Seminar on Economics in a Foreign Language
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EAKO6B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminar on Economics in a Foreign Language |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość zagadnień z mikroekonomii, makroekonomii, metod ilościowych, jak również pozostałych zagadnień objętych programem studiów na semestrach 1-5. |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przegląd dotychczasowej wiedzy, kompetecji i umiejętności w zakresie programu semestrów 1-5 w całym cyklu studiów. Osią zajęć będzie spis pytań egzaminacyjnych na egzamin dyplomowy i gruntowne przypomnienie i przygotowanie studentów do zdania tego egzaminu. Zajęcia obejmują zagadnienia z mikroekonomii, makroekonomii, metod ilościowych, jak również pozostały zakres wymagany na egzaminie dyplomowym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W wyniku realizacji przedmiotu student zna elementarną terminologię stosowaną w ekonomii oraz rozumie jej źródła i zastosowania w ramach nauk społecznych (06E-1A_W01). Umiejętności: W wyniku realizacji przedmiotu student: Potrafi obserwować zjawiska ekonomiczne ze wskazaniem ich przyczyn, z wykorzystaniem podstawowych narzędzi analitycznych. (06E-1A_U01) Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu ekonomii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu formułowania praktycznych wniosków przydatnych dla decydentów, a także analizować i interpretować różne problemy ekonomiczne. (06E-1A_U02) Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy związane z wybranymi zagadnieniami ekonomicznymi, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych zarówno z zakresu ekonomii, jak i dyscyplin pokrewnych. (06E-1A_U04) Posiada umiejętność samodzielnego gromadzenia, selekcjonowania i przetwarzania informacji w zakresie zjawisk społecznych i ekonomicznych oraz potrafi identyfikować braki w swojej wiedzy i samodzielnie je uzupełniać. (06E-1A_U06) Potrafi pracować w zespole rozwiązującym konkretne zadania z zakresu ekonomii, prawidłowo posługując się wybranymi standardami i pełniąc różne role; jednocześnie posiada umiejętności organizacyjne pozwalające na osiąganie celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. (06E-1A_U07) Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów. (06E-1A_U08) Kompetencje społeczne: W wyniku realizacji przedmiotu student: ma świadomość poziomu swojej wiedzy, dokonuje samooceny własnych kompetencji, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. (06E-1A_K01); ma świadomość ograniczeń poznanych teorii i metod badawczych oraz jest otwarty na nowe teorie i metody; twórczo poszukuje rozwiązań stawianych przed nim problemów. (06E-1A_K02); Formułuje własne stanowisko, dobierając argumenty na jego poparcie, ale także jest elastyczny i potrafi prowadzić dyskusję, włączając w nią argumenty na rzecz innych poglądów. (06E-1A_K03); Dba o rzetelność analiz i precyzję użytych argumentów i danych, jest krytyczny wobec własnej pracy. (06E-1A_K04); Potrafi pracować i współpracować w grupie, aktywnie uczestniczy w życiu grup, organizacji lub instytucji, jest otwarty na współpracę i budowanie relacji, reprezentuje postawę kreatywną i przedsiębiorczą, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, stale dąży do realizacji działań indywidualnych i zespołowych. (06E-1A_K05); Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, właściwie określa priorytety służące realizacji określonych zadań, jest otwarty na szanse komercyjnego wykorzystania swojej wiedzy. (06E-1A_K07); |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Mackiewicz | |
