UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie międzynarodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-FMZN3B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie międzynarodowe
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

znajomość podstaw przedsiębiorczości i kluczowych pojęć ekonomicznych

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przedstawienie różnorodnych metod analiz środowiska biznesowego w celu zidentyfikowania najefektywniejszych koncepcji zarządzania na rynku międzynarodowym. Całość obejmuje teorię i studia przypadków. Przedstawienie podstaw teoretycznych – koncepcji, definicji. . Analiza metod zarządzania marketingowego (na konkretnych przykładach). Uwarunkowania i źródła przewagi konkurencyjnej - wybrane metody. Omówienie podstawowych wyznaczników poprawy efektywności zarządzania w warunkach globalizacji. Analizę typów struktur organizacyjnych, zasad konsolidacji biznesu i form internacjonalizacji. Znaczenie kapitału intelektualnego i uwarunkowań kulturowych.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

Student wyjaśnia wpływ środowiska na działalność biznesową na rynku międzynarodowym, w tym opisuje poszczególne formy internacjonalizacji.

Student charakteryzuje podstawowe modele analizy podmiotów gospodarczych

Student definiuje podstawowe modele zarządzania międzynarodowego.

Student rozróżnia rodzaje sojuszy i inne formy współpracy przedsiębiorstw.

Student oblicza wskaźniki i interpretuje źródła przewagi konkurencyjnej

2. Umiejętności:

Student sporządza zestawienie uwarunkowań działalności podmiotów w biznesie międzynarodowym.

Student proponuje modele biznesowe działania na rynku międzynarodowym, uwzględniające m. in. elementy społecznej odpowiedzialności.

Student opracowuje zestaw elementów opisujących kulturę organizacyjną podmiotu.

Student podaje przykłady nieetycznych działań w biznesie i proponuje adekwatne koncepcje reagowania na nie.

3. Postawy / kompetencje:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyska świadomość złożoność procesów biznesowych na rynku międzynarodowym.

Student będzie uwrażliwiony na potrzebę całościowego postrzegania relacji i zdeterminowanie konkretnych zjawisk szeregiem uwarunkowań.

Student nauczy się współpracować w grupie.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska, Klaudia Zielińska-Lont
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 180h

30 h wykład

30 h ćwiczenia

60 h przygotowanie projektu zaliczeniowego, prezentacji

30 h bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć,

30 h zbieranie materiałów do projektów.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny z elementami multimedialnymi. Ćwiczenia – przygotowywanie projektu (studium przypadku)

Analiza konkretnych przypadków – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach.


Sposoby i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia obejmuje trzy elementy:

1. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy - znajomość pojęć i koncepcji, wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku.

2. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych - aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć, prezentacja i interpretacja wyników przygotowywanego projektu (kolejne etapy).

3. Efekty kształcenia z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym case study dla wybranego sektora z udziałem przedsiębiorstw międzynarodowych – ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych wykładu w opracowanym projekcie końcowym, jakości komunikacji – np. sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, zdolności krytycznej oceny wyników badań i całościowej interpretacji złożonych zagadnień.

Ostateczna ocena przedmiotu: wkład (teoria, projekt) 70%, ćwiczenia 30%.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji

Analiza PEST – diagnoza otoczenia

Analiza SWOT – budowanie profilu konkurencyjnego

Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier

Analiza działań i procesów – koncepcja łańcucha wartości

Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian

Studia przypadków.


2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym

Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja

Motywy i formy internacjonalizacji

Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym.

Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów

Studia przypadków.


3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym

Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny

Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału.

Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych.

Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego.

Studia przypadków.


Literatura:

Podstawowa:

1. K. Obłój, A. Wąsowska, Zarządzanie międzynarodowe, PWE, Warszawa 2014.

2. B. Kacznmarek, B. Glinkowska, Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wyd. UŁ; Łódź 2016.

3. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wyd. UŁ; Łódź 2012.

4. A. K. Koźmiński; Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych; Wyd. PWN Warszawa 2005.

Uzupełniająca:

1. M. Rosińska-Bukowska, Najpotężniejsze korporacje współczesnego świata, Wyd. WSSM, Łódź 2011.

2. Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J., Systemic Competitiveness: A New Challenge for Firms and for Government, [w:] Milestones in a Process of Innovation, Change and Development, Special Edition – Buenos Aires/Dortmund 2008.

