UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminar on Economics in a Foreign Language

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EAKO6B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminar on Economics in a Foreign Language
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość zagadnień z mikroekonomii, makroekonomii, metod ilościowych, jak również pozostałych zagadnień objętych programem studiów na semestrach 1-5.

Skrócony opis:

Celem seminarium jest przegląd dotychczasowej wiedzy, kompetecji i umiejętności w zakresie programu semestrów 1-5 w całym cyklu studiów. Osią zajęć będzie spis pytań egzaminacyjnych na egzamin dyplomowy i gruntowne przypomnienie i przygotowanie studentów do zdania tego egzaminu. Zajęcia obejmują zagadnienia z mikroekonomii, makroekonomii, metod ilościowych, jak również pozostały zakres wymagany na egzaminie dyplomowym.

Efekty uczenia się:

Wiedza: W wyniku realizacji przedmiotu student zna elementarną terminologię stosowaną w ekonomii oraz rozumie jej źródła i zastosowania w ramach nauk społecznych (06E-1A_W01).

Umiejętności: W wyniku realizacji przedmiotu student:

Potrafi obserwować zjawiska ekonomiczne ze wskazaniem ich przyczyn, z wykorzystaniem podstawowych narzędzi analitycznych. (06E-1A_U01)

Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu ekonomii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu formułowania praktycznych wniosków przydatnych dla decydentów, a także analizować i interpretować różne problemy ekonomiczne. (06E-1A_U02)

Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy związane z wybranymi zagadnieniami ekonomicznymi, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych zarówno z zakresu ekonomii, jak i dyscyplin pokrewnych. (06E-1A_U04)

Posiada umiejętność samodzielnego gromadzenia, selekcjonowania i przetwarzania informacji w zakresie zjawisk społecznych i ekonomicznych oraz potrafi identyfikować braki w swojej wiedzy i samodzielnie je uzupełniać. (06E-1A_U06)

Potrafi pracować w zespole rozwiązującym konkretne zadania z zakresu ekonomii, prawidłowo posługując się wybranymi standardami i pełniąc różne role; jednocześnie posiada umiejętności organizacyjne pozwalające na osiąganie celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. (06E-1A_U07)

Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów. (06E-1A_U08)

Kompetencje społeczne: W wyniku realizacji przedmiotu student:

ma świadomość poziomu swojej wiedzy, dokonuje samooceny własnych kompetencji, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. (06E-1A_K01);

ma świadomość ograniczeń poznanych teorii i metod badawczych oraz jest otwarty na nowe teorie i metody; twórczo poszukuje rozwiązań stawianych przed nim problemów. (06E-1A_K02);

Formułuje własne stanowisko, dobierając argumenty na jego poparcie, ale także jest elastyczny i potrafi prowadzić dyskusję, włączając w nią argumenty na rzecz innych poglądów. (06E-1A_K03);

Dba o rzetelność analiz i precyzję użytych argumentów i danych, jest krytyczny wobec własnej pracy. (06E-1A_K04);

Potrafi pracować i współpracować w grupie, aktywnie uczestniczy w życiu grup, organizacji lub instytucji, jest otwarty na współpracę i budowanie relacji, reprezentuje postawę kreatywną i przedsiębiorczą, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, stale dąży do realizacji działań indywidualnych i zespołowych. (06E-1A_K05);

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, właściwie określa priorytety służące realizacji określonych zadań, jest otwarty na szanse komercyjnego wykorzystania swojej wiedzy. (06E-1A_K07);

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Mackiewicz
Prowadzący grup: Michał Mackiewicz, Gagan Sharma
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

Dyskusja, burza mózgów, analiza literatury przedmiotu, analiza aktów prawnych, analiza tekstów przygotowanych przez studentów

Sposoby i kryteria oceniania:

50% aktywność na zajęciach

50% testy kontrolujące efekty kształcenia prowadzone w trakcie zajęć


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena udziału w dyskusji, testy kontrolujące efekty kształcenia prowadzone w trakcie zajęć

Treści kształcenia:

1. Elastyczność popytu i podaży - pomiar, determinanty, interpretacja. Jak znajomość tych miar może wpłynąć na decyzje cenowe firmy?

