UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia sektora publicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GSAR2B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia sektora publicznego
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: GOSPODARKA PRZESTRZENNA I ST. 2 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw ekonomii.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, mechanizmami i modelami ekonomicznymi funkcjonowania

sektora publicznego oraz przedstawienie jego znaczenia w gospodarce rynkowej.

Zajęcia prowadzone są w formie wykładu i w formie ćwiczeń. Zaliczenie wykładu wymaga opanowania i

zrozumienia treści przekazywanych bezpośrednio przez wykładowcę oraz przestudiowania literatury załączonej w sylabusie. Ćwiczenia są

interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów przedstawionych przez prowadzącego.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

Wiedza:

- ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii sektora publicznego (06GP1P_W01);

- zna i rozumie znaczenie procesów społecznych zachodzących w gospodarce (06GP1P_W02);

- rozumie rolę człowieka i grup społecznych w tworzeniu struktur i instytucji sektora publicznego (06GP1P_W03);

- posiada podstawową wiedzę w zakresie czynników rozwoju sektora publicznego (06GP1P_W04);

- rozumie procesy rozwoju sektora publicznego (06GP1P_W05);

- posiada wiedzę o relacjach między instytucjami sektora publicznego na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym (06GP1P_W07);

- ma wiedzę na temat roli państwa dla wspierania rozwoju przedsiębiorczości (06GP1P_W10);

- zna i rozumie wpływ jednostki na wizerunek i tożsamość jednostek wchodzących w skład sektora publicznego (06GP1P_W11);

- rozumie miejsce i znaczenie ekonomii sektora publicznego oraz jej związek z innymi dziedzinami nauki (06GP1P_W12).

Umiejętności:

- potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną w analizie zjawisk zachodzących w sektorze publicznym (06GP-1P_U01);

- potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska zachodzące w sektorze publicznym (06GP-1P_U02);

- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie ekonomii sektora publicznego (06GP-1P_U05).

- potrafi studiować problematykę dotyczącą sektora publicznego w języku obcym (06GP-1P_U09);

- potrafi zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych w sektorze publicznym (06GP-1P_U010);

-potrafi zaplanować i realizować zdobywanie wiedzy na temat funkcjonowania sektora publicznego (06GP-1P_U012).

Kompetencje społeczne:

- rozumie potrzebę poszerzania zdobytej wiedzy na temat funkcjonowania sektora publicznego (06GP-1P_K1);

- jest gotów działać na rzecz interesu publicznego (06GP-1P_K2);

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zasadami etyki zawodowej oraz dba o tradycje zdobytego zawodu (06GP-1P_K3).

- współorganizuje działania na rzecz rozwoju lokalnego (06GP-1P_K4);

- rozumie potrzebę rozwoju jednostek sektora publicznego (06GP-1P_K6).

.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Kucharski
Prowadzący grup: Leszek Kucharski, Anna Rutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: Wykład 1; ćwiczenia 2.

2. Punkty ECTS: 3

3. Wykład: 14 godzin pracy na zajęciach, 0 godzin pracy bieżącej, 14 godzin przygotowanie do egzaminu

Ćwiczenia: 14 godzin pracy na zajęciach, 28 godzi pracy bieżącej, 12 godzin przygotowanie do zaliczenia.

4. Zajęcia wspomagane platformami Teams oraz Moodle.

5. W roku akademickim 2022-2023 zajęcia są realizowane trybie stacjonarnym.

6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim

kontakcie z prowadzącym zajęcia na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

Wykład: tradycyjny wspomagany multimedialnie.


Ćwiczenia - dyskusja wspomagana multimedialnie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

Podstawą zaliczenia wykładu jest zaliczenie pisemne, składające się z pytań testowych. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej

liczby punktów.


Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie ponad 50% punktów z kolokwium

kończącego cykl ćwiczeń oraz przygotowanie i wygłoszenie prezentacji.

Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład - zaliczenie pisemne.


Ćwiczenia - kolokwium.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rola państwa w gospodarce.

