Ekonomia sektora publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSAR2B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia sektora publicznego |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
GOSPODARKA PRZESTRZENNA I ST. 2 SEM. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw ekonomii. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, mechanizmami i modelami ekonomicznymi funkcjonowania sektora publicznego oraz przedstawienie jego znaczenia w gospodarce rynkowej. Zajęcia prowadzone są w formie wykładu i w formie ćwiczeń. Zaliczenie wykładu wymaga opanowania i zrozumienia treści przekazywanych bezpośrednio przez wykładowcę oraz przestudiowania literatury załączonej w sylabusie. Ćwiczenia są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów przedstawionych przez prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii sektora publicznego (06GP1P_W01); - zna i rozumie znaczenie procesów społecznych zachodzących w gospodarce (06GP1P_W02); - rozumie rolę człowieka i grup społecznych w tworzeniu struktur i instytucji sektora publicznego (06GP1P_W03); - posiada podstawową wiedzę w zakresie czynników rozwoju sektora publicznego (06GP1P_W04); - rozumie procesy rozwoju sektora publicznego (06GP1P_W05); - posiada wiedzę o relacjach między instytucjami sektora publicznego na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym (06GP1P_W07); - ma wiedzę na temat roli państwa dla wspierania rozwoju przedsiębiorczości (06GP1P_W10); - zna i rozumie wpływ jednostki na wizerunek i tożsamość jednostek wchodzących w skład sektora publicznego (06GP1P_W11); - rozumie miejsce i znaczenie ekonomii sektora publicznego oraz jej związek z innymi dziedzinami nauki (06GP1P_W12). Umiejętności: - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną w analizie zjawisk zachodzących w sektorze publicznym (06GP-1P_U01); - potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska zachodzące w sektorze publicznym (06GP-1P_U02); - potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie ekonomii sektora publicznego (06GP-1P_U05). - potrafi studiować problematykę dotyczącą sektora publicznego w języku obcym (06GP-1P_U09); - potrafi zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych w sektorze publicznym (06GP-1P_U010); -potrafi zaplanować i realizować zdobywanie wiedzy na temat funkcjonowania sektora publicznego (06GP-1P_U012). Kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę poszerzania zdobytej wiedzy na temat funkcjonowania sektora publicznego (06GP-1P_K1); - jest gotów działać na rzecz interesu publicznego (06GP-1P_K2); - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zasadami etyki zawodowej oraz dba o tradycje zdobytego zawodu (06GP-1P_K3). - współorganizuje działania na rzecz rozwoju lokalnego (06GP-1P_K4); - rozumie potrzebę rozwoju jednostek sektora publicznego (06GP-1P_K6). . |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kucharski | |
Prowadzący grup: | Leszek Kucharski, Anna Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Forma zajęć: Wykład 1; ćwiczenia 2. 2. Punkty ECTS: 3 3. Wykład: 14 godzin pracy na zajęciach, 0 godzin pracy bieżącej, 14 godzin przygotowanie do egzaminu Ćwiczenia: 14 godzin pracy na zajęciach, 28 godzi pracy bieżącej, 12 godzin przygotowanie do zaliczenia. 4. Zajęcia wspomagane platformami Teams oraz Moodle. 5. W roku akademickim 2022-2023 zajęcia są realizowane trybie stacjonarnym. 6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: tradycyjny wspomagany multimedialnie. Ćwiczenia - dyskusja wspomagana multimedialnie. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Podstawą zaliczenia wykładu jest zaliczenie pisemne, składające się z pytań testowych. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie ponad 50% punktów z kolokwium kończącego cykl ćwiczeń oraz przygotowanie i wygłoszenie prezentacji. Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład - zaliczenie pisemne. Ćwiczenia - kolokwium. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Rola państwa w gospodarce. 2. Charakterystyka publicznego systemu finansowego. 