UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Skąd się biorą dewianci? Zachowania dewiacyjne a poczucie bezpieczeństwa w perspektywie społeczno-kulturowej i metodologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-MOD89B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Skąd się biorą dewianci? Zachowania dewiacyjne a poczucie bezpieczeństwa w perspektywie społeczno-kulturowej i metodologicznej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Celem modułu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodologicznymi koncepcjami dewiacji, dezorganizacji i kontroli społecznej oraz zagadnieniami zagrożeń występujących w miejskiej przestrzeni oraz społecznych i przestrzennych uwarunkowań bezpieczeństwa jednostek i społeczności lokalnych.

Efekty uczenia się:

• właściwe dla socjologii dewiacji pojęcia i koncepcje teoretyczne (06S-1A_W01)

• istotę sporów teoretycznych i metodologicznych w wyjaśnianiu zjawisk dewiacyjnych we współczesnej socjologii oraz innych dyscyplinach badających problemy dewiacji i kontroli społecznej (06S-1A_W02)

• w zaawansowanym stopniu podstawową wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach, oraz ich wpływie na zachowania dewiacyjne (06S-1A_W03)

• wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach, społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne (06S-1A_W04)

• wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej, obustronnych zależności między grupą a jednostką, znaczenia grupy w budowaniu społecznej tożsamości i uczenia się zachowania dewiacyjnego /komformistycznego (06S-1A_W05)

• wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne, o instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie, takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp.

• (06S-1A_W08)

• Problemy społeczeństwa polskiego odnoszące się do zachowań anormatywnych (06S-1A_W14)

• podstawowe procesy leżące podstaw stabilności i zmiany wybranych zjawisk dewiacyjnych występujących w społeczeństwie(06S-1A_W12)

• specyfikę procesów dewiacyjnych zachodzących w społeczeństwie polskim, również na tle sytuacji w innych państwach oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i działań określonych instytucji społecznych (06S-1A_W13)

• zasady organizacji przestrzeni miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb bezpieczeństwa oraz zasady i znaczenie sprawnego funkcjonowania instytucji lokalnych dla realizacji potrzeby bezpieczeństwa (06S-1A_W03, 06S-1A_W10)

2. Umiejętności: student potrafi

• podjęcia współpracy z członkami zespołu zadaniowego i czynnego włączenia się do realizowanych projektów (06S-1A_K01)

• wykorzystać zdobytą wiedzę w postrzeganiu i interpretowaniu rzeczywistości społecznej (06S-1A_U02)

• charakteryzować i analizować zjawiska dewiacyjne wykorzystując pojęcia i socjologiczne kategorie opisu zjawisk dewiacyjnych i procesów społecznej dezorganizacji (06S-1A_U03)

• samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych dotyczących przestępczości i karania (06S-1A_U04)

• formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn występowania zachowań dewiacyjnych w społeczeństwie (06S-1A_U05)

• zaproponować odpowiednie działania w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych związanych z zachowaniami anormatywnymi (w skali mikro i makro), sformułować ogólną ocenę działania podjętego w celu rozwiązania tych problemów (06S-1A_U11)

• formułować sądy na temat motywów działania dewiacyjnego oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania (06S-1A_U12)

3. Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

• gromadzenia, wyszukiwania i syntetyzowania informacji na temat zjawisk dewiacji, dezorganizacji społecznej i społecznej kontroli (06S-1A_K03)

• argumentowania stawianych tez, dokonywania krytycznej analizy źródeł wiedzy o zjawiskach dewiacyjnych, procesach dezorganizacji społecznej i społecznej kontroli (06S-1A_K04)

• dzielenia się posiadaną wiedzą socjologiczną w zakresie socjologii dewiacji i kontroli społecznej (06S-1A_K02)

• poszanowania opinii innych osób (np. opinii wyrażanych w trakcie dyskusji grupowej) (06S-1A_K09)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 105 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 105 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 105 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne zostały dobrane stosownie do formy zajęć dla każdego z przedmiotów wchodzących w skład modułu oraz scharakteryzowane w ich opisach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposoby i kryteria oceniania zostały określone w opisach poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wybrane zagadnienia z socjologii dewiacji i kontroli społeczne

2. Socjologia przestępczości

3. Instytucje totalizujące

4. Przestępczość i karanie w społeczeństwie

5. Urbanizacyjne i architektoniczne aspekty kształtowania bezpiecznej przestrzeni

6. Zjawiska dewiacyjne w środkach masowej komunikacji – problem paniki moralnej

7. Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miasta – programy przeciwdziałania miejskim zagrożeniom

8. Analiza wybranych zjawisk dewiacyjnych w oparciu o dane zastane Wymiar przestrzenny wybranych zjawisk

9. Szczególny wymiar dewiacyjnych zachowań wybranych kategorii (kobiety, nieletni)

Literatura:

Literatura została dobrana stosownie do zagadnień podejmowanych w ramach poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu i zamieszczona w ich opisach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 105 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne zostały dobrane stosownie do formy zajęć dla każdego z przedmiotów wchodzących w skład modułu oraz scharakteryzowane w ich opisach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposoby i kryteria oceniania zostały określone w opisach poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wybrane zagadnienia z socjologii dewiacji i kontroli społeczne

2. Socjologia przestępczości

3. Instytucje totalizujące

4. Przestępczość i karanie w społeczeństwie

5. Urbanizacyjne i architektoniczne aspekty kształtowania bezpiecznej przestrzeni

6. Zjawiska dewiacyjne w środkach masowej komunikacji – problem paniki moralnej

7. Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miasta – programy przeciwdziałania miejskim zagrożeniom

8. Analiza wybranych zjawisk dewiacyjnych w oparciu o dane zastane Wymiar przestrzenny wybranych zjawisk

9. Szczególny wymiar dewiacyjnych zachowań wybranych kategorii (kobiety, nieletni)

Literatura:

Literatura została dobrana stosownie do zagadnień podejmowanych w ramach poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu i zamieszczona w ich opisach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 105 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Michałowska
Prowadzący grup: Elżbieta Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Michałowska
Prowadzący grup: Elżbieta Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6