Socjologia dzieciństwa i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSDQ2B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia dzieciństwa i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Podstawowa wiedza na temat socjokulturowych aspektów dzieciństwa i młodości, podmiotowości dziecka oraz jego partycypacji społecznej. Znajomość mechanizmów wykluczenia i marginalizacji dzieci i młodzieży. Znajomość założeń polityki społecznej państwa wobec dzieci i młodzieży oraz realizacji praw dziecka. Znajomość podstawowych problemów i wyzwań dotyczących dzieci i młodzieży we współczesnym świecie. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student zna i rozumie: - socjokulturowe podejście do dzieciństwa i młodości (06PC-1A_W02), - sposoby i konteksty konstruowania dzieciństwa i młodzieży (06PC-1A_W02), - politykę społeczną wobec dzieciństwa i młodzieży (06PC-1A_W05), - wyzwania stojące przed dziećmi i młodzieżą (06PC1_W08), - problemy marginalizacji i wykluczenia dzieci i młodzieży (06PC-1A_W14). UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi: - opisywać perspektywy teoretyczne i praktyczne związane z rozwojem badań nad dzieciństwem i młodością (06PC-1A_U02), - interpretować zjawiska i procesy zachodzące w obszarze socjologii dzieciństwa i młodzieży w kontekście budowania podmiotowości dziecka/nastolatka oraz jego partycypacji społecznej (06PC-1A_U03), - wskazać podstawowe obszary potrzeb i problemów społecznych oraz ich przyczyny w obszarze socjologii dzieciństwa i młodzieży (06PC1_U09), - weryfikować skuteczność działań w realizacji praw dziecka (06PC-1A_U05). KOMPETENCJE: Student jest gotów do: - świadomego wskazania podstawowych zależności między podejściami teoretycznymi, politykami oraz kontekstami praktycznymi socjologii dzieciństwa i młodzieży (06PC-1A_K04), - łączenia założeń teoretycznych dotyczących socjologicznych konstruktów dzieciństwa i młodości z realnymi uwarunkowaniami (06PC-1A_K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Messyasz | |
Prowadzący grup: | Karolina Messyasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład Przygotowanie opracowania wybranego problemu w postaci prezentacji Dyskusja akademicka |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową przedmiotu składa się udział w dyskusji (06PC-1A_U02), (06PC-1A_U03), (06PC1_U09) i prezentacja wybranego zagadnienia (power point) (06PC-1A_W02), (06PC-1A_W05), (06PC1_W08), (06PC-1A_W14), (06PC-1A_U05), (06PC-1A_K04). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Dzieciństwo i młodość w perspektywie historycznej. Młodzież i dzieci w społeczeństwie tradycyjnym i przemysłowym. 2. Sytuacja dzieci i młodzieży we współczesnym świecie. Komercyjne przemiany współczesnego dzieciństwa i młodości. 3. Polityka państwa wobec dzieci i młodzieży. Instytucje pomocy i wsparcia 4. Prawa, podmiotowość i uczestnictwo społeczne dzieci i młodzieży 5. Główne szkoły i podejścia teoretyczne 6. Współczesne teorie socjologiczne młodzieży 7. Pokolenie - kategoria opisu i wyjaśnienia zjawisk świata młodzieży 8. Trendy demograficzne 9. Kultura młodzieżowa i kontestacja 10. Edukacja dzieci i młodzieży 11. Młodzież na rynku pracy 12. Internet i media społecznościowe 13. Polityka, wartości i partycypacja polityczna 14. Kondycja psychofizyczna i zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży 15. Jak badać młodzież? |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. H.M. Griese, Socjologiczne teorie młodzieży, Impuls, Kraków 1996 2. A. Kowalowa, W. Łukow, Socjologia młodzieży, Wyd. OR TWP, Szczecin 2003 3. Alan France, "Understanding Youth in the Global Economic Crisis", Policy Press 2016 4. Dan Woodman and Johanna Wyn, "Youth and Generation", Sage Publications 2015 6. James Cote, "Youth Studies", Palgrave Macmillan 2014 7. Andy Furlong (ed.), "Handbook of Youth and Young Adulthood", Routledge 2009 8. J. Roche, S. Tucker, R. Thompson, R. Flynn (ed.), Youth in Society, Sage Publications 2006 9. Młodzi 2011 10. Młodzi 2018 11. Opinie i diagnozy nr 2, Młodzież 2003, CBOS, Warszawa 2004. 