2. Optymalny wybór konsumenta. Jak zmiany dochodów i cen wpływają na wybór konsumenta?

3. Maksymalizacja zysku i krzywa podaży na rynku konkurencyjnym - w krótkim i długim okresie.

4. Polityka kontroli cen i jej wpływ na wyniki rynkowe, w tym zmiany nadwyżki konsumenta i producenta.

5. Jak podatek wpływa na wyniki rynkowe? Konstrukcja systemu podatkowego z punktu widzenia efektywności i sprawiedliwości.

6. Dobra publiczne i dobra prywatne. Kto jest lepszym dostawcą - rynek czy rząd?

7. Pozytywne i negatywne efekty zewnętrzne w zarządzaniu środowiskiem naturalnym.

8. Asymetria informacji, jej skutki i sposoby ograniczania.

9. Monopol, jego skutki ekonomiczne i polityka antymonopolowa.

10. Główne cechy konkurencji monopolistycznej. Jakie są podobieństwa między konkurencją monopolistyczną a monopolem i konkurencją doskonałą?

11. Główne cechy oligopolistycznej struktury rynku. Różnice między modelami oligopolu niekolizyjnego i kolizyjnego.

12. Jakie czynniki decydują o stopniu nierówności dochodowych w danym kraju? Krzywa Lorenza i współczynnik Giniego.

13. Co decyduje o kształcie i położeniu granicy możliwości produkcyjnych? Różnica między przewagą absolutną a przewagą komparatywną.

14. PKB - definicja i metody pomiaru. Jakie są ograniczenia w stosowaniu PKB do pomiaru dobrobytu?

15. Źródła bogactwa narodów.

16. Inflacja - pomiar i jej przyczyny. Jakie są podobieństwa i różnice między deflatorem PKB a indeksem cen towarów i usług konsumpcyjnych? Jakie są społeczne i ekonomiczne skutki inflacji?

17. Długookresowe determinanty wzrostu gospodarczego. Omów uwarunkowania procesu konwergencji z punktu widzenia głównych modeli wzrostu.

18. Charakterystyka modeli zrównoważonej konsumpcji i zrównoważonej produkcji.

19. Zdefiniuj osobę bezrobotną. Jakie są przyczyny bezrobocia? Jakie są przyczyny nierównowagi na rynku pracy?

20. Pieniądz - pojęcie, rodzaje i funkcje. Co wpływa na kreację pieniądza?

21. Popyt, podaż i równowaga na rynku funduszy pożyczkowych. W jaki sposób państwo może wpływać na równowagę na tym rynku?

22. Międzynarodowe przepływy dóbr i kapitału oraz ich determinanty. Jakie są ograniczenia teorii parytetu siły nabywczej i stopy procentowej?

23. Wpływ handlu zagranicznego na produkt krajowy brutto (PKB).

24. Bilans handlowy - deficyt i nadwyżka w obrotach handlu zagranicznego

25. Efekt mnożnikowy i efekt wypierania w oparciu o keynesowski model ekonomiczny.

26. Przyczyny i skutki kryzysów gospodarczych.

27. Krzywa zagregowanego popytu, długo- i krótkookresowe krzywe zagregowanej podaży. Jak można wyjaśnić ich położenie i nachylenie?

28. Krótko- i długookresowa krzywa Phillipsa. Jaka jest rola oczekiwań w radzeniu sobie z inflacją?

29. Formy polityki stabilizacyjnej państwa. Jakie są ich wady i zalety?

30. Istota złotej reguły akumulacji kapitału w modelu Solowa. Dlaczego stopy oszczędności i inwestycji w większości gospodarek są niższe od tych, które wynikają ze złotej reguły?


Literatura:

Mankiw G. N., Taylor Mark P., (2020) Economics. 5th edition. Cengage

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Mackiewicz
Prowadzący grup: Michał Mackiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, burza mózgów, analiza literatury przedmiotu, analiza aktów prawnych, analiza tekstów przygotowanych przez studentów

Sposoby i kryteria oceniania:

50% aktywność na zajęciach

50% testy kontrolujące efekty kształcenia prowadzone w trakcie zajęć

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena udziału w dyskusji, testy kontrolujące efekty kształcenia prowadzone w trakcie zajęć

Treści kształcenia:

1. Elastyczność popytu i podaży - pomiar, determinanty, interpretacja. Jak znajomość tych miar może wpłynąć na decyzje cenowe firmy?

