Kariera i etyka w służbach publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GP309C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kariera i etyka w służbach publicznych |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania administracji publicznej. (Wymagania wstępne weryfikowane są w trakcie zajęć. W przypadku braku wymaganej wiedzy studenci mają obowiązek zapoznać się z literaturą przedmiotu.) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu kariery i pracy w służbach publicznych. Studenci poznają różne ścieżki rozwoju zawodowego oraz nabywają umiejętności pomagające we właściwym postrzeganiu zadań, zwyczajów i misji realizowanych w administracji publicznej. Studenci są świadomi zagrożeń wynikających z nieuczciwości, oszustw oraz ich konsekwencji. Kształtują w sobie etyczne postawy i rozwijają kompetencje niezbędne do pracy w sektorze publicznym. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka): zna specjalistyczną terminologię oraz w pogłębionym stopniu rozumie kluczowe kierunki zmian w zarządzaniu publicznym (06GP-A2_W01), w pogłębionym stopniu rozumie zjawiska i procesy zachodzące w sektorze publicznym (06GP-A2_W02), posiada pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów oraz determinant procesów zachodzących w sektorze publicznym (06GP-A2_W03). UMIEJĘTNOŚCI: W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka): potrafi zastosować wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwać dane z odpowiednio dobranych źródeł w celu skutecznego rozwiazywania problemów zawodowych (06GP-A2_U01), potrafi odpowiednio zaplanować działania, określić priorytety, efektywnie kierować pracą zespołu oraz współpracować z innymi, pełniąc przy tym rolę lidera w zgodzie z zasadami etyki zawodowej (06GP-A2_U08). KOMPETENCJE: W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka): zna wartość swojej wiedzy, jest gotów do jej krytycznej oceny oraz potrafi zasięgać opinii innych w celu skutecznego rozwiązywania problemów, w tym problemów zawodowych (06GP-A2_K01), potrafi kierować się zasadami etyki zawodowej w pełnieniu odpowiedzialnych ról publicznych, z uwzględnieniem wpływu swoich działań na otoczenie, a także jest świadomy(a) znaczenia budowania swojego dorobku zawodowego w oparciu o współpracę, rozwój relacji interpersonalnych oraz odpowiedzialność społeczną (06GP-A2_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Stasiak | |
Prowadzący grup: | Ewelina Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Zajęcia w cyklu 2024/2025 prowadzone będą stacjonarnie. 2. Forma zajęć: Ćwiczenia nr 1 (28 godz.; praca bieżąca: 28 godz.; przygotowanie do zaliczenia: 28 godz.) 3. Liczba punktów ECTS: 3 W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, dyskusja kierowana, praca indywidualna
oraz zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (lektura literatury przedmiotu, ćwiczenia podczas zajęć, projekt) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa to średnia z ocen: 1. Aktywny udział w zajęciach (poziom zaangażowania w ćwiczenia i dyskusję podczas zajęć) - 20% 2. Rozwiązanie quizu do każdego tematu omawianego na zajęciach - 40% 3. Realizacja grupowego wystąpienia na podstawie literatury i jego prezentacja w postaci posteru - 40% Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich części realizowanego przedmiotu. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności; każda dodatkowa nieobecność powoduje obniżenie oceny końcowej o 0,3). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wstęp do administracji publicznej z uwzględnieniem etyki oraz rozwoju zawodowego 2. Lokalna administracja publiczna w kontekście wyzwań i relacji z mieszkańcami 3. Sposoby rozwijania kompetencji zawodowych 4. Kultura obsługi w administracji a kształtowanie jej pozytywnego wizerunku 5. Codzienne nawyki chroniące urząd przed cyberzagrożeniami – podstawowe zasady pracy w urzędzie 6. Wpływ osobowości na ścieżkę kariery w administracji publicznej – kluczowe cechy i kompetencje urzędnika 7. Konceptualizacja opisów stanowisk w kontekście ogłoszeń o pracę w sektorze publicznym 8. Budowanie kultury etycznej w administracji publicznej 9. Transparentność i odpowiedzialność w administracji publicznej 10. Techniki rozwoju zawodowego i organizacyjnego w karierze administracyjnej 11. Refleksje końcowe na temat kariery i etyki w służbach publicznych w kontekście nadchodzących wyzwań |
|
Literatura: |
Podstawowa: • J. Smarż, S. Fundowicz, P. Śwital (red.), Założenia nauki administracji, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2024. • A. Glapiak, Prosty język kluczem do skutecznej komunikacji urzędu z obywatelem, Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej, Warszawa 2023. • M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011. • M. Kulesza, M. Niziołek, Etyka służby publicznej, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2010. • Z. Knecht, Public relations w administracji publicznej, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006. • oraz artykuły naukowe udostępniane studentom na zajęciach. Uzupełniająca: • M. Dawid-Sawicka, E. Stelmach, 13 wzorców dobrej komunikacji i relacji. Analiza transakcyjna w praktyce, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2023. • A. Tomaszewicz, E-administracja publiczna jako nowy model funkcjonowania administracji publicznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2021. • K. Rodzik, Nowoczesny nabór i employer branding w administracji publicznej, Wydawnictwo Presscom, Wrocław 2021. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.