Logistyka miejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GPLO3B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logistyka miejska |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu podstaw gospodarki przestrzennej. |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą problematyki logistyki miejskiej z uwzględnieniem kształtowania zrównoważonych przepływów osób jak i ładunków w miastach. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką transportu drogowego i jego implikacji w płaszczyznę życia społecznego, gospodarczego i środowiska. Ponadto wyposażenie studenta w kompetencje do utworzenia dokumentów w kontekście zarządzania mobilnością. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: PEK1. student jest w stanie wytłumaczyć, zaproponować i zinterpretować współczesne procesy i trendy rozwoju logistyki miejskiej w kontekście rozwoju zrównoważonego miast oraz planowania infrastruktury transportowej (06GPA1_W04) PEK2. posiada wiedzę i potrafi tłumaczyć zagadnienia transportu drogowego i jego wpływu na środowisko, społeczeństwo, gospodarkę (06GPA1_W01) PEK3. jest w stanie porządkować i objaśniać wiedzę teoretyczną z zakresu metod i narzędzi zarządzania systemem transportowym miasta w kontekście zrównoważonego rozwoju i logistyki miejskiej, potrafi wytłumaczyć realcje między strukturami i instytucjami działającymi w obszarze transportu miejskiego (06GPA1_W03, 06GPA1_W05) Umiejętności: PEK4. Potrafi analizować i wykorzystywać wiedzę z zakresu rozwoju logistyki miejskiej wraz z analizą procesów społecznych, gospodarczych i środowiskowych (06GPA1_U01) PEK5. Posiada umiejętności projektowania środowiska przestrzennego zgodnie z potrzebami mieszkańców i celami rozwojowymi miasta z uwzględnienie zasady zrównoważonego rozwoju (06GPA1_U04) PEK6. Sporządza i opracowuje wystąpienia w języku polskim (06GPA1_U06) Kompetencje społeczne: PEK7. Student uwrażliwia się na problematykę zrównoważonego rozwoju w kontekście kształtowania logistyki miejskiej i optymalizacji transportu (06GPA1_K04) PEK8. Rozumie potrzebę rozwoju miast w obszarze transportu drogowego i logistyki miejskiej w kontekście zrównoważonego rozwoju (06GPA1_K07) PEK9. Potrafi określić priorytety służące realizacji opracowania planu mobilności oraz wykazuje się przedsiębiorczością i kreatywnością (06GPA1_K06, 06GPA1_K01, 06GPA1_K02) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Głuszczak, Zbigniew Przygodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1: Zajęcia w sali wykładowej trwają 15 godzin dydaktycznych. Ponadto Student przygotowując się do zaliczenia zobowiązany jest poświęcić 15 godzin aby przyswoić i studiować wiedzę przekazaną podczas spotkań wykładowych. Ćwiczenia 2: Zajęcia w sali trwają 15 godzin dydaktycznych. Ponadto student zobowiązany jest poświęcić 30 godzin w ramach pracy bieżącej przygotowując się do zajęć w zakresie: 1. Zapoznanie się z fragmentem pt. Koszty transportu miejskiego, O. Wyszomirski, tekstem nt. Planów mobilności, zapoznanie się z zasadami funkcjonowania innowacyjnego systemu CargoCap oraz Carsharing [12] 2. Opracowanie pracy – eseju, zapoznanie z Bazą danych; przygotowanie się do omówienia problematyki studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności [18 h]. A także student zobowiązany jest poświęcić 15 godzin przygotowując się do zaliczenia pisemnego oraz opracowując esej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny, opowiadanie i opis, wykład problemowy. Ćwiczenia: burza mózgów, dyskusja, studium przypadku, metoda ćwiczeniowa, dyskusja z elementami dyskusji Oxfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: zaliczenie pisemne (5 pytań otwartych) w oparciu o wiedzę przekazaną głównie w sali wykładowej. Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK7, PEK8, PEK9. Ćwiczenia: Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach - 60% oceny Praca zaliczeniowa Esej, pt. Identyfikacja preferencji studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności - 40% oceny Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK6, PEK7, PEK8, PEK9. Ocena ogólna z przedmiotu waga 50% wykład /50% ćwiczenia. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Pojecie i zakres logistyki w rozwoju miast i regionów 2. Planowanie infrastruktury transportowej w polityce przestrzennej – wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój gospodarczy miast i regionów 3. Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej a. Kształtowanie popytu na rynku komunikacji miejskiej b. Charakterystyka podaży na rynku komunikacji miejskiej 4. Zrównoważony rozwój transportu w mieście - Sposoby i uwarunkowania uwalniania centrów miast od samochodów 5. Instrumenty zmiany preferencji transportowych w zatłoczonym mieście - zarządzanie mobilnością w obszarze zurbanizowanym 6. Narzędzia, formy i obszary zarządzania w transporcie miejskim - integracja w transporcie miejskim 7. Znaczenie logistyki w kształtowaniu dostępności miast i regionów Ćwiczenia: 1. Problemy transportowe w miastach. Pojęcie i rola logistyki miejskiej. 2. Plan mobilności jako narzędzie zarządzania mobilnością 3. Narzędzia i działania realizacji celów logistyki miejskiej oraz redukcji i eliminacji problemów transportowych w miastach 4. Systemy Park and Ride, Bike and Ride, Carpooling, Car-sharing oraz transport zrównoważony w przedsiębiorstwie 5. Koszty transportu miejskiego. Analiza preferencji studentów i pracowników w zakresie preferowanych środków transportu w dojazdach na Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny. 6. Problemy transportowe - potrzeby parkingowe osiedli mieszkaniowych z wielkiej płyty – przykład łódzkich osiedli mieszkaniowych. 7. Problematyka problemów transportowych na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym – rozwiązania i plany mobilności. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. O. Wyszomirski (red), Transport miejski. Ekonomika i organizacja,, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008. 2. Agnieszka Domańska, Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, PWN, Warszawa 2006 3. B. Tundys, Logistyka miejska, Difin, Warszawa 2008 4. P. Šmid, P. Lukešová, D. Mourek, Plany Mobilności, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2011 r. 5. CargoCap: http://www.cargocap.com/ 6. B. Wieteska-Rosiak, Zrównoważony transport w przedsiębiorstwach międzynarodowych, „Transport miejski i regionalny”, nr 3, 2013. 7. B. Wieteska-Rosiak, Problematyka lokalizacji parkingów wielopoziomowych na osiedlach mieszkaniowych z wielkiej płyty, Transport Miejski i Regionalny. 8. J. Szołtysek, Car-pooling w koncepcji podróży pasażerskiej w miastach; A.Mirek, System carpoolling w Polsce i na świecie; Transport Miejski i Regionalny. Uzupełniająca: 1. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, pod red. T. Szczuraszka, Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa 2008 2. Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, numery: 51, 55, 61, 86, 103, 106. 3. Miesięczniki branżowe: Transport miejski i regionalny, Przegląd komunikacyjny, Biuletyn komunikacji miejskiej - artykuły bieżące 4. G. Sierpiński, Zachowania komunikacyjne osób podróżujących a wybór środka transportu w mieście, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, 2012. 5. K. Gasz, M. Kruszyna, Propozycja wprowadzenia systemu Bike & Ride do Polskich Miast na przykładzie Wrocławia, Transport Miejski i Regionalny, 06.2005. 6. J.Kęsek, M. Kościelniak, System carsharing – nowe rozwiązanie w zakresie wykorzystania samochodu, „Transport miejski i regionalny”, 7/8, 2008 r. Filmy o charakterze dydaktycznym uzupełniającym: URBANVIRUS https://www.youtube.com/watch?v=68PJFfxS0-k&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep UITP Grow with Public Transport https://www.youtube.com/watch?v=cFxaLVp5ReY&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=2 Holandia: https://www.youtube.com/watch?v=31d1cElZqPc&index=4&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep Shared Space pedestrian and traffic interaction, Bern, Switzerland (pierwsze 5 minut): https://www.youtube.com/watch?v=wn2NfUH0G-Q&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=9 Uspokajanie ruchu w Polsce i Europie. StrefaZamieszkania.org: https://www.youtube.com/watch?v=Wp0p4Nfj_44&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=15 James Kunstler: How bad architecture wrecked cities (TED) https://www.youtube.com/watch?v=Q1ZeXnmDZMQ&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=13 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Głuszczak, Zbigniew Przygodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1: Zajęcia w sali wykładowej trwają 15 godzin dydaktycznych. Ponadto Student przygotowując się do zaliczenia zobowiązany jest poświęcić 15 godzin aby przyswoić i studiować wiedzę przekazaną podczas spotkań wykładowych. Ćwiczenia 2: Zajęcia w sali trwają 15 godzin dydaktycznych. Ponadto student zobowiązany jest poświęcić 30 godzin w ramach pracy bieżącej przygotowując się do