Zarządzanie międzynarodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-FMZN3B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie międzynarodowe |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw przedsiębiorczości i kluczowych pojęć ekonomicznych |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przedstawienie różnorodnych metod analiz środowiska biznesowego w celu zidentyfikowania najefektywniejszych koncepcji zarządzania na rynku międzynarodowym. Całość obejmuje teorię i studia przypadków. Przedstawienie podstaw teoretycznych – koncepcji, definicji. . Analiza metod zarządzania marketingowego (na konkretnych przykładach). Uwarunkowania i źródła przewagi konkurencyjnej - wybrane metody. Omówienie podstawowych wyznaczników poprawy efektywności zarządzania w warunkach globalizacji. Analizę typów struktur organizacyjnych, zasad konsolidacji biznesu i form internacjonalizacji. Znaczenie kapitału intelektualnego i uwarunkowań kulturowych. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Student wyjaśnia wpływ środowiska na działalność biznesową na rynku międzynarodowym, w tym opisuje poszczególne formy internacjonalizacji. Student charakteryzuje podstawowe modele analizy podmiotów gospodarczych Student definiuje podstawowe modele zarządzania międzynarodowego. Student rozróżnia rodzaje sojuszy i inne formy współpracy przedsiębiorstw. Student oblicza wskaźniki i interpretuje źródła przewagi konkurencyjnej 2. Umiejętności: Student sporządza zestawienie uwarunkowań działalności podmiotów w biznesie międzynarodowym. Student proponuje modele biznesowe działania na rynku międzynarodowym, uwzględniające m. in. elementy społecznej odpowiedzialności. Student opracowuje zestaw elementów opisujących kulturę organizacyjną podmiotu. Student podaje przykłady nieetycznych działań w biznesie i proponuje adekwatne koncepcje reagowania na nie. 3. Postawy / kompetencje: W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyska świadomość złożoność procesów biznesowych na rynku międzynarodowym. Student będzie uwrażliwiony na potrzebę całościowego postrzegania relacji i zdeterminowanie konkretnych zjawisk szeregiem uwarunkowań. Student nauczy się współpracować w grupie. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN C
C
WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska, Klaudia Zielińska-Lont | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 180h 30 h wykład 30 h ćwiczenia 60 h przygotowanie projektu zaliczeniowego, prezentacji 30 h bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć, 30 h zbieranie materiałów do projektów. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład interaktywny z elementami multimedialnymi. Ćwiczenia – przygotowywanie projektu (studium przypadku) Analiza konkretnych przypadków – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Weryfikacja efektów kształcenia obejmuje trzy elementy: 1. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy - znajomość pojęć i koncepcji, wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku. 2. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych - aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć, prezentacja i interpretacja wyników przygotowywanego projektu (kolejne etapy). 3. Efekty kształcenia z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym case study dla wybranego sektora z udziałem przedsiębiorstw międzynarodowych – ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych wykładu w opracowanym projekcie końcowym, jakości komunikacji – np. sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, zdolności krytycznej oceny wyników badań i całościowej interpretacji złożonych zagadnień. Ostateczna ocena przedmiotu: wkład (teoria, projekt) 70%, ćwiczenia 30%. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji Analiza PEST – diagnoza otoczenia Analiza SWOT – budowanie profilu konkurencyjnego Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier Analiza działań i procesów – koncepcja łańcucha wartości Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian Studia przypadków. 2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja Motywy i formy internacjonalizacji Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym. Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów Studia przypadków. 3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału. Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych. Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego. Studia przypadków. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. K. Obłój, A. Wąsowska, Zarządzanie międzynarodowe, PWE, Warszawa 2014. 2. B. Kacznmarek, B. Glinkowska, Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wyd. UŁ; Łódź 2016. 3. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wyd. UŁ; Łódź 2012. 4. A. K. Koźmiński; Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych; Wyd. PWN Warszawa 2005. Uzupełniająca: 1. M. Rosińska-Bukowska, Najpotężniejsze korporacje współczesnego świata, Wyd. WSSM, Łódź 2011. 2. Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J., Systemic Competitiveness: A New Challenge for Firms and for Government, [w:] Milestones in a Process of Innovation, Change and Development, Special Edition – Buenos Aires/Dortmund 2008. 3. K. Obłój; Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej; Wyd. PWE Warszawa 2007. 4. M. Bartosik-Purgat; Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym; Wyd. PWE; Warszawa 2006. 5. G. Stonehouse; J. Hamill; D. Campell; T. Purdie; Globalizacja. Strategia i zarządzanie; Felberg SJA; Warszawa 2001. 6. Hagel J., Brown J. S., The Only Sustainable Edge: Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization, Harvard Business School Press, Boston 2005. 7. Zineldin M., Co-operition: The Organisation of the Future, Marketing, „Intelligence&Planning” 2004, Vol. 22. 8. Kogut B., Zander U., Knowledge of the Firm and the Evolutionary Theory of Multinational Corporation, „Journal of International Business Studies” 2003, Vol. 34. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska, Klaudia Zielińska-Lont | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 180h 30 h wykład 30 h ćwiczenia 60 h przygotowanie projektu zaliczeniowego, prezentacji 30 h bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć, 30 h zbieranie materiałów do projektów. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład interaktywny z elementami multimedialnymi. Ćwiczenia – przygotowywanie projektu (studium przypadku) Analiza konkretnych przypadków – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Weryfikacja efektów kształcenia obejmuje trzy elementy: 1. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy - znajomość pojęć i koncepcji, wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku. 2. