Europejska polityka regionalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSBA3B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europejska polityka regionalna |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza ekonomiczna z zakresu funkcjonowania gospodarki oraz procesów regionalizacji w warunkach gospodarki rynkowej we współczesnym świecie oraz z podstaw gospodarki przestrzennej. |
Skrócony opis: |
Zajęcia maja charakter wykładu typu 2. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istota, celami, zasadami i instrumentami polityki regionalnej Unii Europejskiej. W szczególności zajęcia skoncentrowane są na: - poznaniu istoty i genezy europejskiej polityki regionalnej, jej zasad i celów oraz stosowanych instrumentów; - poznaniu ewolucji tej polityki oraz jej współczesnych celów i uwarunkowań; - zrozumieniu współzależności pomiędzy instrumentami polityki regionalnej. |
Efekty uczenia się: |
Od roku akademickiego 2022/2023 Student: Wiedza: ma wiedzę z zakresu teorii i metodologii, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności polityki regionalnej (06GP-1P_W01) zna determinanty rozwoju oraz rozumie związki i złożone zależności zachodzące między mini w praktyce polityki regionalnej (06GP-1P_W02) zna zjawiska, struktury i instytucje i rozumie złożone zależności między nimi w polityce regionalnej (06GP-1P_W03) posiada wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali regionalnej, krajowej i międzynarodowej w kontekście europejskiej polityki regionalnej (06GP-1P_W07) Umiejętności: potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy, identyfikować je oraz interpretować zjawiska gospodarcze i społeczne (06GP-1P_U02) potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych i współpracować w tym procesie (06GP-1P_U10) potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie (06GP-1P_U12) Kompetencje społeczne: jest odpowiedzialny i współorganizuje działania na rzecz kształtowania kapitału społecznego (06GP-1P_K04) rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K06) Do roku akademickiego 2021/2022 Wiedza: ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności polityki regionalnej; 06GP-1P_W01 zna i rozumie znaczenie procesów społecznych jako determinant procesów rozwoju oraz ich związek i relacje ze sferą ekonomiczną w kontekście europejskiej polityki regionalnej (06GP-1P_W02 ) rozumie rolę człowieka i grup społecznych w tworzeniu struktur i instytucji: społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i ochrony środowiska; (06GP-1P_W03 ) posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych (06GP-1P_W07 ) Umiejętności: potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla polityki regionalnej; (06GP-1P_U02 ) potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych; (06GP-1P_U10 ) potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią zarówno w analizach i raportach jak i podczas wystąpień publicznych (06GP-1P_U12 ) Kompetencje społeczne: jest odpowiedzialny za kształtowanie kapitału społecznego i przyrodniczego regionu. (06GP-1P_K4 ) rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju w kontekście europejskim (06GP-1P_K6 ) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Kamińska, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | - Zajęcia w cyklu 2024/25 prowadzone będą stacjonarnie. - Forma zajęć: wykład typu 2. - Wykład w wymiarze 14 godz.; 14 godz. przygotowanie do zaliczenia przedmiotu (studiowanie literatury). W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych oraz prezentacji Power Point. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Praca pisemna - kolokwium (pytania otwarte i zamknięte). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Skala ocen: 90% i więcej - bdb; 80%-89% - db+; 70%- 79% - db; 60%-69% - dst+; 50%-59% - dst. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Istota i geneza polityka regionalnej UE. 2.Cele europejskiej polityki regionalnej 3. Podmioty prowadzące politykę UE 4.Ewolucja polityki regionalnej UE 5.Zasady europejskiej polityki regionalnej 6.Priorytety europejskiej polityki regionalnej 7.Instrumenty europejskiej polityki regionalnej (Fundusze UE) 8.Polityka regionalna UE w latach 2014-2020, 2021-2027 9.Nowa polityka spójności 10.Przyszłość europejskiej polityki regionalnej - scenariusze |
|
Literatura: |
1. G. Gorzelak, M. Smętkowski, Rozwój regionalny, polityka regionalna, Uniwersytet Warszawski, 2019, file:///C:/Users/user/Downloads/raport-forrozwoj-regionalny-polityka-regionalna.pdf 2. Z. Strzelecki, „Gospodarka regionalna i lokalna”, PWN, Warszawa 2008. 3. K.Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007 4. Polityka spójności Unii Europejskiej. Doświadczenia, Wnioski i rekomendacje na lata 2014-2020, red. B. Jóźwiak i inni, Lublin 2012 5. M. Świstak, Polityka regionalna, [w:] Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i Perspektywy, Wyd. Uniw. Jagiellońskiego, 2015, s. 57-94. 6. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012. 7. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007. 