Inwestycje a jakość życia i jakość zamieszkiwania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EI150B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inwestycje a jakość życia i jakość zamieszkiwania |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | EI |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw socjologi i gospodarki przestrzennej |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy dotyczącej wyznaczników i determinant jakości życia i jakości zamieszkiwania w miastach i na obszarach wiejskich. Na zajęciach podjęta zostanie problematyka badania i analizowania jakości życia i jej wymiarów, w szczególności z perspektywy relacji człowieka i zbiorowości z przestrzenią (wytwarzanie, użytkowanie i postrzeganie przestrzeni), funkcjonowania i przemian współczesnych miast i obszarów niezurbanizowanych w kontekście nowych inwestycji i ich społeczno-kulturowych konsekwencji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student/ka posiada wiedzę objaśniającą ekonomiczne, społeczne i psychologiczne determinanty kształtowania jakości życia i zamieszkiwania w zróżnicowanym środowisku społeczno-przestrzennym w tym o procesach związanych ze społecznym wytwarzaniem, percepcja i waloryzacją przestrzeni mieszkaniowej 06IN_1A _W04 Posiada wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych oraz relacjach występujących między nimi a także normach i wartościach społecznych kształtowanych w oparciu o użytkowanie terytorium i ich wpływie na jakość życia i zamieszkiwania ludzi 06IN_1A _W02 Umiejętności: Potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska społeczne, ekonomiczne i kulturowe oraz określić ich wpływ na jakość życia i jakość zamieszkiwania mieszkańców obszarów zurbanizowanych i niezurbanizowanych (06IN_1A _U01) a także wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać zróżnicowane dane do analizowania wyznaczników i determinant jakości życia i jakości zamieszkiwania mieszkańców miast i obszarów wiejskich (06IN_1A _U02) Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę uczenia się i stałego podnoszenia swoich kompetencji (06IN_1A _K01) oraz staje się świadomym uczestnikiem procesu kształtowania rozwoju lokalnego, którego głównym celem jest podnoszenie jakości życia ludzi (06IN_1A _K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia konwersatoryjne 2 • Liczba godzin zajęć: 30 h • Praca bieżąca: 60 h (obejmuje przygotowanie do dyskusji na zajęciach przez studiowanie zalecanej literatury) • Przygotowanie do zaliczenia: 30 h (obejmuje przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranych rodzajów inwestycji i analiza ich wpływu na jakość życia ludzi • Liczba punktów ECTS: 4 Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi dydaktycznych tj. platformy Moodle i/lub aplikacji MsTeams. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć Możliwość zastosowania metod dydaktycznych z wykorzystaniem aplikacji MsTeams. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (30% wpływ na ocenę końcową). Ocena na podstawie punktów za aktywność podczas zajęć. . Pozytywna ocena prezentacji przedstawiających wyniki zrealizowanego w zespołe 3-5 osobowym mini badania prezentującego wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem (poprzez określone inwestycje) lub uwarunkowaniami jakości życia w różnych typach układów lokalnych (70% wpływ na ocenę końcową) Skala ocen : 100 -91% - 5 90 – 81 – 4,5 80-71% - 4 70-61% - 3,5 60 - 51% - 3 Obecność obowiązkowa na całych zajęciach. Dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Jakość życia – definiowanie i badanie 2. Jakość przestrzeni publicznej 3. Inwestycje w przestrzeni publiczne – przykład Warszawy i Łodzi 4. Bezpieczeństwo w przestrzeniach publicznych 5. Jakość zamieszkiwania. Gatted communities w przestrzeni miasta 6. Jakość zamieszkiwania w wielkich zespołach mieszkaniowych 7. Inwestycje na suburbiach – społeczno-przestrzenne uwarunkowania 8. Rewitalizacja a jakość życia 9. „Nowy” pomysł na miasto – idea soft city 10. Inwestycje w miejską komunikację a jakość życia 11. Miasta Zielone 12. „Domy za ścianą” |