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych - aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć, prezentacja i interpretacja wyników przygotowywanego projektu (kolejne etapy). 3. Efekty kształcenia z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym case study dla wybranego sektora z udziałem przedsiębiorstw międzynarodowych – ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych wykładu w opracowanym projekcie końcowym, jakości komunikacji – np. sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, zdolności krytycznej oceny wyników badań i całościowej interpretacji złożonych zagadnień. Ostateczna ocena przedmiotu: wkład (teoria, projekt) 70%, ćwiczenia 30%. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 11. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji Analiza PEST – diagnoza otoczenia Analiza SWOT – budowanie profilu konkurencyjnego Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier Analiza działań i procesów – koncepcja łańcucha wartości Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian Studia przypadków. 2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja Motywy i formy internacjonalizacji Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym. Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów Studia przypadków. 3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału. Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych. Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego. Studia przypadków. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. K. Obłój, A. Wąsowska, Zarządzanie międzynarodowe, PWE, Warszawa 2014. 2. B. Kacznmarek, B. Glinkowska, Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wyd. UŁ; Łódź 2016. 3. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wyd. UŁ; Łódź 2012. 4. A. K. Koźmiński; Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych; Wyd. PWN Warszawa 2005. Uzupełniająca: 1. M. Rosińska-Bukowska, Najpotężniejsze korporacje współczesnego świata, Wyd. WSSM, Łódź 2011. 2. Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J., Systemic Competitiveness: A New Challenge for Firms and for Government, [w:] Milestones in a Process of Innovation, Change and Development, Special Edition – Buenos Aires/Dortmund 2008. 3. K. Obłój; Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej; Wyd. PWE Warszawa 2007. 4. M. Bartosik-Purgat; Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym; Wyd. PWE; Warszawa 2006. 5. G. Stonehouse; J. Hamill; D. Campell; T. Purdie; Globalizacja. Strategia i zarządzanie; Felberg SJA; Warszawa 2001. 6. Hagel J., Brown J. S., The Only Sustainable Edge: Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization, Harvard Business School Press, Boston 2005. 7. Zineldin M., Co-operition: The Organisation of the Future, Marketing, „Intelligence&Planning” 2004, Vol. 22. 8. Kogut B., Zander U., Knowledge of the Firm and the Evolutionary Theory of Multinational Corporation, „Journal of International Business Studies” 2003, Vol. 34. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN C
WT C
ŚR W
CZ PT C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Brózda-Wilamek, Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 180h 30 h wykład 30 h ćwiczenia 60 h przygotowanie projektu zaliczeniowego, prezentacji 30 h bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć, 30 h zbieranie materiałów do projektów. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład interaktywny z elementami multimedialnymi. Ćwiczenia – przygotowywanie projektu (studium przypadku) Analiza konkretnych przypadków – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Weryfikacja efektów kształcenia obejmuje trzy elementy: 1. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy - znajomość pojęć i koncepcji, wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku. 2. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych - aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć, prezentacja i interpretacja wyników przygotowywanego projektu (kolejne etapy). 3. Efekty kształcenia z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym case study dla wybranego sektora z udziałem przedsiębiorstw międzynarodowych – ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych wykładu w opracowanym projekcie końcowym, jakości komunikacji – np. sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, zdolności krytycznej oceny wyników badań i całościowej interpretacji złożonych zagadnień. Ostateczna ocena przedmiotu: wkład (teoria, projekt) 70%, ćwiczenia 30%. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji Analiza PEST – diagnoza otoczenia Analiza SWOT – budowanie profilu konkurencyjnego Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier Analiza działań i procesów – koncepcja łańcucha wartości Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian Studia przypadków. 2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja Motywy i formy internacjonalizacji Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym. Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów Studia przypadków. 3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału. Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych. Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego. Studia przypadków. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. K. Obłój, A. Wąsowska, Zarządzanie międzynarodowe, PWE, Warszawa 2014. 2. B. Kacznmarek, B. Glinkowska, Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wyd. UŁ; Łódź 2016. 3. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wyd. UŁ; Łódź 2012. 4. A. K. Koźmiński; Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych; Wyd. PWN Warszawa 2005. Uzupełniająca: 1. M. Rosińska-Bukowska, Najpotężniejsze korporacje współczesnego świata, Wyd. WSSM, Łódź 2011. 2. Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J., Systemic Competitiveness: A New Challenge for Firms and for Government, [w:] Milestones in a Process of Innovation, Change and Development, Special Edition – Buenos Aires/Dortmund 2008. 3. K. Obłój; Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej; Wyd. PWE Warszawa 2007. 4. M. Bartosik-Purgat; Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym; Wyd. PWE; Warszawa 2006. 5. G. Stonehouse; J. Hamill; D. Campell; T. Purdie; Globalizacja. Strategia i zarządzanie; Felberg SJA; Warszawa 2001. 6. Hagel J., Brown J. S., The Only Sustainable Edge: Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization, Harvard Business School Press, Boston 2005. 7. Zineldin M., Co-operition: The Organisation of the Future, Marketing, „Intelligence&Planning” 2004, Vol. 22. 8. Kogut B., Zander U., Knowledge of the Firm and the Evolutionary Theory of Multinational Corporation, „Journal of International Business Studies” 2003, Vol. 34. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.