UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie rozwoju gminy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GSBK4B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie rozwoju gminy
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: GOSPODARKA PRZESTRZENNA I ST. 4 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student powinien:

- posiadać wiedzę z zakresu funkcjonowania samorządu terytorialnego i kształtowania polityki rozwoju lokalnego;

- identyfikować czynniki i uwarunkowania rozwoju oraz znać i stosować w praktyce podstawowe zasady kształtowania polityki rozwoju lokalnego;

- znać i zastosować w praktyce metody i narzędzia analizy procesów społeczno-gospodarczo-przestrzennych;

- krytycznie analizować procesy rozwoju lokalnego oraz oceniać skutki decyzji władz lokalnych;


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania i planowania strategicznego, tj.:

- identyfikacji strategicznych, wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań rozwoju gminy;

- poznaniu metod i zasad budowania planów strategicznych;

- zrozumieniu istoty i współzależności pomiędzy strategicznymi instrumentami na poziomie lokalnym.

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę z zakresu teorii i metodologii tworzenia strategii rozwoju w kontekście nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności: ekonomii, zarządzania, socjologii, ochrony środowiska (06GP-1P_W01);

Student zna struktury i instytucje: społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne i ochrony środowiska niezbędne dla zrozumienia procesu zarządzania strategicznego (06GP-1P_W03);

Student posiada wiedzę w zakresie strategicznych czynników rozwoju lokalnego oraz rozumie złożone zależności występujące między nimi (06GP-1P_W04);

Student zna i rozumie postawy społeczne w procesie budowania strategii rozwoju, ich wpływ na kreowanie wartości determinujących rozwój samorządów terytorialnych oraz innych instytucji lokalnych (06GP-1P_W11);

Student wykazuje się myśleniem przyczynowo-skutkowym, potrafi interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku Gospodarka przestrzenna (06GP-1P_U02);

Student potrafi wybrać i zastosować w praktyce techniki, metody i narzędzia wykorzystywane w planowaniu strategicznym (06GP-1P_U03);

Student potrafi określać praktyczne skutki konkretnych decyzji, procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych i przyrodniczych z wykorzystaniem klasycznych metod i narzędzi statystycznych i ekonometrycznych oraz symulacji komputerowych (06GP-1P_U04);

Student posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) w języku polskim lub obcym i umie brać udział w debatach i publicznie wyrażać swoje stanowisko (06GP-1P_U08; 06GP-1P_U11);

Student wykazuje się przedsiębiorczą postawą, potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych (06GP-1P_U10; 06GP-1P_ K5);

Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie (06GP-1P_U12);

Student wykazuje się zdolnością do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz odpowiedzialnością za pracę własną i innych osób z zespołu oraz rozumie konieczność uczenia się przez całe życie (06GP-1P_K1);

Student potrafi inicjować działania i uczestniczyć w przygotowywaniu projektów (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty kształtowania zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K2; 06GP-1P_K4);

Student rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami rozwoju, w tym zasadą ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_ K6);

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Boryczka
Prowadzący grup: Ewa Boryczka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: wykład 1, warsztat 1.

2. Punkty ECTS: 3.

3. Liczba godzin:

Wykład:

• 28 godzin pracy studentki/studenta na wykładzie,

• 28 godzin pracy studentki/studenta w ramach przygotowania do zaliczenia (egzamin pisemny).

Warsztat:

• 14 godzin pracy studentki/studenta na warsztatach,

• 14 godzin pracy bieżącej studentki/studenta (przygotowywanie się do uczestnictwa w dyskusjach i problemach rozwiązywanych podczas warsztatów, wypełnienie warsztatowych kart pracy).

4. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego.


Warsztaty: metody interaktywne, angażujące, praca w grupach nad wskazanym zagadnieniem (karty pracy), dyskusja kierowana, burza mózgu, dyskusja moderowana.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: pisemny egzamin końcowy (test prawda-fałsz, test wielokrotnego wyboru, pytania otwarte). Minimalny próg zaliczeniowy 60%.

