UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-LGAQ3C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia pracy
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: LOGISTYKA W GOSPODARCE II ST. SEM. 3
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

LG

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne dotyczące znajomości zagadnień psychologii ogólnej.

Skrócony opis:

Psychologia pracy odnosi się do obszarów organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi. Wykonywanie każdej pracy związane jest z określonymi zagrożeniami dla zdrowia fizycznego oraz psychicznego każdego człowieka. Nadmierny i długotrwały stres, czy wypalenie zawodowe lub pracoholizm odciskają coraz większe piętno na współczesnym pracowniku. Zadaniem psychologii pracy jest przede wszystkim wskazanie odpowiednich proporcji pomiędzy czasem, który poświęcamy na wykonywanie obowiązków zawodowych, a odpoczynkiem. Istotny jest także aspekt radzenia sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych i „zdrowe” podejście do pracy. To, co dziś funkcjonuje jako work-life balance, jest w dużej mierze zasługą psychologii pracy.

Celem przedmiotu Psychologia pracy jest przede wszystkim pokazanie psychologicznej roli pracy dla człowieka, zaznaczenie i uwypuklenie specyficznych aspektów i zadań wiążących się z pracą, jej miejscem oraz behawioralnymi, emocjonalnymi i kognitywnymi jej konsekwencjami.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka:

- posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologii pracy, w tym wiedzę w zakresie psychologicznej roli pracy dla człowieka oraz funkcjonowania człowieka w sferze zawodowej (06L-2A_W04).

Umiejętności

Student/ka:

- posiada umiejętności przygotowywania prezentacji ustnych z obszaru psychologii pracy (06L-2A_U07),

- posiada umiejętności ciągłego rozwijania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych orz planowania dalszego rozwoju zawodowego

(06L-02A_U09).

Kompetencje społeczne

Student/ka:

- jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy zakresu psychologii pracy w rozwiązywaniu problemów zawodowych (06L-2A_K01).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Rogozińska-Pawełczyk
Prowadzący grup: Anna Rogozińska-Pawełczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy studenta :

2 punkty ECTS na które składa się: 28 godzin bazowych, 28 godzin bieżącej pracy i 56 godzin pracy własnej studenta związanych z zaliczeniem (przygotowanie się do zaliczenia, wykonanie prezentacji, przygotowanie się do zajęć)

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

wykłady, prezentacje

Sposoby i kryteria oceniania:

W czasie trwania kursu student jest zobowiązany do przygotowania projektu na wyznaczony temat z prezentacją na forum. Za wykonywanie poszczególnych zadań n otrzymuje ocenę punktową.

Maksymalna liczba punktów do uzyskania w całym kursie wynosi 100 i jest sumą punktów uzyskanych z projektu oraz wykonanych zadań.

Za poszczególne elementy aktywności w czasie trwania kursu student może uzyskać:

• Projekt na wyznaczony temat z prezentacją na forum – maksymalnie 40 punktów za cały kurs.

• Zadania wykonane – maksymalnie 60 punktów za cały kurs.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie przedmiotu: student uzyskuje na podstawie obecności na zajęciach oraz udziału w ćwiczeniach praktycznych, podlegających ewaluacji formatywnej. W czasie trwania kursu student jest również zobowiązany do przygotowania projektu na wyznaczony temat z prezentacją na forum.

Za poszczególne elementy aktywności w czasie trwania kursu student może uzyskać:

ocenę bardzo dobrą: Projekt na wyznaczony temat z prezentacją na forum + 100% obecności; Przedział 100-95 pkt.

ocenę dobrą plus: Projekt na wyznaczony temat z prezentacją na forum + 90% obecności; Przedział 94-90 pkt.

ocenę dobrą: Projekt na wyznaczony temat z prezentacją na forum +75% obecności; Przedział 89-80 pkt.

ocenę dostateczną plus: Projekt na wyznaczony temat z prezentacją na forum + 70% obecności; Przedział 79-70 pkt.

ocenę dostateczną: Projekt na wyznaczony temat z prezentacją na forum + 60% obecności; Przedział 69-60 pkt.

ocenę niedostateczną: brak prezentacji, poniżej 60% obecności; Przedział - poniżej 60 pkt.

