Inwestycje a jakość życia i jakość zamieszkiwania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GP302C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inwestycje a jakość życia i jakość zamieszkiwania |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy dotyczącej wyznaczników i determinant jakości życia i jakości zamieszkiwania w miastach i na obszarach niezurbanizowanych. Na zajęciach podjęta zostanie problematyka badania i analizowania jakości życia i jej wymiarów, w szczególności z perspektywy relacji człowieka i zbiorowości z przestrzenią (wytwarzanie, użytkowanie i postrzeganie przestrzeni), funkcjonowania i przemian współczesnych miast i obszarów niezurbanizowanych w kontekście nowych inwestycji i ich społeczno-kulturowych konsekwencji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student/ka posiada wiedzę objaśniającą ekonomiczne, społeczne i psychologiczne determinanty kształtowania jakości życia i zamieszkiwania w zróżnicowanym środowisku społeczno-przestrzennym w tym o procesach związanych ze społecznym wytwarzaniem, percepcja i waloryzacją przestrzeni mieszkaniowej 06IN_1A _W04 Posiada wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych oraz relacjach występujących między nimi a także normach i wartościach społecznych kształtowanych w oparciu o użytkowanie terytorium i ich wpływie na jakość życia i zamieszkiwania ludzi 06IN_1A _W02 Umiejętności: Potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska społeczne, ekonomiczne i kulturowe oraz określić ich wpływ na jakość życia i jakość zamieszkiwania mieszkańców obszarów zurbanizowanych i niezurbanizowanych (06IN_1A _U01) a także wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać zróżnicowane dane do analizowania wyznaczników i determinant jakości życia i jakości zamieszkiwania mieszkańców miast i obszarów wiejskich (06IN_1A _U02) Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę uczenia się i stałego podnoszenia swoich kompetencji (06IN_1A _K01) oraz staje się świadomym uczestnikiem procesu kształtowania rozwoju lokalnego, którego głównym celem jest podnoszenie jakości życia ludzi (06IN_1A _K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 400 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów; - Metody projektowe zespołowe projekty studentów porządkujące wiedzę na temat określonych zagadnień oraz wykorzystujące i rozszerzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - Metody aktywizujące oparte na dyskusji problemowej w trakcie zajęć . |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Przygotowanie eseju problemowego lub prezentacji na temat: Jakość życia mieszkańców/użytkowników wybranej inwestycji zrealizowanej w przestrzeni miasta lub zespołu miejskiego. Wymagania techniczne dotyczące prezentacji: prezentacja multimedialna (np. PowerPoint wraz z dokumentacją fotograficzną/filmową, przygotowana zgodnie z zasadami tworzenia tego typu prezentacji - omawianych min. na przedmiocie Podstawy Komunikacji Społecznej). Zasady przygotowania eseju: Esej powinien mieć objętość 10-15 tyś. znaków. W każdym eseju Autor powinien sformułować tezę, którą będzie się starał zweryfikować (udowodnić lub obalić). Esej powinien zawierać odniesienia do literatury oraz materiałów przedstawiających wybraną inwestycję oraz bibliografię. Powinien być złożony w formie drukowanej lub elektronicznej w ustalonym terminie. Zakres tematyczny eseju/ prezentacji: Analiza inwestycji powinna ukazać jej znaczenie dla poprawy lub obniżenia (w przypadku analizy przykładu negatywnego) jakości życia jej użytkowników odwołując się do analizowanych wymiarów j.