Globalizacja i przedsiębiorstwa wielonarodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EK596C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Globalizacja i przedsiębiorstwa wielonarodowe |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z przesłankami i konsekwencjami procesu globalizacji. Przedstawienie drogi przemian, jakim podlegały gospodarki krajów wraz z nasileniem się procesu globalizacji. Ukazanie roli przedsiębiorstw wielonarodowych w procesie globalizacji. W jaki sposób wpłynęły na przebieg tego procesu? Jakich zmian musiały dokonać w procesie międzynarodowej ekspansji? |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Student opisuje procesy globalizacji, internacjonalizacji przedsiębiorstw a także przyczyny, przebieg, skalę i konsekwencje tych zjawisk (06E-2A_W05) Student prezentuje poglądy na temat funkcjonowania gospodarki światowej, zmian zachodzących pod wpływem obecności międzynarodowych firm na światowym rynku (06E-2A_W02) 2. Umiejętności: Student posiada umiejętność dokonywania obserwacji i interpretacji procesów gospodarczych (06E-2A_U01) Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów gospodarczych, zjawisk ekonomicznych, finansowych,l badać relacje między nimi (06E-2A_U02) Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii oraz przygotowywać wystąpienia ustne oraz wypowiedzi pisemne w języku polskim i kongresowym, dotyczące wybranych problemów (06E-2A_U04) 3. Kompetencje: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, aktywnie uczestniczy w grupie przyjmując w niej rożne role, jest otwarty na współpracę i budowę relacji (06E-2A_K05) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 400 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Eleonora Ratowska-Dziobiak | |
Prowadzący grup: | Eleonora Ratowska-Dziobiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | 1. wykład 2. dyskusja w trakcie zajęć 3. omawianie przygotowanych przez studentów prezentacji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. praca zaliczeniowa 2. aktywny udział w zajęciach |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Proces globalizacji w ocenie wybranych autorów 1.1. Czynniki sprzyjające 1.2. Przesłanki globalizacji 2. Rola przedsiębiorstw wielonarodowych w procesie globalizacji 2.1. Motywy ekspansji 2.2. Formy międzynarodowej działalności 3. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw wielonarodowych 3.1. Źródła przewagi konkurencyjnej 3.2. Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw wielonarodowych 4. Analiza wybranych przedsiębiorstw wielonarodowych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Piasecki R. (2003), Rozwój gospodarczy a globalizacja, PWE, Warszawa. 2. Piasecki R. (2011), Ekonomia rozwoju, PWE, Warszawa. 3. Stiglitz J.E. (2006), Globalizacja, PWN, Warszawa. 4. Bąkiewicz A., Żuławska U.(2010), Rozwój w dobie globalizacji, PWE,Warszawa. 5. Dicken P. (1992), Global Shift. The Internationalization of Economic Activity, Guilford Press, NY – London. 6. Bauman Z. (2000), Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa. 7. Faulkner D., Bowman C. (1996), Strategie konkurencji, Gebethner i Ska, Warszawa. 8. Menkes J., Gardocka T. (2010), Korporacje transnarodowe. Jeden temat, różne spojrzenia, Wydawnictwo SWPS „Academica”, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Caputa W., Szwajca D. (2010), Potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, CeDeWu.pl, Warszawa. 2. Bauman Z. (2007), Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków. 3. Kołodko G.W. (2003), Globalization and Catching-up in Emerging Market Economies, G.W. Kołodko (red.), Emerging Market Economies, Globalization and Development, Ashgate Publishing, Aldershot – Burlington. 4. Misala J. (2009), Historia rozwoju teorii i polityki konkurencyjności międzynarodowej, SGH, Warszawa. 5. Mittelman J. (1996), Globalization: Critical Reflection, Lynne Rienner, Boulder. 6. Piasecki R. (2011), Globalizacja procesów gospodarczych, R. Milewski, E. Kwiatkowski (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa. 7. Rosińska - Bukowska M. (2009), Rola korporacji transnarodowych w procesie globalizacji. Kreowanie globalnej przestrzeni biznesowej, Dom Wydawniczy DUET, Toruń. 8. Sitko – Lutek A. (2007), Polskie firmy wobec globalizacji. Luka kompetencyjna, PWN, Warszawa. 9. Streeten P. (2001), Globaliation: Threat or Opportunity, Copenhagen Business School Press, Copenhagen. 10.Yip G. (1996), Strategia globalna, PWE, Warszawa. 11.Wolf M. (2004), Why globalization works, Yale University Press, New Heaven-London. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.