadzący grup: | Tomasz Serwach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | prezentacja materiałów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | analiza własne |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1) Wprowadzenie 2) Teorie handlu międzynarodowego 3) Twierdzenie Stolpera-Samuelsona i pierwsza fala modeli globalizacji i nierówności 4) Nowa Nowa teoria handlu 5) Rozkład wielkości firmy i handel międzynarodowy 6) Handel i nierówności oparte na płacy wydajnościowej 7) Handel zadaniami i nierówności 8) Handel i nierówności przy zróznicowanych umiejętnościach 9) Handel i frykcje na rynku pracy 10) Inne źródła nierówności dochodowych spowodowanych handlem 11) Globalizacja finansowa i nierówności dochodowe 12) Państwa opiekuńcze w dobie globalizacji |
|
Literatura: |
Helpman E. (2018). Globalization and Inequality. Harvard University Press, Cambridge, MA (USA). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Serwach | |
Prowadzący grup: | Tomasz Serwach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej |
|
Metody dydaktyczne: | prezentacja materiałów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | analiza własna studenta |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1) Wprowadzenie 2) Teorie handlu międzynarodowego 3) Twierdzenie Stolpera-Samuelsona i pierwsza fala modeli globalizacji i nierówności 4) Nowa Nowa teoria handlu 5) Rozkład wielkości firmy i handel międzynarodowy 6) Handel i nierówności oparte na płacy wydajnościowej 7) Handel zadaniami i nierówności 8) Handel i nierówności przy zróznicowanych umiejętnościach 9) Handel i frykcje na rynku pracy 10) Inne źródła nierówności dochodowych spowodowanych handlem 11) Globalizacja finansowa i nierówności dochodowe 12) Państwa opiekuńcze w dobie globalizacji |
|
Literatura: |
Helpman E. (2018). Globalization and Inequality. Harvard University Press, Cambridge, MA (USA). |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.