12. Opinie i diagnozy nr 13, Młodzież 2008, CBOS, Warszawa 2009. 13. Opinie i diagnozy nr 19, Młodzież 2010, CBOS, Warszawa 2011. 14. Opinie i diagnozy nr 28, Młodzież 2013, CBOS, Warszawa 2014 15. Opinie i diagnozy nr 38, Młodzież 2016, CBOS, Warszawa 2017 16. Opinie i diagnozy nr 43, Młodzież 2018, CBOS, Warszawa 2019 17. M. Maciąg, K. Maciąg (red.), Dzieci i młodzież w XXI w. - ujęcie społeczne, Wyd. Tygiel, Lublin 2017 18. E. Key, Stulecie dziecka, Fundacja Nowoczesna Polska, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich 19. B. Muchacka, K. Kraszewski (red.), Dziecko w świecie współczesnym, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2008 20. K. Segiet (red.), Dziecko i dzieciństwo. W kręgu pytań i poszukiwań teoretyczno-badawczych, Książka i Wiedza, Warszawa 2007 21. T. Szlendak, Komercjalizacja dzieciństwa. Kilka uwag krytycznych o niewygodach wychowywania dzieci w kulturze konsumpcji, "Kultura i Edukacja" 2/2005 Uzupełniająca: 1. W. Wrzesień, Krótka historia subkultur młodzieżowych, PWN, Warszawa 2013. 2. T. Biernat, Społeczno-kulturowe uwarunkowania światopoglądu młodzieży w okresie transformacji, Wyd. Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń 2006. 3. H. Świda-Ziemba, Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, ISNS UW, Warszawa 1995. 4. H. Świda-Ziemba, Młodzi w nowym świecie, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2005. 5. D. Walczak-Duraj, (red.), Wartości i postawy młodzieży polskiej, t. I i II, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009. Ponadto materiały filmowe oraz publikacje prasowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Messyasz | |
Prowadzący grup: | Karolina Messyasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład Przygotowanie opracowania wybranego problemu w postaci prezentacji Dyskusja akademicka |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową przedmiotu składa się udział w dyskusji (06PC-1A_U02), (06PC-1A_U03), (06PC1_U09) i prezentacja wybranego zagadnienia (power point) (06PC-1A_W02), (06PC-1A_W05), (06PC1_W08), (06PC-1A_W14), (06PC-1A_U05), (06PC-1A_K04). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Dzieciństwo i młodość w perspektywie historyczno-społecznej – od starożytności do (po)nowoczesności 2. Sytuacja dzieci i młodzieży we współczesnym świecie. Komercyjne przemiany współczesnego dzieciństwa i młodości. Prawa, podmiotowość i uczestnictwo społeczne 3. Polityka państwa wobec dzieci i młodzieży. Instytucje pomocy i wsparcia 4. Kultura młodzieżowa i subkultury 5. Edukacja 6. Rynek pracy młodych i dla młodych 7. Polityka i partycypacja polityczna 8. Jakość życia młodych (związki, zamieszkiwanie, rodzina) 9. Konsumpcja i czas wolny 10. Zdrowie i zachowania ryzykowne 11. Internet i media społecznościowe 12. Ekologia 13. Przestępczość i zachowania kryminalne 14. Bieda i wykluczenie |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. H.M. Griese, Socjologiczne teorie młodzieży, Impuls, Kraków 1996 2. A. Kowalowa, W. Łukow, Socjologia młodzieży, Wyd. OR TWP, Szczecin 2003 3. Alan France, "Understanding Youth in the Global Economic Crisis", Policy Press 2016 4. Dan Woodman and Johanna Wyn, "Youth and Generation", Sage Publications 2015 6. James Cote, "Youth Studies", Palgrave Macmillan 2014 7. Andy Furlong (ed.), "Handbook of Youth and Young Adulthood", Routledge 2009 8. J. Roche, S. Tucker, R. Thompson, R. Flynn (ed.), Youth in Society, Sage Publications 2006 9. Młodzi 2011 10. Młodzi 2018 11. Opinie i diagnozy nr 2, Młodzież 2003, CBOS, Warszawa 2004. 