Prowadzący grup: | Michał Mackiewicz, Gagan Sharma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja, burza mózgów, analiza literatury przedmiotu, analiza aktów prawnych, analiza tekstów przygotowanych przez studentów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 50% aktywność na zajęciach 50% testy kontrolujące efekty kształcenia prowadzone w trakcie zajęć |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena udziału w dyskusji, testy kontrolujące efekty kształcenia prowadzone w trakcie zajęć |
|
Treści kształcenia: | 1. Elastyczność popytu i podaży - pomiar, determinanty, interpretacja. Jak znajomość tych miar może wpłynąć na decyzje cenowe firmy? 2. Optymalny wybór konsumenta. Jak zmiany dochodów i cen wpływają na wybór konsumenta? 3. Maksymalizacja zysku i krzywa podaży na rynku konkurencyjnym - w krótkim i długim okresie. 4. Polityka kontroli cen i jej wpływ na wyniki rynkowe, w tym zmiany nadwyżki konsumenta i producenta. 5. Jak podatek wpływa na wyniki rynkowe? Konstrukcja systemu podatkowego z punktu widzenia efektywności i sprawiedliwości. 6. Dobra publiczne i dobra prywatne. Kto jest lepszym dostawcą - rynek czy rząd? 7. Pozytywne i negatywne efekty zewnętrzne w zarządzaniu środowiskiem naturalnym. 8. Asymetria informacji, jej skutki i sposoby ograniczania. 9. Monopol, jego skutki ekonomiczne i polityka antymonopolowa. 10. Główne cechy konkurencji monopolistycznej. Jakie są podobieństwa między konkurencją monopolistyczną a monopolem i konkurencją doskonałą? 11. Główne cechy oligopolistycznej struktury rynku. Różnice między modelami oligopolu niekolizyjnego i kolizyjnego. 12. Jakie czynniki decydują o stopniu nierówności dochodowych w danym kraju? Krzywa Lorenza i współczynnik Giniego. 13. Co decyduje o kształcie i położeniu granicy możliwości produkcyjnych? Różnica między przewagą absolutną a przewagą komparatywną. 14. PKB - definicja i metody pomiaru. Jakie są ograniczenia w stosowaniu PKB do pomiaru dobrobytu? 15. Źródła bogactwa narodów. 16. Inflacja - pomiar i jej przyczyny. Jakie są podobieństwa i różnice między deflatorem PKB a indeksem cen towarów i usług konsumpcyjnych? Jakie są społeczne i ekonomiczne skutki inflacji? 17. Długookresowe determinanty wzrostu gospodarczego. Omów uwarunkowania procesu konwergencji z punktu widzenia głównych modeli wzrostu. 18. Charakterystyka modeli zrównoważonej konsumpcji i zrównoważonej produkcji. 19. Zdefiniuj osobę bezrobotną. Jakie są przyczyny bezrobocia? Jakie są przyczyny nierównowagi na rynku pracy? 20. Pieniądz - pojęcie, rodzaje i funkcje. Co wpływa na kreację pieniądza? 21. Popyt, podaż i równowaga na rynku funduszy pożyczkowych. W jaki sposób państwo może wpływać na równowagę na tym rynku? 22. Międzynarodowe przepływy dóbr i kapitału oraz ich determinanty. Jakie są ograniczenia teorii parytetu siły nabywczej i stopy procentowej? 23. Wpływ handlu zagranicznego na produkt krajowy brutto (PKB). 24. Bilans handlowy - deficyt i nadwyżka w obrotach handlu zagranicznego 25. Efekt mnożnikowy i efekt wypierania w oparciu o keynesowski model ekonomiczny. 26. Przyczyny i skutki kryzysów gospodarczych. 27. Krzywa zagregowanego popytu, długo- i krótkookresowe krzywe zagregowanej podaży. Jak można wyjaśnić ich położenie i nachylenie? 28. Krótko- i długookresowa krzywa Phillipsa. Jaka jest rola oczekiwań w radzeniu sobie z inflacją? 29. Formy polityki stabilizacyjnej państwa. Jakie są ich wady i zalety? 30. Istota złotej reguły akumulacji kapitału w modelu Solowa. Dlaczego stopy oszczędności i inwestycji w większości gospodarek są niższe od tych, które wynikają ze złotej reguły? |
|
Literatura: |
Mankiw G. N., Taylor Mark P., (2020) Economics. 5th edition. Cengage |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Mackiewicz | |
