Usługi społeczne w środowisku lokalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSCM6B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Usługi społeczne w środowisku lokalnym |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
PRACA SOCJALNA I ST. SEM. 6 SP. Integracja społeczna grup zagrożonych wykluczeniem |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | PC |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu polityki społecznej |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w problematykę współczesnej polityki społecznej ukierunkowanej na rozwój usług społecznych w środowisku lokalnym. Studenci zapoznają się z wiedzą o usługach społecznych i ich rodzajach oraz z wymogami politycznymi i legislacyjnymi dotyczącymi ich świadczenia z poziomu krajowego oraz Unii Europejskiej. Studenci poznają główne pojęcia i mechanizmy oraz narzędzia wykorzystywane do projektowania usług społecznych. Celem warsztatu jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania usług społecznych dostosowanych do potrzeb i problemów występujących w środowisku lokalnym. |
Efekty uczenia się: |
a. WIEDZA Student zna i rozumie: - zasady projektowania usług społecznych uwzględniające wymogi legislacyjne z poziomu krajowego i UE oraz reguły umożliwiające dostosowanie ich do warunków panujących w środowisku lokalnym [06PC1-W04] - cele, funkcje i zadania poszczególnych instytucji polityki społecznej na poziomie samorządowym oraz krajowym, [06PC1-W04] UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: - projektować usług społeczne w oparciu o wymogi legislacyjne i współczesne wyzwania polityki społecznej [06PC1-U06] - analizować problemy i wyzwania z jakimi mierzy się społeczność lokalna (w tym m.in. ubóstwo, uzależnienia, bezdomność, starzenie społeczeństwa) determinujące cele, zadania, instrumenty polityki lokalnej polityki społecznej [06PC1-U02] b. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów: - reagować na zjawiska z zakresu celów polityki społecznej zachodzących w jego najbliższym otoczeniu społecznym [06PC1-K04] - podejmować aktywne działania na rzecz przeciwdziałania negatywnym zjawiskom społecznym [06PC1-K04] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Błaszczyk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Błaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | warsztat, opracowanie projektów grupowych (planu rozwoju usług społecznych dla społeczności lokalnej) dyskusja praca z danymi statystycznymi |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | - poniżej 55% - ocena 2 - 55% i więcej – ocena 3 - 60% i więcej – ocena 3,5 - 70% i więcej – ocena 4 - 80% i więcej – ocena 4,5 - 90% i więcej – ocena 5 |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | a. Efekty w zakresie wiedzy (student zna i rozumie…) weryfikowane poprzez: przygotowanie i przedstawienie projektu w postaci planu rozwoju usług społecznych dla wybranej jednostki administracyjnej w połączeniu z prezentacją ustną. b. Efekty w zakresie umiejętności (student potrafi…) weryfikowane poprzez: aktywne uczestnictwo w zajęciach i pracę w grupie nad planem rozwoju usług społecznych. c. Efekty w zakresie kompetencji społecznych (student gotów jest do…) weryfikowane są poprzez: obecność na zajęciach, obserwację pracy studenta na zajęciach, dyskusję. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Polityka społeczna – przypomnienie podstawowych pojęć. 2. Usługi społeczne – ich miejsce w polityce społecznej i doktrynach polityki społecznej. 3. Polityka społeczna w UE. Organy i źródła prawa UE. Kompetencje UE w sferze polityki społecznej i usług społecznych. 4. Cele UE i Polski w zakresie rozwoju usług społecznych. Ekspertyzy i akty prawne dotyczące rozwoju usług społecznych. 5. Lokalne, krajowe i unijne źródła finansowania rozwoju usług społecznych. 6. Problemy UE i Polski jako przesłanki dla rozwoju usług społecznych w poszczególnych obszarach: starzejące się społeczeństwo, osoby z zaburzeniami psychicznymi, rodziny dzieci i młodzież, bezdomność i osoby z niepełnosprawnościami, a także migracje oraz wykluczenie społeczne. 7. Analiza sytuacji w wybranych obszarach w oparciu o lokalne i krajowe dane statystyczne. |
