UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fundusze strukturalne w rozwoju przedsiębiorczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-FBFA6B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fundusze strukturalne w rozwoju przedsiębiorczości
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ I ST. 6 SEM. SP. Zarządzanie finansami przedsiębiorstw
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

FR

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza dotycząca Unii Europejskiej

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami związanymi z pozyskaniem i rozliczeniem środków z funduszy Unii Europejskiej w zakresie wspierania przedsiębiorczości w Polsce. Główny nacisk zostanie położony na mechanizm wsparcia przedsiębiorczości z funduszy unijnych, w tym praktyczne aspekty pozyskiwania środków w ramach Programów Operacyjnych.

Efekty uczenia się:

1. WIEDZA - W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• identyfikować zależności między budżetem Unii Europejskiej a środkami krajowymi dostępnymi w ramach polityki spójności (06FB-1A_W03)

• planować kosztorys do wniosku o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, z uwzględnieniem wymogów dotyczących kwalifikowalności kosztów (06FB-1A_W06; 06FB-1A_W07)

• dobierać formy wsparcia dostępne w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej do formy prowadzenia działalności gospodarczej (06FB-1A_W13).

2. UMIEJĘTNOŚCI – W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Przedstawić racjonalne przesłanki ekonomiczne dla przyznania środków finansowych dostępnych w ramach obowiązujących programów operacyjnych (06FB-1A_U01; 06FB-1A_U02) oraz określić wysokość zapotrzebowania na dofinansowanie w ramach danego projektu (06FB-1A_U03).

• Posłużyć się obowiązującymi regulacjami prawnymi dotyczącymi zasad finansowania przedsiębiorstw z funduszy strukturalnych (06FB-1A_U05) i zaproponować optymalne rozwiązania w tym zakresie (06FB-1A_U07).

• Zidentyfikować wpływ danego projektu na osiąganie horyzontalnych celów Unii Europejskiej (06FB-1A_U9) i ocenić wpływ realizacji projektu na firmę i jej otoczenie społeczno-gospodarcze (06FB-1A_U10)

3. KOMPETENCJE - w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie:

• Zdolność do pracy w zespole projektowym i kreowanie otwartości na współpracę (06FB-1A_K02).

• Zdolność do planowania działań wpływających pozytywnie na rozwój społeczno-ekonomiczny regionu (06FB-1A_K05).

• Zdolność opracowania budżetu do wniosku o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej (06FB-1A_K07) oraz ugruntuje potrzebę śledzenia zmian w wytycznych i procedurach związanych z pozyskiwaniem środków Unii Europejskiej (06FB-1A_K07).

Do 2018 roku

1. WIEDZA - W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Definiować podstawowe pojęcia związane z funduszami unijnymi (06FB-1A_W09) i identyfikować zależności między budżetem Unii Europejskiej a środkami krajowymi dostępnymi w ramach polityki spójności (06FB-1A_W03)

• Identyfikować obowiązujące programy operacyjne (06FB-1A_W10).

• Planować kosztorys do wniosku o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej (06FB-1A_W06)

2. UMIEJĘTNOŚCI – W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Posłużyć się obowiązującymi regulacjami prawnymi dotyczącymi zasad finansowania przedsiębiorstw z funduszy strukturalnych oraz zasad udzielania pomocy publicznej przedsiębiorstwom w UE (06FB-1A_U05).

• Przedstawić racjonalne przesłanki ekonomiczne dla przyznania środków finansowych dostępnych w ramach obowiązujących programów operacyjnych (06FB-1A_U08).

• Zaprezentować znajomość praktycznych aspektów wnioskowania o środki unijne (06FB-1A_U11).

3. KOMPETENCJE - w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie:

• Zdolność opracowania budżetu do wniosku o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej (06FB-1A_K07).

• Zdolność do planowania działań wpływających pozytywnie na rozwój społeczno-ekonomiczny regionu (06FB-1A_K05).

