Planowanie przestrzenne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GPPP5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Planowanie przestrzenne |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych struktur władzy publicznej oraz podstawowa wiedza z zakresu źródeł prawa w Polsce. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z system i uwarunkowaniami planowania przestrzennego w Polsce. W szczególności zajęcia skoncentrowane są na: - poznaniu głównych instrumentów planowania przestrzennego w Polsce, - zrozumieniu specyfiki procesu planowania przestrzennego w świetle uwarunkowań prawnych, - identyfikacji głównych problemów związanych z planowaniem przestrzennym i metod ich rozwiązywania |
Efekty uczenia się: |
Student: PEK1: charakteryzuje cele i instrumenty polityki przestrzennej, definiuje podstawowe pojęcia związane z polityką przestrzenną, ładem przestrzennym, rozwojem zrównoważonym (06GP-A1_W01, 06GP-A1_W02) PEK2: umie przedstawić system instytucjonalny i system aktów planistycznych w Polsce z uwzględnieniem relacji w obrębie systemu (06GP-A1_W01, 06GP-A1_W02) PEK3: zna uwarunkowania prawne planowania przestrzennego w Polsce (06GP-A1_W01) PEK4: dysponuje wiedzą umożliwiającą zdobywanie praktyki w zakresie opracowywania dokumentów planistycznych określających sposób zagospodarowania przestrzeni (06GP-A1_W01, 06GP-A1_W02) PEK5: posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny i kształtowania stanu zagospodarowania przestrzennego zgodnie z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-A1_U04) PEK6: potrafi pozyskiwać informacje z dokumentów źródłowych, baz danych, literatury przedmiotu w zakresie planowania przestrzennego i polityki przestrzennej (06GP-A1_U05) PEK7: doskonali umiejętność sporządzania raportów z prac własnych – analiza studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (06GP-A1_U06) PEK8: dostrzega i rozumie złożoność procesu planowania przestrzennego, jego interdyscyplinarność i uwarunkowania (06GP-A1_K07, 06GP-A1_K01) PEK9: nabywa świadomość relacji pomiędzy zagospodarowaniem przestrzeni a rozwojem społecznym i gospodarczym jednostki terytorialnej (06GP-A1_K07) PEK10: wykazuje się samodzielnością przy realizacji powierzonego mu przez prowadzącego zadania i umiejętnością określania priorytetów w realizowanych przez siebie zadaniach związanych z opracowaniem i prezentacją raportów z pracy własnej (06GP-A1_K06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN W
C
C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Michalak | |
Prowadzący grup: | Jagoda Adamus, Małgorzata Grodzicka-Kowalczyk, Magdalena Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Zajęcia w cyklu 2020/21 prowadzone będą zdalnie, z wykorzystaniem platformy Moodle i MS Teams. 2. Zajęcia odbywają się w wymiarze 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń. 3. Do części wykładowej ponadto Student zobowiązany jest poświęcić 60 godzin pracy, aby przygotować się do egzaminu (obejmuje to samodzielne studiowanie literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazywane bezpośrednio przez wykładowcę oraz lekturę wskazanych aktów prawnych pozyskiwanych z elektronicznych baz: Systemu Informacyjnego Sejmu oraz BIP). 4. Do części ćwiczeniowej ponadto Student zobowiązany jest poświęcić: - 30h na pracę bieżącą (obejmującą przede wszystkim przygotowanie prac domowych i studiowanie wskazanej przez wykładowcę lektury); - 30h na przygotowanie się do zaliczenia. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: 1. Wykład informacyjny (konwencjonalny) przy wykorzystaniu prezentacji ppt. 2. Wykład problemowy 3. Dyskusja moderowana Ćwiczenia: 1. Studium przypadku 2. Projekt 3. Burza mózgów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | WYKŁAD: - egzamin ustny, 3 pytania otwarte (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu). Każde z pytań oceniane jest w skali 1-5 punktów. Minimalny próg zaliczeniowy: 8 punktów uzyskanych z zadanych w ramach egzaminu pytań. ĆWICZENIA: - obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) - aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji nad zadaną lekturą) – 30% - prace pisemne (prezentacje i projekty) z tematów 5,6,8,9,10,11,12 – po 10% każda Na OCENĘ KOŃCOWĄ składa się ocena z egzaminu (60%) i ćwiczeń (40%) |
|