12. Opinie i diagnozy nr 13, Młodzież 2008, CBOS, Warszawa 2009. 13. Opinie i diagnozy nr 19, Młodzież 2010, CBOS, Warszawa 2011. 14. Opinie i diagnozy nr 28, Młodzież 2013, CBOS, Warszawa 2014 15. Opinie i diagnozy nr 38, Młodzież 2016, CBOS, Warszawa 2017 16. Opinie i diagnozy nr 43, Młodzież 2018, CBOS, Warszawa 2019 17. M. Maciąg, K. Maciąg (red.), Dzieci i młodzież w XXI w. - ujęcie społeczne, Wyd. Tygiel, Lublin 2017 18. E. Key, Stulecie dziecka, Fundacja Nowoczesna Polska, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich 19. B. Muchacka, K. Kraszewski (red.), Dziecko w świecie współczesnym, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2008 20. K. Segiet (red.), Dziecko i dzieciństwo. W kręgu pytań i poszukiwań teoretyczno-badawczych, Książka i Wiedza, Warszawa 2007 21. T. Szlendak, Komercjalizacja dzieciństwa. Kilka uwag krytycznych o niewygodach wychowywania dzieci w kulturze konsumpcji, "Kultura i Edukacja" 2/2005 Uzupełniająca: 1. W. Wrzesień, Krótka historia subkultur młodzieżowych, PWN, Warszawa 2013. 2. T. Biernat, Społeczno-kulturowe uwarunkowania światopoglądu młodzieży w okresie transformacji, Wyd. Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń 2006. 3. H. Świda-Ziemba, Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, ISNS UW, Warszawa 1995. 4. H. Świda-Ziemba, Młodzi w nowym świecie, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2005. 5. D. Walczak-Duraj, (red.), Wartości i postawy młodzieży polskiej, t. I i II, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009. Ponadto materiały filmowe oraz publikacje prasowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Gońda | |
Prowadzący grup: | Marcin Gońda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Podstawowa wiedza na temat socjokulturowych aspektów dzieciństwa i młodości, podmiotowości dziecka oraz jego partycypacji społecznej. Znajomość mechanizmów wykluczenia i marginalizacji dzieci i młodzieży. Znajomość założeń polityki społecznej państwa wobec dzieci i młodzieży oraz realizacji praw dziecka. Znajomość podstawowych problemów i wyzwań dotyczących dzieci i młodzieży we współczesnym świecie. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, lektura i analiza tekstów programowych, dyskusja, dyskusja, analiza tekstów źródłowych (w tym materiałów filmowych) referaty (prezentacje) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej z zajęć jest: 1) udział w zajęciach (możliwe 2 nieobecności) 2) udowodniona w dyskusji znajomość proponowanej w programie zajęć literatury 3) przygotowanie indywidualnie lub w grupie prezentacji na wybrany z programu zajęć temat (06PC-1A_W08), (06PC-1A_U02), (06PC-1A_K04) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie – program i zasady organizacji zajęć; autoprezentacja studentów 2. Dzieciństwo jako kategoria społeczna i kulturowa (m.in.: dzieciństwo i młodzież w różnych koncepcjach teoretycznych) 3. Obrazy dzieciństwa w ujęciu historycznym (min. relacje rodzic-dziecko na przestrzeni wieków) 4. Globalne wyzwania współczesnego dzieciństwa (m.in.: dziecko jako aktor