Konwersatorium z ekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EK1DDE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium z ekonomii |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Angielski i podstawy mikroekonomii |
Skrócony opis: |
Moduł ma na celu przekazanie studentom bardziej zaawansowanych zasad mikroekonomii niezbędnych do analizy wielu podstawowych problemów gospodarczych i politycznych. Moduł opiera się na Mikroekonomii I (podstawowej) i ma na celu zarówno pogłębienie jak i poszerzenie wiedzy ekonomicznej studentów, teorii i jej zastosowania. Ma ona na celu w szczególności zwiększenie zdolności studentów do rozwiązywania problemów, szukania odpowiedzi na pytania, zwłaszcza te odnoszące się do spraw gospodarczych. Podkreśla podstawowe koncepcje w mikroekonomii i daje konkretne przykłady ich zastosowań. Doświadczenia gospodarcze są wykorzystane do zilustrowania zasad ekonomicznych i omówienia ich znaczenia |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Celem kursu Mikroekonomii jest zapewnienie dokładnego zrozumienia zasad ekonomii, które odnoszą się do funkcji poszczególnych decydentów, konsumentów i producentów, w ramach systemu gospodarczego. Kładzie szczególny nacisk na charakter i funkcje rynków produktów i obejmuje badanie czynników rynkowych, rolę rządu w promowaniu większej efektywności i równości w gospodarce. Kurs ten zawiera badania zachowań konsumentów, zachowanie producenta, jak i rynki pracy. Celem kursu jest zrozumienie podstawowych narzędzi analitycznych z mikroekonomii i nauczenie się stosowania tych narzędzi w realiach gospodarczych. Teoria racjonalnego wyboru konsumenta i jego ograniczenia, teoria firmy są badane w sposób bardziej szczegółowy. Kurs kładzie nacisk na rozwiązywanie problemów. Umiejętności: Po ukończeniu kursu, student powinien: 1) zrozumieć działanie podstawowych sił ekonomicznych, które wpływają na mechanizmy rynkowe, wybory dokonywane przez konsumentów i decyzje przedsiębiorstw; 2) posiadać wystarczającą wiedzę na temat metod analizy ekonomicznej i umieć stosować różne metody w różnych uwarunkowaniach; 3) nabyć umiejętności analityczne niezbędne do należytego podejmowania decyzji ekonomicznych; 4) być w stanie ocenić trafność podjętych decyzji gospodarczych. Wiedza uzyskana w trakcie zajęć powinna pomóc słuchaczom korzystać z pewnych narzędzi ekonomicznych w praktyce Po kursie Mikroekonomii – poziom średni, studenci powinni nabyć dodatkowe umiejętności: Umiejętności w przedmiocie: Studenci powinni wykazać się kompleksową i szczegółową wiedzą i zrozumieniem głównych trendów teorii mikroekonomicznej i być w stanie omówić ich zastosowanie do analizy warunków gospodarczych; Wiedza nabyta podczas wykładów powinna pomóc słuchaczom w opanowaniu umiejętności praktycznego korzystania z pewnych narzędzi analizy ekonomicznej kluczowe umiejętności akademickie: Studenci powinni określić, przedstawić i wyjaśnić zasady działania teoretycznych modeli ekonomicznych i stosować je w analizach ekonomicznych; kluczowe umiejętności personalne: Studenci powinni posiadać zdolność do komunikowania się i przedstawiania logicznych argumentów, w formie pisemnej i ustnej. Postawy/kompetencje: aktywni, w kierunku próby rozwiązywania problemów w firmie, otwarci na nowe pomysły i koncepcje, bardziej nastawione na gospodarkę rynkową, być w stanie znaleźć odpowiednie rozwiązania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | udział w konwersatorium proszę traktować jako obowiązkowy; teoria i rozwiązywanie zadań na zajęciach mogą zdecydowanie ułatwić uzyskanie zaliczenia końcowego |
|