3. Efektywność rynku. 4. Zawodność rynku. 5. Dobra publiczne i dobra prywatne. 6. Efekty zewnętrzne i środowisko. 7. Opieka zdrowotna. 8. Edukacja. 9. Ubezpieczenia społeczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 2. Kleer J., Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Kleer J., Karpiński A., Owsiak S., Spór o przyszłość sektora publicznego, wyd. WDN, Warszawa 2005 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kucharski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Himstedt, Leszek Kucharski, Anna Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Forma zajęć: Wykład 1; ćwiczenia 2. 2. Punkty ECTS: 3 3. Wykład: 14 godzin pracy na zajęciach, 0 godzin pracy bieżącej, 14 godzin przygotowanie do egzaminu Ćwiczenia: 14 godzin pracy na zajęciach, 28 godzi pracy bieżącej, 12 godzin przygotowanie do zaliczenia. 4. Zajęcia wspomagane platformami Teams oraz Moodle. 5. W roku akademickim 2022-2023 zajęcia są realizowane trybie stacjonarnym. 6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: tradycyjny wspomagany multimedialnie. Ćwiczenia - dyskusja wspomagana multimedialnie. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Podstawą zaliczenia wykładu jest zaliczenie pisemne, składające się z pytań testowych. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie ponad 50% punktów z kolokwium kończącego cykl ćwiczeń oraz przygotowanie i wygłoszenie prezentacji. Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład - zaliczenie pisemne. Ćwiczenia - kolokwium. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Rola państwa w gospodarce. 2. Charakterystyka publicznego systemu finansowego. 3. Efektywność rynku. 4. Zawodność rynku. 5. Dobra publiczne i dobra prywatne. 6. Efekty zewnętrzne i środowisko. 7. Opieka zdrowotna. 8. Edukacja. 9. Ubezpieczenia społeczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 2. Kleer J., Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca: 1. Kleer J., Karpiński A., Owsiak S., Spór o przyszłość sektora publicznego, wyd. WDN, Warszawa 2005 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kucharski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Himstedt, Leszek Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Forma zajęć: Wykład 1; ćwiczenia 2. 2. Punkty ECTS: 3 3. Wykład: 14 godzin pracy na zajęciach, 0 godzin pracy bieżącej, 14 godzin przygotowanie do egzaminu Ćwiczenia: 14 godzin pracy na zajęciach, 28 godzi pracy bieżącej, 12 godzin przygotowanie do zaliczenia. 4. Zajęcia wspomagane platformami Teams oraz Moodle. 5. W roku akademickim 2022-2023 zajęcia są realizowane trybie stacjonarnym. 6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: tradycyjny wspomagany multimedialnie. Ćwiczenia - dyskusja wspomagana multimedialnie. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Podstawą zaliczenia wykładu jest zaliczenie pisemne, składające się z pytań testowych. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie ponad 50% punktów z kolokwium kończącego cykl ćwiczeń oraz przygotowanie i wygłoszenie prezentacji. Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład - zaliczenie pisemne. Ćwiczenia - kolokwium. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Rola państwa w gospodarce. 2. Charakterystyka publicznego systemu finansowego. 3. Efektywność rynku. 4. Zawodność rynku. 5. Dobra publiczne i dobra prywatne. 6. Efekty zewnętrzne i środowisko. 7. Opieka zdrowotna. 8. Edukacja. 9. Ubezpieczenia społeczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 2. Kleer J., Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca: 1. Kleer J., Karpiński A., Owsiak S., Spór o przyszłość sektora publicznego, wyd. WDN, Warszawa 2005 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
C
ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kucharski | |