Treści kształcenia: | WYKŁADY 1. Uwarunkowania prawne planowania przestrzennego w Polsce. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 2. Zarys kształtowania się systemu planowania przestrzennego w Polsce. 3. Prawne zasady planowania przestrzennego. System planowania przestrzennego w Polsce. 4. Planowanie przestrzenne na szczeblu lokalnym/gminnym – Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, miejscowy plany zagospodarowania przestrzennego, decyzja o warunkach zabudowy 5. Planowanie przestrzenne na szczeblu wojewódzkim – plan zagospodarowania przestrzennego województwa, audyt krajobrazowy. 6. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju - uwarunkowania, cele, kierunki polityki przestrzennej kraju. Akty planowania specjalistycznego. 7. Pozostałe regulacje prawne uwzględniane w procesie planowania przestrzennego: Lex Developer, ustawy związane z ochroną środowiska, ustawa o rewitalizacji. 8. Polityka przestrzenna – pojęcie, uwarunkowania, instrumenty. 9. Planowanie przestrzenne. Cele planowania przestrzennego. Cechy dobrego planu. Zasady planowania przestrzennego. 10. Rozwój zrównoważony w praktyce planowania przestrzennego. 11. Partycypacja społeczna w procesie planowania przestrzennego. ĆWICZENIA 1. Wprowadzenie do zajęć. Kim jest urbanista? Kim jest planista? 2. Główne instrumenty planowania przestrzennego w Polsce na poziomie gminy. SUiKZP a MPZP– podobieństwa i różnice. 3. Po co nam plan miejscowy – funkcje planu miejscowego; skutki braku planów miejscowych. 4. Grafika planistyczna – jak czytać plan miejscowy? 5. Prognoza skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego. 6. Decyzje o warunkach zabudowy i ich wpływ na zagospodarowanie przestrzeni. 7. Inwestycje celu publicznego. 8. Ład/bezład przestrzenny. Jak zmierzyć ład przestrzenny? 9. Konsekwencje i koszty bezładu przestrzennego. 10. Konflikty przestrzenne i metody ich rozwiązywania. 11. Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym. 12. Planowanie ogólne a planowanie sektorowe – studia ustaleń planistycznych wyższego rzędu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chmielewski M.J., 2010, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; 2. Cymerman R., (red.), 2011, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn; 3. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; 4. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi (dostępne poprzez BIP). Literatura uzupełniająca: 1. Niewiadomski Z., 2019, Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa; 2. Leoński Z., Szewczyk M., Kruś M. , Prawo zagospodarowania przestrzeni, Wolters Kluwer Polska, 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Adamus, Magdalena Michalak | |
Prowadzący grup: | Jagoda Adamus, Magdalena Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Adamus, Magdalena Michalak | |
Prowadzący grup: | Jagoda Adamus, Małgorzata Grodzicka-Kowalczyk, Magdalena Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, studium przypadku, projekt, burza mózgów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | WYKŁAD: - egzamin ustny (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu) ĆWICZENIA: - aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji nad zadaną lekturą); - obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecność) - prace pisemne (projektowe) z tematów 2,5,6,7,8,9 Na OCENĘ KOŃCOWĄ składa się ocena z egzaminu (60%) i ćwiczeń (40%). |
|
Treści kształcenia: | WYKŁADY: 1. Zarys kształtowania się systemu planowania przestrzennego w Polsce. 2. Uwarunkowania prawne planowania przestrzennego w Polsce. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 3. Prawne zasady planowania przestrzennego. System planowania przestrzennego w Polsce 4. Planowanie przestrzenne na szczeblu lokalnym/gminnym – SUiKZP, MPZP, WZ. 5. Planowanie przestrzenne na szczeblu wojewódzkim – PZPW, AK 6. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju - uwarunkowania, cele, kierunki polityki przestrzennej kraju. Akty planowania specjalistycznego. 7. Pozostałe regulacje prawne uwzględniane w procesie planowania przestrzennego: Lex Developer, ustawy związane z ochroną środowiska, ustawa o rewitalizacji 8. Polityka przestrzenna – pojęcie, uwarunkowania, instrumenty. 9. Planowanie przestrzenne. Cele planowania przestrzennego. Cechy dobrego planu. Zasady planowania przestrzennego. 10. Rozwój zrównoważony w praktyce planowania przestrzennego. 11. Partycypacja społeczna w procesie planowania przestrzennego ĆWICZENIA 1. Wprowadzenie. Kim jest urbanista? Kim jest planista? 2. SUiKZP a MPZP– podobieństwa i różnice. 3. Po co nam plan miejscowy – funkcje planu miejscowego; skutki braku planów miejscowych 4. Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu i ich rola w kształtowaniu przestrzeni. 5. Grafika planistyczna - jak czytać plan miejscowy? 6. Ład/bezład przestrzenny. Jak zmierzyć ład przestrzenny? 7. Konsekwencje i koszty bezładu przestrzennego. 8. Konflikty przestrzenne i metody ich rozwiązywania. 9. Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym. |
|
Literatura: |
1. Chmielewski M.J., 2010, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; 2. Cymerman R., (red.), 2011, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn; 3. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Monitor Polski 27.04.2012 Poz. 252 5; 4. Niewiadomski Z., 2003, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa; 5. Ustawa z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Adamus | |
Prowadzący grup: | Jagoda Adamus, Magdalena Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT C
C
ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Oleksandr Buriak, Monika Słupińska | |
Prowadzący grup: | Jagoda Adamus, Oleksandr Buriak, Monika Słupińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.