UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Usługi społeczne w środowisku lokalnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PSCM6B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Usługi społeczne w środowisku lokalnym
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: PRACA SOCJALNA I ST. SEM. 6 SP. Integracja społeczna grup zagrożonych wykluczeniem
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

PC

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu polityki społecznej

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w problematykę współczesnej polityki społecznej ukierunkowanej na rozwój usług społecznych w środowisku lokalnym. Studenci zapoznają się z wiedzą o usługach społecznych i ich rodzajach oraz z wymogami politycznymi i legislacyjnymi dotyczącymi ich świadczenia z poziomu krajowego oraz Unii Europejskiej. Studenci poznają główne pojęcia i mechanizmy oraz narzędzia wykorzystywane do projektowania usług społecznych. Celem warsztatu jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania usług społecznych dostosowanych do potrzeb i problemów występujących w środowisku lokalnym.

Efekty uczenia się:

a. WIEDZA Student zna i rozumie:

- zasady projektowania usług społecznych uwzględniające wymogi legislacyjne z poziomu krajowego i UE oraz reguły umożliwiające dostosowanie ich do warunków panujących w środowisku lokalnym [06PC1-W04]

- cele, funkcje i zadania poszczególnych instytucji polityki społecznej na poziomie samorządowym oraz krajowym, [06PC1-W04]

UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi:

- projektować usług społeczne w oparciu o wymogi legislacyjne i współczesne wyzwania polityki społecznej [06PC1-U06]

- analizować problemy i wyzwania z jakimi mierzy się społeczność lokalna (w tym m.in. ubóstwo, uzależnienia, bezdomność, starzenie społeczeństwa) determinujące cele, zadania, instrumenty polityki lokalnej polityki społecznej [06PC1-U02]

b. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów:

- reagować na zjawiska z zakresu celów polityki społecznej zachodzących w jego najbliższym otoczeniu społecznym [06PC1-K04]

- podejmować aktywne działania na rzecz przeciwdziałania negatywnym zjawiskom społecznym [06PC1-K04]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Błaszczyk
Prowadzący grup: Magdalena Błaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

warsztat,

opracowanie projektów grupowych (planu rozwoju usług społecznych dla społeczności lokalnej)

dyskusja

praca z danymi statystycznymi


Sposoby i kryteria oceniania:

- poniżej 55% - ocena 2

- 55% i więcej – ocena 3

- 60% i więcej – ocena 3,5

- 70% i więcej – ocena 4

- 80% i więcej – ocena 4,5

- 90% i więcej – ocena 5


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

a. Efekty w zakresie wiedzy (student zna i rozumie…) weryfikowane poprzez: przygotowanie i przedstawienie projektu w postaci planu rozwoju usług społecznych dla wybranej jednostki administracyjnej w połączeniu z prezentacją ustną.

b. Efekty w zakresie umiejętności (student potrafi…) weryfikowane poprzez: aktywne uczestnictwo w zajęciach i pracę w grupie nad planem rozwoju usług społecznych.

c. Efekty w zakresie kompetencji społecznych (student gotów jest do…) weryfikowane są poprzez: obecność na zajęciach, obserwację pracy studenta na zajęciach, dyskusję.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Polityka społeczna – przypomnienie podstawowych pojęć.

2. Usługi społeczne – ich miejsce w polityce społecznej i doktrynach polityki społecznej.

3. Polityka społeczna w UE. Organy i źródła prawa UE. Kompetencje UE w sferze polityki społecznej i usług społecznych.

4. Cele UE i Polski w zakresie rozwoju usług społecznych. Ekspertyzy i akty prawne dotyczące rozwoju usług społecznych.

5. Lokalne, krajowe i unijne źródła finansowania rozwoju usług społecznych.

6. Problemy UE i Polski jako przesłanki dla rozwoju usług społecznych w poszczególnych obszarach: starzejące się społeczeństwo, osoby z zaburzeniami psychicznymi, rodziny dzieci i młodzież, bezdomność i osoby z niepełnosprawnościami, a także migracje oraz wykluczenie społeczne.