• Zdolność do pracy w zespole projektowym i kreowanie otwartości na współpracę (06FB-1A_K03).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Arendt
Prowadzący grup: Łukasz Arendt, Katarzyna Himstedt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans pracy studenta obejmuje:

1. pracę na zajęciach: ćwiczenia 14 godz.,

2. pracę w trakcie semestru (w tym przygotowanie się do zajęć i konsultacje) 14 godz.,

3. przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu: 14 godzin.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem metody blended learningu, praca w grupie, praca indywidualna, dyskusja moderowana

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria zaliczenia przedmiotu obejmują:

1. opracowanie w ramach pracy w grupach wniosku o dofinansowanie w ramach jednego z Programów Operacyjnych (40-55%)

2. zaprezentowanie projektu podczas zajęć (15%)

3. umiejętność pracy w grupie (15%)

4. aktywność podczas dyskusji na zajęciach (15%)

5. test zaliczeniowy (0-15%)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się nastąpi poprzez:

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji, identyfikowanie i rozwiązywanie problemów );

- realizację zadań w zespole;

- przygotowanie i prezentację ostatecznej wersji wniosku o dofinansowanie;

- test wielokrotnego wyboru

Efekty uczenia będą weryfikowane w ramach poszczególnych zadań.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kluczowe informacje o Unii Europejskiej

2. Metody wspierania przedsiębiorczości

3. Polska na tle krajów Unii Europejskiej

4. Polityka regionalna i Fundusze Europejskie - zasady działania, rodzaje i rola funduszy

5. Fundusze Europejskie: programy krajowe i regionalne w perspektywie 2021-2027

6. Praktyczne aspekty aplikowania o środki unijne

7. Case study – wniosek o dofinansowanie

Literatura:

Obowiązkowa:

Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Placet, 2015

Kosowska U., Sikora-Gaca M., Fundusze europejskie w teorii i praktyce, Difin, 2014

Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020

Podręczniki beneficjenta

Umowa Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce

www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Dodatkowa:

Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, 2017

Borek G., Sztyler J., Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, ODDK, 2015

Kleinowski M., Piechowicz M., Sikora-Gaca M., Fundusze i programy Unii Europejskiej wspierające przedsiębiorstwa w perspektywie finansowej 2014-2020, Difin 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Arendt
Prowadzący grup: Łukasz Arendt, Katarzyna Himstedt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans pracy studenta obejmuje:

1. pracę na zajęciach: ćwiczenia 14 godz.,

2. pracę w trakcie semestru (w tym przygotowanie się do zajęć i konsultacje) 14 godz.,

3. przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu: 14 godzin.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem metody blended learningu, praca w grupie, praca indywidualna, dyskusja moderowana

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria zaliczenia przedmiotu obejmują:

1. opracowanie w ramach pracy w grupach wniosku o dofinansowanie w ramach jednego z Programów Operacyjnych (40-55%)

2. zaprezentowanie projektu podczas zajęć (15%)

3. umiejętność pracy w grupie (15%)

4. aktywność podczas dyskusji na zajęciach (15%)

5. test zaliczeniowy (0-15%)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się nastąpi poprzez:

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji, identyfikowanie i rozwiązywanie problemów );

- realizację zadań w zespole;

- przygotowanie i prezentację ostatecznej wersji wniosku o dofinansowanie;

- test wielokrotnego wyboru

Efekty uczenia będą weryfikowane w ramach poszczególnych zadań .