na rynku konsumpcyjnym, dzieci i młodzież a nowe media) 5. Dzieciństwo w rodzinie zagrożonej i dysfunkcyjnej cz. 1 (m.in.: bieda oraz wykluczenie dzieci i młodzieży; dziecko w rodzinie z uzależnieniami) 6. Dzieciństwo w rodzinie zagrożonej i dysfunkcyjnej cz. 2 (m.in.: przemoc wobec dzieci i młodzieży) 7. Dzieci i młodzież a placówki oświatowo-wychowawcze (m.in.: konflikty rówieśnicze, bullying) 8. Dzieciństwo z chorobą i niepełnosprawnością (m.in.: niepełnosprawność jako zagrożenie biedą i wykluczeniem społecznym) 9. Nastoletnie rodzicielstwo (m.in.: ścieżki życiowe, zawodowe i rodzinne nastoletnich rodziców) 10. Dziecko w sytuacji migracji (m.in.: relacje rodzic-dziecko w sytuacji migracji, eurosieroctwo) 11. Dziecko-uchodźca 12. Pomoc i wsparcie instytucjonalne dla dzieci i młodzieży (m.in.: charakterystyka instytucji pomocy i wsparcia dla dziecka oraz rodziny w realizacji ich praw) 13. Praca socjalna wobec dzieciństwa (m.in.: pracownicy socjalni jako gwaranci zabezpieczenia praw dziecka) 14. Prawa dzieci i uczestnictwo społeczne (m.in.: międzynarodowe organizacje na rzecz ochrony praw dzieci; prawa dziecka widziane oczami dzieci) 15. Zaliczenia |
|
Literatura: |
1. Jenks Ch. (2008), Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, [w:] Kehily M. J., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 111-134 2. Ornacka K. (2013), Od socjologii do pracy socjalnej. Społeczny fenomen dzieciństwa, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 19-62 3. Łaciak B. (2011), Komercyjne wymiary współczesnego dzieciństwa, [w:] Łaciak B. (red.), Nowe społeczne wymiary dzieciństwa, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 77-112 4. Grotowska-Leder J. (2012), Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009), [w:] Warzywoda-Kruszyńska W. (red.), Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne, Łódź: Wydawnictwo UŁ, s. 25-44 5. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 105-156 6. Golczyńska-Grondas A. (2015), Usamodzielnienie wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych – podstawowe problemy, implikacje dla praktyki, „Problemy Polityki Społecznej. Studia i dyskusje”, nr 30(3), s. 77-95. 7. Mikołajczyk-Lerman G. (2012), Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w świetle praw dziecka, [w:] Warzywoda-Kruszyńska W. (red.), Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne, Łódź: Wydawnictwo UŁ, s. 117-132 8. Bunio-Mroczek P. (2014), Wczesne rodzicielstwo – zagrożenie czy szansa? Nastoletni rodzice z łódzkich enklaw biedy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 229-262. 9. Ślusarczyk M. (2014), Migracje rodziców, migracje dzieci - wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych, „Zeszyty pracy socjalnej”, 19, s. 75–89. 10. Pawlak M. (2013), Organizacyjna reakcja na nowe zjawisko. Szkoły i instytucje pomocowe wobec uchodźców w Polsce po 2004 r., Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 266-311 11. Kolankiewicz, M. (2005). Szanse i zagrożenia instytucjonalnej opieki nad dziećmi, [w:] Racław-Markowska M., (red.) (2005), Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. Debata o nowym systemie, Warszawa, Instytut Spraw Publicznych 12. Ornacka K. (2013), Od socjologii do pracy socjalnej. Społeczny fenomen dzieciństwa, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 113-143, 213-229 13. Jenks Ch. (2008), Prawa dzieci: polityka międzynarodowa a codzienna praktyka, [w:] Kehily M. J., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 199-218 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.