|
Literatura: |
Podstawowa: M. Zadrożniak "Jakość życia w mieście". https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/18010/2-021_038-Zadro%C5%BCniak.pdf?sequence=1&isAllowed=y K. Bierwiaczonek "Człowiek w przestrzeni publicznej miasta. Społeczne znaczenia i zjawiska zagrażające przestrzeni publicznej". https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/22299/1/Bierwiaczonek_czlowiek_w_przestrzeni_publicznej.pdf A. Jasiński WIELKOMIEJSKI DYLEMAT – PRZESTRZEŃ PUBLICZNA CZY PRZESTRZEŃ BEZPIECZNA http://pif.zut.edu.pl/pif-12_pdf/C-05%20Jasinski.pdf A. Kłopotowska pt. Czynnik "obronności" we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPL2-0019-0006 -Hamama, B., Liu, J. What is beyond the edges? Gated communities and their role in China's desire for harmonious cities https://cityterritoryarchitecture.springeropen.com/articles/10.1186/s40410-020-00122-x (dla chętnych) E. Szafrańskiej MOŻLIWOŚCI PRZEKSZTAŁCEŃ WIELKICH OSIEDLI MIESZKANIOWYCH W MIEŚCIE POSTSOCJALISTYCZNYM W POLSCE http://www.studiamiejskie.uni.opole.pl/wp-content/uploads/2016/04/Szafranska.pdf M. Szmytkowska, 2014, Ku urbs czy sub-urbs? Przestrzeń i mieszkańcy nowych osiedli mieszkaniowych w obszarach peryferyjnych dużych miast https://www.researchgate.net/publication/261364168_Ku_urbs_czy_sub-urbs_Przestrzen_i_mieszkancy_nowych_osiedli_mieszkaniowych_w_obszarach_peryferyjnych_duzych_miast K. Kajdanek Suburbanizacja w Polsce- pejzaż społeczno-przestrzenny http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b9022c7c-fc34-4de8-880a-aea110e3acf6 M. Zdyb PROCES REWITALIZACJI A JAKOŚĆ ŻYCIA MIESZKAŃCÓW – PROJEKTY ZIELONE POLESIE I WOONERFY W ŁODZI http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1733-3180_21_04 D. Sim „Miasto życzliwe. Jak kształtować miasto z troską o wszystkich” – Wprowadzenie Joanny Erbel „Gęściej, więc lepiej” Mikael Colville-Andersen „Być jak Kopenhaga. Duński przepis na miasto szczęśliwe” – wybrane fragmenty Uzupełniajaca: Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach Gehl Jan, (2009), Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM, Kraków. Marans R.W., Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136. Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, JAKOŚĆ ŻYCIA – GLOBALNIE I LOKALNIE. POMIAR I WIZUALIZACJA Michniewicz-Ankiersztajn H., 2014, Rola zieleni w kształtowaniu przestrzeni miast europejskich w kontekście jakości życia ich mieszkańców, Journal of Health Sciences, 4(13), 130-140. Montgomery Ch., (2015), Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, Kraków:Wysoki Zamek |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia konwersatoryjne 2 • Liczba godzin zajęć: 30 h • Praca bieżąca: 60 h (obejmuje przygotowanie do dyskusji na zajęciach przez studiowanie zalecanej literatury) • Przygotowanie do zaliczenia: 30 h (obejmuje przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranych rodzajów inwestycji i analiza ich wpływu na jakość życia ludzi • Liczba punktów ECTS: 4 Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi dydaktycznych tj. platformy Moodle i/lub aplikacji MsTeams. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć Możliwość zastosowania metod dydaktycznych z wykorzystaniem aplikacji MsTeams. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową). Ocena na podstawie punktów za aktywność podczas zajęć. Liczba punktów do zdobycia w trakcie zajęć 1- 3 pkt. Maksymalna liczba punktów do zdobycia podczas wszystkich zajęć 21 pkt. Pozytywna ocena prezentacji przedstawiających wyniki zrealizowanego w zespołe 3-5 osobowym mini badania prezentującego wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem (poprzez określone inwestycje) lub uwarunkowaniami jakości życia w różnych typach układów lokalnych (60% wpływ na ocenę końcową) Skala ocen : 100 -91% - 5 90 – 81 – 4,5 80-71% - 4 70-61% - 3,5 60 - 51% - 3 Obecność obowiązkowa. Dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć 2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan) 3. Wprowadzenie do metodologii badań nad jakością życia -przegląd głównych koncepcji 4. główne metody i techniki badania jakości życia, źródła danych 5. Jakość życia a inwestycje przestrzenne 6. Rola inwestowania w kształtowanie przestrzeni publicznych a jakości życia mieszkańców miast 7. Inwestycje na obszarach podmiejskich i ich konsekwencje (urban sprawl) 8. Inwestycje kulturalne a jakość życia 9. Inwestycje w lokalną infrastrukturę społeczną a jakość życia i zamieszkiwania 10. Urbanistyczne i architektoniczne uwarunkowania bezpieczeństwa a jakość życia i zamieszkiwania 11.Społeczno-kulturowe uwarunkowania poczucia bezpieczeństwa a jakoś życia 12. Jakość życia a środowisko naturalne (rola inwestycji zielonych) |
|
Literatura: |
Podstawowa: Gehl Jan, (2009), Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM, Kraków. Kachniewska, M. (2011). Funkcja turystyczna jako determinanta jakości życia na wsi. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 288(64), 53–72. Kajdanek K., (2011), Suburbanizacja w Polsce –pejzaż społeczno-przestrzenny. „Przegląd Socjologiczny”, 2-3,303-321. Kłopotowska A., 2010, Czynnik „obronności” we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych, Budownictwo i Architektura 6 (2010) 51-61 Kobylińska U. (2010), Inicjatywy lokalne na rzecz poprawy jakości życia na obszarach wiejskich Podlasia – formy wsparcia, „Zarządzanie Publiczne. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego”, t. 12, nr 4, s. 43–58. Michniewicz-Ankiersztajn H., 2014, Rola zieleni w kształtowaniu przestrzeni miast europejskich w kontekście jakości życia ich mieszkańców, Journal of Health Sciences, 4(13), 130-140. Montgomery Ch., (2015), Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, Kraków:Wysoki Zamek Rokicka E. (2013), Jakość życia – konteksty, koncepcje, interpretacje, [w:] J. Grotowska, E. Rokicka (red.), Nowy Ład? Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, Księga pamiątkowa poświęcona Profesor Wielisławie Warzywodzie-Kruszyńskiej z okazji 45-lecia pracy naukowej i dydaktycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Sim D., (2020), Miasto życzliwe. Jak kształtować miasto z troską o wszystkich, Kraków: wysoki Zamek Szołtysek J., (red.) Jakość życia w mieście, Warszawa: CeDeWu WITKOWSKI K., (2011), Inwestycje infrastrukturalne w realizacji usług publicznych, PWSZ IPiA STUDIA LUBUSKIE Tom VII Zadrożniak M., (2016), Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź Uzupełiajaca: Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach Marans R.W., Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136. Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, JAKOŚĆ ŻYCIA – GLOBALNIE I LOKALNIE. POMIAR I WIZUALIZACJA |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia konwersatoryjne 2 • Liczba godzin zajęć: 30 h • Praca bieżąca: 60 h (obejmuje przygotowanie do dyskusji na zajęciach przez studiowanie zalecanej literatury) • Przygotowanie do zaliczenia: 30 h (obejmuje przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranych rodzajów inwestycji i analiza ich wpływu na jakość życia ludzi • Liczba punktów ECTS: 4 Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi dydaktycznych tj. platformy Moodle i/lub aplikacji MsTeams. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć Możliwość zastosowania metod dydaktycznych z wykorzystaniem aplikacji MsTeams. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pozytywna ocena aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach (40% wpływ na ocenę końcową). Ocena na podstawie punktów za aktywność podczas zajęć. Liczba punktów do zdobycia w trakcie zajęć 1- 3 pkt. Maksymalna liczba punktów do zdobycia podczas wszystkich zajęć 21 pkt. Pozytywna ocena prezentacji przedstawiających wyniki zrealizowanego w zespołe 3-5 osobowym mini badania prezentującego wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem (poprzez określone inwestycje) lub uwarunkowaniami jakości życia w różnych typach układów lokalnych (60% wpływ na ocenę końcową) Skala ocen : 100 -91% - 5 90 – 81 – 4,5 80-71% - 4 70-61% - 3,5 60 - 51% - 3 Obecność obowiązkowa. Dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Jakość życia - wprowadzenie w problematykę zajęć 2. Subiektywny i obiektywny wymiar jakości życia (dobrobyt a dobrostan) 3. Wprowadzenie do metodologii badań nad jakością życia -przegląd głównych koncepcji 4. główne metody i techniki badania jakości życia, źródła danych 5. Jakość życia a inwestycje przestrzenne 6. Rola inwestowania w kształtowanie przestrzeni publicznych a jakości życia mieszkańców miast 7. Inwestycje na obszarach podmiejskich i ich konsekwencje (urban sprawl) 8. Inwestycje kulturalne a jakość życia 9. Inwestycje w lokalną infrastrukturę społeczną a jakość życia i zamieszkiwania 10. Urbanistyczne i architektoniczne uwarunkowania bezpieczeństwa a jakość życia i zamieszkiwania 11.Społeczno-kulturowe uwarunkowania poczucia bezpieczeństwa a jakoś życia 12. Jakość życia a środowisko naturalne (rola inwestycji zielonych) |
|
Literatura: |
Podstawowa: Gehl Jan, (2009), Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM, Kraków. Kachniewska, M. (2011). Funkcja turystyczna jako determinanta jakości życia na wsi. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 288(64), 53–72. Kajdanek K., (2011), Suburbanizacja w Polsce –pejzaż społeczno-przestrzenny. „Przegląd Socjologiczny”, 2-3,303-321. Kłopotowska A., 2010, Czynnik „obronności” we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych, Budownictwo i Architektura 6 (2010) 51-61 Kobylińska U. (2010), Inicjatywy lokalne na rzecz poprawy jakości życia na obszarach wiejskich Podlasia – formy wsparcia, „Zarządzanie Publiczne. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego”, t. 12, nr 4, s. 43–58. Michniewicz-Ankiersztajn H., 2014, Rola zieleni w kształtowaniu przestrzeni miast europejskich w kontekście jakości życia ich mieszkańców, Journal of Health Sciences, 4(13), 130-140. Montgomery Ch., (2015), Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta, Kraków:Wysoki Zamek Rokicka E. (2013), Jakość życia – konteksty, koncepcje, interpretacje, [w:] J. Grotowska, E. Rokicka (red.), Nowy Ład? Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, Księga pamiątkowa poświęcona Profesor Wielisławie Warzywodzie-Kruszyńskiej z okazji 45-lecia pracy naukowej i dydaktycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Sim D., (2020), Miasto życzliwe. Jak kształtować miasto z troską o wszystkich, Kraków: wysoki Zamek Szołtysek J., (red.) Jakość życia w mieście, Warszawa: CeDeWu WITKOWSKI K., (2011), Inwestycje infrastrukturalne w realizacji usług publicznych, PWSZ IPiA STUDIA LUBUSKIE Tom VII Zadrożniak M., (2016), Jakość życia w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź Uzupełiajaca: Czepkiewicz M., Jankowski P., 2015, Analizy przestrzenne w badaniach nad jakością życia w miastach Marans R.W., Quality of Urban Life Studies: An Overview and Implications, Procedia - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 9 – 22 for Environment-Behaviour Research Michalska-Żyła A., 2014, The quality of life and social capital in post-industrial peripheral cities, „Przegląd Socjologiczny”, t. 53, nr 1, s. 109–136. Petelewicz M., Drabowicz T., 2016, JAKOŚĆ ŻYCIA – GLOBALNIE I LOKALNIE. POMIAR I WIZUALIZACJA |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.