Metody dydaktyczne: | prezentacja w PPT z komentarzem; omawianie praktycznego zastosowania metod mikro; rozwiązywanie zadań |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | udział i aktywność na zajęciach; zaliczenie końcowe |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | wybrane zagadnienia: I. Teoria wyboru konsumenta. 1.Gospodarstwo domowe jako podmiot gospodarujący, jego funkcje. 2.Preferencje jako podstawa wyboru struktury konsumpcji. Cechy preferencji. 3. Konstrukcja krzywej obojętności, przykłady krzywych obojętności. 4. Użyteczność krańcowa i całkowita. 5. Budowanie funkcji użyteczności, przykłady II. Linia budżetowa i optimum konsumenta. 1.Linia ograniczenia budżetowego, konstrukcja, nachylenie, przesunięcie. 2. Konstrukcja krzywej cena-konsumpcja oraz dochód-konsumpcja. 3. Optimum konsumenta, zastosowanie teorii w zadaniach. 4. Krzywe popytu dla różnych przypadków III. Równanie Słuckiego 1.Efekt substytucyjny i dochodowy zmiany cen, dochodowy efekt zasobowy 2. Znak efektów, stopy zmian 3. Przykłady efektów, szacowanie efektów 4.Efekt według Hicksa; porównanie efektu w sensie Słuckiego i Hicksa – interpretacja graficzna i algebraiczna 5.Popyt netto i brutto, zasób początkowy, statyka porównawcza podaży pracy IV. Wybór między konsumpcją a czasem wolnym. 1. Krzywa obojętności dla czasu wolnego i konsumpcji 2. Równowaga konsumenta 3. Zmiana stawki płac a nachylenie linii budżetowej 4. Efekt substytucyjny i dochodowy a krzywa podaży V. Wybór konsumpcji w czasie 1. Linia budżetowa – interpretacja graficzna i algebraiczna 2.Ograniczenie budżetowe w kategoriach wartości przyszłej i bieżącej 3.Preferencje odnośnie konsumpcji – nachylenie krzywych obojętności 4.Reakcja konsumenta na zmiany stopy procentowej – przypadek pożyczkodawcy i pożyczkobiorcy 5.Realna stopa procentowa i inflacja; równanie Słuckiego, wpływ inflacji i stopy procentowej na konsumpcję w czasie VI. Wybór w warunkach niepewności 1. Rozkład prawdopodobieństwa 2. Warunkowy plan konsumpcji 3. Funkcja użyteczności oczekiwanej von Neumanna-Morgensterna 4.Krzywizna funkcji użyteczności jako miara stosunku konsumenta do ryzyka (popyt na ubezpieczenia) VII. Teoria przedsiębiorstwa. 1. Technologia – nakłady i wyniki, własności technologii 2. Pojęcie izokwanty i izokosty. 3.Zasada malejącej produkcyjności krańcowej. Techniczna stopa substytucji. 4. Graficzne ujęcie optymalnej kombinacji czynników produkcji. VIII. Analiza kosztów produkcji 1.Maksymalizacja zysku – okres krótki i długi, minimalizacja kosztów – zasada, graficzna interpretacja kosztów w krótkim i długim okresie, rodzaje kosztów 2.Znajdowanie równowagi przedsiębiorstwa wolnokonkurencyjnego i monopolistycznego; znajdowanie wielkości produkcji i ceny maksymalizującej zysk; optymalizacja warunkowa w teorii przedsiębiorstwa 3.Analiza funkcji produkcji (obliczenie przychodów z czynnika i stopnia jednorodności funkcji). Znajdowanie funkcji kosztów (funkcje kosztów całkowitych, stałych i zmiennych, funkcje kosztów krańcowych i zmiennych). IX. Modele oligopolu, rodzaje dyskryminacji cenowej 1.Przywództwo ilościowe i cenowe; model Stackelberga, Bertranda i Cournota; zmowa w oligopolu – interpretacja graficzna i algebraiczna 2.Dyskryminacja cenowa I, II i III stopnia - przykłady X. Teoria gier |
|
Literatura: |
podstawowa H.R.Varian, Mikroekonomia, Kurs średni. Ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa 2005 H.R.Varian, Ćwiczenia z Mikroekonomii, PWN, Warszawa, 2005 C.R.McConnell, S.L.Brue, W.H.Pope, Microeconomics, 1990, McGraw-HillRyerson Limited, Toronto Bradley R. Schiller, The Economy Today, 1989, Random House, Business Division, New York Frank Robert H., Bernanke Ben S., Principles of Microeconomics, 2006 Frank Robert H., Microeconomics and Behavior, 2005 W. Nicholson, Intermediate Microeconomics, SouthWest Thomson Learning, 2006 dodatkowa D.Laidler, S.Estrin, Wstęp do Mikroekonomii, Gebethner i Ska and Prentice Hall International, Warszawa 1991 W.J.Ethier, 1988, Modern International Economics, W.W. Norton and Company, New York-London |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | udział w konwersatorium proszę traktować jako obowiązkowy; teoria i rozwiązywanie zadań na zajęciach mogą zdecydowanie ułatwić uzyskanie zaliczenia końcowego |
|