Prowadzący grup: | Leszek Kucharski, Anna Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Forma zajęć: Wykład 1; ćwiczenia 2. 2. Punkty ECTS: 3 3. Wykład: 14 godzin pracy na zajęciach, 0 godzin pracy bieżącej, 14 godzin przygotowanie do egzaminu Ćwiczenia: 14 godzin pracy na zajęciach, 28 godzi pracy bieżącej, 12 godzin przygotowanie do zaliczenia. 4. Zajęcia wspomagane platformami Teams oraz Moodle. 5. W roku akademickim 2021-2022 zajęcia są realizowane w formie zdalnej. 6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład tradycyjny wspomagany multimedialnie. Ćwiczenia - dyskusja wspomagana multimedialnie. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Podstawą zaliczenia wykładu jest zaliczenie pisemne, składające się z pytań testowych. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie ponad 50% punktów z kolokwium. Ocena łączna z ćwiczeń (80% praca zaliczeniowa; 20% aktywność na zajęciach). Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład - zaliczenie pisemne. Ćwiczenia - aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów) oraz kolokwium. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Rola państwa w gospodarce. 2. Charakterystyka publicznego systemu finansowego. 3. Efektywność rynku. 4. Zawodność rynku. 5. Dobra publiczne i dobra prywatne. 6. Efekty zewnętrzne i środowisko. Ćwiczenia: 1. Charakterystyka publicznego systemu finansowego. 2. Efektywność rynku. 3. Zawodność rynku. 5. Dobra publiczne i dobra prywatne. 6. Efekty zewnętrzne i środowisko. 7. Opieka zdrowotna. 8. Edukacja. 9. Ubezpieczenia społeczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 2. Kleer J., Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca: 1. Kleer J., Karpiński A., Owsiak S., Spór o przyszłość sektora publicznego, wyd. WDN, Warszawa 2005. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kucharski | |
Prowadzący grup: | Leszek Kucharski, Anna Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W roku 2020-2021 wykłady i Ćwiczenia z Ekonomii sektora publicznego prowadzone są w formie zdalnej z wykorzystaniem platform: MS Teams oraz Moodle. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Liczba godzin pracy studenta (studentki): Wykłady (15 godzin): - 0 godzin pracy bieżącej; - 30 godzin pracy na polegającej na studiowaniu literatury obowiązkowej oraz przygotowaniu do egzaminu. Ćwiczenia (15 godzin): - 45 godzin pracy bieżącej na zajęciach (udział w zajęciach oraz przygotowanie do nich); - 15 godzin pracy przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. Punkty ECTS: Wykład: 1,5; Ćwiczenia 2,5; Przedmiot: 4. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład typu 2 oparty na wiedzy przekazywanej na zajęciach. Treści przekazywane podczas wykładu są podstawą zaliczenia wykładu. Ćwiczenia typu 3: Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów przedstawionych przez prowadzącego, opartych na treściach wykraczających poza wykład i podręczniki. Studenci nabywają umiejętność rozumienia, jak również interpretowania zjawisk gospodarczych. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji oraz studiowanie literatury). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Podstawą zaliczenia wykładu jest zaliczenie pisemne, składające się z pytań testowych. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie ponad 50% punktów z pracy zaliczeniowej kończącego cykl ćwiczeń. Ocena łączna z ćwiczeń (80% praca zaliczeniowa; 20%aktywność na zajęciach). Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład - zaliczenie pisemne. Ćwiczenia - aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów) oraz praca zaliczeniowa. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Rola państwa w gospodarce. 2. Charakterystyka publicznego systemu finansowego. 3. Efektywność rynku. 4. Zawodność rynku. 5. Dobra publiczne i dobra prywatne. 6. Efekty zewnętrzne i środowisko. Ćwiczenia: 1. Charakterystyka publicznego systemu finansowego. 2. Efektywność rynku. 3. Zawodność rynku. 5. Dobra publiczne i dobra prywatne. 6. Efekty zewnętrzne i środowisko. 7. Opieka zdrowotna. 8. Edukacja. 9. Ubezpieczenia społeczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 2. Kleer J., Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca: 1. Kleer J., Karpiński A., Owsiak S., Spór o przyszłość sektora publicznego, wyd. WDN, Warszawa 2005 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.