|
Literatura: |
Babis, H., & Flejterski, S. (Red.). (2005). Współczesna ekonomika usług. Wydawnictwo Naukowe PWN. Firlit-Fesnak G. Leszczyńska, B. Pol, G. Sondej, K. & Szałaj, M. (2016). System wsparcia rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w województwie łódzkim. Skuteczność i efektywność funkcjonowania rodzin wspierających i asystentów rodziny. RCPS w Łodzi. Frysztacki, K. (2009). Socjologia problemów społecznych. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Golczyńska-Grondas, A., & Błaszczyk, M. (2020). Deinstytucjonalizacja placówek opieki całkowitej nad dziećmi i młodzieżą w województwie łódzkim (Wydanie I). Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi: Regionalne Obserwatorium Integracji Społecznej: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Grewiński, M. (2021). Usługi społeczne we współczesnej polityce społecznej: Przegląd problemów i wizja przyszłości (Wyd. 1). Dom Wydawniczy Elipsa. Komisja Europejska. (2019). Postępy UE w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju. https://commission.europa.eu/publications/sustainable-europe-2030_pl. Komisja Wspólnot Europejskich. (2007). KOM (2007) 725 Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Kotowska, I. (2020). Uwagi o urodzeniach i niskiej dzietności w Polsce oraz polityce rodzinnej wspierającej prokreację. Studia Demograficzne, 11–29. https://doi.org/10.33119/SD.2019.2.1. Krasiejko, I. (2016). Asystentura rodziny: Rekomendacje metodyczne i organizacyjne. Wydawnictwo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Księżopolski, M. (2007). Polityka społeczna w różnych krajach i modele polityki społecznej. [w:] Polityka społeczna: Podręcznik akademicki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Kudlińska, I. (2014). Socjologia a praktyka rozwiązywania problemów społecznych między naukowymi a nieformalnymi teoriami problemów społecznych. https://docplayer.pl/23743689-Socjologia-a-praktyka-rozwiazywania-problemow-spolecznych-miedzy-naukowymi-a-nieformalnymi-teoriami-problemow-spolecznych.html. Necel, R., & Nosal, P. (2016). Samorząd województwa a lokalne podmioty polityki społecznej. Wzajemne relacje i ich uwarunkowania. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 57. https://doi.org/10.18778/0208-600X.57.09. Ogólnoeuropejskie wytyczne dotyczące przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności—PDF Darmowe pobieranie. (2012). https://docplayer.pl/3240315-Ogolnoeuropejskie-wytyczne-dotyczace-przejscia-od-opieki-instytucjonalnej-do-opieki-swiadczonej-na-poziomie-lokalnych-spolecznosci.html. Pyżalski, J. Korzeniowska, E. Plichta, P. Puchalski, K. Knol-Michałowska, K. & Petrykowska, A. (2016). Funkcjonowanie placówek wsparcia dziennego z regionu łódzkiego. Bariery i potrzeby. RCPS w Łodzi. Racław, M. (2022). Deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej – niebezpieczeństwo uproszczeń. Uniwersytet Warszawski. RCPS w Łodzi. (2022). Strategia w zakresie polityki społecznej województwa łódzkiego do 2030 roku. https://rcpslodz.pl/o-rcps-lodz-t20/strategie-t29. RCPS w Łodzi. (2023). Regionalny plan rozwoju usług społecznych i deinstytucjonalizacji dla województwa łódzkiego na lata 2023-2025. Szarfenberg, R. (b.d.). Standaryzacja usług społecznych. WRZOS. Szarfenberg, R. (2010). Polityka społeczna i usługi społeczne. Uniwersytet Warszawski. Czasopismo Polityka społeczna (wybrane artykuły) |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.