Skąd się biorą dewianci? Zachowania dewiacyjne a poczucie bezpieczeństwa w perspektywie społeczno-kulturowej i metodologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-MOD89B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Skąd się biorą dewianci? Zachowania dewiacyjne a poczucie bezpieczeństwa w perspektywie społeczno-kulturowej i metodologicznej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodologicznymi koncepcjami dewiacji, dezorganizacji i kontroli społecznej oraz zagadnieniami zagrożeń występujących w miejskiej przestrzeni oraz społecznych i przestrzennych uwarunkowań bezpieczeństwa jednostek i społeczności lokalnych. |
Efekty uczenia się: |
• właściwe dla socjologii dewiacji pojęcia i koncepcje teoretyczne (06S-1A_W01) • istotę sporów teoretycznych i metodologicznych w wyjaśnianiu zjawisk dewiacyjnych we współczesnej socjologii oraz innych dyscyplinach badających problemy dewiacji i kontroli społecznej (06S-1A_W02) • w zaawansowanym stopniu podstawową wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach, oraz ich wpływie na zachowania dewiacyjne (06S-1A_W03) • wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach, społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne (06S-1A_W04) • wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej, obustronnych zależności między grupą a jednostką, znaczenia grupy w budowaniu społecznej tożsamości i uczenia się zachowania dewiacyjnego /komformistycznego (06S-1A_W05) • wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne, o instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie, takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp. • (06S-1A_W08) • Problemy społeczeństwa polskiego odnoszące się do zachowań anormatywnych (06S-1A_W14) • podstawowe procesy leżące podstaw stabilności i zmiany wybranych zjawisk dewiacyjnych występujących w społeczeństwie(06S-1A_W12) • specyfikę procesów dewiacyjnych zachodzących w społeczeństwie polskim, również na tle sytuacji w innych państwach oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i działań określonych instytucji społecznych (06S-1A_W13) • zasady organizacji przestrzeni miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb bezpieczeństwa oraz zasady i znaczenie sprawnego funkcjonowania instytucji lokalnych dla realizacji potrzeby bezpieczeństwa (06S-1A_W03, 06S-1A_W10) 2. Umiejętności: student potrafi • podjęcia współpracy z członkami zespołu zadaniowego i czynnego włączenia się do realizowanych projektów (06S-1A_K01) • wykorzystać zdobytą wiedzę w postrzeganiu i interpretowaniu rzeczywistości społecznej (06S-1A_U02) • charakteryzować i analizować zjawiska dewiacyjne wykorzystując pojęcia i socjologiczne kategorie opisu zjawisk dewiacyjnych i procesów społecznej dezorganizacji (06S-1A_U03) • samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych dotyczących przestępczości i karania (06S-1A_U04) • formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn występowania zachowań dewiacyjnych w społeczeństwie (06S-1A_U05) • zaproponować odpowiednie działania w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych związanych z zachowaniami anormatywnymi (w skali mikro i makro), sformułować ogólną ocenę działania podjętego w celu rozwiązania tych problemów (06S-1A_U11) • formułować sądy na temat motywów działania dewiacyjnego oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania (06S-1A_U12) 3. Kompetencje społeczne: student jest gotów do: • gromadzenia, wyszukiwania i syntetyzowania informacji na temat zjawisk dewiacji, dezorganizacji społecznej i społecznej kontroli (06S-1A_K03) • argumentowania stawianych tez, dokonywania krytycznej analizy źródeł wiedzy o zjawiskach dewiacyjnych, procesach dezorganizacji społecznej i społecznej kontroli (06S-1A_K04) • dzielenia się posiadaną wiedzą socjologiczną w zakresie socjologii dewiacji i kontroli społecznej (06S-1A_K02) • poszanowania opinii innych osób (np. opinii wyrażanych w trakcie dyskusji grupowej) (06S-1A_K09) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 105 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 105 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 105 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne zostały dobrane stosownie do formy zajęć dla każdego z przedmiotów wchodzących w skład modułu oraz scharakteryzowane w ich opisach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania zostały określone w opisach poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wybrane zagadnienia z socjologii dewiacji i kontroli społeczne 2. Socjologia przestępczości 3. Instytucje totalizujące 4. Przestępczość i karanie w społeczeństwie 5. Urbanizacyjne i architektoniczne aspekty kształtowania bezpiecznej przestrzeni 6. Zjawiska dewiacyjne w środkach masowej komunikacji – problem paniki moralnej 7. Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miasta – programy przeciwdziałania miejskim zagrożeniom 8. Analiza wybranych zjawisk dewiacyjnych w oparciu o dane zastane Wymiar przestrzenny wybranych zjawisk 9. Szczególny wymiar dewiacyjnych zachowań wybranych kategorii (kobiety, nieletni) |
|
Literatura: |
Literatura została dobrana stosownie do zagadnień podejmowanych w ramach poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu i zamieszczona w ich opisach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 105 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne zostały dobrane stosownie do formy zajęć dla każdego z przedmiotów wchodzących w skład modułu oraz scharakteryzowane w ich opisach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania zostały określone w opisach poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wybrane zagadnienia z socjologii dewiacji i kontroli społeczne 2. Socjologia przestępczości 3. Instytucje totalizujące 4. Przestępczość i karanie w społeczeństwie 5. Urbanizacyjne i architektoniczne aspekty kształtowania bezpiecznej przestrzeni 6. Zjawiska dewiacyjne w środkach masowej komunikacji – problem paniki moralnej 7. Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miasta – programy przeciwdziałania miejskim zagrożeniom 8. Analiza wybranych zjawisk dewiacyjnych w oparciu o dane zastane Wymiar przestrzenny wybranych zjawisk 9. Szczególny wymiar dewiacyjnych zachowań wybranych kategorii (kobiety, nieletni) |
|
Literatura: |
Literatura została dobrana stosownie do zagadnień podejmowanych w ramach poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu i zamieszczona w ich opisach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 105 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.