zajęć w zakresie: 1. Zapoznanie się z fragmentem pt. Koszty transportu miejskiego, O. Wyszomirski, tekstem nt. Planów mobilności, zapoznanie się z zasadami funkcjonowania innowacyjnego systemu CargoCap oraz Carsharing [12] 2. Opracowanie pracy – eseju, zapoznanie z Bazą danych; przygotowanie się do omówienia problematyki studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności [18 h]. A także student zobowiązany jest poświęcić 15 godzin przygotowując się do zaliczenia pisemnego oraz opracowując esej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny, opowiadanie i opis, wykład problemowy. Ćwiczenia: burza mózgów, dyskusja, studium przypadku, metoda ćwiczeniowa, dyskusja z elementami dyskusji Oxfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: zaliczenie pisemne (5 pytań otwartych) w oparciu o wiedzę przekazaną głównie w sali wykładowej. Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK7, PEK8, PEK9. Ćwiczenia: Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach - 60% oceny Praca zaliczeniowa Esej, pt. Identyfikacja preferencji studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności - 40% oceny Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK6, PEK7, PEK8, PEK9. Ocena ogólna z przedmiotu waga 50% wykład /50% ćwiczenia. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Pojecie i zakres logistyki w rozwoju miast i regionów 2. Planowanie infrastruktury transportowej w polityce przestrzennej – wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój gospodarczy miast i regionów 3. Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej a. Kształtowanie popytu na rynku komunikacji miejskiej b. Charakterystyka podaży na rynku komunikacji miejskiej 4. Zrównoważony rozwój transportu w mieście - Sposoby i uwarunkowania uwalniania centrów miast od samochodów 5. Instrumenty zmiany preferencji transportowych w zatłoczonym mieście - zarządzanie mobilnością w obszarze zurbanizowanym 6. Narzędzia, formy i obszary zarządzania w transporcie miejskim - integracja w transporcie miejskim 7. Znaczenie logistyki w kształtowaniu dostępności miast i regionów Ćwiczenia: 1. Problemy transportowe w miastach. Pojęcie i rola logistyki miejskiej. 2. Plan mobilności jako narzędzie zarządzania mobilnością 3. Narzędzia i działania realizacji celów logistyki miejskiej oraz redukcji i eliminacji problemów transportowych w miastach 4. Systemy Park and Ride, Bike and Ride, Carpooling, Car-sharing oraz transport zrównoważony w przedsiębiorstwie 5. Koszty transportu miejskiego. Analiza preferencji studentów i pracowników w zakresie preferowanych środków transportu w dojazdach na Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny. 6. Problemy transportowe - potrzeby parkingowe osiedli mieszkaniowych z wielkiej płyty – przykład łódzkich osiedli mieszkaniowych. 7. Problematyka problemów transportowych na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym – rozwiązania i plany mobilności. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. O. Wyszomirski (red), Transport miejski. Ekonomika i organizacja,, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008. 2. Agnieszka Domańska, Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, PWN, Warszawa 2006 3. B. Tundys, Logistyka miejska, Difin, Warszawa 2008 4. P. Šmid, P. Lukešová, D. Mourek, Plany Mobilności, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2011 r. 5. CargoCap: http://www.cargocap.com/ 6. B. Wieteska-Rosiak, Zrównoważony transport w przedsiębiorstwach międzynarodowych, „Transport miejski i regionalny”, nr 3, 2013. 7. B. Wieteska-Rosiak, Problematyka lokalizacji parkingów wielopoziomowych na osiedlach mieszkaniowych z wielkiej płyty, Transport Miejski i Regionalny. 8. J. Szołtysek, Car-pooling w koncepcji podróży pasażerskiej w miastach; A.Mirek, System carpoolling w Polsce i na świecie; Transport Miejski i Regionalny. Uzupełniająca: 1. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, pod red. T. Szczuraszka, Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa 2008 2. Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, numery: 51, 55, 61, 86, 103, 106. 3. Miesięczniki branżowe: Transport miejski i regionalny, Przegląd komunikacyjny, Biuletyn komunikacji miejskiej - artykuły bieżące 4. G. Sierpiński, Zachowania komunikacyjne osób podróżujących a wybór środka transportu w mieście, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, 2012. 5. K. Gasz, M. Kruszyna, Propozycja wprowadzenia systemu Bike & Ride do Polskich Miast na przykładzie Wrocławia, Transport Miejski i Regionalny, 06.2005. 