3. K. Obłój; Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej; Wyd. PWE Warszawa 2007.

4. M. Bartosik-Purgat; Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym; Wyd. PWE; Warszawa 2006.

5. G. Stonehouse; J. Hamill; D. Campell; T. Purdie; Globalizacja. Strategia i zarządzanie; Felberg SJA; Warszawa 2001.

6. Hagel J., Brown J. S., The Only Sustainable Edge: Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization, Harvard Business School Press, Boston 2005.

7. Zineldin M., Co-operition: The Organisation of the Future, Marketing, „Intelligence&Planning” 2004, Vol. 22.

8. Kogut B., Zander U., Knowledge of the Firm and the Evolutionary Theory of Multinational Corporation, „Journal of International Business Studies” 2003, Vol. 34.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Magdalena Rosińska-Bukowska, Klaudia Zielińska-Lont
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 180h

30 h wykład

30 h ćwiczenia

60 h przygotowanie projektu zaliczeniowego, prezentacji

30 h bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć,

30 h zbieranie materiałów do projektów.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny z elementami multimedialnymi. Ćwiczenia – przygotowywanie projektu (studium przypadku)

Analiza konkretnych przypadków – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach.



Sposoby i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia obejmuje trzy elementy:

1. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy - znajomość pojęć i koncepcji, wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku.

2. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych - aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć, prezentacja i interpretacja wyników przygotowywanego projektu (kolejne etapy).

3. Efekty kształcenia z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym case study dla wybranego sektora z udziałem przedsiębiorstw międzynarodowych – ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych wykładu w opracowanym projekcie końcowym, jakości komunikacji – np. sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, zdolności krytycznej oceny wyników badań i całościowej interpretacji złożonych zagadnień.

Ostateczna ocena przedmiotu: wkład (teoria, projekt) 70%, ćwiczenia 30%.


Szczegółowe treści kształcenia:

11. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji

Analiza PEST – diagnoza otoczenia

Analiza SWOT – budowanie profilu konkurencyjnego

Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier

Analiza działań i procesów – koncepcja łańcucha wartości

Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian

Studia przypadków.


2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym

Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja

Motywy i formy internacjonalizacji

Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym.

Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów

Studia przypadków.


3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym

Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny

Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału.

Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych.

Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego.

Studia przypadków.



Literatura:

Podstawowa:

1. K. Obłój, A. Wąsowska, Zarządzanie międzynarodowe, PWE, Warszawa 2014.

2. B. Kacznmarek, B. Glinkowska, Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wyd. UŁ; Łódź 2016.

3. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wyd. UŁ; Łódź 2012.

4. A. K. Koźmiński; Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych; Wyd. PWN Warszawa 2005.

Uzupełniająca:

1. M. Rosińska-Bukowska, Najpotężniejsze korporacje współczesnego świata, Wyd. WSSM, Łódź 2011.

2. Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J., Systemic Competitiveness: A New Challenge for Firms and for Government, [w:] Milestones in a Process of Innovation, Change and Development, Special Edition – Buenos Aires/Dortmund 2008.

3. K. Obłój; Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej; Wyd. PWE Warszawa 2007.

4. M. Bartosik-Purgat; Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym; Wyd. PWE; Warszawa 2006.

5. G. Stonehouse; J. Hamill; D. Campell; T. Purdie; Globalizacja. Strategia i zarządzanie; Felberg SJA; Warszawa 2001.

6. Hagel J., Brown J. S., The Only Sustainable Edge: Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization, Harvard Business School Press, Boston 2005.