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kluczowe informacje o Unii Europejskiej

2. Metody wspierania przedsiębiorczości

3. Polska na tle krajów Unii Europejskiej

4. Polityka regionalna i Fundusze Europejskie - zasady działania, rodzaje i rola funduszy

5. Fundusze Europejskie: programy krajowe i regionalne w perspektywie 2014-2020 i 2021-2027

6. Praktyczne aspekty aplikowania o środki unijne

7. Case study – wniosek o dofinansowanie

Literatura:

Obowiązkowa:

Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Placet, 2015

Kosowska U., Sikora-Gaca M., Fundusze europejskie w teorii i praktyce, Difin, 2014

Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020

Podręczniki beneficjenta

Umowa Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce

www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Dodatkowa:

Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, 2017

Borek G., Sztyler J., Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, ODDK, 2015

Kleinowski M., Piechowicz M., Sikora-Gaca M., Fundusze i programy Unii Europejskiej wspierające przedsiębiorstwa w perspektywie finansowej 2014-2020, Difin 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Arendt
Prowadzący grup: Łukasz Arendt, Katarzyna Himstedt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęciom przypisano 3 punkty ECTS

Bilans pracy studenta obejmuje:

1. pracę na zajęciach: ćwiczenia 30 godz.,

2. pracę w trakcie semestru (w tym przygotowanie się do zajęć i konsultacje) 30 godz.,

3. przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu: 30 godzin.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem metody blended learningu, praca w grupie, praca indywidualna, dyskusja moderowana

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria zaliczenia przedmiotu obejmują:

1. opracowanie w ramach pracy w grupach wniosku o dofinansowanie w ramach jednego z Programów Operacyjnych (40-55%)

2. zaprezentowanie projektu podczas zajęć (15%)

3. umiejętność pracy w grupie (15%)

4. aktywność podczas dyskusji na zajęciach (15%)

5. test zaliczeniowy (0-15%)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się nastąpi poprzez:

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji, identyfikowanie i rozwiązywanie problemów );

- realizację zadań w zespole;

- przygotowanie i prezentację ostatecznej wersji wniosku o dofinansowanie;

- test wielokrotnego wyboru

Efekty uczenia będą weryfikowane w ramach poszczególnych zadań.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kluczowe informacje o Unii Europejskiej

2. Polityka regionalna i Fundusze Europejskie - zasady działania, rodzaje i rola funduszy

3. Fundusze Europejskie: programy krajowe i regionalne w perspektywie 2014-2020 i 2021-2027

4. Praktyczne aspekty aplikowania o środki unijne

5. Case study – wniosek o dofinansowanie

Literatura:

Obowiązkowa:

Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Placet, 2015

Kosowska U., Sikora-Gaca M., Fundusze europejskie w teorii i praktyce, Difin, 2014

Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020

Podręczniki beneficjenta

Umowa Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce

www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Dodatkowa:

Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, 2017

Borek G., Sztyler J., Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, ODDK, 2015

Kleinowski M., Piechowicz M., Sikora-Gaca M., Fundusze i programy Unii Europejskiej wspierające przedsiębiorstwa w perspektywie finansowej 2014-2020, Difin 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Arendt
Prowadzący grup: Łukasz Arendt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęciom przypisano 3 punkty ECTS

Bilans pracy studenta obejmuje:

1. pracę na zajęciach: ćwiczenia 30 godz.,

2. pracę w trakcie semestru (w tym przygotowanie się do zajęć i konsultacje) 30 godz.,

3. przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu: 30 godzin.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem metody blended learningu, praca w grupie, praca indywidualna, dyskusja moderowana

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria zaliczenia przedmiotu obejmują:

1. opracowanie w ramach pracy w grupach wniosku o dofinansowanie w ramach jednego z Programów Operacyjnych (40-55%)

2. zaprezentowanie projektu podczas zajęć (15%)

3. umiejętność pracy w grupie (15%)

4. aktywność podczas dyskusji na zajęciach (15%)

5. test zaliczeniowy (0-15%)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kluczowe informacje o Unii Europejskiej