Treści kształcenia:

Historyczne podstawy psychologii pracy

Zachowania organizacyjne – kontrakt psychologiczny

Psychologia zachowań przedsiębiorczych i podejmowanie ryzyka (przedsiębiorczość i przedsiębiorcy –ujęcie ekonomiczne i psychologiczne, kim są i jak myślą przedsiębiorcy, postawy przedsiębiorców wobec ryzyka)

Psychologia wywierania wpływu (wywieranie wpływu czy manipulacja?, wzajemność, zaangażowanie i konsekwencja, społeczny dowód słuszności, autorytet, niedostępność, huśtawka emocjonalna, lubienie)

Moje predyspozycje zawodowe (podjęcie kompetencji w szerokim i wąskim znaczeniu oraz poznanie możliwości i predyspozycji zawodowych oraz oczekiwań wobec przyszłej sytuacji zawodowej)

Techniki radzenia sobie ze stresem (Techniki wpływania na sytuację stresogenną, Techniki zmieniające siłę oraz percepcję i znaczenie bodźca stresogennego Techniki redukcji napięcia emocjonalnego)

Literatura:

I. Literatura podstawowa:

Lubrańska A., (2023) Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Wyd. Difin, Warszawa

Armstrong, M. (2000 i późn.) Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna

Schultz D., Schultz S.E. (2006 i późn.) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN

Chmiel, N. (2006). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk, GWP

Litzke, S., Schuh, H. (2007) Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk, GWP

Ratajczak Z. (2007) Psychologia pracy i organizacji, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN

II. Literatura uzupełniająca:

Ratajczak W Z., Ochnik D. (red.) (2015) Psychologia w biznesie. Nowe perspektywy. Warszawa: Diffin

Rogozińska-Pawełczyk A. (2016) Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kontrakcie psychologicznym, IPiSS, Warszawa

Warwas I., Rogozińska-Pawełczyk A., (2016) Zarządzanie zasobami ludzkimi. Aspekty prawne i organizacyjne, Wydawnictwo UŁ, Łódź

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Matuszewska-Kubicz
Prowadzący grup: Agata Matuszewska-Kubicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: Wykład nr 3 (14 godzin zajęć).


Bilans czasu pracy własnej Studenta obejmuje:

- praca bieżąca: 14 godzin,

- przygotowanie do zaliczenia: 28 godzin.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja grupowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena z kolokwium:


- 90% - 100% - ocena bardzo dobra (5)

- 80% - 89% - ocena dobra plus (4+)

- 70% - 79% - ocena dobra (4)

- 65% - 79% - ocena dostateczna plus (3+)

- 60% - 64% - ocena dostateczna (3)

- 59% i poniżej - ocena niedostateczna (2)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

pisemne kolokwium na podstawie treści zajęć

Treści kształcenia:

1. Współczesny rynek pracy, kompetencje przyszłości

2. Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych

3. Motywacja do pracy, satysfakcja z pracy, zaangażowanie w pracę

4. Praca z ludźmi - praca w zespole, style kierowania, przywództwo

5. Kultura organizacyjna, klimat organizacyjny, kontrakt psychologiczny

6. Sytuacje trudne w miejscu pracy (stres w pracy, wypalenie zawodowe)

7. Sytuacje trudne w miejscu pracy (mobbing, pracoholizm)


Literatura:

- Brzezińska E., Paszkowska-Rogacz A., Człowiek w firmie. Bez obaw i z ochotą, Wyd. Difin, Warszawa 2009.

- Lubrańska A., Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Wyd. Difin, Warszawa 2017.

- Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa 2007.

- Rożnowski B., Fortuna P. (red.), Psychologia biznesu, PWN, Warszawa 2020

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Matuszewska-Kubicz
Prowadzący grup: Agata Matuszewska-Kubicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: Wykład nr 3 (14 godzin zajęć).


Bilans czasu pracy własnej Studenta obejmuje:

- praca bieżąca: 14 godzin,

- przygotowanie do zaliczenia: 28 godzin.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja grupowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena z kolokwium:


- 90% - 100% - ocena bardzo dobra (5)

- 80% - 89% - ocena dobra plus (4+)

- 70% - 79% - ocena dobra (4)

- 65% - 79% - ocena dostateczna plus (3+)

- 60% - 64% - ocena dostateczna (3)

- 59% i poniżej - ocena niedostateczna (2)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

pisemne kolokwium na podstawie treści zajęć

Treści kształcenia:

1. Współczesny rynek pracy, kompetencje przyszłości

2. Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych

3. Motywacja do pracy, satysfakcja z pracy, zaangażowanie w pracę

4. Praca z ludźmi - praca w zespole, style kierowania, przywództwo

5. Kultura organizacyjna, klimat organizacyjny, kontrakt psychologiczny

6. Sytuacje trudne w miejscu pracy (stres w pracy, wypalenie zawodowe)

7. Sytuacje trudne w miejscu pracy (mobbing, pracoholizm)


Literatura:

- Brzezińska E., Paszkowska-Rogacz A., Człowiek w firmie. Bez obaw i z ochotą, Wyd. Difin, Warszawa 2009.

- Lubrańska A., Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Wyd. Difin, Warszawa 2017.

- Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa 2007.