7. Analiza sytuacji w wybranych obszarach w oparciu o lokalne i krajowe dane statystyczne.

Literatura:

 Babis, H., & Flejterski, S. (Red.). (2005). Współczesna ekonomika usług. Wydawnictwo Naukowe PWN.

 Firlit-Fesnak G. Leszczyńska, B. Pol, G. Sondej, K. & Szałaj, M. (2016). System wsparcia rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w województwie łódzkim. Skuteczność i efektywność funkcjonowania rodzin wspierających i asystentów rodziny. RCPS w Łodzi.

 Frysztacki, K. (2009). Socjologia problemów społecznych. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

 Golczyńska-Grondas, A., & Błaszczyk, M. (2020). Deinstytucjonalizacja placówek opieki całkowitej nad dziećmi i młodzieżą w województwie łódzkim (Wydanie I). Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi: Regionalne Obserwatorium Integracji Społecznej: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

 Grewiński, M. (2021). Usługi społeczne we współczesnej polityce społecznej: Przegląd problemów i wizja przyszłości (Wyd. 1). Dom Wydawniczy Elipsa.

 Komisja Europejska. (2019). Postępy UE w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju. https://commission.europa.eu/publications/sustainable-europe-2030_pl.

 Komisja Wspólnot Europejskich. (2007). KOM (2007) 725 Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów.

 Kotowska, I. (2020). Uwagi o urodzeniach i niskiej dzietności w Polsce oraz polityce rodzinnej wspierającej prokreację. Studia Demograficzne, 11–29. https://doi.org/10.33119/SD.2019.2.1.

 Krasiejko, I. (2016). Asystentura rodziny: Rekomendacje metodyczne i organizacyjne. Wydawnictwo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

 Księżopolski, M. (2007). Polityka społeczna w różnych krajach i modele polityki społecznej. [w:] Polityka społeczna: Podręcznik akademicki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

 Kudlińska, I. (2014). Socjologia a praktyka rozwiązywania problemów społecznych między naukowymi a nieformalnymi teoriami problemów społecznych. https://docplayer.pl/23743689-Socjologia-a-praktyka-rozwiazywania-problemow-spolecznych-miedzy-naukowymi-a-nieformalnymi-teoriami-problemow-spolecznych.html.

 Necel, R., & Nosal, P. (2016). Samorząd województwa a lokalne podmioty polityki społecznej. Wzajemne relacje i ich uwarunkowania. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 57. https://doi.org/10.18778/0208-600X.57.09.

 Ogólnoeuropejskie wytyczne dotyczące przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności—PDF Darmowe pobieranie. (2012). https://docplayer.pl/3240315-Ogolnoeuropejskie-wytyczne-dotyczace-przejscia-od-opieki-instytucjonalnej-do-opieki-swiadczonej-na-poziomie-lokalnych-spolecznosci.html.

 Pyżalski, J. Korzeniowska, E. Plichta, P. Puchalski, K. Knol-Michałowska, K. & Petrykowska, A. (2016). Funkcjonowanie placówek wsparcia dziennego z regionu łódzkiego. Bariery i potrzeby. RCPS w Łodzi.

 Racław, M. (2022). Deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej – niebezpieczeństwo uproszczeń. Uniwersytet Warszawski.

 RCPS w Łodzi. (2022). Strategia w zakresie polityki społecznej województwa łódzkiego do 2030 roku. https://rcpslodz.pl/o-rcps-lodz-t20/strategie-t29.

 RCPS w Łodzi. (2023). Regionalny plan rozwoju usług społecznych i deinstytucjonalizacji dla województwa łódzkiego na lata 2023-2025.

 Szarfenberg, R. (b.d.). Standaryzacja usług społecznych. WRZOS.

 Szarfenberg, R. (2010). Polityka społeczna i usługi społeczne. Uniwersytet Warszawski.

 Czasopismo Polityka społeczna (wybrane artykuły)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9