Rynek pracy w dobie zrównoważonego rozwoju – wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-LO248Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rynek pracy w dobie zrównoważonego rozwoju – wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | LO |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza ekonomiczna. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku pracy przez pryzmat problematyki zrównoważonego rozwoju. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza - 06L-1A _W04 - posiada wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym organizacje gospodarcze, kreującym zasady ich funkcjonowania, działającym w tych organizacjach oraz tworzeniu przedsiębiorczych postaw i działań we współczesnych realiach gospodarczych na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym - 06L-1A _W05 - zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i interpretowania danych oraz metody analizy podmiotów gospodarczych, a także zjawisk i procesów logistycznych, zna etapy z jakich składają się podstawowe metody badawcze stosowane w biznesie Student: 2. Umiejętności Student: - 06L-1A _U01 - potrafi obserwować, interpretować i analizować zjawiska i procesy gospodarcze, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk i procesów logistycznych - 06L-1A _U02 - potrafi wyszukiwać i gromadzić dane oraz odnieść je do pojęć z zakresu logistyki wraz z powiązanymi z nią dziedzinami i dyscyplinami naukowymi na potrzeby przeprowadzanych analiz - 06L-1A _U05 - potrafi prezentować oraz uzasadniać własne opinie na temat wybranych zagadnień TSL* oraz innych dziedzin logistyki pozostających w relacji, a także zajmować krytyczne stanowisko w oparciu o znajomość teorii, badań empirycznych oraz innych źródeł w języku polskim oraz obcym - pisemnie i ustnie - 06L-1A_U07 - potrafi przygotować syntezę informacji znajdujących się w różnych źródłach a następnie przedstawić ją w formie pisemnej lub ustnej 3. Postawy/Kompetencje Student: - 06L-1A _K01 - cechuje się świadomością zakresu i poziomu nabytej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność rozwijania posiadanej wiedzy (również poprzez sięganie po wiedzę ekspercką) i umiejętności przez całe życie, potrafi wytyczyć dalsze kierunki kształcenia i samorozwoju - 06L-1A _K04 - określa przyszłe społeczne oraz ekologiczne następstwa podejmowanych działań i rozwiązań techniczno-organizacyjnych wdrażanych w sektorze TSL w skali mikro i makro, potrafi kierować się zasadami i normami etycznymi w pracy zawodowej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą - 06L-1A _K06 - potrafi doskonalić umiejętności praktyczne, korzystając ze źródeł polskich i obcojęzycznych, w tym z nowoczesnych narzędzi informatycznych stosowanych w logistyce, jest gotowy do angażowania się w wyzwania występujące w pracy zawodowej oraz do brania czynnego udziału w działaniach podmiotów funkcjonujących w sferze logistyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CK
CK
N CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 27 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kozar | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kozar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Forma zajęć: ćwiczenia konwersatoryjne 1. 2. Bilans czasu pracy własnej Studenta: praca bieżąca (przygotowanie do dyskusji, rozwiązywanie problemów/zadań) 27 godzin. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia konwersatoryjne: prezentacja z wykorzystaniem środków audiowizualnych, dyskusja, praca z materiałami źródłowymi; platforma Moodle. Zajęcia odbywają się w formie hybrydowej (stacjonarnej oraz na platformie Microsoft Teams), wyniki punktowe prac robionych na zajęciach stacjonarnych są prezentowane na platformie Moodle. W przypadku zajęć na platformie Microsoft Teams prace oraz sprawdzanie ich na platformie Moodle. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń konwersatoryjnych składa się: aktywność na zajęciach (40%), quizy (40%), wypowiedzi na temat rynku pracy (20%) Zastosowano przy tym następującą zasadę (ocena - średnia ważona): 5 - ≥ 4,61 4+ - 4,11 - 4,6 4 - 3,61 - 4,1 3+ - 3,26 - 3,6 3 - 3,25 - 3,0 2 - 2,99 - 0,0 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia organizacyjne 2. Koncepcja zrównoważonego rozwoju 3. Źródła informacji o rynku pracy 4. Wskaźniki - zrównoważony rozwój, a rynek pracy 5. Mobilność zasobów pracy 6. Wynagrodzenie za pracę 7. Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej 8. Prawo pracownika do godziwego wynagrodzenia za pracę 9. Demograficzne zmiany na rynku pracy wpływające na zmiany w branży TSL 10. Samozatrudnienie jako element zrównoważonego rynku pracy 11. Tworzenie własnej działalności gospodarczej przy wsparciu z EFS jako element zrównoważonego rynku pracy 12. Klasyfikacja zawodów i specjalności 13. Barometr zawodów (praca po studiach w zawodzie logistyka) 14. Zielone miejsca pracy jako element zrównoważonego rynku pracy 15. Jak poprawnie interpretować dane dotyczące rynku pracy (przedstawianie na wykresach oraz opis danych) |
|
Literatura: |
1. Kozar Ł., (2019), Zielone miejsca pracy. Uwarunkowania – identyfikacja – oddziaływanie na lokalny rynek pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 2. Maciejewski, S. (2018). Prawo pracownika do godziwego wynagrodzenia za pracę. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19(9.2), 185-196. 3. Wolak M. (red.), (2019), Raport: Rewolucja technologiczna. Kierunki rozwoju branży TSL, Polski Instytut Transportu Drogowego. 4. Cieślik, J. (2019). Samozatrudnienie w Polsce na tle tendencji ogólnoświatowych: wyzwania w sferze polityki wspierania przedsiębiorczości i zabezpieczenia emerytalnego przedsiębiorców. Studia BAS, (2), 9-28. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CK
CK
N CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 27 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kozar | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kozar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Forma zajęć: ćwiczenia konwersatoryjne 1. 2. Bilans czasu pracy własnej Studenta: praca bieżąca (przygotowanie do dyskusji, rozwiązywanie problemów/zadań) 27 godzin. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia konwersatoryjne: prezentacja z wykorzystaniem środków audiowizualnych, dyskusja, praca z materiałami źródłowymi; platforma Moodle. Zajęcia odbywają się w formie hybrydowej (stacjonarnej oraz na platformie Microsoft Teams), wyniki punktowe prac robionych na zajęciach stacjonarnych są prezentowane na platformie Moodle. W przypadku zajęć na platformie Microsoft Teams prace oraz sprawdzanie ich na platformie Moodle. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń konwersatoryjnych składa się: aktywność na zajęciach (50% oceny - udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów) oraz rozwiązywanie quizów/testów (50%). Zastosowano przy tym następującą zasadę (ocena - średnia ważona): 5 - ≥ 4,61 4+ - 4,11 - 4,6 4 - 3,61 - 4,1 3+ - 3,26 - 3,6 3 - 3,25 - 3,0 2 - 2,99 - 0,0 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia organizacyjne 2. Koncepcja zrównoważonego rozwoju 3. Źródła informacji o rynku pracy 4. Wskaźniki - zrównoważony rozwój, a rynek pracy 5. Mobilność zasobów pracy 6. Wynagrodzenie za pracę 7. Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej 8. Prawo pracownika do godziwego wynagrodzenia za pracę 9. Demograficzne zmiany na rynku pracy wpływające na zmiany w branży TSL 10. Samozatrudnienie jako element zrównoważonego rynku pracy 11. Tworzenie własnej działalności gospodarczej przy wsparciu z EFS jako element zrównoważonego rynku pracy 12. Klasyfikacja zawodów i specjalności 13. Barometr zawodów (praca po studiach w zawodzie logistyka) 14. Zielone miejsca pracy jako element zrównoważonego rynku pracy 15. Jak poprawnie interpretować dane dotyczące rynku pracy (przedstawianie na wykresach oraz opis danych) |
|
Literatura: |
1. Kozar Ł., (2019), Zielone miejsca pracy. Uwarunkowania – identyfikacja – oddziaływanie na lokalny rynek pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 2. Maciejewski, S. (2018). Prawo pracownika do godziwego wynagrodzenia za pracę. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19(9.2), 185-196. 3. Wolak M. (red.), (2019), Raport: Rewolucja technologiczna. Kierunki rozwoju branży TSL, Polski Instytut Transportu Drogowego. 4. Cieślik, J. (2019). Samozatrudnienie w Polsce na tle tendencji ogólnoświatowych: wyzwania w sferze polityki wspierania przedsiębiorczości i zabezpieczenia emerytalnego przedsiębiorców. Studia BAS, (2), 9-28. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.