- Rożnowski B., Fortuna P. (red.), Psychologia biznesu, PWN, Warszawa 2020

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Matuszewska-Kubicz
Prowadzący grup: Agata Matuszewska-Kubicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: Wykład nr 3 (14 godzin zajęć).


Bilans czasu pracy własnej Studenta obejmuje:

- praca bieżąca: 14 godzin,

- przygotowanie do zaliczenia: 28 godzin.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja grupowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena z kolokwium:


- 90% - 100% - ocena bardzo dobra (5)

- 80% - 89% - ocena dobra plus (4+)

- 70% - 79% - ocena dobra (4)

- 65% - 79% - ocena dostateczna plus (3+)

- 60% - 64% - ocena dostateczna (3)

- 59% i poniżej - ocena niedostateczna (2)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

pisemne kolokwium na podstawie treści zajęć

Treści kształcenia:

1. Współczesny rynek pracy, kompetencje przyszłości

2. Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych

3. Motywacja do pracy, satysfakcja z pracy, zaangażowanie w pracę

4. Praca z ludźmi - praca w zespole, style kierowania, przywództwo

5. Kultura organizacyjna, klimat organizacyjny, kontrakt psychologiczny

6. Sytuacje trudne w miejscu pracy (stres w pracy, wypalenie zawodowe)

7. Sytuacje trudne w miejscu pracy (mobbing, pracoholizm)


Literatura:

- Brzezińska E., Paszkowska-Rogacz A., Człowiek w firmie. Bez obaw i z ochotą, Wyd. Difin, Warszawa 2009.

- Lubrańska A., Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Wyd. Difin, Warszawa 2017.

- Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa 2007.

- Rożnowski B., Fortuna P. (red.), Psychologia biznesu, PWN, Warszawa 2020

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Rogozińska-Pawełczyk
Prowadzący grup: Anna Rogozińska-Pawełczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy studenta :

2 punkty ECTS na które składa się: 15 godzin wykładu i 15 godzin pracy własnej studenta związanych z zaliczeniem (przygotowanie się do zaliczenia 5 godz., wykonanie prezentacji 5 godz., przygotowanie się do bieżących zajęć 5 godz.)

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

wykłady, prezentacje

Sposoby i kryteria oceniania:

W czasie trwania kursu student jest zobowiązany do przygotowania projektu na wyznaczony temat z prezentacją na forum. Za wykonywanie poszczególnych zadań na platformie Moodle otrzymuje ocenę punktową.

Maksymalna liczba punktów do uzyskania w całym kursie wynosi 100 i jest sumą punktów uzyskanych z projektu oraz wykonanych zadań.

Za poszczególne elementy aktywności w czasie trwania kursu student może uzyskać:

• Projekt na wyznaczony temat z prezentacją na forum – maksymalnie 40 punktów za cały kurs.

• Zadania wykonane na platformie Moodle– maksymalnie 60 punktów za cały kurs.

Treści kształcenia:

Historyczne podstawy psychologii pracy

Zachowania organizacyjne – kontrakt psychologiczny

Psychologia zachowań przedsiębiorczych i podejmowanie ryzyka (przedsiębiorczość i przedsiębiorcy –ujęcie ekonomiczne i psychologiczne, kim są i jak myślą przedsiębiorcy, postawy przedsiębiorców wobec ryzyka)

Psychologia wywierania wpływu (wywieranie wpływu czy manipulacja?, wzajemność, zaangażowanie i konsekwencja, społeczny dowód słuszności, autorytet, niedostępność, huśtawka emocjonalna, lubienie)

Moje predyspozycje zawodowe (podjęcie kompetencji w szerokim i wąskim znaczeniu oraz poznanie możliwości i predyspozycji zawodowych oraz oczekiwań wobec przyszłej sytuacji zawodowej)

Techniki radzenia sobie ze stresem (Techniki wpływania na sytuację stresogenną, Techniki zmieniające siłę oraz percepcję i znaczenie bodźca stresogennego Techniki redukcji napięcia emocjonalnego)

Literatura:

I. Literatura podstawowa:

Armstrong, M. (2000 i późn.) Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna

Schultz D., Schultz S.E. (2006 i późn.) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN

Chmiel, N. (2006). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk, GWP

Litzke, S., Schuh, H. (2007) Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk, GWP

Ratajczak Z. (2007) Psychologia pracy i organizacji, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN

II. Literatura uzupełniająca:

Ratajczak W Z., Ochnik D. (red.) (2015) Psychologia w biznesie. Nowe perspektywy. Warszawa: Diffin

Rogozińska-Pawełczyk A. (2016) Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kontrakcie psychologicznym, IPiSS, Warszawa

Warwas I., Rogozińska-Pawełczyk A., (2016) Zarządzanie zasobami ludzkimi. Aspekty prawne i organizacyjne, Wydawnictwo UŁ, Łódź

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4