ż (wymiar obiektywny i subiektywny- w tym przypadku ocena/opinia zespołu przygotowującego projekt) w kontekście zaspokojenia potrzeb: • podstawowych (infrastruktura społeczna, zaopatrzenie i podstawowe usługi) • bezpieczeństwa (fizycznego, społecznego/socjalnego) • przynależności (identyfikacja i tożsamość lokalna, kształtowanie wspólnoty) • uznania (prestiż, poczucie wpływu i wartości) • samorealizacji (możliwości rozwoju, doznania estetyczne, potrzeby uczestnictwa w kulturze, partycypacja społeczna) Należy wykazać, które z tych potrzeb są realizowane i w jakim wymiarze, dzięki jakim rozwiązaniom zastosowanym w analizowanym przypadku. Analiza przypadku powinna uwzględniać także krytyczne spojrzenie np. akcentujące niedostateczne, w opinii Autorów projektu, zaspokojenie potrzeb w określonych wymiarach. Należy również uwzględnić aspekt celów/funkcji założonych inwestycji i w rzeczywistości społecznej realizowanych (np. projekt placu centralnego miasta w założenia miał realizować funkcję integracji społeczności lokalnej, ale poprzez jego zabetonowanie funkcji tej nie realizuje) i ich konsekwencji dla: • jej użytkowników/mieszkańców • społeczności sąsiedzkiej/sublokalnej (przestrzeń osiedla/dzielnicy) • społeczności lokalnej/zbiorowości terytorialnej całego miasta W przypadku analizy przestrzeni publicznych proszę pamiętać o ich funkcjach. W przypadku przestrzeni mieszkaniowych należy zwrócić także uwagę na ich związek z pozostałymi obszarami miasta (np. aspekt komunikacyjny, urbanistyczny, architektoniczny– powiazanie lub nie z przestrzeniami sąsiadującymi) a także wpływ inwestycji na zakres występowania takich procesów jak: fragmentacja, prywatyzacja, gettoizacja oraz segregacja społeczno-przestrzenna jednostki osadniczej. Ocena eseju/prezentacji będzie zależała od stopnia uwzględnienia wskazanych wyżej elementów oraz jego/jej formy i poprawności merytorycznej oraz językowej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Pozytywna ocena eseju problemowego lub prezentacji przedstawiających wyniki zrealizowanego w zespołe 3-5 osobowym mini badania prezentującego wybrane zagadnienie (case study) związane kształtowaniem (poprzez określone inwestycje) lub uwarunkowaniami jakości życia w różnych typach układów lokalnych |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Jakość życia – definiowanie i badanie 2. Inwestycje w przestrzeni publiczne. Jakość przestrzeni publicznej 3. Bezpieczeństwo w przestrzeniach publicznych 4. Gatted communities w przestrzeni miasta a jakość zamieszkiwania. 5. Jakość zamieszkiwania w wielkich zespołach mieszkaniowych 6. Inwestycje na suburbiach – społeczno-przestrzenne uwarunkowania 7. Rewitalizacja a jakość życia |
|
Literatura: |
M. Zadrożniak "Jakość życia w mieście". https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/18010/2-021_038-Zadro%C5%BCniak.pdf?sequence=1&isAllowed=y K. Bierwiaczonek "Człowiek w przestrzeni publicznej miasta. Społeczne znaczenia i zjawiska zagrażające przestrzeni publicznej". https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/22299/1/Bierwiaczonek_czlowiek_w_przestrzeni_publicznej.pdf A. Jasiński WIELKOMIEJSKI DYLEMAT – PRZESTRZEŃ PUBLICZNA CZY PRZESTRZEŃ BEZPIECZNA http://pif.zut.edu.pl/pif-12_pdf/C-05%20Jasinski.pdf A. Kłopotowska pt. Czynnik "obronności" we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPL2-0019-0006 -Hamama, B., Liu, J. What is beyond the edges? Gated communities and their role in China's desire for harmonious cities https://cityterritoryarchitecture.springeropen.com/articles/10.1186/s40410-020-00122-x (dla chętnych) E. Szafrańskiej MOŻLIWOŚCI PRZEKSZTAŁCEŃ WIELKICH OSIEDLI MIESZKANIOWYCH W MIEŚCIE POSTSOCJALISTYCZNYM W POLSCE http://www.studiamiejskie.uni.opole.pl/wp-content/uploads/2016/04/Szafranska.pdf M. Szmytkowska, 2014, Ku urbs czy sub-urbs? Przestrzeń i mieszkańcy nowych osiedli mieszkaniowych w obszarach peryferyjnych dużych miast https://www.researchgate.net/publication/261364168_Ku_urbs_czy_sub-urbs_Przestrzen_i_mieszkancy_nowych_osiedli_mieszkaniowych_w_obszarach_peryferyjnych_duzych_miast K. Kajdanek Suburbanizacja w Polsce- pejzaż społeczno-przestrzenny http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b9022c7c-fc34-4de8-880a-aea110e3acf6 M. Zdyb PROCES REWITALIZACJI A JAKOŚĆ ŻYCIA MIESZKAŃCÓW – PROJEKTY ZIELONE POLESIE I WOONERFY W ŁODZI http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1733-3180_21_04 D. Sim „Miasto życzliwe. Jak kształtować miasto z troską o wszystkich” – Wprowadzenie Joanny Erbel „Gęściej, więc lepiej” Mikael Colville-Andersen „Być jak Kopenhaga. Duński przepis na miasto szczęśliwe” – wybrane fragmenty |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.