Procesy migracyjne w ujęciu regionalnym, krajowym i europejskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GP223C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Procesy migracyjne w ujęciu regionalnym, krajowym i europejskim |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii, demografii i statystyki. Znajomość Excela, środowiska GIS. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aspektami teoretycznymi i praktycznymi procesów migracyjnych. Zaprezentowane zostaną definicje i formy migracji. Omówiony zostanie charakter procesów migracyjnych, bariery, przyczyny i skutki tego zjawiska. Ponadto, podczas zajęć przedstawione zostaną dawne i współczesne trendy procesów migracyjnych w Europie, w tym również w Polsce oraz teorie migracji. Wskazane zostaną źródła danych o migracji. Słuchacze zostaną zaznajomieni z wynikami badań empirycznych na temat ww. zjawisk oraz poznają szereg metod służących badaniom nad migracjami. Studenci podejmą próbę przeprowadzenia analiz procesów migracyjnych z wykorzystaniem poznanych metod wizualizacji i narzędzi ilościowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna specjalistyczną terminologię i pojęcia zw. z procesami migracji (m.in. migracje, saldo migracji, migrant, emigracja, imigracja, itd.). (06GP-A2_W01; 06GP-A2_W02) Student identyfikuje dawne i współczesne uwarunkowania, bariery, przyczyny i skutki procesów migracyjnych w Polsce i Europie (06GP-A2_W02 Student ma rozszerzoną wiedzę na temat metod ilościowych i jakościowych pozwalających badać przebieg, skalę i konsekwencje zmian zachodzących w przestrzeni w różnych wymiarach: lokalnym, regionalnym, globalnym w procesach migracji (06GP-A2_W04; 06GP-A2_W05) Umiejętności Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane (również ze źródeł elektronicznych) do kompleksowych analiz złożonych procesów migracji (06GP-A2_U01) Student w praktyczny sposób potrafi prowadzić interdyscyplinarne analizy przestrzenne w oparciu o wyspecjalizowane modele z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi (06GP-A2_U02) Student posiada umiejętność wskazania europejskich ośrodków, które przyciągają i odpychają migrantów oraz dokonuje oceny natężenia tych procesów. Umiejętnie posługuje się terminologią związaną z procesami migracji (06GP-A2_U04 ). Student potrafi wskazać metody badawcze wykorzystywane w badaniach nad migracjami (06GP-A2_U03; 06GP-A2_U05) Kompetencje: Zna wartość swojej wiedzy i znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z analizą procesów migracji (06GP-A2_K01). Posiada umiejętność pracy w zespole (06GP-A2_K03) Staje się świadomym i aktywnym aktorem rozwoju społeczności lokalnych i społeczeństwa obywatelskiego (06GP-A2_K04) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN LI
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin, 21 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Antczak, Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antczak, Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 30 godz., praca bieżąca 60 godz. przygotowanie się do zaliczenia: 30 godz. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacja omawiająca konkretny temat oraz metody pomiaru procesów migracji. Dyskusja dotycząca zagadnień przekazanych studentom drogą mailową. Case study i metody programowe - na zajęciach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność na zajęciach w formie dyskusji i zadań do samodzielnego rozwiązania (20%). Prac projektowa (80%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia organizacyjne. Migracje - wprowadzenie, pojęcia podstawowe 2. Migracje w dziejach ludzkości i teorie migracji. 3. Przyczyny i skutki migracji oraz migracje wewnętrzne i zagraniczne w Polsce. 4. Przyczyny i skutki migracji oraz migracje wewnętrzne i zagraniczne w Europie i na świecie. 5. Wpływ globalizacji na poziom migracji na świecie oraz polityka migracyjna Polski i UE. 6. Źródła informacji o migracjach. 7. Metody statystyczne badające przebieg procesów migracji. 8. Analiza dynamiki zmian procesów migracyjnych. 9. Trendy migracji. 10. Analizy strukturalno-geograficzne. 11. Budowa własnej bazy danych dotyczących migracji w programie Quantum GIS. 12. Wizualizacja procesów migracyjnych w ujęciu regionalnym, krajowym i Europejskim w programie Quantum GIS. 13. Opracowanie prezentacji/kompozycji/infografiki na temat migracji w programie Quantum GIS. 14. Przestrzenna analiza procesów migracyjnych w programie GeoDa. 15. Modelowanie procesów migracyjnych. |
|
Literatura: |
1. Bonifazi C., Okólski M., Schoorl J., Simon P. (2008), International Migration in Europe. New Trends and New Methods of Analysis, IMISCOE Research, Amsterdam University Press. 2. Castles S., Miller Mark J. (2011), Migracje we współczesnym świecie, PWN 3. Główny Urząd Statystyczny (2013 i inne), Informacja o rozmiarach i kierunkach emigracji z Polski w latach 2004-2012, GUS, Departament Badań Demograficznych i Rynku Pracy, Warszawa. 5. Horolets A., Lesińska M., Okólski M. (2018), Raport o stanie badań nad migracjami w Polsce po 1989 roku, http://www.kbnm.pan.pl/images/Raport_o_stanie_bada%C5%84_nad_migracjami_w_Polsce_po_1989_roku.pdf 6. Singh N. (2012), A Socio-Economic Analysis of Process of Migration, Quest International Multidisciplinary Research Journal Vol. I, Issue II, pp. 151-154. Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009 7. Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010 8. Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa, 9. Witkowska D., Podstawy ekonometrii i teorii prognozowania, Wolters Kluwer, Warszawa 2012. 10. Domański R., (2002), Gospodarka przestrzenna. Wydawnictwo PWN, Warszawa. 11. Suchecki B. (red.), (2010), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo C.H. Beck. Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.