8. A. Dąbrowski, Kierunki europejskiej polityki regionalnej - wybrane problemy, wy. UE we Wrocławiu, Wrocław 2011 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Adam Dąbrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | - Zajęcia w cyklu 2020/21 prowadzone będą stacjonarnie lub zdalnie, z wykorzystanie platformy Moodle i MS Teams. - Forma zajęć: ćwiczenia konwersatoryjne typu 1. Ćwiczenia w wymiarze 15 godz. są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca związana z przygotowaniem się do zajęć i prezentacji w wymiarze 30 godzin polega na zbieraniu materiałów studiowanie źródeł dotyczących bieżących problemów europejskiej polityki regionalnej oraz przygotowanie problemowej prezentacji na dane zajęcia. Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 30 godzin obejmuje analizę omawianych na ćwiczeniach zagadnień i problemów określonych w prezentacjach. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Moderowana dyskusja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej dotyczącej omawianego tematu poprzedzona wprowadzeniem ze strony prowadzącego ćwiczenia. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Praca pisemna - kolokwium 2. Prezentacja multimedialna ( w grupach 2-3 osobowych) dotycząca wybranego problemu z zakresu europejskiej polityki regionalnej. 3. Aktywność na zajęciach Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ważona ocen z prezentacji i kolokwium. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena przygotowanej prezentacji (grupowa - 2-3 osoby) Bieżąca ocena aktywności Studentek/Studentów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Istota i geneza polityka regionalnej UE. 2.Cele europejskiej polityki regionalnej 3. Podmioty prowadzące politykę UE 4.Ewolucja polityki regionalnej UE 5.Zasady europejskiej polityki regionalnej 6.Priorytety europejskiej polityki regionalnej 7.Instrumenty europejskiej polityki regionalnej (Fundusze UE) 8.Polityka regionalna UE w latach 2014-2020, 2021-2027 9.Nowa polityka spójności 10.Przyszłość europejskiej polityki regionalnej - scenariusze |
|
Literatura: |
1. G. Gorzelak, M. Smętkowski, Rozwój regionalny, polityka regionalna, Uniwersytet Warszawski, 2019, file:///C:/Users/user/Downloads/raport-forrozwoj-regionalny-polityka-regionalna.pdf 2. Z. Strzelecki, „Gospodarka regionalna i lokalna”, PWN, Warszawa 2008. 3. K.Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007 4. Polityka spójności Unii Europejskiej. Doświadczenia, Wnioski i rekomendacje na lata 2014-2020, red. B. Jóźwiak i inni, Lublin 2012 5. M. Świstak, Polityka regionalna, [w:] Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i Perspektywy, Wyd. Uniw. Jagiellońskiego, 2015, s. 57-94. 6. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012. 7. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007. 8. A. Dąbrowski, Kierunki europejskiej polityki regionalnej - wybrane problemy, wy. UE we Wrocławiu, Wrocław 2011 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Adam Dąbrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | - Zajęcia w cyklu 2022/23 prowadzone będą stacjonarnie, z wykorzystaniem platformy Moodle. - Forma zajęć: wykład typ 1 14 godz. zajęć 14 godzin przygotowania do zaliczenia wykładu (studiowanie literatury przedmiotu, zapoznanie się z materiałami umieszczonymi na Moodle). W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z wykorzystaniem techniki multimedialnych oraz prezentacji PowerPoint |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa z wykładu - zaliczenie pisemne. Próg zaliczeniowy 50% max. + 1pkt. Kryteria punktowe: 0-10pkt ndst 10,5-13pkt dst 13,5-14,5pkt dst+ 15-16,5pkt db 17-18,5pkt db+ 19-20pkt bdb |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład kończy się zaliczeniem. Jego zaliczenie wymaga studiowania literatury obowiązkowej oraz bieżących informacji statystycznych w zakresie treści przekazanych bezpośrednio przez wykładowcę. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: Zaliczenie końcowe (pytania otwarte - w formie pisemnej). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Istota, geneza, cele europejskiej polityki regionalnej 2.Ewolucja polityki regionalnej UE 3.Zasady i priorytety europejskiej polityki regionalnej 4.Instrumenty europejskiej polityki regionalnej (Fundusze UE) 5.Polityka regionalna UE w latach 2014-2020, 2021-2027 6.Przyszłość europejskiej polityki regionalnej - scenariusze |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. G. Gorzelak, M. Smętkowski, Rozwój regionalny, polityka regionalna, Uniwersytet Warszawski, 2019, file:///C:/Users/user/Downloads/raport-forrozwoj-regionalny-polityka-regionalna.pdf 2. Z. Strzelecki, „Gospodarka regionalna i lokalna”, PWN, Warszawa 2008. 3. K.Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007 Uzupełniająca: 1. Polityka spójności Unii Europejskiej. Doświadczenia, Wnioski i rekomendacje na lata 2014-2020, red. B. Jóźwiak i inni, Lublin 2012 2. M. Świstak, Polityka regionalna, [w:] Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i Perspektywy, Wyd. Uniw. Jagiellońskiego, 2015, s. 57-94. 3. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012. 4. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007. 5. A. Dąbrowski, Kierunki europejskiej polityki regionalnej - wybrane problemy, wy. UE we Wrocławiu, Wrocław 2011 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Adam Dąbrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | - Zajęcia w cyklu 2021/22 prowadzone będą stacjonarnie z wykorzystaniem platformy Moodle. - Forma zajęć: ćwiczenia konwersatoryjne typu 1. Ćwiczenia w wymiarze 15 godz. są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca związana z przygotowaniem się do zajęć i prezentacji w wymiarze 15 godzin polega na zbieraniu materiałów studiowanie źródeł dotyczących bieżących problemów europejskiej polityki regionalnej oraz przygotowanie problemowej prezentacji na dane zajęcia. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Moderowana dyskusja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej dotyczącej omawianego tematu poprzedzona wprowadzeniem ze strony prowadzącego ćwiczenia. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Praca pisemna - kolokwium 2. Prezentacja multimedialna ( w grupach 2-3 osobowych) dotycząca wybranego problemu z zakresu europejskiej polityki regionalnej. 3. Aktywność na zajęciach Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ważona ocen z prezentacji i kolokwium. Kryteria punktowe: 0-10pkt ndst 10,5-13pkt dst 13,5-14,5pkt dst+ 15-16,5pkt db 17-18,5pkt db+ 19-20pkt bdb |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena przygotowanej prezentacji (grupowa - 2-3 osoby) Bieżąca ocena aktywności Studentek/Studentów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Istota, geneza, cele, podmioty europejskiej polityki regionalnej 2.Ewolucja polityki regionalnej UE 3.Instrumenty europejskiej polityki regionalnej (Fundusze UE) 4..Polityka regionalna UE w latach 2014-2020, 2021-2027 5. Znaczenie europejskiej polityki regionalnej dla Polski |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. G. Gorzelak, M. Smętkowski, Rozwój regionalny, polityka regionalna, Uniwersytet Warszawski, 2019, file:///C:/Users/user/Downloads/raport-forrozwoj-regionalny-polityka-regionalna.pdf 2. Z. Strzelecki, „Gospodarka regionalna i lokalna”, PWN, Warszawa 2008. 3. K.Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007 Uzupełniająca: 1. Polityka spójności Unii Europejskiej. Doświadczenia, Wnioski i rekomendacje na lata 2014-2020, red. B. Jóźwiak i inni, Lublin 2012 2. M. Świstak, Polityka regionalna, [w:] Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i Perspektywy, Wyd. Uniw. Jagiellońskiego, 2015, s. 57-94. 3. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012. 4. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007. 5. A. Dąbrowski, Kierunki europejskiej polityki regionalnej - wybrane problemy, wy. UE we Wrocławiu, Wrocław 2011 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Adam Dąbrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | - Zajęcia w cyklu 2020/21 prowadzone będą stacjonarnie lub zdalnie, z wykorzystanie platformy Moodle i MS Teams. - Forma zajęć: ćwiczenia konwersatoryjne typu 1. Ćwiczenia w wymiarze 15 godz. są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego. Praca bieżąca związana z przygotowaniem się do zajęć i prezentacji w wymiarze 30 godzin polega na zbieraniu materiałów studiowanie źródeł dotyczących bieżących problemów europejskiej polityki regionalnej oraz przygotowanie problemowej prezentacji na dane zajęcia. Przygotowanie do zaliczenia w wymiarze 30 godzin obejmuje analizę omawianych na ćwiczeniach zagadnień i problemów określonych w prezentacjach. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Moderowana dyskusja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej dotyczącej omawianego tematu poprzedzona wprowadzeniem ze strony prowadzącego ćwiczenia. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Praca pisemna - kolokwium 2. Prezentacja multimedialna ( w grupach 2-3 osobowych) dotycząca wybranego problemu z zakresu europejskiej polityki regionalnej. 3. Aktywność na zajęciach Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ważona ocen z prezentacji i kolokwium. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena przygotowanej prezentacji (grupowa - 2-3 osoby) Bieżąca ocena aktywności Studentek/Studentów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Istota i geneza polityka regionalnej UE. 2.Cele europejskiej polityki regionalnej 3. Podmioty prowadzące politykę UE 4.Ewolucja polityki regionalnej UE 5.Zasady europejskiej polityki regionalnej 6.Priorytety europejskiej polityki regionalnej 7.Instrumenty europejskiej polityki regionalnej (Fundusze UE) 8.Polityka regionalna UE w latach 2014-2020, 2021-2027 9.Nowa polityka spójności 10.Przyszłość europejskiej polityki regionalnej - scenariusze |
|
Literatura: |
1. G. Gorzelak, M. Smętkowski, Rozwój regionalny, polityka regionalna, Uniwersytet Warszawski, 2019, file:///C:/Users/user/Downloads/raport-forrozwoj-regionalny-polityka-regionalna.pdf 2. Z. Strzelecki, „Gospodarka regionalna i lokalna”, PWN, Warszawa 2008. 3. K.Tomaszewski, Regiony w procesie integracji europejskiej, Wolters Kluwer 2007 4. Polityka spójności Unii Europejskiej. Doświadczenia, Wnioski i rekomendacje na lata 2014-2020, red. B. Jóźwiak i inni, Lublin 2012 5. M. Świstak, Polityka regionalna, [w:] Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i Perspektywy, Wyd. Uniw. Jagiellońskiego, 2015, s. 57-94. 6. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej: cele, narzędzia, efekty, Difin,2012. 7. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007. 8. A. Dąbrowski, Kierunki europejskiej polityki regionalnej - wybrane problemy, wy. UE we Wrocławiu, Wrocław 2011 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.