Metody dydaktyczne: | prezentacja w PPT z komentarzem; omawianie praktycznego zastosowania metod mikro; rozwiązywanie zadań |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | udział i aktywność na zajęciach; zaliczenie końcowe |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | wybrane zagadnienia: I. Teoria wyboru konsumenta. 1.Gospodarstwo domowe jako podmiot gospodarujący, jego funkcje. 2.Preferencje jako podstawa wyboru struktury konsumpcji. Cechy preferencji. 3. Konstrukcja krzywej obojętności, przykłady krzywych obojętności. 4. Użyteczność krańcowa i całkowita. 5. Budowanie funkcji użyteczności, przykłady II. Linia budżetowa i optimum konsumenta. 1.Linia ograniczenia budżetowego, konstrukcja, nachylenie, przesunięcie. 2. Konstrukcja krzywej cena-konsumpcja oraz dochód-konsumpcja. 3. Optimum konsumenta, zastosowanie teorii w zadaniach. 4. Krzywe popytu dla różnych przypadków III. Równanie Słuckiego 1.Efekt substytucyjny i dochodowy zmiany cen, dochodowy efekt zasobowy 2. Znak efektów, stopy zmian 3. Przykłady efektów, szacowanie efektów 4.Efekt według Hicksa; porównanie efektu w sensie Słuckiego i Hicksa – interpretacja graficzna i algebraiczna 5.Popyt netto i brutto, zasób początkowy, statyka porównawcza podaży pracy IV. Wybór między konsumpcją a czasem wolnym. 1. Krzywa obojętności dla czasu wolnego i konsumpcji 2. Równowaga konsumenta 3. Zmiana stawki płac a nachylenie linii budżetowej 4. Efekt substytucyjny i dochodowy a krzywa podaży V. Wybór konsumpcji w czasie 1. Linia budżetowa – interpretacja graficzna i algebraiczna 2.Ograniczenie budżetowe w kategoriach wartości przyszłej i bieżącej 3.Preferencje odnośnie konsumpcji – nachylenie krzywych obojętności 4.Reakcja konsumenta na zmiany stopy procentowej – przypadek pożyczkodawcy i pożyczkobiorcy 5.Realna stopa procentowa i inflacja; równanie Słuckiego, wpływ inflacji i stopy procentowej na konsumpcję w czasie VI. Wybór w warunkach niepewności 1. Rozkład prawdopodobieństwa 2. Warunkowy plan konsumpcji 3. Funkcja użyteczności oczekiwanej von Neumanna-Morgensterna 4.Krzywizna funkcji użyteczności jako miara stosunku konsumenta do ryzyka (popyt na ubezpieczenia) VII. Teoria przedsiębiorstwa. 1. Technologia – nakłady i wyniki, własności technologii 2. Pojęcie izokwanty i izokosty. 3.Zasada malejącej produkcyjności krańcowej. Techniczna stopa substytucji. 4. Graficzne ujęcie optymalnej kombinacji czynników produkcji. VIII. Analiza kosztów produkcji 1.Maksymalizacja zysku – okres krótki i długi, minimalizacja kosztów – zasada, graficzna interpretacja kosztów w krótkim i długim okresie, rodzaje kosztów 2.Znajdowanie równowagi przedsiębiorstwa wolnokonkurencyjnego i monopolistycznego; znajdowanie wielkości produkcji i ceny maksymalizującej zysk; optymalizacja warunkowa w teorii przedsiębiorstwa 3.Analiza funkcji produkcji (obliczenie przychodów z czynnika i stopnia jednorodności funkcji). Znajdowanie funkcji kosztów (funkcje kosztów całkowitych, stałych i zmiennych, funkcje kosztów krańcowych i zmiennych). IX. Modele oligopolu, rodzaje dyskryminacji cenowej 1.Przywództwo ilościowe i cenowe; model Stackelberga, Bertranda i Cournota; zmowa w oligopolu – interpretacja graficzna i algebraiczna 2.Dyskryminacja cenowa I, II i III stopnia - przykłady X. Teoria gier |
|
Literatura: |
podstawowa H.R.Varian, Mikroekonomia, Kurs średni. Ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa 2005 H.R.Varian, Ćwiczenia z Mikroekonomii, PWN, Warszawa, 2005 C.R.McConnell, S.L.Brue, W.H.Pope, Microeconomics, 1990, McGraw-HillRyerson Limited, Toronto Bradley R. Schiller, The Economy Today, 1989, Random House, Business Division, New York Frank Robert H., Bernanke Ben S., Principles of Microeconomics, 2006 Frank Robert H., Microeconomics and Behavior, 2005 W. Nicholson, Intermediate Microeconomics, SouthWest Thomson Learning, 2006 dodatkowa D.Laidler, S.Estrin, Wstęp do Mikroekonomii, Gebethner i Ska and Prentice Hall International, Warszawa 1991 W.J.Ethier, 1988, Modern International Economics, W.W. Norton and Company, New York-London: |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.