UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kariera i etyka w służbach publicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GP309C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kariera i etyka w służbach publicznych
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania administracji publicznej.

(Wymagania wstępne weryfikowane są w trakcie zajęć. W przypadku braku wymaganej wiedzy studenci mają obowiązek zapoznać się z literaturą przedmiotu.)

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu kariery i pracy w służbach publicznych. Studenci poznają różne ścieżki rozwoju zawodowego oraz nabywają umiejętności pomagające we właściwym postrzeganiu zadań, zwyczajów i misji realizowanych w administracji publicznej. Studenci są świadomi zagrożeń wynikających z nieuczciwości, oszustw oraz ich konsekwencji. Kształtują w sobie etyczne postawy i rozwijają kompetencje niezbędne do pracy w sektorze publicznym.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka):

zna specjalistyczną terminologię oraz w pogłębionym stopniu rozumie kluczowe kierunki zmian w zarządzaniu publicznym (06GP-A2_W01),

w pogłębionym stopniu rozumie zjawiska i procesy zachodzące w sektorze publicznym (06GP-A2_W02),

posiada pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów oraz determinant procesów zachodzących w sektorze publicznym (06GP-A2_W03).

UMIEJĘTNOŚCI:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka):

potrafi zastosować wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwać dane z odpowiednio dobranych źródeł w celu skutecznego rozwiazywania problemów zawodowych (06GP-A2_U01),

potrafi odpowiednio zaplanować działania, określić priorytety, efektywnie kierować pracą zespołu oraz współpracować z innymi, pełniąc przy tym rolę lidera w zgodzie z zasadami etyki zawodowej (06GP-A2_U08).

KOMPETENCJE:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka):

zna wartość swojej wiedzy, jest gotów do jej krytycznej oceny oraz potrafi zasięgać opinii innych w celu skutecznego rozwiązywania problemów, w tym problemów zawodowych (06GP-A2_K01),

potrafi kierować się zasadami etyki zawodowej w pełnieniu odpowiedzialnych ról publicznych, z uwzględnieniem wpływu swoich działań na otoczenie, a także jest świadomy(a) znaczenia budowania swojego dorobku zawodowego w oparciu o współpracę, rozwój relacji interpersonalnych oraz odpowiedzialność społeczną (06GP-A2_K05).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Stasiak
Prowadzący grup: Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia w cyklu 2024/2025 prowadzone będą stacjonarnie.

2. Forma zajęć: Ćwiczenia nr 1 (28 godz.; praca bieżąca: 28 godz.; przygotowanie do zaliczenia: 28 godz.)

3. Liczba punktów ECTS: 3

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, dyskusja kierowana, praca indywidualna
 oraz zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (lektura literatury przedmiotu, ćwiczenia podczas zajęć, projekt)

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa to średnia z ocen:

1. Aktywny udział w zajęciach (poziom zaangażowania w ćwiczenia i dyskusję podczas zajęć) - 20%

2. Rozwiązanie quizu do każdego tematu omawianego na zajęciach - 40%

3. Realizacja grupowego wystąpienia na podstawie literatury i jego prezentacja w postaci posteru - 40%

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich części realizowanego przedmiotu.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności; każda dodatkowa nieobecność powoduje obniżenie oceny końcowej o 0,3).

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wstęp do administracji publicznej z uwzględnieniem etyki oraz rozwoju zawodowego

2. Lokalna administracja publiczna w kontekście wyzwań i relacji z mieszkańcami

3. Sposoby rozwijania kompetencji zawodowych

4. Kultura obsługi w administracji a kształtowanie jej pozytywnego wizerunku

5. Codzienne nawyki chroniące urząd przed cyberzagrożeniami – podstawowe zasady pracy w urzędzie

6. Wpływ osobowości na ścieżkę kariery w administracji publicznej – kluczowe cechy i kompetencje urzędnika

7. Konceptualizacja opisów stanowisk w kontekście ogłoszeń o pracę w sektorze publicznym

8. Budowanie kultury etycznej w administracji publicznej

9. Transparentność i odpowiedzialność w administracji publicznej

10. Techniki rozwoju zawodowego i organizacyjnego w karierze administracyjnej

11. Refleksje końcowe na temat kariery i etyki w służbach publicznych w kontekście nadchodzących wyzwań

Literatura:

Podstawowa:

• J. Smarż, S. Fundowicz, P. Śwital (red.), Założenia nauki administracji, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2024.

• A. Glapiak, Prosty język kluczem do skutecznej komunikacji urzędu z obywatelem, Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej, Warszawa 2023.

• M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011.

• M. Kulesza, M. Niziołek, Etyka służby publicznej, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2010.

• Z. Knecht, Public relations w administracji publicznej, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006.

• oraz artykuły naukowe udostępniane studentom na zajęciach.

Uzupełniająca:

• M. Dawid-Sawicka, E. Stelmach, 13 wzorców dobrej komunikacji i relacji. Analiza transakcyjna w praktyce, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2023.

• A. Tomaszewicz, E-administracja publiczna jako nowy model funkcjonowania administracji publicznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2021.

• K. Rodzik, Nowoczesny nabór i employer branding w administracji publicznej, Wydawnictwo Presscom, Wrocław 2021.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6