UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia niepełnosprawności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PS183C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia niepełnosprawności
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Celem kursu jest uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy na temat niepełnosprawności, mechanizmów funkcjonowania osób z niepełno sprawnościami. Znajomości mechanizmów wykluczenia i marginalizacji osób niepełnosprawnych. Znajomości polityki społecznej państwa w zakresie wsparcia rodziny z osobą niepełnosprawną.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

Po zakończeniu kursu student będzie posiadał wiedzę dotyczącą głównych zagadnień z zakresu socjologii niepełnosprawności, w tym przede wszystkim z podstawowych pojęć, terminów oraz założeń odnoszących się do studiów nad niepełnosprawnością

K_W06, K_W08

2. Umiejętności:

Po ukończeniu kursu student powinien znać najważniejsze pojęcia, podstawowe teorie i metody z zakresu studiów nad niepełnosprawnością a także nabyć umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce.

K_U01, K_U02, K_U08

3. Kompetencje społeczne:

W konsekwencji przeprowadzonych zajęć student będzie potrafił opisać i wyjaśnić genezę kształtowania się studiów nad niepełnosprawnością w Polsce i na świecie. Po zakończonym kursie student powinien być również świadome zorientowany na kwestie związane z problematyką niepełnosprawności.

K_K05, K_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

• wykład problemowy / konwersatoryjny

• moderowana dyskusja grupowa

• dyskusja panelowa

• studium przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach

2. Aktywne uczestnictwo w merytorycznej dyskusji prowadzonej na zajęciach

3. Przygotowanie referatu z tematu omawianego na zajęciach



Szczegółowe treści kształcenia:

I. Niepełnosprawność – definicja pojęcia

II. Modele niepełnosprawności

III. Rodzaje niepełnosprawności

IV. Niepełnosprawność w wymiarze społecznym

V. Jakość życia osób z niepełnosprawnością

VI. Prawne aspekty i uwarunkowania niepełnosprawności

VII. Instytucjonalny wymiar niepełnosprawności

VIII. Rodzina osób niepełnosprawnych

IX. Edukacja osób niepełnosprawnych

X. Osoba niepełnosprawna wobec zatrudnienia i aktywności zawodowej

XI. Nowe technologie a niepełnosprawność

XII. Niepełnosprawność w Internecie

XIII. Niepełnosprawność w mediach


Literatura:

Podstawowa:

Buchwald Tomasz (2015) Osoby niepełnosprawne i ich aktywizacja zawodowa na otwartym rynku pracy a polityka społeczna w Polsce. Programy wsparcia realizowane przez Fundację Aktywizacja

Gąciarz Barbara, Seweryn Rudnicki (2014), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, Wydawnictwa AGH, Kraków

Kryńska Elżbieta (red.) (2013) Analiza sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce i Unii Europejskiej, Raport przygotowany w ramach projektu: Zatrudnienie osób niepełnosprawnych – perspektywy wzrostu”, Warszawa: IPiSS, str. 6-11

Niedbalski Jakub (2017) "Wymiary, konteksty i wzory karier. Proces stawania się sportowcem przez osobę z niepełnosprawnością fizyczną - analiza społecznych mechanizmów (re)konstruowania tożsamości", Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Niedbalsk Jakubi (2013) "Żyć i pracować w domu pomocy społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo podopiecznymi", Wydawnictwo UŁ

Żuraw Halina (2008) Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”, 30 – 39

Uzupełniająca:

Gałuszka Damian, Dorota Żuchowska-Skiba (2018) Niepełnosprawność w grach wideo – omówienie na przykładach wybranych wirtualnych postaci, Przegląd Socjologii Jakościowej, Nr 3, s. 92-

Mikołajewska Emilia, Mikołajewski Dariusz (2013) „Możliwości automatyzacji i robotyzacji otoczenia osoby niepełnosprawnej”, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr II/2013(7)

Zakrzewska-Manterys Elżbieta i Jakub Niedbalski (2016) Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Zakrzewska-Manterys Elżbieta i Jakub Niedbalski (2016) Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6