2. Charakterystyka publicznego systemu finansowego.

3. Efektywność rynku.

4. Zawodność rynku.

5. Dobra publiczne i dobra prywatne.

6. Efekty zewnętrzne i środowisko.

7. Opieka zdrowotna.

8. Edukacja.

9. Ubezpieczenia społeczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

2. Kleer J., Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Kleer J., Karpiński A., Owsiak S., Spór o przyszłość sektora publicznego, wyd. WDN, Warszawa 2005

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Kucharski
Prowadzący grup: Katarzyna Himstedt, Leszek Kucharski, Anna Rutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: Wykład 1; ćwiczenia 2.

2. Punkty ECTS: 3

3. Wykład: 14 godzin pracy na zajęciach, 0 godzin pracy bieżącej, 14 godzin przygotowanie do egzaminu

Ćwiczenia: 14 godzin pracy na zajęciach, 28 godzi pracy bieżącej, 12 godzin przygotowanie do zaliczenia.

4. Zajęcia wspomagane platformami Teams oraz Moodle.

5. W roku akademickim 2022-2023 zajęcia są realizowane trybie stacjonarnym.

6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim

kontakcie z prowadzącym zajęcia na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

Wykład: tradycyjny wspomagany multimedialnie.


Ćwiczenia - dyskusja wspomagana multimedialnie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

Podstawą zaliczenia wykładu jest zaliczenie pisemne, składające się z pytań testowych. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej

liczby punktów.


Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie ponad 50% punktów z kolokwium

kończącego cykl ćwiczeń oraz przygotowanie i wygłoszenie prezentacji.

Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład - zaliczenie pisemne.


Ćwiczenia - kolokwium.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rola państwa w gospodarce.

2. Charakterystyka publicznego systemu finansowego.

3. Efektywność rynku.

4. Zawodność rynku.

5. Dobra publiczne i dobra prywatne.

6. Efekty zewnętrzne i środowisko.

7. Opieka zdrowotna.

8. Edukacja.

9. Ubezpieczenia społeczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

2. Kleer J., Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

1. Kleer J., Karpiński A., Owsiak S., Spór o przyszłość sektora publicznego, wyd. WDN, Warszawa 2005

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Kucharski
Prowadzący grup: Katarzyna Himstedt, Leszek Kucharski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: Wykład 1; ćwiczenia 2.

2. Punkty ECTS: 3

3. Wykład: 14 godzin pracy na zajęciach, 0 godzin pracy bieżącej, 14 godzin przygotowanie do egzaminu

Ćwiczenia: 14 godzin pracy na zajęciach, 28 godzi pracy bieżącej, 12 godzin przygotowanie do zaliczenia.

4. Zajęcia wspomagane platformami Teams oraz Moodle.

5. W roku akademickim 2022-2023 zajęcia są realizowane trybie stacjonarnym.

6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim

kontakcie z prowadzącym zajęcia na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

Wykład: tradycyjny wspomagany multimedialnie.


Ćwiczenia - dyskusja wspomagana multimedialnie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

Podstawą zaliczenia wykładu jest zaliczenie pisemne, składające się z pytań testowych. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej

liczby punktów.


Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie ponad 50% punktów z kolokwium

kończącego cykl ćwiczeń oraz przygotowanie i wygłoszenie prezentacji.

Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład - zaliczenie pisemne.


Ćwiczenia - kolokwium.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rola państwa w gospodarce.

2. Charakterystyka publicznego systemu finansowego.

3. Efektywność rynku.

4. Zawodność rynku.

5. Dobra publiczne i dobra prywatne.

6. Efekty zewnętrzne i środowisko.

7. Opieka zdrowotna.

8. Edukacja.

9. Ubezpieczenia społeczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

2. Kleer J., Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

1. Kleer J., Karpiński A., Owsiak S., Spór o przyszłość sektora publicznego, wyd. WDN, Warszawa 2005

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Kucharski
Prowadzący grup: Leszek Kucharski, Anna Rutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: Wykład 1; ćwiczenia 2.

2. Punkty ECTS: 3

3. Wykład: 14 godzin pracy na zajęciach, 0 godzin pracy bieżącej, 14 godzin przygotowanie do egzaminu


Ćwiczenia: 14 godzin pracy na zajęciach, 28 godzi pracy bieżącej, 12 godzin przygotowanie do zaliczenia.


