Uwarunkowania zrównoważonego rozwoju oraz zielonej gospodarki w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-LO257B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uwarunkowania zrównoważonego rozwoju oraz zielonej gospodarki w Polsce |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | LO |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza na temat zrównoważonego rozwoju |
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu poruszane będą różnorodne aspekty równoważonego rozwoju, porównanie zielonej i brązowej gospodarki, Europejskiego Zielonego Ładu oraz zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi i społecznej odpowiedzialności biznesu. Zostaną wskazane obszary i sposoby wdrażania zrównoważonego rozwoju w praktykę społeczno-gospodarczą w Polsce. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: - zna wybrane pojęcia logistyki i jej subdziedzin; posługuje się poprawną terminologią; wskazuje miejsce logistyki w kontekście wdrażania rozwiązań ukierunkowanych na zrównoważony rozwój (06L-1A_W01) - posiada wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym organizacje gospodarcze, kreującym zasady ich funkcjonowania, działającym w tych organizacjach oraz tworzeniu przedsiębiorczych postaw i działań we współczesnych realiach gospodarczych ukierunkowanych na zrównoważony rozwój na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym (06L-1A _W04) Umiejętności Student: - potrafi obserwować, interpretować i analizować zjawiska i procesy gospodarcze ukierunkowane na zrównoważony rozwój, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk i procesów logistycznych (06L-1A _U01) Kompetencje społeczne Student: - cechuje się świadomością zakresu i poziomu nabytej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność rozwijania posiadanej wiedzy (również poprzez sięganie po wiedzę ekspercką) i umiejętności przez całe życie, potrafi wytyczyć dalsze kierunki kształcenia i samorozwoju (06L-1A _K01) - określa przyszłe społeczne oraz ekologiczne następstwa podejmowanych działań i rozwiązań techniczno-organizacyjnych wdrażanych w sektorze TSL w skali mikro i makro (06L-1A _K04) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin, 400 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kozar | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kozar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin, 400 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kozar, Aldona Podgórniak-Krzykacz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kozar, Aldona Podgórniak-Krzykacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | prezentacja, miniwykład, dyskusja grupowa, praca indywidualna, metoda projektowa, burza mózgów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie wykładu ma formę pisemną (test prawda-fałsz, pytania wyboru, pytania otwarte) i obejmuje tematykę ujętą w treściach kształcenia przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Umiejętność określenia specyfiki zrównoważonego rozwoju oraz zielonej gospodarki w Polsce i Unii Europejskiej Wskazanie i omówienie podstawowych elementów zrównoważonego rozwoju oraz zielonej gospodarki |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zrównoważony rozwój i jego definiowanie 2. Zrównoważony rozwój jako ład zintegrowany 3. Uwarunkowania zrównoważonego rozwoju w Polsce na tle Unii Europejskiej 4. Zielona gospodarka a brązowa gospodarka – zmiana paradygmatu w rozwoju gospodarczym 5. Zrównoważony rozwój i jego miejsce w rozwoju Polski 6. Polityka Komisji Europejskiej ukierunkowana na zieloną gospodarkę 7. Europejski Zielony Ład: cele i wskaźniki 8. Zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi 9. Społeczna odpowiedzialność biznesu |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kozar, Ł. (2016). Ranking krajów UE pod względem poziomu rozwoju społeczno gospodarczego. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 16(2), 186–198. https://doi.org/10.22630/prs.2016.16.2.40 Kozar, Ł., & Oleksiak, P. (2022). Organizacje wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju – wybrane aspekty. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8220-819-1 Adamczewska, N., & Zajączkowska, M. (2022). Realizacja zrównoważonej polityki energetycznej Unii Europejskiej w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) – wybrane aspekty. Folia Iuridica Universitatis Wratislaviensis, 11(2), 9–25. Grosse, T. G. (2023). Uwarunkowania i konsekwencje ambicji Unii Europejskiej w polityce klimatycznej. Rocznik Europeistyczny, 7, 15–37. https://doi.org/10.19195/2450-274X.7.2 J. Wiktorowicz, I. Warwas, M. Kuba, E. Staszewska, P. Woszczyk, A. Stankiewicz J. Kliombka-Jarzyna, Pokolenia co się zmienia. Kompendium zarządzania multigeneracyjnego, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016; Literatura uzupełniająca: Kozar, Ł. (2019). Zielone miejsca pracy. Uwarunkowania – identyfikacja – oddziaływanie na lokalny rynek pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8142-836-1 Pocztowski A. (2018), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa. Warwas I., Rogozińska-Pawełczyk A. (2016), Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Michalak, D., Rosiek, K., & Szyja, P. (2020). Gospodarka niskoemisyjna – gospodarka cyrkularna – zielona gospodarka. Uwarunkowania i wzajemne powiązania. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8220-032-4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 400 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kozar, Izabela Warwas | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kozar, Izabela Warwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | prezentacja, miniwykład, dyskusja grupowa, praca indywidualna, metoda projektowa, burza mózgów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie wykładu ma formę pisemną (test prawda-fałsz, pytania wyboru, pytania otwarte) i obejmuje tematykę ujętą w treściach kształcenia przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Umiejętność określenia specyfiki zrównoważonego rozwoju oraz zielonej gospodarki w Polsce i Unii Europejskiej Wskazanie i omówienie podstawowych elementów zrównoważonego rozwoju oraz zielonej gospodarki |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zrównoważony rozwój i jego definiowanie 2. Zrównoważony rozwój jako ład zintegrowany 3. Uwarunkowania zrównoważonego rozwoju w Polsce na tle Unii Europejskiej 4. Zielona gospodarka a brązowa gospodarka – zmiana paradygmatu w rozwoju gospodarczym 5. Zrównoważony rozwój i jego miejsce w rozwoju Polski 6. Polityka Komisji Europejskiej ukierunkowana na zieloną gospodarkę 7. Europejski Zielony Ład: cele i wskaźniki 8. Zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi 9. Społeczna odpowiedzialność biznesu |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kozar, Ł. (2016). Ranking krajów UE pod względem poziomu rozwoju społeczno gospodarczego. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 16(2), 186–198. https://doi.org/10.22630/prs.2016.16.2.40 Kozar, Ł., & Oleksiak, P. (2022). Organizacje wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju – wybrane aspekty. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8220-819-1 Adamczewska, N., & Zajączkowska, M. (2022). Realizacja zrównoważonej polityki energetycznej Unii Europejskiej w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) – wybrane aspekty. Folia Iuridica Universitatis Wratislaviensis, 11(2), 9–25. Grosse, T. G. (2023). Uwarunkowania i konsekwencje ambicji Unii Europejskiej w polityce klimatycznej. Rocznik Europeistyczny, 7, 15–37. https://doi.org/10.19195/2450-274X.7.2 J. Wiktorowicz, I. Warwas, M. Kuba, E. Staszewska, P. Woszczyk, A. Stankiewicz J. Kliombka-Jarzyna, Pokolenia co się zmienia. Kompendium zarządzania multigeneracyjnego, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016; Literatura uzupełniająca: Kozar, Ł. (2019). Zielone miejsca pracy. Uwarunkowania – identyfikacja – oddziaływanie na lokalny rynek pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8142-836-1 Pocztowski A. (2018), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa. Warwas I., Rogozińska-Pawełczyk A. (2016), Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Michalak, D., Rosiek, K., & Szyja, P. (2020). Gospodarka niskoemisyjna – gospodarka cyrkularna – zielona gospodarka. Uwarunkowania i wzajemne powiązania. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8220-032-4 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.