Socjologia niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PS183C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia niepełnosprawności |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy na temat niepełnosprawności, mechanizmów funkcjonowania osób z niepełno sprawnościami. Znajomości mechanizmów wykluczenia i marginalizacji osób niepełnosprawnych. Znajomości polityki społecznej państwa w zakresie wsparcia rodziny z osobą niepełnosprawną. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Po zakończeniu kursu student będzie posiadał wiedzę dotyczącą głównych zagadnień z zakresu socjologii niepełnosprawności, w tym przede wszystkim z podstawowych pojęć, terminów oraz założeń odnoszących się do studiów nad niepełnosprawnością K_W06, K_W08 2. Umiejętności: Po ukończeniu kursu student powinien znać najważniejsze pojęcia, podstawowe teorie i metody z zakresu studiów nad niepełnosprawnością a także nabyć umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce. K_U01, K_U02, K_U08 3. Kompetencje społeczne: W konsekwencji przeprowadzonych zajęć student będzie potrafił opisać i wyjaśnić genezę kształtowania się studiów nad niepełnosprawnością w Polsce i na świecie. Po zakończonym kursie student powinien być również świadome zorientowany na kwestie związane z problematyką niepełnosprawności. K_K05, K_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Niedbalski | |
Prowadzący grup: | Jakub Niedbalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład problemowy / konwersatoryjny • moderowana dyskusja grupowa • dyskusja panelowa • studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Obecność na zajęciach 2. Aktywne uczestnictwo w merytorycznej dyskusji prowadzonej na zajęciach 3. Przygotowanie referatu z tematu omawianego na zajęciach |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Niepełnosprawność – definicja pojęcia II. Modele niepełnosprawności III. Rodzaje niepełnosprawności IV. Niepełnosprawność w wymiarze społecznym V. Jakość życia osób z niepełnosprawnością VI. Prawne aspekty i uwarunkowania niepełnosprawności VII. Instytucjonalny wymiar niepełnosprawności VIII. Rodzina osób niepełnosprawnych IX. Edukacja osób niepełnosprawnych X. Osoba niepełnosprawna wobec zatrudnienia i aktywności zawodowej XI. Nowe technologie a niepełnosprawność XII. Niepełnosprawność w Internecie XIII. Niepełnosprawność w mediach |
|
Literatura: |
Podstawowa: Buchwald Tomasz (2015) Osoby niepełnosprawne i ich aktywizacja zawodowa na otwartym rynku pracy a polityka społeczna w Polsce. Programy wsparcia realizowane przez Fundację Aktywizacja Gąciarz Barbara, Seweryn Rudnicki (2014), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, Wydawnictwa AGH, Kraków Kryńska Elżbieta (red.) (2013) Analiza sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce i Unii Europejskiej, Raport przygotowany w ramach projektu: Zatrudnienie osób niepełnosprawnych – perspektywy wzrostu”, Warszawa: IPiSS, str. 6-11 Niedbalski Jakub (2017) "Wymiary, konteksty i wzory karier. Proces stawania się sportowcem przez osobę z niepełnosprawnością fizyczną - analiza społecznych mechanizmów (re)konstruowania tożsamości", Wydawnictwo UŁ, Łódź. Niedbalsk Jakubi (2013) "Żyć i pracować w domu pomocy społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo podopiecznymi", Wydawnictwo UŁ Żuraw Halina (2008) Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”, 30 – 39 Uzupełniająca: Gałuszka Damian, Dorota Żuchowska-Skiba (2018) Niepełnosprawność w grach wideo – omówienie na przykładach wybranych wirtualnych postaci, Przegląd Socjologii Jakościowej, Nr 3, s. 92- Mikołajewska Emilia, Mikołajewski Dariusz (2013) „Możliwości automatyzacji i robotyzacji otoczenia osoby niepełnosprawnej”, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr II/2013(7) Zakrzewska-Manterys Elżbieta i Jakub Niedbalski (2016) Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Wydawnictwo UŁ, Łódź. Zakrzewska-Manterys Elżbieta i Jakub Niedbalski (2016) Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Wydawnictwo UŁ, Łódź. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.