Prowadzący grup: | Michał Mackiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja, burza mózgów, analiza literatury przedmiotu, analiza aktów prawnych, analiza tekstów przygotowanych przez studentów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 50% aktywność na zajęciach 50% testy kontrolujące efekty kształcenia prowadzone w trakcie zajęć |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena udziału w dyskusji, testy kontrolujące efekty kształcenia prowadzone w trakcie zajęć |
|
Treści kształcenia: | 1. Elastyczność popytu i podaży - pomiar, determinanty, interpretacja. Jak znajomość tych miar może wpłynąć na decyzje cenowe firmy? 2. Optymalny wybór konsumenta. Jak zmiany dochodów i cen wpływają na wybór konsumenta? 3. Maksymalizacja zysku i krzywa podaży na rynku konkurencyjnym - w krótkim i długim okresie. 4. Polityka kontroli cen i jej wpływ na wyniki rynkowe, w tym zmiany nadwyżki konsumenta i producenta. 5. Jak podatek wpływa na wyniki rynkowe? Konstrukcja systemu podatkowego z punktu widzenia efektywności i sprawiedliwości. 6. Dobra publiczne i dobra prywatne. Kto jest lepszym dostawcą - rynek czy rząd? 7. Pozytywne i negatywne efekty zewnętrzne w zarządzaniu środowiskiem naturalnym. 8. Asymetria informacji, jej skutki i sposoby ograniczania. 9. Monopol, jego skutki ekonomiczne i polityka antymonopolowa. 10. Główne cechy konkurencji monopolistycznej. Jakie są podobieństwa między konkurencją monopolistyczną a monopolem i konkurencją doskonałą? 11. Główne cechy oligopolistycznej struktury rynku. Różnice między modelami oligopolu niekolizyjnego i kolizyjnego. 12. Jakie czynniki decydują o stopniu nierówności dochodowych w danym kraju? Krzywa Lorenza i współczynnik Giniego. 13. Co decyduje o kształcie i położeniu granicy możliwości produkcyjnych? Różnica między przewagą absolutną a przewagą komparatywną. 14. PKB - definicja i metody pomiaru. Jakie są ograniczenia w stosowaniu PKB do pomiaru dobrobytu? 15. Źródła bogactwa narodów. 16. Inflacja - pomiar i jej przyczyny. Jakie są podobieństwa i różnice między deflatorem PKB a indeksem cen towarów i usług konsumpcyjnych? Jakie są społeczne i ekonomiczne skutki inflacji? 17. Długookresowe determinanty wzrostu gospodarczego. Omów uwarunkowania procesu konwergencji z punktu widzenia głównych modeli wzrostu. 18. Charakterystyka modeli zrównoważonej konsumpcji i zrównoważonej produkcji. 19. Zdefiniuj osobę bezrobotną. Jakie są przyczyny bezrobocia? Jakie są przyczyny nierównowagi na rynku pracy? 20. Pieniądz - pojęcie, rodzaje i funkcje. Co wpływa na kreację pieniądza? 21. Popyt, podaż i równowaga na rynku funduszy pożyczkowych. W jaki sposób państwo może wpływać na równowagę na tym rynku? 22. Międzynarodowe przepływy dóbr i kapitału oraz ich determinanty. Jakie są ograniczenia teorii parytetu siły nabywczej i stopy procentowej? 23. Wpływ handlu zagranicznego na produkt krajowy brutto (PKB). 24. Bilans handlowy - deficyt i nadwyżka w obrotach handlu zagranicznego 25. Efekt mnożnikowy i efekt wypierania w oparciu o keynesowski model ekonomiczny. 26. Przyczyny i skutki kryzysów gospodarczych. 27. Krzywa zagregowanego popytu, długo- i krótkookresowe krzywe zagregowanej podaży. Jak można wyjaśnić ich położenie i nachylenie? 28. Krótko- i długookresowa krzywa Phillipsa. Jaka jest rola oczekiwań w radzeniu sobie z inflacją? 29. Formy polityki stabilizacyjnej państwa. Jakie są ich wady i zalety? 30. Istota złotej reguły akumulacji kapitału w modelu Solowa. Dlaczego stopy oszczędności i inwestycji w większości gospodarek są niższe od tych, które wynikają ze złotej reguły? |
|
Literatura: |
Mankiw G. N., Taylor Mark P., (2020) Economics. 5th edition. Cengage |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dzionek-Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dzionek-Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.