2. Optymalny wybór konsumenta. Jak zmiany dochodów i cen wpływają na wybór konsumenta?

3. Maksymalizacja zysku i krzywa podaży na rynku konkurencyjnym - w krótkim i długim okresie.

4. Polityka kontroli cen i jej wpływ na wyniki rynkowe, w tym zmiany nadwyżki konsumenta i producenta.

5. Jak podatek wpływa na wyniki rynkowe? Konstrukcja systemu podatkowego z punktu widzenia efektywności i sprawiedliwości.

6. Dobra publiczne i dobra prywatne. Kto jest lepszym dostawcą - rynek czy rząd?

7. Pozytywne i negatywne efekty zewnętrzne w zarządzaniu środowiskiem naturalnym.

8. Asymetria informacji, jej skutki i sposoby ograniczania.

9. Monopol, jego skutki ekonomiczne i polityka antymonopolowa.

10. Główne cechy konkurencji monopolistycznej. Jakie są podobieństwa między konkurencją monopolistyczną a monopolem i konkurencją doskonałą?

11. Główne cechy oligopolistycznej struktury rynku. Różnice między modelami oligopolu niekolizyjnego i kolizyjnego.

12. Jakie czynniki decydują o stopniu nierówności dochodowych w danym kraju? Krzywa Lorenza i współczynnik Giniego.

13. Co decyduje o kształcie i położeniu granicy możliwości produkcyjnych? Różnica między przewagą absolutną a przewagą komparatywną.

14. PKB - definicja i metody pomiaru. Jakie są ograniczenia w stosowaniu PKB do pomiaru dobrobytu?

15. Źródła bogactwa narodów.

16. Inflacja - pomiar i jej przyczyny. Jakie są podobieństwa i różnice między deflatorem PKB a indeksem cen towarów i usług konsumpcyjnych? Jakie są społeczne i ekonomiczne skutki inflacji?

17. Długookresowe determinanty wzrostu gospodarczego. Omów uwarunkowania procesu konwergencji z punktu widzenia głównych modeli wzrostu.

18. Charakterystyka modeli zrównoważonej konsumpcji i zrównoważonej produkcji.

19. Zdefiniuj osobę bezrobotną. Jakie są przyczyny bezrobocia? Jakie są przyczyny nierównowagi na rynku pracy?

20. Pieniądz - pojęcie, rodzaje i funkcje. Co wpływa na kreację pieniądza?

21. Popyt, podaż i równowaga na rynku funduszy pożyczkowych. W jaki sposób państwo może wpływać na równowagę na tym rynku?

22. Międzynarodowe przepływy dóbr i kapitału oraz ich determinanty. Jakie są ograniczenia teorii parytetu siły nabywczej i stopy procentowej?

23. Wpływ handlu zagranicznego na produkt krajowy brutto (PKB).

24. Bilans handlowy - deficyt i nadwyżka w obrotach handlu zagranicznego

25. Efekt mnożnikowy i efekt wypierania w oparciu o keynesowski model ekonomiczny.

26. Przyczyny i skutki kryzysów gospodarczych.

27. Krzywa zagregowanego popytu, długo- i krótkookresowe krzywe zagregowanej podaży. Jak można wyjaśnić ich położenie i nachylenie?

28. Krótko- i długookresowa krzywa Phillipsa. Jaka jest rola oczekiwań w radzeniu sobie z inflacją?

29. Formy polityki stabilizacyjnej państwa. Jakie są ich wady i zalety?

30. Istota złotej reguły akumulacji kapitału w modelu Solowa. Dlaczego stopy oszczędności i inwestycji w większości gospodarek są niższe od tych, które wynikają ze złotej reguły?


Literatura:

Mankiw G. N., Taylor Mark P., (2020) Economics. 5th edition. Cengage

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dzionek-Kozłowska
Prowadzący grup: Joanna Dzionek-Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2