2. Polska na tle krajów Unii Europejskiej

3. Polityka regionalna i Fundusze Europejskie - zasady działania, rodzaje i rola funduszy

4. Fundusze Europejskie: programy krajowe i regionalne w perspektywie 2014-2020. Umowa partnerstwa na lata 2021-2027

5. Przedsiębiorczość w programach krajowych

6. Praktyczne aspekty aplikowania o środki unijne

7. Case study – wniosek o dofinansowanie

Literatura:

Obowiązkowa:

Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Placet, 2015

Kosowska U., Sikora-Gaca M., Fundusze europejskie w teorii i praktyce, Difin, 2014

Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020

Podręczniki beneficjenta

Projekt Umowy Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce

www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Dodatkowa:

Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, 2017

Borek G., Sztyler J., Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, ODDK, 2015

Kleinowski M., Piechowicz M., Sikora-Gaca M., Fundusze i programy Unii Europejskiej wspierające przedsiębiorstwa w perspektywie finansowej 2014-2020, Difin 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Arendt
Prowadzący grup: Łukasz Arendt, Anna Rutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Praca własna Studenta: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącym, realizacja case study (28h).

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem metody e-learningu, praca w grupie, praca indywidualna, dyskusja moderowana

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria zaliczenia przedmiotu obejmują:

1. opracowanie w ramach pracy w grupach wniosku o dofinansowanie w ramach jednego z Programów Operacyjnych (40-55%)

2. zaprezentowanie projektu podczas zajęć (15%)

3. umiejętność pracy w grupie (15%)

4. aktywność podczas dyskusji na zajęciach (15%)

5. test zaliczeniowy (0-15%)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kluczowe informacje o Unii Europejskiej

2. Polska na tle krajów Unii Europejskiej

3. Polityka regionalna i Fundusze Europejskie - zasady działania, rodzaje i rola funduszy

4. Fundusze Europejskie: programy krajowe i regionalne w perspektywie 2014-2020. Umowa partnerstwa na lata 2021-2027

5. Przedsiębiorczość w programach krajowych – POIS, POIR, POWER, RPO

6. Praktyczne aspekty aplikowania o środki unijne

7. Case study – wniosek o dofinansowanie

Literatura:

Obowiązkowa:

Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Placet, 2015

Kosowska U., Sikora-Gaca M., Fundusze europejskie w teorii i praktyce, Difin, 2014

Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020

Podręczniki beneficjenta

Projekt Umowy Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce

www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Dodatkowa:

Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, 2017

Borek G., Sztyler J., Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, ODDK, 2015

Kleinowski M., Piechowicz M., Sikora-Gaca M., Fundusze i programy Unii Europejskiej wspierające przedsiębiorstwa w perspektywie finansowej 2014-2020, Difin 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Arendt
Prowadzący grup: Łukasz Arendt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Praca własna Studenta: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącym (30h), przygotowanie się do zaliczenia - realizacja case study (30h).

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem metody blended learningu, praca w grupie, praca indywidualna, dyskusja moderowana

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria zaliczenia przedmiotu obejmują:

1. opracowanie w ramach pracy w grupach wniosku o dofinansowanie w ramach jednego z Programów Operacyjnych (40%)

2. zaprezentowanie projektu podczas zajęć (15%)

3. umiejętność pracy w grupie (15%)

4. aktywność podczas dyskusji na zajęciach (15%)

5. test zaliczeniowy (15%)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kluczowe informacje o Unii Europejskiej

2. Polska na tle krajów Unii Europejskiej

3. Polityka regionalna i Fundusze Europejskie - zasady działania, rodzaje i rola funduszy

4. Fundusze Europejskie: programy krajowe i regionalne w perspektywie 2014-2020.

5. Przedsiębiorczość w programach krajowych – POIS, POIR, POWER, RPO

6. Praktyczne aspekty aplikowania o środki unijne

7. Case study – wniosek o dofinansowanie

Literatura:

Obowiązkowa:

Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Placet, 2015

Gospodarowicz M., Efektywność wspierania rozwoju przedsiębiorczości ze środków UE w gminach na obszarach wiejskich w Polsce w latach 2007-2013, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 451/2016, s. 110-121.

