Strategie rozwoju gminy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSBK4B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie rozwoju gminy |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
GOSPODARKA PRZESTRZENNA I ST. 4 SEM. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student powinien: - posiadać wiedzę z zakresu funkcjonowania samorządu terytorialnego i kształtowania polityki rozwoju lokalnego; - identyfikować czynniki i uwarunkowania rozwoju oraz znać i stosować w praktyce podstawowe zasady kształtowania polityki rozwoju lokalnego; - znać i zastosować w praktyce metody i narzędzia analizy procesów społeczno-gospodarczo-przestrzennych; - krytycznie analizować procesy rozwoju lokalnego oraz oceniać skutki decyzji władz lokalnych; |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania i planowania strategicznego, tj.: - identyfikacji strategicznych, wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań rozwoju gminy; - poznaniu metod i zasad budowania planów strategicznych; - zrozumieniu istoty i współzależności pomiędzy strategicznymi instrumentami na poziomie lokalnym. |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę z zakresu teorii i metodologii tworzenia strategii rozwoju w kontekście nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności: ekonomii, zarządzania, socjologii, ochrony środowiska (06GP-1P_W01); Student zna struktury i instytucje: społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne i ochrony środowiska niezbędne dla zrozumienia procesu zarządzania strategicznego (06GP-1P_W03); Student posiada wiedzę w zakresie strategicznych czynników rozwoju lokalnego oraz rozumie złożone zależności występujące między nimi (06GP-1P_W04); Student zna i rozumie postawy społeczne w procesie budowania strategii rozwoju, ich wpływ na kreowanie wartości determinujących rozwój samorządów terytorialnych oraz innych instytucji lokalnych (06GP-1P_W11); Student wykazuje się myśleniem przyczynowo-skutkowym, potrafi interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku Gospodarka przestrzenna (06GP-1P_U02); Student potrafi wybrać i zastosować w praktyce techniki, metody i narzędzia wykorzystywane w planowaniu strategicznym (06GP-1P_U03); Student potrafi określać praktyczne skutki konkretnych decyzji, procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych i przyrodniczych z wykorzystaniem klasycznych metod i narzędzi statystycznych i ekonometrycznych oraz symulacji komputerowych (06GP-1P_U04); Student posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) w języku polskim lub obcym i umie brać udział w debatach i publicznie wyrażać swoje stanowisko (06GP-1P_U08; 06GP-1P_U11); Student wykazuje się przedsiębiorczą postawą, potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych (06GP-1P_U10; 06GP-1P_ K5); Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie (06GP-1P_U12); Student wykazuje się zdolnością do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz odpowiedzialnością za pracę własną i innych osób z zespołu oraz rozumie konieczność uczenia się przez całe życie (06GP-1P_K1); Student potrafi inicjować działania i uczestniczyć w przygotowywaniu projektów (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty kształtowania zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K2; 06GP-1P_K4); Student rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami rozwoju, w tym zasadą ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_ K6); |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
WR
WR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ WR
WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WR
WR
ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Boryczka | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Forma zajęć: wykład 1, warsztat 1. 2. Punkty ECTS: 3. 3. Liczba godzin: Wykład: • 28 godzin pracy studentki/studenta na wykładzie, • 28 godzin pracy studentki/studenta w ramach przygotowania do zaliczenia (egzamin pisemny). Warsztat: • 14 godzin pracy studentki/studenta na warsztatach, • 14 godzin pracy bieżącej studentki/studenta (przygotowywanie się do uczestnictwa w dyskusjach i problemach rozwiązywanych podczas warsztatów, wypełnienie warsztatowych kart pracy). 4. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Warsztaty: metody interaktywne, angażujące, praca w grupach nad wskazanym zagadnieniem (karty pracy), dyskusja kierowana, burza mózgu, dyskusja moderowana. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: pisemny egzamin końcowy (test prawda-fałsz, test wielokrotnego wyboru, pytania otwarte). Minimalny próg zaliczeniowy 60%. Esej przygotowany na podstawie filmu o A. Rżewskim, pierwszym prezydencie miasta Łodzi pt. „Przebój” (praca fakultatywna, termin przygotowania pracy – 31 marca 2023 r.); Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju. Ocena końcowa z wykładu może zostać podniesiona o wartość do 0,5 oceny z tytułu wyróżniającej się aktywności studenta/studentki. Warsztaty: średnia arytmetyczna z ocen z trzech kart pracy - 60%, aktywność na zajęciach - 40%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: egzamin pisemny. Warsztat: aktywność na zajęciach (m.in. burza mózgów, dyskusja, praca w grupach), karty pracy, kartkówka. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści wykładów: 1. Istota procesu zarzadzania strategicznego w sektorze publicznym. 2. Zintegrowane planowanie rozwoju w jednostkach samorządu terytorialnego - od podejścia sektorowego do zintegrowanego planowania. Istota i logika zintegrowanego planowania rozwoju w sektorze publicznym. 3. Zasady zintegrowanego planowania rozwoju. 4. Rola strategii rozwoju oraz wynikające z niej funkcje. 5. Logika, elementy strategii rozwoju oraz etapy ich tworzenia. 6. Diagnoza strategiczna jednostki samorządu terytorialnego. 7. Strategiczna analiza czynników i uwarunkowań rozwoju gminy (analiza SWOT/TOWS). 8. Misja i wizja rozwoju w dokumentach strategicznych. 9. Metody i narzędzia wyznaczania celów rozwoju. 10. Identyfikacja komplementarności i współzależności w strategiach rozwoju wykorzystywaniem metod macierzowych. 11. Identyfikacja zadań/projektów strategicznych z udziałem interesariuszy. 12. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy. 13. Monitoring i ewaluacja strategii rozwoju – metody, narzędzia, wyzwania. 14. Partycypacja społeczna w procesie budowania strategii rozwoju. 15. Relacje i współzależności pomiędzy dokumentami strategicznymi i operacyjnymi na poziomie lokalnym. Treści warsztatów: 1. Diagnoza strategiczna – identyfikacja kluczowych obszarów analizy w sferze społecznej, gospodarczej, przestrzenno-środowiskowej z wykorzystaniem dostępnych baz danych. 2. Identyfikacja problemów gminy i ich powiązań – budowa drzewa problemów; 3. Identyfikacja czynników i uwarunkowań rozwoju gminy – analiza SWOT/TOWS; 4. Wybór celów strategicznych i operacyjnych z wykorzystaniem metod drzewa problemów i drzewa celów. 5. Metody macierzowe w strategiach rozwoju; 6. Monitoring strategii rozwoju – zasady i wskaźniki; 7. Metody i narzędzia partycypacji społecznej w budowaniu strategii rozwoju gminy; Zarządzanie relacjami z interesariuszami w gminie. |
|
Literatura: |
A. Nowakowska, Polityka i planowanie rozwoju miasta, [w :] Z. Przygodzki (red.), Eko#Miasto. Zarządzanie, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s.45-60; A. Nowakowska, Zintegrowane plany rozwoju – w stronę terytorialno-funkcjonalnego podejścia do rozwoju jednostki terytorialnej, [w:] A. Nowakowska, Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, ss. 11-38; A. Nowakowska, Zintegrowane strategie rozwoju miast, [w :] Z. Przygodzki (red.), Eko#Miasto. Zarządzanie, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s.62-82; P. Legutko-Kobus, A. Nowakowska, B. M. Walczak, Od rehabilitacji do włączenia społecznego – współczesne ujęcie procesów rewitalizacji, Studia KPZK PAN, Warszawa 2019 – rozdział IV. Planowanie procesów rewitalizacji, s. 81-100; Boryczka, E. M. (2022). Problems and Challenges Involved in Using Integrated Urban Development Planning Tools. Example of a Development Strategy and Revitalisation Programmes. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 20(4), 81-93. https://doi.org/10.21697/seb.2022.25; https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/seb/article/view/10847/9373 Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. E. M. Boryczka, Partycypacja społeczna, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 115–136. Literatura uzupełniająca: A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.