Esej przygotowany na podstawie filmu o A. Rżewskim, pierwszym prezydencie miasta Łodzi pt. „Przebój” (praca fakultatywna, termin przygotowania pracy – 31 marca 2023 r.);

Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju.

Ocena końcowa z wykładu może zostać podniesiona o wartość do 0,5 oceny z tytułu wyróżniającej się aktywności studenta/studentki.


Warsztaty: średnia arytmetyczna z ocen z trzech kart pracy - 60%, aktywność na zajęciach - 40%.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: egzamin pisemny.

Warsztat: aktywność na zajęciach (m.in. burza mózgów, dyskusja, praca w grupach), karty pracy, kartkówka.

Szczegółowe treści kształcenia:

Treści wykładów:

1. Istota procesu zarzadzania strategicznego w sektorze publicznym.

2. Zintegrowane planowanie rozwoju w jednostkach samorządu terytorialnego - od podejścia sektorowego do zintegrowanego planowania. Istota i logika zintegrowanego planowania rozwoju w sektorze publicznym.

3. Zasady zintegrowanego planowania rozwoju.

4. Rola strategii rozwoju oraz wynikające z niej funkcje.

5. Logika, elementy strategii rozwoju oraz etapy ich tworzenia.

6. Diagnoza strategiczna jednostki samorządu terytorialnego.

7. Strategiczna analiza czynników i uwarunkowań rozwoju gminy (analiza SWOT/TOWS).

8. Misja i wizja rozwoju w dokumentach strategicznych.

9. Metody i narzędzia wyznaczania celów rozwoju.

10. Identyfikacja komplementarności i współzależności w strategiach rozwoju wykorzystywaniem metod macierzowych.

11. Identyfikacja zadań/projektów strategicznych z udziałem interesariuszy.

12. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy.

13. Monitoring i ewaluacja strategii rozwoju – metody, narzędzia, wyzwania.

14. Partycypacja społeczna w procesie budowania strategii rozwoju.

15. Relacje i współzależności pomiędzy dokumentami strategicznymi i operacyjnymi na poziomie lokalnym.


Treści warsztatów:

1. Diagnoza strategiczna – identyfikacja kluczowych obszarów analizy w sferze społecznej, gospodarczej, przestrzenno-środowiskowej z wykorzystaniem dostępnych baz danych.

2. Identyfikacja problemów gminy i ich powiązań – budowa drzewa problemów;

3. Identyfikacja czynników i uwarunkowań rozwoju gminy – analiza SWOT/TOWS;

4. Wybór celów strategicznych i operacyjnych z wykorzystaniem metod drzewa problemów i drzewa celów.

5. Metody macierzowe w strategiach rozwoju;

6. Monitoring strategii rozwoju – zasady i wskaźniki;

7. Metody i narzędzia partycypacji społecznej w budowaniu strategii rozwoju gminy; Zarządzanie relacjami z interesariuszami w gminie.

Literatura:

A. Nowakowska, Polityka i planowanie rozwoju miasta, [w :] Z. Przygodzki (red.), Eko#Miasto. Zarządzanie, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s.45-60;

A. Nowakowska, Zintegrowane plany rozwoju – w stronę terytorialno-funkcjonalnego podejścia do rozwoju jednostki terytorialnej, [w:] A. Nowakowska, Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, ss. 11-38;

A. Nowakowska, Zintegrowane strategie rozwoju miast, [w :] Z. Przygodzki (red.), Eko#Miasto. Zarządzanie, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s.62-82;

P. Legutko-Kobus, A. Nowakowska, B. M. Walczak, Od rehabilitacji do włączenia społecznego – współczesne ujęcie procesów rewitalizacji, Studia KPZK PAN, Warszawa 2019 – rozdział IV. Planowanie procesów rewitalizacji, s. 81-100;

Boryczka, E. M. (2022). Problems and Challenges Involved in Using Integrated Urban Development Planning Tools. Example of a Development Strategy and Revitalisation Programmes. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 20(4), 81-93. https://doi.org/10.21697/seb.2022.25; https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/seb/article/view/10847/9373

Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

E. M. Boryczka, Partycypacja społeczna, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 115–136.

Literatura uzupełniająca:

A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;

Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6