6. J.Kęsek, M. Kościelniak, System carsharing – nowe rozwiązanie w zakresie wykorzystania samochodu, „Transport miejski i regionalny”, 7/8, 2008 r. Filmy o charakterze dydaktycznym uzupełniającym: URBANVIRUS https://www.youtube.com/watch?v=68PJFfxS0-k&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep UITP Grow with Public Transport https://www.youtube.com/watch?v=cFxaLVp5ReY&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=2 Holandia: https://www.youtube.com/watch?v=31d1cElZqPc&index=4&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep Shared Space pedestrian and traffic interaction, Bern, Switzerland (pierwsze 5 minut): https://www.youtube.com/watch?v=wn2NfUH0G-Q&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=9 Uspokajanie ruchu w Polsce i Europie. StrefaZamieszkania.org: https://www.youtube.com/watch?v=Wp0p4Nfj_44&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=15 James Kunstler: How bad architecture wrecked cities (TED) https://www.youtube.com/watch?v=Q1ZeXnmDZMQ&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=13 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Przygodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1: Zajęcia w sali wykładowej trwają 15 godzin dydaktycznych. Ponadto Student przygotowując się do zaliczenia zobowiązany jest poświęcić 15 godzin aby przyswoić i studiować wiedzę przekazaną podczas spotkań wykładowych. Ćwiczenia 2: Zajęcia w sali trwają 15 godzin dydaktycznych. Ponadto student zobowiązany jest poświęcić 30 godzin w ramach pracy bieżącej przygotowując się do zajęć w zakresie: 1. Zapoznanie się z fragmentem pt. Koszty transportu miejskiego, O. Wyszomirski, tekstem nt. Planów mobilności, zapoznanie się z zasadami funkcjonowania innowacyjnego systemu CargoCap oraz Carsharing [12] 2. Opracowanie pracy – eseju, zapoznanie z Bazą danych; przygotowanie się do omówienia problematyki studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności [18 h]. A także student zobowiązany jest poświęcić 15 godzin przygotowując się do zaliczenia pisemnego oraz opracowując esej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny, opowiadanie i opis, wykład problemowy. Ćwiczenia: burza mózgów, dyskusja, studium przypadku, metoda ćwiczeniowa, dyskusja z elementami dyskusji Oxfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: zaliczenie pisemne (5 pytań otwartych) w oparciu o wiedzę przekazaną głównie w sali wykładowej. Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK7, PEK8, PEK9. Ćwiczenia: Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach - 60% oceny Praca zaliczeniowa Esej, pt. Identyfikacja preferencji studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności - 40% oceny Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK6, PEK7, PEK8, PEK9. Ocena ogólna z przedmiotu waga 50% wykład /50% ćwiczenia. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Pojecie i zakres logistyki w rozwoju miast i regionów 2. Planowanie infrastruktury transportowej w polityce przestrzennej – wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój gospodarczy miast i regionów 3. Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej a. Kształtowanie popytu na rynku komunikacji miejskiej b. Charakterystyka podaży na rynku komunikacji miejskiej 4. Zrównoważony rozwój transportu w mieście - Sposoby i uwarunkowania uwalniania centrów miast od samochodów 5. Instrumenty zmiany preferencji transportowych w zatłoczonym mieście - zarządzanie mobilnością w obszarze zurbanizowanym 6. Narzędzia, formy i obszary zarządzania w transporcie miejskim - integracja w transporcie miejskim 7. Znaczenie logistyki w kształtowaniu dostępności miast i regionów Ćwiczenia: 1. Problemy transportowe w miastach. Pojęcie i rola logistyki miejskiej. 2. Plan mobilności jako narzędzie zarządzania mobilnością 3. Narzędzia i działania realizacji celów logistyki miejskiej oraz redukcji i eliminacji problemów transportowych w miastach 4. Systemy Park and Ride, Bike and Ride, Carpooling, Car-sharing oraz transport zrównoważony w przedsiębiorstwie 5. Koszty transportu miejskiego. Analiza preferencji studentów i pracowników w zakresie preferowanych środków transportu w dojazdach na Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny. 6. Problemy transportowe - potrzeby parkingowe osiedli mieszkaniowych z wielkiej płyty – przykład łódzkich osiedli mieszkaniowych. 7. Problematyka problemów transportowych na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym – rozwiązania i plany mobilności. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. O. Wyszomirski (red), Transport miejski. Ekonomika i organizacja,, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008. 2. Agnieszka Domańska, Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, PWN, Warszawa 2006 3. B. Tundys, Logistyka miejska, Difin, Warszawa 2008 4. P. Šmid, P. Lukešová, D. Mourek, Plany Mobilności, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2011 r. 5. CargoCap: http://www.cargocap.com/ 6. B. Wieteska-Rosiak, Zrównoważony transport w przedsiębiorstwach międzynarodowych, „Transport miejski i regionalny”, nr 3, 2013. 7. B. Wieteska-Rosiak, Problematyka lokalizacji parkingów wielopoziomowych na osiedlach mieszkaniowych z wielkiej płyty, Transport Miejski i Regionalny. 8. J. Szołtysek, Car-pooling w koncepcji podróży pasażerskiej w miastach; A.Mirek, System carpoolling w Polsce i na świecie; Transport Miejski i Regionalny. Uzupełniająca: 1. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, pod red. T. Szczuraszka, Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa 2008 2. Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, numery: 51, 55, 61, 86, 103, 106. 3. Miesięczniki branżowe: Transport miejski i regionalny, Przegląd komunikacyjny, Biuletyn komunikacji miejskiej - artykuły bieżące 4. G. Sierpiński, Zachowania komunikacyjne osób podróżujących a wybór środka transportu w mieście, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, 2012. 5. K. Gasz, M. Kruszyna, Propozycja wprowadzenia systemu Bike & Ride do Polskich Miast na przykładzie Wrocławia, Transport Miejski i Regionalny, 06.2005. 6. J.Kęsek, M. Kościelniak, System carsharing – nowe rozwiązanie w zakresie wykorzystania samochodu, „Transport miejski i regionalny”, 7/8, 2008 r. Filmy o charakterze dydaktycznym uzupełniającym: URBANVIRUS https://www.youtube.com/watch?v=68PJFfxS0-k&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep UITP Grow with Public Transport https://www.youtube.com/watch?v=cFxaLVp5ReY&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=2 Holandia: https://www.youtube.com/watch?v=31d1cElZqPc&index=4&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep Shared Space pedestrian and traffic interaction, Bern, Switzerland (pierwsze 5 minut): https://www.youtube.com/watch?v=wn2NfUH0G-Q&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=9 Uspokajanie ruchu w Polsce i Europie. StrefaZamieszkania.org: https://www.youtube.com/watch?v=Wp0p4Nfj_44&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=15 James Kunstler: How bad architecture wrecked cities (TED) https://www.youtube.com/watch?v=Q1ZeXnmDZMQ&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=13 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN C
WT ŚR CZ PT C
W
C
C
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Przygodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1: Zajęcia w sali wykładowej trwają 15 godzin dydaktycznych. Ponadto Student przygotowując się do zaliczenia zobowiązany jest poświęcić 15 godzin aby przyswoić i studiować wiedzę przekazaną podczas spotkań wykładowych. Ćwiczenia 2: Zajęcia w sali trwają 15 godzin dydaktycznych. Ponadto student zobowiązany jest poświęcić 30 godzin w ramach pracy bieżącej przygotowując się do zajęć w zakresie: 1. Zapoznanie się z fragmentem pt. Koszty transportu miejskiego, O. Wyszomirski, tekstem nt. Planów mobilności, zapoznanie się z zasadami funkcjonowania innowacyjnego systemu CargoCap oraz Carsharing [12] 2. Opracowanie pracy – eseju, zapoznanie z Bazą danych; przygotowanie się do omówienia problematyki studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności [18 h]. A także student zobowiązany jest poświęcić 15 godzin przygotowując się do zaliczenia pisemnego oraz opracowując esej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny, opowiadanie i opis, wykład problemowy. Ćwiczenia: burza mózgów, dyskusja, studium przypadku, metoda ćwiczeniowa, dyskusja z elementami dyskusji Oxfordzkiej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: zaliczenie pisemne (5 pytań otwartych) w oparciu o wiedzę przekazaną głównie w sali wykładowej. Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK7, PEK8, PEK9. Ćwiczenia: Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach - 60% oceny Praca zaliczeniowa Esej, pt. Identyfikacja preferencji studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności - 40% oceny Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK6, PEK7, PEK8, PEK9. Ocena ogólna z przedmiotu waga 50% wykład /50% ćwiczenia. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Pojecie i zakres logistyki w rozwoju miast i regionów 2. Planowanie infrastruktury transportowej w polityce przestrzennej – wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój gospodarczy miast i regionów 3. Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej a. Kształtowanie popytu na rynku komunikacji miejskiej b. Charakterystyka podaży na rynku komunikacji miejskiej 4. Zrównoważony rozwój transportu w mieście - Sposoby i uwarunkowania uwalniania centrów miast od samochodów 5. Instrumenty zmiany preferencji transportowych w zatłoczonym mieście - zarządzanie mobilnością w obszarze zurbanizowanym 6. Narzędzia, formy i obszary zarządzania w transporcie miejskim - integracja w transporcie miejskim 7. Znaczenie logistyki w kształtowaniu dostępności miast i regionów Ćwiczenia: 1. Problemy transportowe w miastach. Pojęcie i rola logistyki miejskiej. 2. Plan mobilności jako narzędzie zarządzania mobilnością 3. Narzędzia i działania realizacji celów logistyki miejskiej oraz redukcji i eliminacji problemów transportowych w miastach 4. Systemy Park and Ride, Bike and Ride, Carpooling, Car-sharing oraz transport zrównoważony w przedsiębiorstwie 5. Koszty transportu miejskiego. Analiza preferencji studentów i pracowników w zakresie preferowanych środków transportu w dojazdach na Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny. 6. Problemy transportowe - potrzeby parkingowe osiedli mieszkaniowych z wielkiej płyty – przykład łódzkich osiedli mieszkaniowych. 7. Problematyka problemów transportowych na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym – rozwiązania i plany mobilności. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. O. Wyszomirski (red), Transport miejski. Ekonomika i organizacja,, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008. 2. Agnieszka Domańska, Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, PWN, Warszawa 2006 3. B. Tundys, Logistyka miejska, Difin, Warszawa 2008 4. P. Šmid, P. Lukešová, D. Mourek, Plany Mobilności, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2011 r. 5. CargoCap: http://www.cargocap.com/ 6. B. Wieteska-Rosiak, Zrównoważony transport w przedsiębiorstwach międzynarodowych, „Transport miejski i regionalny”, nr 3, 2013. 7. B. Wieteska-Rosiak, Problematyka lokalizacji parkingów wielopoziomowych na osiedlach mieszkaniowych z wielkiej płyty, Transport Miejski i Regionalny. 8. J. Szołtysek, Car-pooling w koncepcji podróży pasażerskiej w miastach; A.Mirek, System carpoolling w Polsce i na świecie; Transport Miejski i Regionalny. Uzupełniająca: 1. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, pod red. T. Szczuraszka, Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa 2008 2. Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, numery: 51, 55, 61, 86, 103, 106. 3. Miesięczniki branżowe: Transport miejski i regionalny, Przegląd komunikacyjny, Biuletyn komunikacji miejskiej - artykuły bieżące 4. G. Sierpiński, Zachowania komunikacyjne osób podróżujących a wybór środka transportu w mieście, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, 2012. 5. K. Gasz, M. Kruszyna, Propozycja wprowadzenia systemu Bike & Ride do Polskich Miast na przykładzie Wrocławia, Transport Miejski i Regionalny, 06.2005. 6. J.Kęsek, M. Kościelniak, System carsharing – nowe rozwiązanie w zakresie wykorzystania samochodu, „Transport miejski i regionalny”, 7/8, 2008 r. Filmy o charakterze dydaktycznym uzupełniającym: URBANVIRUS https://www.youtube.com/watch?v=68PJFfxS0-k&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep UITP Grow with Public Transport https://www.youtube.com/watch?v=cFxaLVp5ReY&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=2 Holandia: https://www.youtube.com/watch?v=31d1cElZqPc&index=4&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep Shared Space pedestrian and traffic interaction, Bern, Switzerland (pierwsze 5 minut): https://www.youtube.com/watch?v=wn2NfUH0G-Q&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=9 Uspokajanie ruchu w Polsce i Europie. StrefaZamieszkania.org: https://www.youtube.com/watch?v=Wp0p4Nfj_44&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=15 James Kunstler: How bad architecture wrecked cities (TED) https://www.youtube.com/watch?v=Q1ZeXnmDZMQ&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=13 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.