UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Foresight miast i regionów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GPIL6B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Foresight miast i regionów
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza w zakresie ekonometrii i prognozowania.

Skrócony opis:

Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką badań foresightowych, uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności dotyczących foresight, poznanie terminologii i podstawowych metod foresight, a także wykształcenie umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystywania informacji zawartych w bazach danych do budowania elementów foresight.

Efekty uczenia się:

Wiedza, student:

- studiując literaturę oraz analizując opracowania praktyczne posiada podstawową wiedzę objaśniającą mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych i społecznych (06GPA1_W03),

- realizując ćwiczenia uzyskuje teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat metod analiz zjawisk w układach przestrzennych, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych (06GPA1_W06).

Umiejętności, student:

- w czasie realizacji ćwiczeń praktycznych posiada umiejętność wyboru i zastosowania podstawowych metod i narzędzi pozwalających opisać i interpretować zjawiska i procesy oraz tendencje i kierunki zmian (06GPA1_U03),

- przygotowując projekt zaliczeniowy potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie gospodarki przestrzennej (06GPA1_U05).

Kompetencje społeczne, student:

- rozumie, poprzez studia i badania praktyczne, potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwoju własnych kompetencji (06GPA1_K01),

- docenia konieczność współdziałania i pracy w grupie, w różnych rolach (06GPA1_K03).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Gajdos
Prowadzący grup: Artur Gajdos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia w cyklu 2020/2021 prowadzone będą zdalnie.

2. Forma zajęć: Wykład 1 (15 godz.) oraz ćwiczenia konwersatoryjne 1 (15 godz.).

3. Student powinien przeznaczyć 15 godzin na przygotowanie się do zaliczenia wykładu.

4. Student powinien przeznaczyć 15 godzin na bieżące przygotowanie się do ćwiczeń (zapoznanie się z materiałami i przygotowanie do ćwiczeń symulacyjnych).


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

Wykład: konwencjonalny, z prezentacją multimedialną, dyskusja, studium przypadku.

Ćwiczenia konwersatoryjne: studium przypadku, ćwiczenia symulacyjne.


Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, uczestniczenie w dyskusjach oraz ćwiczeniach symulacyjnych: 40pkt.

Projekt zaliczeniowy (studium przypadku), opracowanie elementu foresight dla wybranej jednostki samorządowej: 60pkt.

bdb (91-100pkt)

db+ (81-90pkt)

db (71-80pkt)

dst+ (61-70pkt)

dst (51-60pkt)

ndst (0-50pkt)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

ocena aktywności na zajęciach.

ocena poprawności wykonania i zaprezentowania projektu zaliczeniowego.

Treści kształcenia:

Wykład:

1. Foresight – podstawowe pojęcia i definicje (2 godz.)

2. Źródła danych do badań regionalnych i lokalnych (4 godz.)

3. Metody badań foresight (9 godz.)

Ćwiczenia konwersatoryjne:

1. Zależności społeczno-ekonomiczne w badaniach foresight (4 godz.)

2. Zasady prowadzenia badań foresight (3 godz.)

3. Ćwiczenia w tworzeniu elementów foresight dla miasta i regionu (8 godz.)


Literatura:

Podstawowa:

1. Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, (2008), Cieślak M. (red.), PWN, Warszawa.

2. Gajda J.B., (2001), Prognozowanie i symulacja a decyzje gospodarcze, Wyd. C.H.Beck, Warszawa.

3. https://www.foresight.pl/

4. Foresight Lublin 2050. Raport , Lublin 2018.

Uzupełniająca:

1. Wywiał J., Żądło T. (2008), Prognozowanie szeregów czasowych za pomocą SPSS, Wydawnictwo SPSS, Warszawa.

2. Kusideł E., Gajdos A., Grochowska A., (2017), Prognozy liczby pracujących w podregionach województwa mazowieckiego w przekroju sektorowym i zawodowym do 2022 roku, WUP, Warszawa.

3. Gajdos A., (2016), Struktura zawodowa rynku pracy w Polsce. Systemy informacyjne i prognozy, WUŁ, Łódź.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4