7. Zineldin M., Co-operition: The Organisation of the Future, Marketing, „Intelligence&Planning” 2004, Vol. 22.

8. Kogut B., Zander U., Knowledge of the Firm and the Evolutionary Theory of Multinational Corporation, „Journal of International Business Studies” 2003, Vol. 34.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rosińska-Bukowska
Prowadzący grup: Dominika Brózda-Wilamek, Magdalena Rosińska-Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 180h

30 h wykład

30 h ćwiczenia

60 h przygotowanie projektu zaliczeniowego, prezentacji

30 h bieżące prace domowe, nauka bieżąca do zajęć,

30 h zbieranie materiałów do projektów.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny z elementami multimedialnymi. Ćwiczenia – przygotowywanie projektu (studium przypadku)

Analiza konkretnych przypadków – przygotowanie opracowań danych, gromadzenie i analiza informacji, analiza w oparciu o różnorodne metody, dyskusja, praca w grupach.



Sposoby i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia obejmuje trzy elementy:

1. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy - znajomość pojęć i koncepcji, wykorzystanie treści teoretycznych do analizy przypadku.

2. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności sprawdzane na zajęciach laboratoryjnych - aktywność na konwersatoriach, przygotowanie do zajęć, prezentacja i interpretacja wyników przygotowywanego projektu (kolejne etapy).

3. Efekty kształcenia z zakresu kompetencje sprawdzane w przygotowywanym projekcie zaliczeniowym case study dla wybranego sektora z udziałem przedsiębiorstw międzynarodowych – ocena wartości merytorycznej, wykorzystania treści teoretycznych wykładu w opracowanym projekcie końcowym, jakości komunikacji – np. sporządzania zestawień, tabel z komentarzami, zdolności krytycznej oceny wyników badań i całościowej interpretacji złożonych zagadnień.

Ostateczna ocena przedmiotu: wkład (teoria, projekt) 70%, ćwiczenia 30%.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Uwarunkowania zarządzania międzynarodowego – strategiczna diagnoza organizacji

Analiza PEST – diagnoza otoczenia

Analiza SWOT – budowanie profilu konkurencyjnego

Analiza PARTS – sieci wartości, teoria gier

Analiza działań i procesów – koncepcja łańcucha wartości

Analiza grup strategicznych – przyczyny powstawania, dynamika zmian

Studia przypadków.


2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym

Zarządzanie marketingowe – produkt, marka, promocja

Motywy i formy internacjonalizacji

Alianse strategiczne i inne formy współpracy na rynku międzynarodowym.

Systemy zarządzania służące zachowaniu elastyczności organizacji – model działania w chaosie, elastyczność celów, struktur i zasobów

Studia przypadków.


3. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym

Konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, potencjał konkurencyjny

Źródła przewagi konkurencyjnej – pięć warstw kapitału.

Modele zarządzania międzynarodowego – ewolucja struktur organizacyjnych.

Kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność, etyka, zarządzanie zasobami ludzkimi, innowacyjność – kluczowe elementy współczesnego zarządzania międzynarodowego.

Studia przypadków.



Literatura:

Podstawowa:

1. K. Obłój, A. Wąsowska, Zarządzanie międzynarodowe, PWE, Warszawa 2014.

2. B. Kacznmarek, B. Glinkowska, Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wyd. UŁ; Łódź 2016.

3. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wyd. UŁ; Łódź 2012.

4. A. K. Koźmiński; Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych; Wyd. PWN Warszawa 2005.

Uzupełniająca:

1. M. Rosińska-Bukowska, Najpotężniejsze korporacje współczesnego świata, Wyd. WSSM, Łódź 2011.

2. Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J., Systemic Competitiveness: A New Challenge for Firms and for Government, [w:] Milestones in a Process of Innovation, Change and Development, Special Edition – Buenos Aires/Dortmund 2008.

3. K. Obłój; Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej; Wyd. PWE Warszawa 2007.

4. M. Bartosik-Purgat; Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym; Wyd. PWE; Warszawa 2006.

5. G. Stonehouse; J. Hamill; D. Campell; T. Purdie; Globalizacja. Strategia i zarządzanie; Felberg SJA; Warszawa 2001.

6. Hagel J., Brown J. S., The Only Sustainable Edge: Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization, Harvard Business School Press, Boston 2005.

7. Zineldin M., Co-operition: The Organisation of the Future, Marketing, „Intelligence&Planning” 2004, Vol. 22.

8. Kogut B., Zander U., Knowledge of the Firm and the Evolutionary Theory of Multinational Corporation, „Journal of International Business Studies” 2003, Vol. 34.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6