Kosowska U., Sikora-Gaca M., Fundusze europejskie w teorii i praktyce, Difin, 2014

Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020

Podręczniki beneficjenta

www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Dodatkowa:

Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, 2017

Borek G., Sztyler J., Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, ODDK, 2015

Śliwa J., Fundusze unijne bez tajemnic, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Arendt
Prowadzący grup: Łukasz Arendt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Praca własna Studenta: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącym (30h), przygotowanie się do zaliczenia - realizacja case study (30h).

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem metody blended learningu, praca w grupie, praca indywidualna, dyskusja moderowana

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria zaliczenia przedmiotu obejmują:

1. opracowanie w ramach pracy w grupach wniosku o dofinansowanie w ramach jednego z Programów Operacyjnych (40%)

2. zaprezentowanie projektu podczas zajęć (15%)

3. umiejętność pracy w grupie (15%)

4. aktywność podczas dyskusji na zajęciach (15%)

5. test zaliczeniowy (15%)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Podstawowe informacje o Unii Europejskiej

2. Polska na tle krajów Unii Europejskiej

3. Polityka regionalna i Fundusze Europejskie - zasady działania, rodzaje i rola funduszy

4. Fundusze Europejskie: programy krajowe i regionalne w perspektywie 2014-2020.

5. Przedsiębiorczość w programach krajowych – POIS, POIR, POWER, RPO

6. Praktyczne aspekty aplikowania o środki unijne

7. Case study – wniosek o dofinansowanie

Literatura:

Obowiązkowa:

Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Placet, 2015

Gospodarowicz M., Efektywność wspierania rozwoju przedsiębiorczości ze środków UE w gminach na obszarach wiejskich w Polsce w latach 2007-2013, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 451/2016, s. 110-121.

Kosowska U., Sikora-Gaca M., Fundusze europejskie w teorii i praktyce, Difin, 2014

Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020

Podręczniki beneficjenta

www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Dodatkowa:

Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, 2017

Borek G., Sztyler J., Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, ODDK, 2015

Śliwa J., Fundusze unijne bez tajemnic, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Arendt
Prowadzący grup: Łukasz Arendt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Praca własna Studenta: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącym (30h), przygotowanie się do zaliczenia - realizacja case study (30h).

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem metody blended learningu, praca w grupie, praca indywidualna, dyskusja moderowana

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria zaliczenia przedmiotu obejmują:

1. opracowanie w ramach pracy w grupach wniosku o dofinansowanie w ramach jednego z Programów Operacyjnych (40%)

2. zaprezentowanie projektu podczas zajęć (15%)

3. umiejętność pracy w grupie (15%)

4. aktywność podczas dyskusji na zajęciach (15%)

5. test zaliczeniowy (15%)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Podstawowe informacje o Unii Europejskiej

2. Polska na tle krajów Unii Europejskiej

3. Polityka regionalna i Fundusze Europejskie - zasady działania, rodzaje i rola funduszy

4. Fundusze Europejskie: programy krajowe i regionalne w perspektywie 2014-2020.

5. Przedsiębiorczość w programach krajowych – POIS, POIR, POWER, RPO

6. Praktyczne aspekty aplikowania o środki unijne

7. Case study – wniosek o dofinansowanie

Literatura:

Obowiązkowa:

Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Placet, 2015

Gospodarowicz M., Efektywność wspierania rozwoju przedsiębiorczości ze środków UE w gminach na obszarach wiejskich w Polsce w latach 2007-2013, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 451/2016, s. 110-121.

Kosowska U., Sikora-Gaca M., Fundusze europejskie w teorii i praktyce, Difin, 2014

Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020

Podręczniki beneficjenta

www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Dodatkowa:

Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, 2017

Borek G., Sztyler J., Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, ODDK, 2015

Śliwa J., Fundusze unijne bez tajemnic, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, 2008

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6