4. Zajęcia wspomagane platformami Teams oraz Moodle.

5. W roku akademickim 2021-2022 zajęcia są realizowane w formie zdalnej.

6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia na konsultacjach.





Metody dydaktyczne:

Wykład tradycyjny wspomagany multimedialnie.


Ćwiczenia - dyskusja wspomagana multimedialnie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

Podstawą zaliczenia wykładu jest zaliczenie pisemne, składające się z pytań testowych. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej

liczby punktów.


Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie ponad 50% punktów z kolokwium.

Ocena łączna z ćwiczeń (80% praca zaliczeniowa; 20% aktywność na zajęciach).


Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład - zaliczenie pisemne.


Ćwiczenia - aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów) oraz kolokwium.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Rola państwa w gospodarce.

2. Charakterystyka publicznego systemu finansowego.

3. Efektywność rynku.

4. Zawodność rynku.

5. Dobra publiczne i dobra prywatne.

6. Efekty zewnętrzne i środowisko.


Ćwiczenia:

1. Charakterystyka publicznego systemu finansowego.

2. Efektywność rynku.

3. Zawodność rynku.

5. Dobra publiczne i dobra prywatne.

6. Efekty zewnętrzne i środowisko.

7. Opieka zdrowotna.

8. Edukacja.

9. Ubezpieczenia społeczne.


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

2. Kleer J., Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

1. Kleer J., Karpiński A., Owsiak S., Spór o przyszłość sektora publicznego, wyd. WDN, Warszawa 2005.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Kucharski
Prowadzący grup: Leszek Kucharski, Anna Rutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W roku 2020-2021 wykłady i Ćwiczenia z Ekonomii sektora publicznego prowadzone są w formie zdalnej z wykorzystaniem platform: MS Teams oraz Moodle.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Liczba godzin pracy studenta (studentki):

Wykłady (15 godzin):

- 0 godzin pracy bieżącej;

- 30 godzin pracy na polegającej na studiowaniu literatury obowiązkowej oraz przygotowaniu do egzaminu.


Ćwiczenia (15 godzin):

- 45 godzin pracy bieżącej na zajęciach (udział w zajęciach oraz przygotowanie do nich);

- 15 godzin pracy przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.


Punkty ECTS:

Wykład: 1,5;

Ćwiczenia 2,5;

Przedmiot: 4.




Metody dydaktyczne:

Wykład typu 2 oparty na wiedzy przekazywanej na zajęciach. Treści przekazywane podczas wykładu są podstawą zaliczenia wykładu.


Ćwiczenia typu 3: Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów przedstawionych

przez prowadzącego, opartych na treściach wykraczających poza wykład i podręczniki. Studenci nabywają umiejętność rozumienia, jak również interpretowania zjawisk gospodarczych.

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji oraz studiowanie literatury).

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

Podstawą zaliczenia wykładu jest zaliczenie pisemne, składające się z pytań testowych. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej

liczby punktów.


Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie ponad 50% punktów z pracy zaliczeniowej

kończącego cykl ćwiczeń.

Ocena łączna z ćwiczeń (80% praca zaliczeniowa; 20%aktywność na zajęciach).


Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład - zaliczenie pisemne.


Ćwiczenia - aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów) oraz praca zaliczeniowa.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Rola państwa w gospodarce.

2. Charakterystyka publicznego systemu finansowego.

3. Efektywność rynku.

4. Zawodność rynku.

5. Dobra publiczne i dobra prywatne.

6. Efekty zewnętrzne i środowisko.


Ćwiczenia:

1. Charakterystyka publicznego systemu finansowego.

2. Efektywność rynku.

3. Zawodność rynku.

5. Dobra publiczne i dobra prywatne.

6. Efekty zewnętrzne i środowisko.

7. Opieka zdrowotna.

8. Edukacja.

9. Ubezpieczenia społeczne.


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

2. Kleer J., Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

1. Kleer J., Karpiński A., Owsiak S., Spór o przyszłość sektora publicznego, wyd. WDN, Warszawa 2005

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6